Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

A kilencvenes években lefolytatott sokadik haderőreformnak (leépítésnek) köszönhetően drasztikusan csökkent és napjainkban is csökken a honvédség repülőképes légi járműveinek száma. A legsötétebb évek talán az 1997-es és 2000-es évek voltak, ekkor ugyanis a Kapos és a Pápa Harcászati repülőezred került felszámolásra. Felmerül a kérdés mi történt a repülőgépekkel azóta?

97-ben kivontuk a néhány hónappal korábban nagyjavításon átesett Szu-22 vadász-bombázóinkat, valamint a Mig-21 MF és Mig-23 MF vadászainkat. Az ezredfordulón pedig a megmaradt Mig-21 bisz és UM típusokat is elérte a vég. A taszári (Kapos) repülőezred három százada áttelepült Pápára, és onnan üzemeltették gépeiket a kivonásig, illetve az alakulat megszűnése után átadták a Mig-21 bisz és um gépeiket a pápaiaknak. A rendszerből kivont Mig-21 és 23-asok, valamint a Szuhojok a pápai repülőtéren a gurulóutak mentén található un. kutyanyelveken parkoltak egészen 2000-ig.

A “racionális” döntéshozók úgy látták jónak, hogy lakat kerüljön a pápai repülőtérre is. Az ezred búcsúrepülésére egy gigantikus sorba rendezték a szervezők a repülőtéren található gépeket, amely felett többször is elrobogott a 3×5 Mig-21 UM és bisz gépek emlékezetes égi köteléke, hogy aztán csatlakozzanak az évek óta a földhöz ragadt társaikhoz. Számszerűsítve mint egy 60 (!) gép volt ekkor a repülőtér “kis betonján” felsorakoztatva.

Néhány évig megszűnt a repülés, majd  egy kiadós NATO ejnye-bejnye után, MH Pápa Bázisrepülőtér néven (tartalékként) lett újra aktív a repülőtér, állandó repülőalakulat nélkül. Az kivont gépekre újra költözés várt, ezúttal a  hangárok előtt valamint a környező, gurulóutakon és kutyanyelveken sorakoztak a gépek.

2008-ban újabb gyökeres változás következett be, hosszas előkészítés után a NATO stratégiai légi szállítási programja keretében, Pápát választották ki a nemzetközi keretek között üzemeltetett C-17-es szállítógépek otthonává. 2009 őszén megérkezett a 3 tagú flotta utolsó gépe is. Így a rendszerből kivont gépekre megint költözés várt, ezúttal a repülőtér egy régen nem használt területére lettek átvontatva egymás mellé, napjainkban is itt állnak a gépek. Figyelem a terület nem látogatható!

Kivont gépek napjainkban, a háttérben már a C-17-es gyakorlatozik

A pápai búcsúrepülésen műrepülő gép egyedi festést kapott, ami mára már megkopott

A Taszáriak szuhoja kimagaslik a sorból

Az egykori Sámánok "kajla" hátaslova

Standard festésű 21-esek, 6145-es oldalszámú géppel fejezte be hivatalos pályafutását Kositzky Attila

Egy másik híres oldalszám: 8204 ezzel a géppel a délszláv válság alatt sikerült egy szerb légtérsértő 21-es elfogása

"Az ég a bátrakat szereti!"

5531 - Az utolsó repülést teljesítő gép 2000 augusztus 31-én szált le utoljára, a nyílvános búcsúrepülés után néhány nappal

A szuhoj alulnézetből

A 01-es oldalszámú Mig-23 MF, megfigyelhető a főfutó bonyolult kialakítása

Klasszikus formavilág

Lassan de biztosan növekszik a rendszerből kivont Mig-29-esek száma is Kecskeméten. Az eredeti 28 darab gépből napjainkban már bőven 10 alatti a repülőképes példányok száma, de várhatóan ebben az évben a típus végleg befejezi a pályafutását. Az Albatroszok is eltűntek a magyar égboltról, néhány gépet visszavásárolt a gyártó, hogy aztán átalakítás után az Egyesült Államokba értékesítse magánszemélyeknek. A nálunk maradt gépek Kecskeméten és Szolnokon parkíroznak…

  

28 hozzászólás: “Légierőnk elfelejtett gépmadarai”

  1. badogrugdalo szerint:

    Ha sokáig parkoltatják elhagyatott helyen majd ellopják a rétinégerek “áláminiumnak”, aztán nincs vele többet gond.Így hordanak szét minden mozdítható katonai (és civil) emléket.

  2. balzolt007 szerint:

    Szerintem ezeknek múzeumokban lenne a méltó helye.

    • Hauptmann szerint:

      Kedves Refresh!
      A kérdésedre a válasz: ezzel a javítással mentette meg a Honvédség a Pestvidéki Gépgyárat (PG, Duna Repülőgép Javító Üzem). 7 db gép javítását végezték el, mely 700 milliót emésztett fel (természetesen pár év múlva felszámolták ezt a céget is, ma romok vannak a helyén). Az utolsó nagy javított gép, közvetlen a javítása után, 1997 márciusában a javítóbázisról indulva, szállt le a pápai reptéren végső állomáshelyére. Pár nappal később kivonták a hadrendből a teljes századot.
      A frissen nagy javított és még nagy korszerűsítés potenciál is volt benne a gépekben s mindezt „szemétdombra” vetjük de miért? :Csökkenteni kellett a kerozin fogyasztást, ezért vonták ki a Mig-23-okat is, valamint nem rendelkezhettünk bombázó kötelékkel (ezért volt átminősítve, felderítő gépnek). Ha annak idején A Szu-22 M4 változatát vesszük meg (mint amiről szó volt), akkor talán……, de kereskedőink a gazdaságosságra is gondoltak, mert ebbe a típusnak Mig-23-as hajtóműve volt, és azt tudjuk a Pápaiakkal majd cserélni, de az nem esett le nekik, hogy ez átalakított hajtómű …. . Az M3-as típusból 1 század került haza, 1 század került Lengyelországba, a többi az arab világba. Amikor az első lezuhant Taszáron, akkor az orosz szemlélő meg volt lepődve, hogy ennyi repül még. Kérdésünkre elárulta, hogy ezt egyszer bevethető gépnek, a típus harci tesztjére tervezték.
      És ez sajnos nem vélemény. :-((

  3. Refresh szerint:

    Azt szeretném kérdezni miért, milyen okokból vonták ki a hadrendből a Szu-22-es gépeken mivel ezeken a gépeken elvégezték a nagyjavítást és így még sokáig szolgálatban maradhattak volna. Lengyelország 2014-2015-ig rendszerben tarja a Szu-22 gépeit, és ők is nagyjából akkor nagy javították gépeiket, mit Magyarország. Vadász, bombázó, felderítő feladtat körben talán az országunk egyik legnagyobb kapacitású gépit herdálták el vagy ilyen gazdag ország vagyunk? A frissen nagyjavított és még nagy korszerűsítés potenciál is volt benne a gépekben s mindezt „szemétdombra” vetjük de miért?

    • Ikarosz szerint:

      Konkrétan azért mert ezeket a döntéseket széles látókörű, szakmailag felkészült és tapasztalt politikusaink hozták meg.
      Valószínűleg nem tudnák megmondani a kedves illetékesek,akik akkor döntési helyzetben voltak, hogy az egymás mellett álló gépek közül melyik a 21-es, melyik a 23-as és melyik a Szu-22-es.
      Bizony, ilyen gazdag ország vagyunk…

  4. Nagy Lajos szerint:

    Persze, a széles látókör addig terjed, amíg duzzad a ZSEB!Bizony, ilyen szegény ország lettünk…
    Nekem fájdalmas nézni ezeket a képeket!
    Ezekkel a gépekkel az izraeli kukuccsoló gépeket simán le lehetett volna kapni!
    A “mi átkos időnkben” az ilyen vészmadarakat símán a földhöz vágták (azaz finom “kérleléssel”, egy-két figyelmeztető lövéssel lenyomták) volna, és akkor lehetett volna magyarázkodni, hogy ki, hol, mit, mikor, hogyan, miért.

    • Flanker szerint:

      Én biztosan megtartottam volna a 47-eseket két század huszonegyessel és a huszonkettesekkel együtt. Az tény, hogy idővel típuscserére lenne szükség náluk, de ez még mindig jobb, mint nulláról újrakezdeni (majd egyszer, esetleg) a dolgot…
      Bár, ha jól meggondolom, Taszárt és a Kapost sem engedtem volna veszni hagyni… :)
      Az is igaz, hogy ezek fenntartása és üzemeltetése rettenetesen költséges, de szvsz. az elmúlt 20 évben ilyen-olyan zsebekben eltűnt vagy az “ablakon kidobott” pénzek ezt többszörösen is fedezhették volna.

  5. Iceman szerint:

    Alapvető probléma volt 10 évvel ezelőtt és napjainkban is, hogy nincs hosszútávú koncepció a honvédelemmel kapcsolatban. Ez máig odáig fajult, hogy lövésünk sincs, hogy az elolvadt szállítóhelikopter flottát, a jövőben milyen típussal váltsuk fel. Be kéne látni, hogy bármilyen beszerzés tendereztetése több éves munka, mire racionális (korrupt politikusok nélkül) döntést lehet hozni. Majd akkor nézegethetünk, ha árvíz idején nem lesz, gép amivel megközelíthetetlen helyekre, homokzsákokat lehet szállítani, vagy életet és értéket menteni. Rövidlátóság!!!!Ugyanez elmondható a közepes szállítógépeinkre vagy éppen a sugárhajtású gyakorló gépekre is, hogy már a harci helikről ne is beszéljünk.

    A szuhojok kivonása tényleg, jó példa a rövidlátóságra, nagyjavított, gépeket kivágtunk az ablakon és ezzel a vadász-bombázó, és felderítő kapacitást is. Meglepő de jelenleg a Gripen se képes felderítésre mivel nem rendszeresítettünk hozzá megfelelő felderítő eszközöket. Hiába rendelkezünk levegő-föld képességgel, amikor 14 db géppel légvédelmi feladatokat repülnek és ezzel párhuzamosan levegő-föld feladatokat akarunk végrehajtani nem optimális mivel kevés hozzá a gépállomány. Vajon cseh barátaink, miért csak légvédelmi célokat preferáltak 14 géppel, biztos olcsóbb volt, de szerintem nem ilyen egyszerű a dolog.

    Számos elméletet hallottunk már, hogy hiba volt a Mig-21-eseket kivonni, mivel jóval nagyobb tapasztalat halmozódott fel a típussal mint a 29-esekkel, mellette szól még hogy olcsóbban üzemeltethető és az alkatrész utánpótlással is kevesebb probléma lett volna mint a 29-esnél. Persze a 29-es nagyobb harcászati lehetőségekkel rendelkezik, de sokra nem mentünk vele, 1999 a szerbiai bombázások idején nem voltak képesek együttműködni a szövetséges gépekkel. A békeidős QRA riasztásokra pedig teljesen jók lettek volna a Mig-21-esek is…lásd Csehországot, ahol némi ráncfelvarrás után a Gripenek érkezéséig helytálltak a deltaszárnyúak….

  6. Flanker szerint:

    A fegyveres erők egy faék politikus számára csak pénzkidobást jelentenek jelenleg, ami első ránézésre igaz is, csak éppen arról feledkeznek meg, hogy ők jelentik a garanciát arra, hogy ne találjon minket senki és semmi letolt gatyával. Azért volt itt olyan balhé a szomszédban már (és még lehet is), hogy benne volt a pakliban, hogy belekeveredünk… Az igaz, hogy pl. az egészségügy fontosabb, csak ha felrúgnak minket, akkor nem az egészségügy lesz a legnagyobb problémánk, mint az nyilvánvaló. Szóval nem kell szeretni a sereget (sem), de áldozni sajnos muszáj rá, ez egy ilyen világ.
    Aki szereti a típust, az nyilván nem szívesen, de belátja, hogy a huszonegyesek felett bőven eljárt az idő – de a semminél jobbak. Sokkal…
    És sajnos igaz, hogy ma még ugyan vannak helikoptereink, de azok felett is eljár lassan az idő és akkor pedig tényleg itt fogunk állni és nézni, mint hal a szatyorban…

  7. Nagy Lajos szerint:

    Sziasztok!
    Én sajnos nem rendelkezem mélyreható ismeretekkel a többi típust illetően, de azt tudom, mert hallottam, meg tesközelből láttam, hogy a MIG-21 erős, igénytelen (lásd füves repterek), a jól képzett hajózóink kezében a levegőben verhetetlen (csak a kis MIG-15-ösök voltak fordulékonyabbak), nagy tűzerővel rendelkező masina, olyan, mint autóként a Zsiguli volt. Nekem volt egyszer egy öreg Zsigám, soha nem hagyott ott sehol, azt szerettem a legjobban.
    Nekem a Gripenek csak piszkalábú, játék repülők maradnak, mint az olyan autó, amelyik csak csak az aszfalton él meg (most egy 10 éves Szuzukim van, de szívesen elcserélném egy 10 éves Zsigulira).
    A formájuk sem tetszik, meg azoké sem, akik megvették őket.
    Bocs, hogy ilyen konzervatív vagyok!
    Ma ilyen napom van!

    • Flanker szerint:

      Ezzel szóról-szóra egyetértek, pár kiegészítéssel: elektronikailag a Balalajka felett eljárt az idő, aztán van még pár dolog, amiben szintén kikezdhető (nem tölthető után a levegőben, a fegyverterhelése aránylag csekély, a hatósugara szintén és így tovább). De a legfőbb gond az, hogy lejár az üzemideje és annyi, nem lehet üzemeltetni tovább, mert lepotyog: nem azért, mert rossz, hanem azért, mert kiszolgálta azt az időt, amire tervezték.
      Őszintén szólva én sem rajongok a Gripenekért. Azt elhiszem, hogy a svédek jó autókat gyártanak, de a repülőgépeiknél azért vannak jobbak és komolyabbak a piacon…

  8. badogrugdalo szerint:

    Talán emlékeznek még az öregebbek,hogyan indult ez a nagy vadászgép csereakció?Anno egy bizonyos képviselőnőt dugott valaki a Boeingtől és olyan jó lehetett a pasi,hogy mindjárt tőlük vettek volna gépeket a Magyar hadseregnek.Aztán dőlés volt és jött a Grippen.Ez a hölgyemény megjelent a mostani kormányzatban is!Amerikában ilyen balhé után nem,hogy képviselő de segédházmester sem lehetne valaki.Nálunk politikust olcsóbban kapni mint egy harmadik vonalbeli maffiózót.Ahoz jók lettek volna az öreg MIG-ek is,hogy a földről nézzük amint a kémrepülőgépek tuch and go-znak Ferihegyen.Az ausztriából áttévedt kukacbombázók vagy véletlenül 7700-at nyomó pöff-pöff gépek ellen meg sehogy sem jó egy 2M-re képes vadászgép.

    • Flanker szerint:

      Próbáljunk kicsit közelebb maradni a spanyol etiketthez, ha kérhetem. :)
      Azért a szuperszonikus vadászgépek esetében típusfüggő, hogy melyik tud elkocogni simán egy Cessna mellett és melyik nem. Önmagában az, hogy szuperszonikus, még nem zárja ki ezt. Példának okáért a Hornetről közismert, hogy nagy állásszöggel elég lassan is tud laffogni, így például tökéletesen alkalmas lenne erre a feladatra. És messze nem ez az egyetlen ilyen típus…

  9. Iceman szerint:

    Természetesen mára már a Mig-21-esek felett eljárt a kor, de a végjáték lehetett volna más is. Az 2 mach, vagy 1.5 mach legalábbis bizonyos esetekben indokolt mivel akár egy rádióhibás, vagy bármiért problémás 900-al cammogó gépet valahogy útól kell érni! A Gripen melletti döntés, megdöbbentette a szakmabelieket, hát bár kérdés hogy egy régi tunningolt F-16-os mennyire vált volna be, de tény hogy az F-16-os képességei elismerésre méltóak… fegyverzet, hatósugár, tolóerő/tömeg arány…stb. De sajnos nem vagyunk abba a helyzetben mint mondjuk Lengyelország.

    Bár a régi gépeket sem érdemes lesajnálni, gondoljunk csak a lengyel Szu-22-esekre!

  10. Nagy Lajos szerint:

    Kedves Flanker!
    Miért kellene ebben a kis országban levegőben utántölthető vadászgép? A MIG-21 pl. egy feltöltéssel kétszer körbe repüli az országot! Ha betéved valaki, nem igaz, hogy a felszólítás, vagy szükség esetén egy-két rövid figyelmeztető gépágyú sorozat után a behatolót a készültségi géppár ne tudná leszállásra kényszeríteni. A 4 db. rakétáról nem is beszélek, az már durva lenne.
    Ezek a gépek igenis tudnak lassan is repülni. Erre valók a fékszárnyak, és a törzsféklapok. Igaz, ilyenkor kacsa módra repülnek (fenn a csőrük, lent a farkuk), de megy nekik, sokszor láttam.

    • Flanker szerint:

      Több okból is. Az egyik az, hogy NATO-tagállam vagyunk, tehát vannak bizonyos kötelezettségeink a többiekkel szemben. Ez nem úgy megy, hogy ők megvédenek minket, mi meg majd viszünk virágot a sírjukra… :)
      Az utántöltés miatt kitolható egy gép hatósugara, járőrözési ideje. A 21-es (bis) hatósugara nagyjából 600 km – már abban az esetben, ha a cél, amit el kell fognia, ideális irányon, magasságon és sebességgel halad, valamint az elfogásához nem kell fáklyát kapcsolnia. Ha kell, akkor a hatósugár rettenetesen lecsökken, elfogás után azonnal indulhat is vissza leszállni. Lövöldözni már nem lesz ideje.
      Másrészt, ha olyan a helyzet, jobb a gépeket minél tovább a levegőben tartani, hogy járőrözzenek, mintsem felszállással húzni az időt. Így, ha kicsi is a hatósugár, utántöltéssel ez kezelhető.
      Mondjuk a Szu-27 esetében nem várnám el annyira a légi utántölthetőséget – elég brutál hatósugara van anélkül is, bár ha képes lenne rá, az további előny lenne.
      Ezt persze még hosszasan lehetne fejtegetni, egyezzünk ki annyiban, hogy nem véletlen az, hogy napjainkban már elvárás egy korszerű típustól, hogy meg lehessen tankolni a levegőben is.
      De hangsúlyoznám: ez csak az egyik gond a típussal.

  11. badogrugdalo szerint:

    Azért azt megnézném,hogy egy JAS megpróbál lefújni az égről mondjuk egy 80 csomóval döcögő UL-t…:-)Szerintem azt inkább helikopterrel kerülgetnék.Igazából nem hiszem,hogy ebben az országban valaki lepuffantana az égen egy bármilyen repülőt.Abból oltári ugatás és diplomáciai botrány lenne.Pl. valakinek a fejére esik egy alkatrész,stb.Ha elég nyugis a légtérsértő pilóta és főleg ismeri a magyar mentalitást akkor valahol szép lassan berepül aztán máshol ugyanúgy kirepül és szinte biztos,hogy ijesztgető repkedésen kívül nem történne semmi.Esetleg egy eltérített utasgépre lenne nagyobb mozdulás de nem irigylem azt az embert akinek ki kéne adni a tüzparancsot.Valyon kiadná?Valyon megtalálnák?Ne kerüljön rá sor…

    • iceman szerint:

      Bizonyára vannak döntési kritériumok egy tűzparancs kiadására, a link alapján erre az ügyeletes MH légerő tábornoka jogosult… ha valaki terror szándékkal használna egy légi járművet! Erről bővebb tájékoztatást itt találnátok:
      http://www.hm.gov.hu/files/9/9.....080125.pdf

      2001 szept. 11-el kapcsolatban voltak találgatások, hogy a 4. lezuhant gépen nem csak az utasok lázadtak fel a terroristák ellen, hanem volt egy kis külső rásegítés is hogy a gép ne érje el a célját

  12. badogrugdalo szerint:

    Annak idején amikor Mathias Rust kigurult a Vörös téren akkor is elrepült néhány ügyeletes parancsnok felett.A Szovjetúnió méreteiben kicsit nagyobb mint hazánk.Aztán ki lőtt?Senki.Pedig akkor ott vadabb volt a helyzet mint most itt.A 2.v.h.óta volt Magyarországon légtérsértés?Bizony volt.Lelőttek valakit?Tudtommal nem.Sem MIG-gel sem Gippennel sem földi fegyverrel.Én nem a légierő szükségességét vonom kétségbe csak valahogy a túl új technika beszerzését egy kissé nagyzolásnak érzem.A kutya sem akar minket megtámadni vagy elfoglalni.Ezt már sorkatonaként is hangoztattam,talán ezért voltam hv.két évig :-(

    • Flanker szerint:

      A KAL007 utasai valószínűleg erre tudnának ellenpéldát hozni, de nem teszik, mert halottak: a gépüket lelőtte a szovjet légvédelem – és nem csak az ő gépüket, egyébiránt.

  13. gabi66 szerint:

    Sziasztok!

    Pár napja találtam rá az oldalra gratula a készítőknek.
    A 21-es nekem is a szívem csücske, és engem is elszomorit a mostani helyzet. A 90-es években itthon is szó volt a modernizálásukról, aztán az egészből nem lett semmi. Azóta már az a gyár sincs meg ahol ez megvalósítható lett volna. A PG-re gondolok. Szélnek eresztették a jó szakikat. Románoknak megérte megcsinálni, és a mai napig repülnek a 21-eik. Tavaj készültséget adtak Litvániában.
    A lassú légicélok elfogására az osztrákok helikoptereket használnak, ezt látványosan be is mutatták a zeltwegi repülőnapon. Ranger ill. Kiowa gépeket használnak.Ezek sem mai gyerekek már, de jól megfelel a célnak. Tudomásom szerit Szentkirályon is volt készültség ilyen esetekre, és nem is ritkán lettek emelve.
    Az egyik idős hajózó azt mondta: “Ha itt valami történne, 14 Grippen az annyi, reggel még van, délre már nincs.”
    Ugyan ez történt a repülőgépvezető-képzéssel is. (4 fő/év)
    A 29-et tervezték kivonni 2009. dec. 31.-el, aztán közben rájöttek, 14 Grippennel nem képesek a feladatokat elvégezni, ezért maradnak a MIG-ek még egyévet.
    Itt a képeken látható sorba oda lehet állítani a MI-2 is.
    Ott is lett volna még üzemidő tartalék,de azok is a 21 22 és a 23-k sorsára jutottak.

    • Iceman szerint:

      Szia! Fontos tényre világítasz rá, ami kimaradt a szövegből, nevezetesen a PG felszámolása, elbontása. Ez is a rövidlátóság része, leépítünk egy stratégiai iparágat, és ezentúl jó pénzért külföldön, végeztethetjük a gépek nagyjavítását, merev és forgószárnyast egyaránt. Igen a Mi-2-esek is ott vannak a virtuális sorban, számos Mi-8 és 24 társaságában.
      Üdv: Iceman

      • gabi66 szerint:

        Szia Iceman!

        És nem beszélve az elhagyott (sorsára hagyott) repterekről.
        Az is megér egy misét!
        (Taszár, Bőrgönd,Szentkirály)

        Üdv:Gabi66

  14. laca szerint:

    Sziasztok!!!
    Ma voltam Pápán az elhagyott gépek nyughelyén.Sikerült fotózni.
    De felhívom mindenki figyelmét a terület ŐRZÉS ALATT ÁLL!!!!!!
    Szerencsére az őr korrekt módon felhívta a figyelmünket hogy távozzunk és kikisért minket.Kérdésünkre elmondta hogy Kamerás megfigyelés ill.időnkét fegyveres őrség vigyázza a gépeket.
    ÍGY MINDENKI EZEK ISMERETÉBEN GONDOLKOZZON A LÁTOGATÁSON,AMINEK NEM IGAZÁN ÖRÜLNEK…

    lACA

  15. GYA szerint:

    Van néhány képem 2002-ből, még a gurulón álló gépekről:
    http://papa.agyorgy.fotoalbum2.hu/
    Az aktuális helyzet 2010 január:
    http://picasaweb.google.hu/gyrgy.a/Papa#

  16. Fehér Tamás szerint:

    A Szuhoj Szu-22 kivonására valószínűleg a szomszéd országoknak tetszés érdekében került sor, bizonygatandó, hogy nem akarjuk lebombázni őket. Aztán, hogy ettől a románok, szerbek, szlovákok jobban szeretnek-e minket, az erősen kétséges.

    Valószínűleg a pici Gripen kiválasztásakor is szempont volt, hogy nem akarunk F-16 jellegű, nagy földi csapásmérő képességet – nehogy félreértsék azok a kedves szomszédok, akik Trianonban a miénkből alapították az országukat…

  17. toth csaba szerint:

    sajnos elvannak dugba a gépek miért is?????????????
    vannak nagy nevek pápárol,az ÉG KATONÁIROL,elkéne olvasni
    büszkék voltunk reájuk,és én ma is az vagyok
    miért is vágtak szét mindent??????
    ki is védi az országot?????
    aki emlékszik megélte mind sir!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    aki meghalt,arra pedig büszkék vagyunk,értünk éltek, védtek minket
    vagy tudtok jobbat???????????