Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2010. április 19. Szimulátor Az X-Plane lelkivilága – 1. rész bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva
Sokan kérdezik, hogy mi a különbség az FS széria és az X-Plane közt. Nagyjából az a válaszom szokott lenni, hogy az ami a Windows és a Linux közt. Az egyik egy készen összerakott valami, nagyközönségnek, a nagybetűs felhasználóknak. A másik inkább kicsit a vállalkozóbb szelleműeknek ajánlott: kicsit “hekkelős”, “hozzányúlkálós”. Az FS után egyértelműen furcsa, kusza, összevissza. Így van ezzel minden kezdő Linux felhasználó is: belé ivódott a sok-sok Windows-os korlát, kerülőút és fel sem merül benne hogy létezik egyszerűbb, rövidebb, kényelmesebb út. Egyszerűen hozzá van szokva a Windows-hoz és kész.

Mik az alapvető különbségek?

A célcsoport. A Flight Simulator mindig is a nagyközönségnek készült. Mindig a felhasználó volt az elsődleges. Gyönyörű grafika, folyamatosan fejlődő DirectX támogatás, stabil 2 évente kiadás. Az FS csak és kizárólag Windows-ra elérhető – ami azért is volt kicsit furcsa húzás az MS részéről, mert ott rengeteg a Macintosh. De választaniuk kellett az OpenGL és a DirectX mint grafikai engine között, “házon belül” maradva DirectX-es lett. Az X-Plane ezzel ellentétben OpenGL-re épült. Itt is jópár előny és hátrány van. A legfőbb előny, hogy OpenGL minden platformara létezik: Windows, Mac, Linux. A hátrány, hogy vagy nem annyira szép, vagy a fejlesztők még nem jutottak el oda, hogy FSX szintű szép legyen.

Az X-Plane fejlesztők tulajdonképpen páran vannak csak. Nincsenek külső befektetők, nincsenek ennek megfelelően profitorientált határidők. Ha valami elkészül, azt hosszas publikus béta teszt követi, hogy minden stimmeljen. Alapból az X-Plane a repülési modellre koncentrál, létezik egy FAA által is elfogadott változata, amit kiképző szimulátorokon használnak.
Az üzleti része erre fekszik rá, épp ezért tud ilyen olcsó lenni az otthoni felhasználóknak a szimulátor.

A szimulátor folyamatos fejlesztés alatt van, a következő módon: van az aktuális stabil verzió és van a béta verzió. A stabil verzióban minden korábban jelentett hiba javítva van
remélhetőleg. A béta verzióban vezetik be az újdonságokat, kiadják tesztelésre a felhasználóknak, tesztelik, jelentik a bugokat, majd ha minden javítva van, az adott béta
átvált stabil verzióra. Emiatt a gyors fejlődés miatt van szükség az Updater programra: egyszerűen el kell indítani és letölti az aktuális stabil, vagy béta verziót – ha bejelöltük.

A fejlesztők rendkívül igényesek: rengeteg gépen (alsó és felső kategóriás) és mindhárom (Windows, Linux, Mac) platformra fejlesztik, tesztelik. Ha valamit optimalizálni lehet, optimalizálják. Az utolsó FPS-t is kicsavarják a motorból, ennek következtében sokkal kisebb az alap gépigénye mint az FS-nek. Míg az FS inkább a processzorra támaszkodik, az X-Plane megpróbálja elosztani a feladatokat: objektumok, textúrák a videokártyát terhelik, a scenery töltés, repülési modell a CPU-t.

Mitől jobb, mint az FS?

A repülési modell, a jól felépített struktúra, a fejlesztői eszközök. Nem a nagyközönségnek készül, hanem az igazi “hard-core” repülősöknek, tervezőknek, kiképzőknek. A 8-as verzió előtt nem is nagyon foglalkoztak a grafikával, a repülési modellre, a rendszerek működésére koncentráltak. A 7-es verzió végére egy jól kialakult rendszer volt már kész, itt álltak neki a grafikai motor igazi fejlesztésének: megjelent a Global Scenery. Beindult az üzem és végre lehetett szépet alkotni. A 9-es verzióval megjelent jó pár olyan fejlesztőket is érintő dolog, amit vétek nem használni, és igen magas minőségű repülőt, scenery-t lehet velük készíteni.

Most tart ott a fejlesztés, hogy az egyéb rendszerek, modellek integrálása mellett fordítanak időt a grafika fejlesztésére is. Tolják bele azokat a régen hiányolt dolgokat, amivel már lehet igazán szépeket alkotni (Normal maps, per-pixel lighting, dinamikus árnyékok, stb.). Aki rászánja az időt, egy jól felépített programot kap, melyet kedvére módosíthat, javíthat. Nyilván, ez nem mindenkinek fekszik, van aki inkább felhasználó szeret lenni és nem érdeklik a mögöttes dolgok. Legyen szép és kész. És itt térek rá a másik oldalra.

Mitől rosszabb, mint az FS?

Nincsenek meg azok a dolgok, amit egy FS felhasználó alapból elvárna, mert azt kezdi el nézni, mi az ami NINCS itt, ami FS-ben van. Ha így közelítesz, neked sem fog tetszeni, mert: nincs AI forgalom a reptereken, nincsenek se alap, se kidolgozott terminálok a reptereken, a kis reptereknél csak egy kifutó van, semmi más, nincs repülőn megcsillanó, hajnali harmatról visszaverődő alpesi kecskepásztor görbebotjának rajzolata. Nincs rengeteg minőségi kiegészítő, nincs akkora közösség mint az FS esetén. Nincs a repülők felett felirat. Nincs FS-hez hasonló menürendszer…. és még lehetne sorolni. Az, hogy ellenben mi VAN az X-Plane-ben, ami az FS-ben NINCS, rajtad múlik, hogy megtudod-e 😉

A közösség

Messzi nem akkora, mint FS esetén. Köszönhető ez annak a visszafogott marketingnek, amit Austin Meyer csinál. Szerintem nem is akarja igazán lenyomni a piacot (nem is tudná), inkább megtartja “garázscégnek”, de az a “pár” ember ismeri egymást, nem az üzletről szól, nincs elkorcsosulva.
Rengeteg az olyan ember, aki a valóságban kis-repülőket épít. Ők az X-Plane-t használják arra, hogy kipróbálják amit terveztek. Erre az egyik legjobb példa a Verticopter projekt.

Akkor most mi legyen?

Igazán a különbségeket a képeken, videókon látni. A működésbeli különbségeket pedig kipróbálás útján lehet kideríteni. De még egyszer hangsúlyozom: aki megpróbálja az FS-hez hasonlítani, vagy keresi az FS-t az X-Plane-ben, nagyot fog csalódni. Ez egy teljesen külön program, ezt is meg kell tanulni, itt is vannak trükkök, bugok, korlátok. Legyél nyitott egy új program megismerésére és nem lesz különösebb probléma megszokni az FS után :)

A demó verzió teljes értékű, annyi különbséggel a teljeshez képest, hogy 10 perc után kikapcsol a joystick és csak Innsbruck (LOWI) és környéke kidolgozott. Mielőtt bárki azt várná, hogy ha megveszi a teljest, hogy a világon mindenhol ilyen kidolgozott reptereket lát, el kell keserítsem: a reptereken csak a kifutók és gurulóutak lesznek meg, terminálok sehol.

A következő részben fejlesztői szemszögből bemutatom be az X-Plane lelkivilágát.

Ha ezen túl még mindig van kérdés, bátran jöhet! :)

A cikkért hálás köszönet a magyar X-Plane projekt életbentartójának, Alberti “Misu” Mihálynak!

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.