Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Egy korábbi írásunkban már foglalkoztunk a MiG család legméretesebb tagjával, de – bővebb információk és fényképek hiányában – nem igazán lehetett kimerítőnek nevezni a posztot. Várhatóan ezen írás után is joggal marad majd hiányérzet az olvasókban, de jelen posztunk lényegesen látványosabb lesz, ezt megígérhetem: most ugyanis a típusról fellelhető fényképekből közlünk egy válogatást. (A képekre kattintva azok nagyobb méretben is megtekinthetőek.)

Először is, azt mindenképpen előre kell bocsájtani, hogy a típus nem arról híres, hogy már többen és többször is “szétfotózták” volna – ezt kéretik szem előtt tartani. Természetesen erre azért bőven volt (lett volna) lehetőség, de az embereket valamiért inkább a Fulcrum és a Flanker hozza izgalomba – és ez bizonyos mértékig érthető is.

Akkor vágjunk is bele: a Kopók megtekintése szempontjából a legizgalmasabb hely talán a permi repülőtér, itt ugyanis – szovjet/orosz viszonylatban rendkívül szokatlan módon – a reptér két részre oszlik: egy katonaira (délkeleti rész) és egy civilre (északnyugati rész), ami azt jelenti, hogy a szerencsés utas különösebb erőlködés nélkül tekintheti meg őket, mi több, attól sem kell tartania, hogy nézelődés közben szitává lövik.

A permi Kopók, ahogy egy civil látja...

...és ahogy egy katona

A pálya közös, persze a készültségnek elsőbbsége van

A permi reptéren a 764. Gárda Vadászrepülő Ezred állomásozik

Perm - felszállás fáklyával

A Haditengerészet Elizovó bázisa (Kamcsatka) is közös a civil forgalommal, így ott is lehet találkozni harmincegyesekkel, illetve arrafelé is divatba jöttek a nyílt napok…

Elizovó

Elizovó

Elizovó - a keszi (a fotós kissé izgulhatott...)

Elizovó - a "Gyilkos bálna" (vö. kardszárnyú delfin) - érdemes figyelni a rakétákat a két gépen

Elizovó - a zóna

Nézzünk néhány képet a pilótákról és a kiszolgálószemélyzetről is:

Amderma, 1987

Haditengerészeti pilóták jellegzetes szerelésükben "fürdőzés" közben...

...és az egyik 31-es előtt

Ööö... izé... akarom mondani milyen fura hajózóruha...

Hajtóműcsere

Ez sem egy egyszerű művelet...

"Minden oké, fiúk?!"

"Mit szüttyögnek ennyit, nem t'od?"

Nézzünk néhány felfegyverzett gépet, mert ezek is mutatnak némi változatosságot. Mi több, a képek alapján nem lehetetlen, hogy az R-40-es rakéták még mindig szolgálatban vannak, mint az fentebb is látható volt már…

Szabvány fegyverzettel (4 Amos, 4 Aphid)

Szabvány fegyverzettel a levegőben

"Régi" variáció (4 Amos, 2 Acrid)

A falka "könnyített" fegyverzettel (4 Amos)

Ritka látvány: póttartály és "régi" kombó

Statikus bemutatókon is szokták szerepeltetni a típust:

Ilyenkor még a gépágyú is megtekinthető néha

Május 9-én Moszkva felett rendszeres vendégek, általában igen illusztris társaságban:

Parádé

Lássunk néhány képet a kazah Kopókról is:

Kazah felségjellel

Karaganda

Karaganda

Karaganda

Végül – speciálisan Nagy Lajos (Lala) olvasónknak dedikálva – egy MiG-21bisz és egy 31-es kötelékben (bár a méretarány annyira nem jön át):

Generációk kötelékben

A képek – milyen meglepő – az internetről származnak, de azt, hogy melyik honnan és főként, hogy kitől, sajnos (a kellő adatok hiányában) nem tudom feltüntetni...

  

5 hozzászólás: “Kopók minden mennyiségben”

  1. Iceman szerint:

    Igazán látványos képek! A wp rendszere valamiét lebutítja a minta képeket, de ha a képre klikkeltek megnézhetitek a nagy felbontású éles képeket!!

    A leglátványosabb talán amikor a rakétákat egymás után fogatolva vontatják a kopók közelébe, nem mindennapi felvételek az biztos :)

  2. Nagy Lajos (Lala) szerint:

    Lenyűgöző méretek!
    A mi kis MIG-jeink eltörpültek mellette.
    Megjegyzem, láttam a szovjet hajózókat (1974-75-ben még Szovjetúnió volt) PÁPÁN repülni, leszállni. Amikor hozták az új 96-osokat, úgy szálltak le, mint a legyek, egyszerre 2-3 gép is volt a betonon. Nem nyitottak fékernyőt, mégsem mentek el a nagybeton végéig, hanem közben volt egy guruló, ott jöttek be a 2-es zónába. Úgy repültek, ahogyan más ember a babakocsit tolja az utcán. És mindezt mosolyogva, meg se várták, amíg odaértünk, kiugrottak a gépekből. A vérükben volt a repülés.
    Ui: nem szerettem volna ilyen méretes vogyillákat tologatni!
    Üdv, Lala

  3. Flanker szerint:

    Üdv Lala!

    Frissítettem a bejegyzést hálám jeléül a pápai 21-esekről szóló kiváló cikksorozatért. :)

  4. Nagy Lajos (Lala) szerint:

    Köszi!
    Érdekes felvétel, mintha a 21-es lenne a nagyobb.
    Eltettem emlékbe.
    Szép hetet,
    Lala

  5. Flanker szerint:

    Igen, valóban úgy tűnik – de így legalább nem szólja le senki a biszt-t. :)
    (A szerkesztésért bocsánatot kérek, küszködöm bizonyos defektekkel. ;))