Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2009. november 23. Katonai, Szimulátor Huszonegyesek a virtuális égen (updated) bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A magyar katonai repülés rajongói számára az egyik legendás típus a MiG-21 Fishbed. Ha valaki még a Microsoft Flight Simulator 2004 programjának is rajongója, akkor nyilván nagy örömére szolgál, hogy több MiG-21 változat is készült a játékhoz. Egy részükért fizetni kell, a többi ingyenes – minőségük pedig elég jó, ráadásul teljesen független attól, hogy pénzért vagy egy kattintásért juthat hozzá a virtuális pilóta.

Ingyenes modellek

Az egyik igen jól kivitelezett Fishbeddel Ricardo Batalha ajándékozta meg az öreg kályhacső rajongóit. Hogy ez pontosan melyik változata a típusnak, arról megoszlanak a vélemények, néhol bis-ként, néhol SMT-ként említik.

Kívülről a gép feltűnő hasonlóságot mutat az eredetivel, bár nem tökéletes; ezen némi jóindulattal azért felül lehet emelkedni. Virtuális pilótafülkét (VC) is tartalmaz, ami azért nagy szó, mert ez nem minden modell esetében van így, még fizetősök esetében sem.

Visszakanyarodva még a külső modellhez, hátrányként említeném meg, hogy a gép sem póttartályokat, sem fegyverzetet nem hordoz. Erre mondhatnánk azt is, hogy minek, hiszen az FS-ben amúgy sem lehet lövöldözni – ami azért ebben a formában nem teljesen igaz, de ez már egy másik poszt (és típus) lesz. Akárhogy is, egy huszonegyes ezen „kiegészítők” nélkül legalábbis fura.

A másik hasonlóan gyenge pontja kívülről a textúrája. Az, hogy a modell fényes, még kezelhető, de az, hogy nem lehet hozzá egy normális festést készíteni, mert a számozások, feliratok nem tudnak normálisan megjelenni, eléggé fájó pont a gépnél.

Kerüljünk beljebb: a VC akár még jó is lehetne, ha lennének hozzá műszerek, illetve, ha nem egy korszerűsítettnek kinéző fülkét mutatna, mert példának okáért a műszerfal jobb felső részén egy rádiószerű képződmény látható. Lényegében tehát a VC befejezetlen, 2d panel pedig nincs is – bár az FS kialakításából eredően ezen könnyen lehet segíteni.

A repdinamikájába szerintem ne nagyon menjünk bele: repülni repül, de akinek fontos, hogy a gépe az eredeti valós képességeit adja vissza, az ne nagyon erőltesse ezt a modellt.

Még egy dolog szól mellette: a készítője a gmax fájlt közzétette az egyik FS oldalon, ahonnan szabadon letölthető és kedvünkre változtatható – már ha megfelelő 3d modellező ismeretekkel rendelkezünk. Nálam ez kimerült annyiban, hogy póttartályokat és fegyverzetet aggattam a gépre, de a textúrázás és a repdinamika miatt végül úgy döntöttem, hogy nem ez lesz a kedvenc huszonegyesem.

Update: Ricardo készített egy FSX-hez szánt verziót is, amely az FS2004-ben is kiválóan “muzsikál”, ráadásul ennek a textúrázása már lényegesen jobb, akár új festéseket is érdemes már készíteni hozzá, illetve a VC-ben is megjelent a textúra és pár műszer is.

A francia Gmax Academy is készített egy MiG-21bis modellt, ez 2d panelt tartalmaz ugyan, de abban nincs sok köszönet. Ennek megfelelően hozzáállás kérdése, hogy a VC hiánya jó vagy rossz dolog a modelljüknél, én az előbbire szavazok.

Maga a modell nem a legszebb annak ellenére, hogy a srácok tudásához nem férhet kétség: az általuk gyártott Mirage 2000 modellek például lenyűgözően szépek (VC ezekhez sincs), ellenben a repdinamikájuk legalábbis fura. (Most finom voltam és nőies, csak szólok.)

Visszatérve a Fishbedjükhöz, itt már vannak póttartályok és rakéták is, de súlyos fizikai fájdalmat okozott számomra az, hogy a gépen látható rakéták némileg az R-73-ra hajaznak annak ellenére, hogy ez a rakéta nem egy gyakori függesztmény a típuson.

Ez a gép is repül, de nem egy nagy élmény. Lapozzunk.

Megérkeztünk az egyik legjobb MiG-21 modellhez, Ivan Jurcaga MiG-21F-13-as változatához. A modell ismerői most joggal érezhetik úgy, hogy kinyílt a zsebükben a bicska a szentségtörő „egyik” szó miatt, amikor ez A LEGJOBB modell, de sajnos rossz hírem van a számukra: félő, hogy csak a második legjobb, ugyanis Ivan már dolgozik a MiG-21MF-en. (Nem elég gyorsan – csak hogy kikönyököljön rajtam a rosszindulat…) De ne szaladjunk ennyire előre!

A típus „özvegycsináló” változata vagy jó választás volt Ivan részéről vagy nem, de az biztos, hogy a végeredmény alapján Ivant az FS közösségének minimum szentté kell avatnia. Aranyba önteni őt magát vagy a kezét nem javasolnám, mert – mint már említettem – az MF még nincs kész. Utána pedig még más típusokat is kell még készítenie, de ezt ő még nem tudja…

Ivan Jurcaga MiG-21F-13

Ivan Jurcaga MiG-21F-13

A modell kívülről halálosan pontos és szép, Ivan még a pompázsredőnyöket (animáltan!) is megcsinálta. A függesztmények szabadon variálhatóak a légiharc-rakéták, UB blokkok, a felderítőkonténerek és a „tiszta” gép között. A fékernyőt és a törzsféklapokat most nem is említem, ahogy a ledobható póttartályt sem. Ezen kívül a gépre „felrakhatóak” még a különféle takarólemezek, bakok is, de ez már tényleg csak hab a tortán.

MiG-21F-13 látványosságok

MiG-21F-13 látványosságok

Hogy akkor mitől is olyan jó ez a gép? A modell csak egy része – mert természetesen a VC is ezt a szintet hozza. Az igazi nyalánkság az, hogy a géppel való repüléshez az az alap, hogy be tudja indítani a típus szerelmese. Ehhez kell egy APA-kocsi, valamint a kapcsolók és egyéb kütyük megfelelő sorrendben történő kapcsolgatásának ismerete. Pompás szórakozás, mondanom sem kell, ugye?

A géphez nincs 2d panel, de egy ilyen VC mellett ez a kutyát nem érdekli.

MiG-21F-13 VC

MiG-21F-13 VC

Sajnos a repdinamikájába már bele lehet kötni, mert nekem például a világ összes kincséért sem hajlandó a gép 1,2 Mach fölé gyorsulni, márpedig az igazi gépnek ez nem esett nehezére. Ez egy kicsit azért fáj.

Lényeg a lényeg, ez egy kötelező darab.

Fizetős modellek

Az első ilyen a Captain Sim kétüléses MiG-21UM Mongol-ja.

Captain Sim MiG-21UM

Captain Sim MiG-21UM

Nekem ezt a gépet nézegetve mindig olyan érzésem támadt, hogy ez egy 2d-s modell, ami 3d-snek tűnik. Valami nem stimmel vele, de ha megszokja az ember a látványt, akkor könnyen elismeri, hogy jól néz ki. Ugyanez mondható el a 2d-re és a VC-re is, az összhatás remek, ráadásul jól is repülhető.

Mindezek tetejébe a gép tartalmazza a típus szovjet kiképzési programját is, fanatikusoknak. Ínyencfalat, nincs mit részletezni rajta a továbbiakban: ki kell próbálni.

A másik fizetős gép a Lago MiG-21bis-e. Tulajdonképpen mindent el lehet róla mondani azzal, hogy egy fokkal gyengébb, mint a vetélytárs UM, de ez nyilván ízlés kérdése is.

Lago MiG-21bis

Lago MiG-21bis

Jól repül ez is, viszont vizuális téren hiába hasonlít, mégis elmarad a vetélytárs Mongoljától, ami elsősorban az utánégető effektjének köszönhető, mert az valami borzalmas megoldású. A textúrázása is érdekes, így még a Yago9 által készített photoreal repaintek is csak nehezen érvényesülnek rajta, pedig ha valaki, akkor ő aztán tud.

Összességében azt mondanám rá, hogy nem rossz, de mégis inkább az UM-re szavaznék vagy az F-13-ra.

A jövő

A fenti felhozatal fényében azt lehetne mondani, hogy már minden bőrt lehúztak a típusról, de ez szerencsére nem igaz, hiszen készül az MF, nyilván a már megszokott Jurcaga-minőségben. Ez jó hír, csak győzze kivárni az ember fia/lánya.

Ivan Jurcaga MiG-21MF

Ivan Jurcaga MiG-21MF

Ha valaki a fentiek után abba a naiv hitbe ringatná magát, hogy az MF változattal ki is fogytam a jó hírekből, akkor kéjes örömmel fogom „elkeseríteni”, mert az igazi és felülmúlhatatlan meglepetés még csak most következik: egy szerb csapat dolgozik egy új bis-en. Az eddig látott képek alapján pedig nem félek kijelenteni, hogy felül fogják múlni az F-13-ast is, legalábbis vizuális területen, de ha minden igaz, akkor a srácok elég jók a repdinamika területén is. Az pedig, hogy láttak már volt/jelenlegi deltaszárnyú kályhacső-lovagot, nyilván nem a minőség rovására megy.

Luka Midic & tsai: MiG-21bis 1

Luka Midic & tsai: MiG-21bis 2

Luka Midic & tsai: MiG-21bis 3

Luka Midic & tsai: MiG-21bis VC

A képek alapján szerintem kijelenthető, hogy rövidesen trónfosztás lesz és Luka a csapatával átveszi a “Legjobb MiG-21 az FS-hez” trófeát. Addig is érdemes kipróbálni az általuk készített Galebet, mert abból már meg lehet állapítani, hogy már-már fanatikusan ragaszkodnak a minőséghez minden téren – de ezzel a bis-szel bőven felülmúlják a korábbi gépeiket, efelől nincs kétségem.

Összességében tehát a huszonegyesek szerelmesei már eddig is el voltak kényeztetve, de a java még csak most jön! Igaz, nem elég gyorsan…

Online repülés

Az IVAO hálózatán történő repülés során azt a vizuális élményt, hogy lássuk a többiek gépeit, az MTL (Multiplayer Traffic Library) biztosítja. Ennek oka az, hogy mivel az FS-be a default gépeken túl add-on gépek is telepíthetőek, így nem garantálható, hogy mindenkinek van pl. An-2-ese. Viszont az MTL-t mindenki feltelepítheti, így a többiek gépeként az abban szereplő modellek jelennek meg a beállított típusnak megfelelően.

Bár az IVAO elsősorban a civil repülésre koncentrál, az utóbbi időben megszaporodott a katonai gépek száma az MTL-ben, ezek egyike Milan Lisner AI MiG-21-ese.

Természetesen egy adott modellhez több festés is készíthető, így adta magát, hogy a Magyar Légierő huszonegyesei is megjelenjenek, végtére is furán mutatna egy cseh festésű gép Magyarország felett.

Lényeg a lényeg, ha valaki az IVAO-n repked, akkor az alábbi magyar MiG-21-esekkel hozhatja össze a sors:

HUAF 5531

HUAF 5531

HUAF 5540

HUAF 5540

HUAF 6115

HUAF 6115

Az MTL-ben egyébként a következő katonai típusok rendelkeznek immáron magyar festéssel: An-26, Mi-8, Mi-24, MiG-29, JAS-39, Jak-52.

Így aztán semmi akadálya annak, hogy bárki úgy repülhessen magyar felségjellel, hogy a többiek is magyarnak lássák…

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.