Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Azt hiszem nem kell ismertetnünk, a napok óta tartó csapadékos időjárás miatt kialakult árvízi helyzetet, a média naprakész információval áraszt el minket. A helyzet nem az eddig “megszokott” kategóriába tartozik, hiszen nem a Tisza vagy a Duna jelent problémát, hanem alaphelyzetben ártalmatlannak tűnő patakok, és kisebb folyók soha nem látott áradása  okoz  nagy gondot a szakembereknek és a civileknek egyaránt. A kialakult helyzet komolyságát mutatja, hogy készültségbe helyezték a Honvédség szállítóhelikoptereit is…Egy rövid idézet a Honvédelmi Minisztérium tájékoztatásából: “… A hasznosi víztározón kialakult kritikus helyzet miatt a honvédelmi miniszter I. katasztrófavédelmi készenléti fokozatot rendelt el a Honvédelmi Katasztrófavédelmi Rendszerbe bevont, vagy bevonható, terepjáró, illetve személyszállító földi-, légi-, vízi szállítóeszközök, valamint a hozzátartozó kezelő- és kiszolgáló személyzet részére… “

Szerencsére eddig nem érkezett információ arról, hogy alkalmazni kellett volna a forgószárnyasokat, ami ha megtörténne sajnos tényleg azt jelentené, hogy az eddigiekhez képest is még nagyobb veszély fenyeget. Sajnos néhány órával a post megjelenése után bekövetkezett a legrosszabb,  Edelényben átszakadt a gát. A Honvédség két Mi-17-es helikoptere már a térségben dolgozik.

Nézzük át egy kicsit a Magyar Honvédség szállítóhelikopter flottájának állapotát, megpróbáltuk összeállítani a még aktív gépek listáját:

Oldalszám Típus Üzemelés kezdete Utolsó nagyjavítás Megjegyzés
6206 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
6215 Mi-8 T 1992 2002/2003 (?) Ex-iraki, gyártási év 1980
701 Mi-17 T 1988 2004
702 Mi-17 T 1988 2003 nagyjavításra vár
703 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
704 Mi-17 T 1988 2008
705 Mi-17 N 1988 2005 NVG készülékkel felszerelt
706 Mi-17 T 1990 2005
707 Mi-17 T 1990 2005

A két ex-iraki gép, többedmagával nagyjavításon volt nálunk a megboldogult PG-ben (később Dunai Repülőgépgyár Rt.) még 1991-ben. Irak Kuvait ellen folytatott megszállása, tartós nemzetközi blokádot vont maga után, így az itt ragadt gépek átkerültek a MH állományába. A gépek gyártási ideje:1980. Ezek a gépek az ezredforduló után ismét átestek egy nagyjavításon, de a legjobb esetben is mindkét gépnek még az idén végleg lejár/lejárt a naptári üzemideje, így a Mi-8-as is eltűnik a magyar égboltról, illetve az aktív gépek listája tovább rövidül.

A felmerülő feladatokat a Mi-17-esekkel kell/kellene megoldani. Igaz felkerült az aktív listára 702-es oldalszámú gép, de ez jelenleg nagyjavításra vár, így ideiglenesen ezt is le lehet húzni a listáról. Az elkövetkező években szintén nagyjavítás esedékes a flotta többi tagjánál is. Így borítékolható, hogy a jövőben, huzamosabb ideig inaktív lesz egy-egy gép, mivel vagy nagyjavításra vár vagy szerencsésebb esetben éppen azt végzik rajta.

(felvételek a megszüntetett szentkirályszabadjai alakulat életéből)

Ha előrevetítjük az év végi, aktív gépek listáját, akkor nagy valószínűséggel nem fog már rajta szerepelni a Mi-8-as, és remélhetőleg a nagyjavítás miatt hiányozni fog róla a 702-es 17-es.  Marad tehát hat (!) darab bevethető szállítóhelikopterünk, legjobb esetben 7, ha hamar megtörténik a földhöz ragadt gép nagyjavítása.

A teljes képhez hozzá tartozik, hogy Magyarországnak vannak nemzetközi kötelezettségei (ami nem NATO vagy EU kötelezettség), biztosítani kell az ország teljes területére kiterjedő 24 órás helikopteres kutató-mentő készültséget (nem keverendő össze a polgári légi mentőkkel). Az ország méretét figyelembe véve, a készültségi szolgálatok Szolnokon, illetve Pápán települnek. A készültség biztosításához települési helyenként egy “éles”  és egy tartalék géppel kell rendelkezni, azaz összesen ez a feladat 4 gépnek ad folyamatos munkát.

Hosszú távon tehát marad 2-3 gépünk a készültségi szolgálaton kívül, ami nem túl megnyugtató hiszen a kutató-mentő készültség gépeinek és a többi gépnek is szüksége van időszakos átvizsgálásokra, amely  mégis földhöz szögezi azt a megmaradt néhány gépet néha. A helyzet még aggasztóbb, mivel nem marad gép kiképzésre, vagy egyéb vészhelyzeti repülésre… pl. egy több napig tartó homokzsákos teheremelési vészhelyzeti feladat (amelyre 2001-ben a tarpai gátszakadásnál volt is példa) végrehajtása komoly kérdőjeleket hagy maga után.

  

14 hozzászólás: “Gondolatok az árvízi helyzethez – Olvadóban a helikopter flotta FRISSÍTVE!”

  1. Referesh szerint:

    Tudomásom szerint 2010 évtized közepétől új típusú helikoptereket kell szoláglatba állítani, mivel a Mi-8-as és Mi-17-es naptári üzemidejük lejár illetve lefog járni. Mikor írják ki vagy írták ki a váltó típusról szóló tendert? Ha rövid időn belül nem jut pénz a helikopter flotta cseréjére az hosszabb távon sokkal többe kerül az ország számára. Természetesen a típus váltás szándék és pénz kérdése, de véleményem szerint ezen nem szabad spórolni. Sajnos mai gazdasági helyzetünkben ár lesz a döntő szempont egy kiválasztási procedúrában politikusok csak azt nézik hogy mi mennyibe kerül pedig ebben a témakörben a szakmai vezetőknek, pilótáknak és földi személyzetnek a döntése kellene. A helikopterek teher emelési és szállítási képessége legjobban olyan sajnálatos esetben nyilvánul meg mint a néhány évente ismétlődő tiszai, dunai árvizek vagy ma mikkor Edelénynél szükséges bevetni őket, ez számunkra civilek számára legjobban ilyenkor mutatkozik meg a helikopterek igazi haszna. Ezek a gépek nem Luxus cikkek az országnak, nem egy eset volt mikor csak ezen forgószárnyúak bevetésével sikerült megakadályozni, gátszakadásokat vagy erdő tűzzek oltásában segédkeztek bambi buckettel így is mentve polgári személyek és értékeiket. Minden elismerésem ezen gépek pilóták és földi kiszolgáló, karbantartó nyugállományú és aktív személyzeté.

    • Iceman szerint:

      Azt hiszem a dologgal elkéstünk, engem is megdöbbentett, hogy az üzemképes gépek száma 10 alatt van és ez a szám még csökkenni is fog. Lássuk be egy tendereztetés nem néhány hónapig tart hanem esetenként több éven keresztül… lépni kéne valamit sürgősen.

  2. Referesh szerint:

    Teljesen igazat adok önnek Iceman, hogy kevés az időnk és tendereztetés hosszadalmas míg minden szóba jöhető típusról beszerzik a gyártóktól a valódi paraméter értékeket nem prospektus adatokra gondolok és ezeket idehaza haza körülmények között le ellenőrzik és az igényeinknek legmegfelelőbbet választják ki.
    Ha én javasolhatnék váltó típust a Mil Mi-171-s lenne. Mivel ez a típus az idehaza is üzemeltet szovjet/orosz Mi-8/Mi-17-en alapszik és amivel hihetetlen nagy tapasztalat áll rendelkezésünkre karbantartás, olcsó és egyszerű üzemeltetése területén. Sárkány szerkezet is bizonyított már strapabíróságát. A Földi kiszolgálok és szerelők és pilóták dolgát is megkönnyítené hogy nem kell teljesen új filozófia szerint tervezet idegen gépet megtanulniuk. Illetve erőátviteli rendszere is a már jól bevált TV3-117-en hajtóműveken, régi reduktoron és transzmisszión alapszik. Színes LCD kijelzőkön minden szükséges paraméter megjeleníthető, FLIR kamera és nyugati elektronikai eszközök integrálhatóak orosz elektronikai eszközök helyre.

    • iceman szerint:

      Minél több ideig nem születik döntés, annál valószínűtlenebb szerintem a nyugati technika beszerzése, mivel az átállás az új üzemeltetési mentalitásra, bizony hosszú tanulási folyamatot vonna maguk után.

      Egyetértek a Mi-171 terén valóban kézenfekvő megoldás lenne, és bizonyos értelemben tovább javulnának a helikopteres képességek, a dolog egyetlen hatalmas buktatója lehet az alkatrész utánpótlás, egyrészt elegendő forrást biztosítunk-e a beszerzésükre, másrészt a szállítási hajlandóság is zökkenő mentes marad az évek során.

      További kérdés a darabszám problematikája, én kitartartok amellett, hogy a minimális rendszerben lévő szállító helikopterek száma 2×14 db-nak kell lennie. Ezzel csak az a probléma, hogy valószínűleg a kiképzett személyzetek száma is elég alacsony ehhez a gépmennyiséghez, nem is beszélve az üzemeltetési feltételekről.

      Bár nem beszéltünk a harci helikopterekről, ott is kívánatos lenne legalább 14 gép rendszerben tartása, sajnos ezen a téren is egyre soványabb a flotta.

  3. Szasa31 szerint:

    Én szekptikus vagyok. Majd akkor kezdenek el a politikus urak tenderezni, amikor már késő – vagy az ő házukat vitte el a víz.
    Az aranysas egyik utolsó számában volt egy jó összeállítás a szóba jöhető típusokról – azokból (szinte)bármelyik OK. Csak legyen már vmi.
    Elnézve a MIG-29 flotta leépülését 1993-tól, szerintem jobban jártunk volna ha a 2. századnyi vadászgép helyett helikpotereket kérünk.

    • iceman szerint:

      Ha kicsit átnézünk nyugatabbra (Ausztria), akkor látjuk hogy náluk most újítják fel a a 24 DB-os Augusta (Huey leszármazotja) helikoptereiket, hogy a meglévő talán 14 Black Hawk-ról már ne is beszéljek… én örülnék ha nálunk mindezen eszközök fele megtalálható lenne.

      Sajnos politikusaink bizonyították az utóbbi húsz évben, hogy nincs egy egységesen elfogadott koncepció, a Légierővel, vagy akár a honvédséggel kapcsolatban. Bármelyik eddig kormányzott politikai erőre nézünk vissza, legalább mindegyiknél két nagy leépítési/bezárási akciót lehet felsorolni ami segített abban, hogy ma itt tartunk.

      Félő, de ha a Tiszán vagy a Dunán következne be gát szakadás/megrogyás, a mostaniaknál nagyobb méretekben esetleg több helyen is, akkor hatalmas problémát jelentene egy több napig elhúzódó helikopteres teheremelési akció. Már a Mi-24-esekkel is gyakorolták a teheremelést, bambizást, de be kéne látni hogy ezt a gépet nem erre a feladatra optimalizálták

  4. Ikarosz szerint:

    Ha jól emlékszem, a múlt havi Aranysas lehozott egy cikket a témáról, a szóba jöhető típusok rövid felsorolásával. Szerintem politikusok nem forgatnak ilyen hasznos írásbeliséget, a köznép meg úgyis úgy van vele, hogy milyen pénzkidobás, mert drágáért van a helikopter.Mert ha az árvíz elmossa a fél országot, az olcsóbb?!?
    Talán a Blackhawk lenne legideálisabb, nagyon sokat bizonyított típus, de ez az én magányvéleményem.

    • Iceman szerint:

      Nem egy egyszerű választás az új helikopterek beszerzése! Minden tulajdonságot mérlegelni kell és fontossági sorrend alapján súlyozni kellene őket, valamint minden egyes tulajdonságot objektív adatok alapján pontozni kell. Így kapunk minden egyes helikopterre egy pontszámot. A szakembereink szerintem tökéletesen tudnának választani. Ez persze jóval bonyolultabb a gyakorlatban, mivel minden egyes ajánlat meglehetősen eltér egymástól. Illetve a pontrendszer se ér sokat, ha esetleg politikai befolyás, esetleg korrupció van a dologban.

      Mindenképpen a legnagyobb fejtörést majd a Mi-171 vs. nyugati típus közötti választás kérdése lesz.

      Bármilyen helikoptereink lesznek (remélhetőleg), az alapfeltevés igaz, amit Ikarosz is kifejtett, hogy a gépek megérik az árukat, amelyek katasztrófa helyzetben emberéleteket és több 10 milliárdos anyagi kártól óvhatnak meg egy várost vagy falut (állambácsit) egy gátszakadás megakadályozásánál…

  5. Flanker szerint:

    Nem fűzök ehhez vérmes reményeket, amíg a nagyfejűek nem képesek belátni, hogy a “gépsor” nem olcsóbb és cserébe még lassabb is, mint helivel lepakolni a zsákokat. :/ Ember mindenképpen kell az árvízi védekezéshez, de nem mindegy, hogy sorban állva a zsákokat is adogatják vagy “csak” töltik és elhelyezik azokat…
    Új típusként én a Mi-171-et v. a Blackhawkot támogatnám.

  6. ambasa szerint:

    Üdv Iceman!

    a 6206 – 1997 február és november között volt nagyjavítva
    a 6215 – 1997 február és szeptember között volt nagyjavítva.
    viszont 2004 februárjában mindkét gép tárolásra érkezett a PG-be. Nem tudom, de lehet, hogy ekkor a PG végnapjaiban üzemidő hosszabbítás történt a gépeken. Az nálam lévő adatok szerint a két gép nem járt a PG-ben. 2004 februárjában ekkor még mindkét gép jelentős, mind javítás közi, mind teljes üzemidő tartalékkal rendelkezett.

    TG

    • gabi66 szerint:

      Sziasztok!

      Az osztrákoknak is kellett egy katasztrófa, hogy rájöjjenek nem elég a szállító kapacitása a seregnek. 1999-ben Galturben lavinaomlás történt, több ezer embert kellett menteni. A Német mentőszolgálat és az Amerikai hadsereg helikopterei segítettek.
      Ők levonták a következtetést, és rendszerbe állították a Black Hawk-ot.
      Remélem az “urak” itt is a fejükhöz kapnak most.

      Addíg is a meglévő gépeket kellene rendbe tenni, hogy az a kevés ami még van, az hadrafogható legyen.

      Egyébként egyet értek az előttem szólókal.

      Üdv: Gabi66

  7. Higany szerint:

    Gyászos egy lista, főleg a mezőfalvai, szentkirályszabadjai képeket elnézve:
    http://cid-92d81ba291aec03a.ph.....E_2801.jpg

    http://www.panoramio.com/photo/8452678

    • Iceman szerint:

      Végignéztem a linkeket, valószínűsíthető hogy mi-24-esek terén se állunk túl jól. Bár az ex-német P verziókat nem véltem felfedezni a képeken. Megdöbbentő volt látni az egymásra dobált UB blokkokat…