Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Sikeres volt az ötödik generációs orosz vadászrepülőgép első repülési kísérlete a szibériai Komszomolszk repülőgépgyáránál – jelentette az Interfax hírügynökség pénteken, moszkvai idő szerint reggel. Az eddig nyilvánosságra került képek és felvételek alapján az látható, hogy egy kéthajtóműves, méreteiben az amerikai F-22 Raptornál némileg kisebb, lopakodó technológiával készült típust alkottak a mérnökök.

A gép első repülésére január 28-án került volna sor, azonban a rossz időjárás miatt 29-ére halasztották. Komszomolsz-na-Amur-ban egyébként alacsony felhőalap, nagy hó és mínusz 30 fok nehezítette az első felszállást. A gép Szergej Bogdan, többszörösen kitüntetett berepülőpilóta irányításával 47 percet töltött a levegőben, rendszerei és hajtóműve kifogástalanul működött, minden kitűzött feladatot sikerült teljesítenie. Az orosz fórumozók is azt írják, hogy minden maximálisan rendben volt a berepülésen, és most “ott van minden fejes” a gép körül.

Formavilágában a gép sajátosan vegyíti az aerodinamikailag korszakalkotónak számító negyedik generációs MiG-29 és Szu-27 harci gépekre és az ötödik generációra jellemző elemeket. Hátulról látható, hogy a sárkányszerkezet lapos és széles, a kifelé dőlő függőleges vezérsíkok pedig viszonylag kis felületűek. Jól láthatóak a hatalmas szárnyfelületek és a szintén igen nagy méretű levegőbeömlők a törzs két oldalán.

A T-50 (PAK FA) némileg hasonlít az F-22-vel szemben alulmaradt YF-23 konstrukcióra. A hírek szerint a vadonatúj radarral és a Szu-35BM típusban már tesztelt hajtóművekkel felszerelt csökkentett észlelhetőségű gép beépített 30 mm-es gépágyúkkal és belső fegyvertérrel rendelkezik.

Az eddigi felvételek alapján megállapítható, hogy vélhetően igen nagy hangsúlyt helyeztek a csökkentett észlelhetőségre, ugyanakkor az aerodinamikai kialakításból nagyfokú manőverezőképesség feltételezhető.

Az új orosz harci repülőgépet a két legfejlettebb és legdrágább amerikai harci gép ellen tervezték. Részletesebben az [origo] csütörtöki összeállításában olvashat róla, és rövidesen további friss információkkal is jelentkezünk.

Forrás: [origo], Temesvári Péter

  

13 hozzászólás: “Bemutatták az új orosz harci gépet”

  1. Iceman szerint:

    A gördülő tervezés elemei azért most is látszanak! számos részegység már más korábban bevált típusoktól származik. Az orr rész kimondottan emlékeztet a szu-27-es típuscsaládéra. Ami egyből látszik hogy nagy nyomtávval rendelkeznek a főfutók. Kérdés hogy a belső fegyvertér/terek, hol kerültek kialakításra? A beömlőnyílások oldalán vagy azok között?

    Kár hogy nem publikáltak képeket a kabinbelsőről! Ami viszont szembetűnő, hogy a fékernyős megoldás továbbra is maradt, annak típusa szerintem nem változott semmit az utóbbi 30 évben :)

    Kíváncsian várom mi lesz a gép sorsa, lehet hogy Monyinóba köt ki? évekkel ezelőtt a Mig gyárnak is volt próbálkozása az alacsony észlelhetőségű kategóriában, de akkor még nem állt rendelkezésre a megfelelő technológia… kérdés hogy most másként lesz-e?

  2. Flanker szerint:

    Szerintem vagy így vagy úgy, de lopakodni fog, mert ellenkező esetben a komplett Szuhoj-csapat mehet Hodorkovszkij mellé varrónőnek. 😀
    Szvsz. a hajtóművek között van hely a fegyverkamrának, engem inkább a beömlőnyílások aggasztanak, ott szinte biztos, hogy úgy kivigyorognak a turbinalapátok, hogy egy kikapcsolt lokátor “szemeit” is kiverik. 😀
    A gép első része engem az YF-23-ra emlékeztet, a vége pedig igencsak Flankeres… jelenleg. Ki tudja, miket alakítanak még rajta, végtére is a legelső Flanker sem hasonlított teljesen a sorozatgyártásba kerültekhez…

  3. mouse szerint:

    Hát nem tudom srácok. Engem ez a gép sok mindenre emlékeztet, csak épp ötödik generációs vadászra nem. Kábé mint az IL-102, olyan, csak vadászban. Úgy ahogy van… amolyan médiahacknak tűnik, hogy felkapja a Szuhoj nevet a sajtó. Komplett részegységek (pl. futómű) vannak egy az egyben áthozva más típusokról… Valamint nézzétek csak meg a beharangozóban közölt képeket (link a cikkben): köze nincs hozzá. Pont a beömlő a legszembeötlőbb: a kezdeti rajzokon kopoltyú a szárnyak felső részén, a véglegesen meg… mintha 20 évet (legalább) visszamennénk az időben.

    • Iceman szerint:

      Előkerült a második videó is, itt már láthatóan repült is a gép az első az szerintem csak egy nagysebbességű gurulópróba lehetett. Első nekifutásra az ötödig generáció tényleg sántít. Bár a hajtóművek radarreflexiójára könnyen találhattak megoldást egy álló lapátsor képében, de attól még sok helyen sántít a dolg, mivel a gép infravörös képe így is tetemes, bár a raptor-nál se van ez másképpen. Ami feltűnik még hogy a futómű az tényleg hasonló mint a korábbi verzióknál, az orrfutón ott van a jellegzetes sárvédő is :)
      A többi majd a jövőben kiderül vagy nem… (az oroszokat ismerve)
      :)

  4. mouse szerint:

    Ja igen, a kabinbelső: szerintem legalább két CRT (!) monitor, és zöld festék mindenhol. 😀

  5. mouse szerint:

    Kollégám hozzászólása: “Az orosz radarok elől biztosan el tud bújni”. :D:D:D

    • balzolt007 szerint:

      Azt szerintem elfelejtetted, vagy csak nem tudsz róla, hogy 1999.március 27-én egy MiG-29 Fulcrum lelőtt egy F-117 Night Hawk-ot, egy lopakodót az “orosz radarjával”
      http://www.youtube.com/watch?v=Xp07sHx9WB4

      • Iceman szerint:

        Az információd csak félig meddig helyesek. Az F-117-est tényleg lelőtték a szerbek, ám nem Mig-29-essel hanem SA-3 Dvina légvédelmi rakétakomplexummal kapták el.

        Bár tény hogy a radar kulcsszerepet játszott, ha jól tudom akkor az üteg parancsnoka a magyar nemzetiségű Dani András volt aki egy technikai módosítást használt, valamint a radar eleve méteres hullámhosszban dolgozott ami a mai radarokhoz képest már ritkának számít. A jól kiválasztott stratégia (űss és fuss), lehetővé tett hogy a légvédelmet lefogó vadászok figyelmét nem hívták magukra. Valamint érthetetlen módon rádió elektronikai zavarás sem volt a kérdéses napon a lelövés térségében. A légvédelmi tüzéreknek így is szerencséjük volt a találattal, mivel a radar csak korlátozott hatótávolsággal volt képes az F-117-es felderítésére, és ezzel párhuzamosan a tűzvezetésre még korlátozottabb lehetőség nyílt… de ebben az esetben sikerrel jártak a légvédelmisek a jó kiképzésnek és alkalmazott taktikának köszönhetően, valamint annak a technikai tényezőnek amire nem számított a NATO stratégái.

        Aki nem hiszi járjon utána… de elég ha felcsapja az Aranysas-t 😀 ahol bizonyítékként Dani András látható a garázsában az emlékbe elspájzolt F-117-es titán fúvócsövével 😀

  6. balzolt007 szerint:

    A két videó két csatorna hírműsora. Az első az állami adó híradója, mely szerint a gépek 2015 előtt nem állnak szolgálatba Удачи товарищи

  7. Flanker szerint:

    Az a Fulcrum egy légvédelmi rakéta volt egészen pontosan, de ez a lényegen nem változtat: egy “ócska” radar szúrta ki a “lopakodót”. :)

    Ami a PAK-FA szolgálatba állítását illeti, Putyin megmondta, hogy a gép 2013-ban szolgálatba áll, de az intenzívebb gyártás 2015-ben kezdődik: Szuhojéknál erre a csapat képére fagyott a mosoly, attól tartok. 😀

  8. Flanker szerint:

    Bővebb infók a gépről angolul (vagy igaz vagy nem :D):
    http://en.rian.ru/mlitary_news.....17728.html

  9. Falci szerint:

    Nos, nemrég olvastam egy olyan hírt, ahol leírták, hogy valójában 3 db F-117-est szedett le a szerb légierő/légvédelem. Úgyhogy balzolt007-nek részben igaza van, de csak véletlenül :) Azért tudom elhinni ezt a hírt, mert ha csak 1 gépet szednek le a 117-es közül, nem hiszem, hogy leállítják a repülését.A másik 2-t légvédelem szedte le. Azt sem hiszem, hogy ez így teljesen igaz lenne, mert a 239-esek egy F-15C-t súlyosan megsebesítettek, egy R-73-assal. Onnan tudni, hogy a gép hazatért, de a pilóta nagyon súlyosan sérülten tért haza. Szóval tényleg több Fulcrumot szedtek le a háborúk során, mint amennyit ők szedtek le, de tény, hogy az amcsik eltussoltak jó pár megsemmisült gépet :)

  10. Falci szerint:

    nem 239-esek, hanem 29-esek