Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

(Publicisztika)

Elöljáróban – gyengébbek kedvéért – le kívánom szögezni: ezek a sorok a szerző véleményét tükrözik, mely nem szükségképpen egyezik meg a Kerozingőzös Portál hivatalos véleményével.

A cím (Hofi Géza után szabadon) nyilván nem okoz meglepetést senkinek, sőt, valószínűleg mindenki tudna rá példák tömkelegével is szolgálni.  Az is köztudott, hogy Magyarországon mindenki ért mindenhez, legalábbis a saját elképzelése szerint. Ez a kisebbik baj, de mindennek a tetejébe még véleménye is van a honfitársaink döntő részének szinte mindenről – ráadásul feltétlen szükségét érzik, hogy mérhetetlen bölcsességüket megosszák mindenkivel, akár van rá igény, akár nincs. (…és pont én dumálok, ugye?! :D)

Hogy miért is túlórázunk ezen egy repüléssel foglalkozó portálon?

2010. június 22-én kedden 5 Gripen húzott el Szeged felett, melyről videófelvétel is készült:

Természetesen nem is Magyarországon lennénk, ha nem lett volna botrány a dologból, de ezen még simán túl tudnám tenni magamat: megszoktam. Azonban megjelent egy írás a Délmagyar.hu-n, amelyben egy “szakember” véleményének is helyt adtak. Lévén az illető állítólag nemzetközi légiközlekedési szakjogász, ezért elvileg feltételezhető lenne róla az, hogy tudja, miről beszél, de a “jogász” kitétel ezt igencsak kérdésessé teszi – a véleménye meg pláne.

Az én szerény véleményem szerint a drága jogtudor nem igazán tudta megfogalmazni azt, amit írni akart, ugyanis ő (szerintem) nem azt szerette volna leírni, hogy egy “esetleges légijármű vezetői hiba” lett volna kiküszöbölhetetlen, hanem az annak következményeként bekövetkező ütközés és az ezt követő (és a konklúziója alapján általa bizonyosan bekövetkezőnek tekintett) lezuhanás(ok) a szoros kötelék miatt. Valójában egy pilótahiba adott esetben igenis kiküszöbölhető – már ha van rá hely és idő. Erre egy kötelékben kisebb az esély, de hangsúlyozom: kisebb, nem pedig bizonyosan nulla – bár bizonyos helyzetekben ez is lehetséges. Ezt az apróságot még el tudnám nézni neki, mint rossz megfogalmazást, de azt már nem, hogy szerinte ez az esemény (mármint a gépek átrepülése Szeged felett) “sajnálatos”. Kiváló példákat tudnék felhozni arra, hogy mi az, ami szerintem valóban sajnálatos esemény és az ő személyéhez is kötődik, de ez az átrepülés semmi esetre sem volt az. Mindezek után a véleményének egyéb részeit már nem kívánom minősíteni.

Baromira érdekelne viszont, hogy mi a véleménye a mi drága polgártársunknak a május 9-i moszkvai parádé légi részéről (vagy a francia megfelelőjéről)? Minek nevezné ezeket? Bele sem merek gondolni…

Alapvetően mindez a kutyát nem érdekelné, de mivel egy laikus számára egy jogász véleménye mértékadónak tűnhet (“Ó, annyuk, ez egy tanú’t embör, biztos’ tuggya, mirő’ beszé’…”), ezért van ezzel súlyos gondom: a véleménye alapján az egyszeri és rendkívül naív polgár azt hiheti, hogy egy kötelék tagjai szükségképpen egy településre zuhanva szokták befejezni pályafutásukat, rengeteg ember halálát okozva. A valóság ezzel szemben az, hogy ez nettó baromság.

Félreértés ne essék, valóban történhetett volna olyan hiba vagy véletlen baleset, ami  miatt ez a szegedi esemény tragédiával végződik, de önmagában az, hogy x darab gép elrepül egy lakott település felett, az egyáltalán nem jelenti azt, hogy mindenképpen tragédia lesz a vége – mint azt számos (és a szóban forgó) példa is kiválóan mutatja.

Mindezek után belefutottam egy másik hírbe is – és a sírógörcs kezdett kerülgetni: a derék ember nem tudja ugyan, hogy miféle gépet látott, de azt annál inkább, hogy az egy magángép. A másik része szintén van ilyen jó: “Elképzelhető, hogy a vadászgép Kecskeméten vezette földre a vagy személyszállító, vagy teherszállító gépet.” Hogyne: kellően élénk fantáziával az is elképzelhető, hogy végül lelőtte a vagy bombázó vagy vitorlázó repülőgépet  (bár az is lehet, hogy álcázott léghajó volt vagy ejtőernyős) Sydney felett – és ezen kívül rengeteg további verziót is el tudnék még képzelni.

Egyetlen dolog volt, amely valamelyest vigasztalt ezen marhaságok kapcsán: mindkettővel kapcsolatban elég sok olyan komment született, amely nagytudású felebarátainkat melegebb éghajlatra küldte és én ezt kifejezetten biztató jelenségnek találom…

Kommentelni nálunk is lehet, úgyhogy várjuk az olvasók véleményét.

  

16 hozzászólás: ““Nálunk az egy főre eső hülyék száma kettő””

  1. Leadfoot szerint:

    A bevezető után azt hittem, megint a mecseki radar kérdéséről lesz szó. :-) Bár ez inkább :-((((

    Nyilván annyiban közös a két (három) ügy, hogy ott is igen hiteles “szakértők” megnyilvánulásai alapján formálódik a közvélemény. A radar ügy is megint előkerült a napokban. Egy kedves antipatikus jogász hölgy vezeti a “civil” ellenállást. Szerintem kis túlzással a Gripent nem tudná megkülönböztetni az Ancsától a képen. És ilyen emberek akarnak dönteni Magyarország hosszú távú védelmi kérdéseiről. Sírnom kell…

    Én azt szoktam mondani, hogy sokan úgy értelmezik nálunk a demokráciát, hogy amibe bele lehet kötni, abba bele is KELL.
    Csak halkan kérdezem: ha esetleg “éles” helyzet adódik, akkor ugye méltóztatnak a kedves szakértő urak és felháborodott, unatkozó polgárok megadni a tiszteletteljes engedélyt a városok fölé berepülésre?
    Ezzel az erővel egyébként fel se szálljanak a Gripenek, mert bármikor katasztrófa lehet a dologból. Hiszen bármikor megtörténhet, hogy a gép madárral ütközik felszálláskor, a pilóta katapultál, az üres gép pedig a paksi erőműre zuhan, ahol bekövetkezik az atomrobbanás.

    Eszembe jutott még egy hasonló eset: én Pécs déli részén élek, közel a pogányi repülőtérhez.
    A 2002-es választásokon (a reptér bővítése ekörül történt) egy független jelölt olyan kiadvánnyal kampányolt, aminek a borítóján egy 747-es volt látható a pécsi panelházak fölé fotosopolva. Miközben a reptér kifutója még annál kisebb utasszállítók fogadására sem alkalmas, és már akkor sejteni lehetett, hogy a bővítés ellenére nem lesz itt Frankfurt szintű légikikötő. Persze a jelöltet megtámogatta a Levegő Munkacsoport (ld. még sötétzöldek) is.
    Azóta is leginkább csak a kisgépek, szúnyogirtó Ancsák és mentőhelikopterek használják a létesítményt… De ezt az öngólt valahogy nem emlegetik annyit az említett urak.

    Bocs, hogy így elkalandoztam…

  2. Flanker szerint:

    Alapvetően valóban bele lehetett volna keverni a radart is, mint a hülyék nyomulásának másik ékes példáját – és még hány ilyen lenne! Soha nem jutottam volna a poszt végére… :(

  3. Ikarosz szerint:

    Hát a szuperinteligencia már megint szívlapáttal vágja hátba jóképességű hazánkfiait. Ezek után kétszer meggondolom, hogy be merjem-e indítani a fűnyírót…
    A jólneveltség nem engedi, hogy a bennem felmerülő további gondolatokat megosszam a nagyközönséggel…

  4. Iceman szerint:

    Magyarország mindig nagy divat volt a katonai repülők feljelentése, képzeljük el hogy a jelenlegi Gripen állományt felszorozzuk nyolccal… és mondjuk nap mint nap repülnének földközeli vadászbombázó vagy CAS bevetéseket, esetleg sztratoszférás repüléseket hangrobbanásokkal spékelve. A nyolcszoros szorzó nem véletlen, mivel egykoron volt ennyi gépünk és már akkor is, élen jártunk az ellenünk irányuló feljelentésekben… nevetséges!

    Amúgy egy jogász miért nyilatkozik olyan témában amihez nem ért, hiszen lássuk be a paragrafusok és a kötelékrepülés művészete két különböző szakterület. Amúgy én mint műkedvelő, felcsapom Magyarország VFR repülési térképét, megnézem Szeged környékét. Látni Fogom hogy a szegedi reptérnek van egy TIZ légtere, ahol az AFIS szolgálat tájékoztat minden repülőeszközt a környéken… a többi a pilóta felelőssége, bármit megtehet, így vadászgépekkel is karistolhatja az eget, nem sért jogszabályt vele.

    Ennyi erővel be lehetne záratni Ferihegyet is mert, nehogy má’ a 13-as pályára süllyedő gép Zuglóra essen… A gondolat menetet tovább forgatva a keszi géppár se szállhat fel, mert mi van ha összeütköznek?!

    Agyrém:(

    Amúgy a Kerozingőzös Portál véleménye megegyezik Flanker véleményével :)

    • Leadfoot szerint:

      Nem tudom, felfogják-e ezek az emberek, hogy nem azért vannak ezek a repülések, mert a pilótáknak éppen kedvük szottyant repülni egyet (egyébként sem lehet mondani, hogy annyira mindennaposak az ilyen, lakott település fölötti repülések), sem pedig azért, hogy direkt a kedves lakosságot bosszantsák.

      Ezek a repülések, gyakorlások bizony azért vannak, hogy éles helyzetben meg tudják védeni Magyrországot (oké, ez kicsit sarkított megközelítés, de akkor is).

      Mi lesz a legközelebbi? Följelentik a mentőket, mert szirénáznak?

  5. balzolt007 szerint:

    A világon két dolog végtelen: az emberi hülyeség és az univerzum. Bár utóbbiban nem vagyok teljesen biztos.
    Az ilyen hülyékkel nem érdemes vitatkozni, mert lehúznak a szintjükre és megvernek a rutinjukkal.

  6. Flanker szerint:

    Azt hinné az ember, hogy ezt már nem is lehet fokozni, erre kiderül, hogy de: http://www.mno.hu/portal/721561

    • balzolt007 szerint:

      Szerintem nem a légi parádé miatt szenvednének az emberek, hanem ha elmaradna a csak ezért idelátogató turisták hiányától és a bevételkieséstől, ez jobban “fájna”, mint a “zajártalom”.

      A szótárakban meg a hülye civilek címszó alatt a levegő munkacsoport logójának kéne szerepelnie.
      Ilyen indokkal szűnjön meg a dunai hajózás, mert az a vizet szennyezi, álljon le a közúti forgalom, mert az a talajt szennyezi, ők meg álljanak le a hülyeségeikkel, mert az a józan észt szennyezi.

  7. bádogrugdalo szerint:

    Én gyerekkoromban (50-es évek vége,60-as eleje)sokat voltam Pápán nagymamámnál.Az akkori MIG-ek őrült robajjal hasították a városi eget.Nem voltam ijedős,amúgy Ferihegy mellett laktunk de néha sokkolt a zaj.Próbált volna valaki reklamálni érte…Mondjuk feljegyezte volna és az ujságba próbálta volna leírni,mikor melyik irányba milyen gép ment el.Biztos út lett volna a börtönbe.Jelenleg olyan helyen lakom ahol a 31 felé északról bejövö gépek a házam felett haladnak el kb.3000ft-en néha olyan sugárfékkel,hogy kiugrok a mühelyből.Még a kondenzpamacsot is lehet néha látni.Reménykedek,hogy nem esik le egyik sem.Most írjak az újságba,hogy márpedig inkább a szomszéd felett repüljenek?Végül is egy repülő sem maradt még fenn a levegőben.
    A jogászokról meg csak annyit,rengeteg közúti baleset vizsgálatában vettem részt.Néha még ügyvéd is odapofátlankodott és olyan hülyeségeket kérdezett,hogy egy úttörő KRESZ vizsgáról is elzavarták volna.
    Az újságoknak egy a céljuk de az fontos: EL KELL ADNI!!!Ha veszi a nép akkor nem számít semmi,bármilyen marhaságot le lehet írni.

  8. bádogrugdalo szerint:

    Ja és az a jogász nem olvasott arról az ominózus MIG-ről amiből Lengyelország felett katapultált a pilóta és Belgiumban esett le a gép.Lockerbie-től is vagy 50km-re történt a robbanás mégis a városba potyogtak a roncsok.

    • Iceman szerint:

      Reméljük nem olvasott róla, mert akkor az sült volna ki a cikkből, hogy nem csak Szeged, hanem egész Közép-Európa biztonságát veszélyeztetik a Gripenek 😀

  9. Flanker szerint:

    Mondom én, hogy ezt sokáig lehetne sorolni:
    http://www.haborumuveszete.hu/.....egy_loves/
    A legjobb, hogy majd’ 60(!) éve van ott a lőtér…

  10. bcslaci szerint:

    Leadfootnak:

  11. Fehér Tamás szerint:

    Mióta 1985-ben egy MiG-23 reptében elhagyta a fél farkát kicsivel Bp. előtt, valahogy nem tűnik annyira jó ötletnek a városok feletti jet kötelékezés. Én már a Red Bull-féle Bp. feletti L-39 kötelék istenkísértést is bűncselekménynek tartottam, főleg a gyakorlónapokon művelt kamikaze dolgaikat.

    Utasgépek se géppárban vagy rajban szállnak fel és haladnak Bp. felett, pedig úgy is elférnének a ferihegyi betonon, meg a légterek zsúfoltsága is csökkenne, ha nem kellene 300/600 méter elkülönítést tartani.

    Sajnos (?) itt sem a madárembereknek van igaza, ahogy a katapultülések hiánya miatt letiltott magyar MiG-15UTI esetén sem. Abból a gépből a + alakú vezérsík miatt izomból élve kiugrani mindenképp lehetetlen, sőt sokszor a régi ülések se mentettek, oda nagyon modern dupla-nullás szék kellene.

    Enélkül nem csak a bennülők élőholtak, hanem esetleg az airshow egyes nézői is, mert ha baj van, a katapult híján gépben maradásra kárhoztatott pilcsik túlélni vágyva addig keresik majd a kényszer-leszállóhelyet, amíg időzavarban sikerül jópár embert, házat letarolniuk. Nincs meg az a lehetőségük, hogy becélozzanak zuhanásban egy kisebb üres foltot és dobbantsanak, a gépet meg vigye az ördög.

    • Flanker szerint:

      Ez így egy tiszteletben tartható, értelmes ellenérv, még akkor is, ha a nem mindenben értek vele egyet.

      Viszont a MiG-15UTI-s háttérinfóért ezúton mondanék köszönetet, ugyanis olvastam a dologról, de valahogy “elfelejtették” megemlíteni, hogy mi a tiltás oka – pontosabban a hivatali önkényre történtek célzások, ami azért kissé gyanús volt…