Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2010. január 19. Hírek, Katonai Új technikai eszközök érkeztek Pápára bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Világszínvonalú fékhatásmérő berendezéssel, valamint nagyteljesítményű repülőtéri tűzoltó gépjárművekkel bővült a MH Pápa Bázisrepülőtér gépparkja. A svéd ASFT gyártmányú fékhatásmérő berendezés a Reptér Üzembentartó Szakasz birtokába került, a két darab ROSENBAUER Panthert pedig a Tűzoltó és ABV Szakasz fogja szolgálatba állítani a csapatpróba után. Mindkét beszerzési projekt a Magyar Honvédség Fejlesztési és Logisztikai Ügynökség (MH FLÜ) közreműködésével valósulhatott meg.

Az ügynökség képviseletében a fékhatásmérő átadóján jelen volt Zsíros Sándor őrnagy, a MH Pápa Bázisrepülőtér nevében Balassa Tamás százados, a Támogató Század századparancsnoka vette át a Volkswagen Sharan egyterű gépjárműbe telepített eszközt Hákan Wahlen úrtól, a svéd Airport Surface Friction Tester AB (ASFT) gyártó cég szolgáltatási és képzési vezetőjétől, valamint Vámosi Béla úrtól, a magyar Vibropac Kereskedelmi és Műszaki Szolgáltató Kft. szerviz menedzserétől.

A közel 50 millió forint értékű fékhatásmérő berendezés nemcsak a katonai, de a polgári repülésben is használatos, a ferihegyi repülőtéren és világszerte 400 másik nemzetközi repülőtéren ugyanezt a típust használják. A leszállópályán lerakódott szennyeződések – elsősorban gumi – megváltoztatják a súrlódási tényezőt, mely nagyban befolyásolja a leszállási paramétereket. Különösen téli időjárási körülmények között, deresedés, fagyás vagy havazás esetén létfontosságú, hogy a leszálláshoz készülődő pilóták ismerjék a frissen mért fékhatás értékeket, melyeket nemzetközi előírások szabályoznak. Az aktuális számadatok, a közölt kódok függvényében a pilóta a leszállópálya megfelelő helyére teheti le a gépet és ideális erővel fékezhet.

Maga a műszer a hordozó gépjármű módosított hátsó hídjára van telepítve. A hátsó tengelyre rögzített kisméretű mérőkereket menet közben leengedve, meghatározott sebességnél és meghatározott erővel a pálya felületére nyomva a jármű mögött állandó csúszásban van; tulajdonképpen fékező hatást produkálva közöl súrlódási jellemzőket (súrlódási együtthatót, illetve fékező nyomatékot) a csatlakoztatott számítógéppel, mely rögzíti és feldolgozza a mért értékeket.

A két darab ROSENBAUER Panther 6×6 CA-5 típusú tűzoltó gépjármű megfelel a nemzetközi szabványoknak, és teljesíti az Euro 3-as követelményszintet. A számos kitüntetéssel jutalmazott külső dizájn komoly műszaki tartalommal, lehengerlő teljesítménnyel, könnyű manőverezhetőséggel, minden igényt kielégítő biztonsággal, minőséggel és belső ergonómiával párosul.

Az automatikus sebességváltó mellett a legfontosabb szerelvények között megtalálható a teljesen különálló menet közbeni oltórendszer (vízzel, porral és habbal), a főbb oltási funkciók automatikus vezénylése, és a talaj közeli tüzek megfékezésére alkalmas jármű alatti vízpermetező fúvóka rendszer. A professzionális Pantherek segítségével a reptéri tűzoltó ügyeleti szolgálat sikeresebben és hatékonyabban veheti fel a küzdelmet az esetleges éles riasztások során, amikor minden másodperc számít.

Pelsőci Miklós fhdgy

Forrás: Magyar Honvédség

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.