Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Valószínűleg mindenki látott már alacsonyan repülő gépekről készített fotókat, videókat. Számos verzió  létezik eme – néha hajmeresztő – jelenség elnevezésére: Alacsony áthúzás, rácsapás, low pass, beköszönés. Nem szabad elfelejteni, hogy némileg árnyalt tartalommal bírnak ezek a kifejezések. A repülésnek vannak olyan területei, ahol bizonyos esetekben alacsony magasságra korlátozódik a feladat végrehajtása, persze ha egy kis vagánykodás vagy vakmerősködésről van szó a pilóták zöménél akkor se kell a szomszédba menni egy kis virtusért…

Persze van aki az alacsony repülés művészetét hivatásból gyakorolja, elég ha csak a mezőgazdasági repülésre gondolunk. Itt elengedhetetlen, hogy fűmagasságban repüljenek a gépek, mindeközben kerülgetni kell a tereptárgyakat. A feladat nem egyszerű, például egy elektromos távvezeték nem látszik repülés közben, így az oszlopokat kell szemügyre venni a biztonságos repüléshez. Persze itt is gondosan előre megtervezik a repülés manővereit, figyelembe véve a helyi adottságokat és az időjárási körülményeket. Hazai viszonyok között a legelterjedtebb típusok az MG-zésben a KA-26 helikopter és a sokoldalú AN-2.

Ha katonai vonalon folytatjuk az eszmefuttatást, akkor látni fogjuk, hogy nincs hiány az alacsonyan végrehajtott feladatokból. A harci helikopterek lételeme, hogy kihasználják minden tereptárgy nyújtotta védelmet és álcázást, hogy a meglepetés erejével támadják a célpontot, vagy csak tisztes távolból megfigyeljék azt. Így nem árt ha a pilóták minél több lehetőséget kapnak a magasság korlátozás nélküli gyakorló repülésekre. Persze ha az ember véletlenül a egy szovjet technikát lovagol meg, és az nem harci hanem a világ legnagyobb szállítóhelikoptere akkor sem rest erőt fitogtatni egy marék katonának és egy kupac dinnyének…

A helikoptereken kívül a földi csapásmérő vagy közvetlen légi támogató (CAS) feladatkörben repülő sugárhajtású harci gépek közvetlenül földközelben hajtják végre a feladataikat nap mint nap Afganisztánban és Irakban. A vadász-bombázok kialakítása, eleve az alacsony magasságú és nagy sebességű repülésekhez optimalizált. Hiszen ezzel a profillal leereszkedhetnek a légvédelem megsemmisítési zónája alá. És akkor most nézzünk egy összeállítást néhány katonai alacsony áthúzásról…

Itt német F-4 Phantomok nem teljesen rendeltetésszerű használata látható…

Eme jelenség megnevezése változatos. Videómegosztókon gyakran találkozunk a low pass kifejezéssel, amely egy kicsit hajlítás. A low pass alap esetben egy biztonsági eljárás, amelynek keretében a légijármű nem túl nagy sebességgel elhalad a torony közelében, hogy az ott dolgozók vizuálisan azonosítsák pl. a futómű kinti helyzetét.  Talán a magyar “beköszönés” kifejezés a legtalálóbb elnevezés, mivel tükrözi a manőver lényegét.

fotó: Iceman, Kerozingőzös Portál

fotó: Iceman, Kerozingőzös Portál

Akit egy kicsit is érdekel a repülés, akkor bizonyára érez valami kellemes borzongást az alacsonyan szálló repülőgépek látványa és hangja kapcsán.  A pilóták, ha lehetőség nyílik rá kihasználják a lehetőséget egy kis örömrepülésre. A rutinosok szerint – teljesen jogosan – a beköszönést is alaposan meg kell tervezni, figyelembe véve a körülményeket, így biztonságosan végrehajtható a manőver. Végül egy csokor zárásként…

  

6 hozzászólás: “Az alacsony áthúzás lélektana”

  1. Maya szerint:

    Sziasztok!
    A permetező gép után, 1:26-tól 1:35-ig miféle madárka látható?
    Nagyszerű cikkben nagyszerű videókkal találkozhattunk most is :) Köszi érte!
    Maya

  2. Iceman szerint:

    A legelső videó főszereplője egy KA-26-os helikopter, a fedélzeti felvételek is a Kamovról készültek! Szerintem ők az igazi alcsony repülések specialistái:)

  3. Eron szerint:

    Kedves Maya. A képen egy Handley Page Victor látható.

  4. Leadfoot szerint:

    Aki szeret ilyesmiket nézegetni a YT-n, már láthatta ezek egy részét. Viszont a Top 10-es összeállításban a többek között hármas számú még új volt számomra. Nem semmi. Kíváncsi lennék, mekkora távolság volt a fickó búrája és a törzspóttartály között.

    Hang szempontjából jó:

    http://www.youtube.com/watch?v=qn9xzP_Ew_A

    Szintén hang, csak másmilyen (a vége a lényeg):

    http://www.youtube.com/watch?v.....i8ohFYsu5g

    Anatolij bácsi is szeret ilyesmivel foglalkozni :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=v3c6fMql2uk

    Francia pilóták…

    http://www.youtube.com/watch?v=f9SuWBE0PEg

    Mikor ezt megleltem, kb. harmincszor néztem meg egymás után. :-)

    http://www.youtube.com/watch?v=iRGacDGUGtE

    És végül amit remélhetőleg idén is láthatunk:

    http://www.youtube.com/watch?v=rxciItTSpuk

  5. Maya szerint:

    Kedves Eron, köszi az infót :)