Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Sajnos nem a Magyar Légierőt vagy a légi rendészetet érintő fejlesztésről fogunk beszámolni. Néhány nappal ezelőtt lehetőséget kaptunk a Győr-Pér repülőtéren arra, hogy közelebbről megismerkedjünk Macedónia rendőrségének Bell-412-es helikopterével. Az eset kapcsán körbenéztem a macedón állami légi járművek háza táján. Az állami kategóriába tartoznak a katonai, rendőrségi, parti őrségi vagy haditengerészeti, stb. repülőeszközök. Felvetődött az ötlet, hogy hasonlítsam össze a hazai és macedón helyzetet. Rá kellett hogy jöjjek, a gyakran használt “balkáni állapotok” negatív kifejezés nem minden téren igaz… sőt! Néha úgy érzem, hogy rövid távon a helikopterflotta terén a “magyarországi állapotok”  rosszabbak lesznek, mint a kis balkáni országé…

Lehet, hogy sokaknak erős túlzásnak tűnik a bevezetés, pedig nagyon sok az igazságtartalma! Korábban már foglalkoztunk a Magyar Légierő szállítóhelikopter-flottájának helyzetével, akkor rá kellett jönnünk, hogy nem rózsás a helyzet! 2010 végére lassan, de biztosan elkopnak a Mi-8-asok a magyar égboltról, marad hét darab Mi-17 (amiből egy nagyjavításra vár és a többin is időszerű a munka elvégzése néhány éven belül). Nézzük meg, hogy ezzel szemben mi a helyzet Macedóniában!

Kezdésképpen megjegyezném, hogy az ország területe alig nagyobb, mint a Dunántúl fele, a lakossága valamivel több, mint 2 millió. A Macedón Légierő közepes szállítóhelikopter flottája így néz ki:

  • Bell UH-1H – 2 db
  • Mi-8 MT – 3 db
  • Mi-17 – 3 db

A légi rendészetnél is vannak szállítóhelikopterek:

  • Bell 212 – 1 db
  • Bell 414 – 1 db

Ha a jövőbeni aktív helikopterek közül levonjuk a Mi-8-asokat itt is (bár nincs információnk a gépek hátralévő üzemidejéről), akkor látjuk, hogy rendelkezésre áll hét darab szállítóhelikopter a rendőrségi forgószárnyasokat is beleszámolva, így a darabszám megegyezik a hazai gépek számával: azt hiszem, ezt hívják mélyütésnek! Persze lehet vitatkozni a képességekről – pl. nálunk két 17-es NVG kompatibilis -, de hosszú távú elképzelések nem körvonalazódnak a “tisztelt döntéshozók” körében – ezt már megszokhattuk az utóbbi 20 évben.

Az elméleti felvezető után nézzük a Macedón Légi Rendészet Bell 412-eséről készült képeket:

A négyes állóhely megközelítése 30-a irány szerint. A 412-es polgári lajstrommal repül: Z3-HHC

Az ős UH-1-es késői változata napjainkban is sikeres, és már csak nagy vonalakban hasonlít az eredeti verzióhoz

A szélcsendes időben nagyon lágy és egyenletes volt a helikopter landolása

A Bell 412 már négy rotorlapáttal rendelkezik. Ha alaposabban megfigyeljük az orrkúpot, akkor láthatunk rajta dudort, ami az időjárásradarnak ad helyet.

Az orr alatt található a fix kivitelű éjjel látó kamera, amely a maradék fényt erősíti fel. Ezen a téren a magyar MD 500-asok előrébb járnak

Csörlővel is rendelkezik a gép (a magyar légimentőkénél és a légi rendészetnél nincs rendszeresítve)

A pilótafülkét az elektromechanikus műszerek uralják

A közép konzolon találjuk a csörlő kötelének elvágását kiváltó kapcsolót, valamint egy kis kijelzőn látható az is, hogy milyen hosszúságú kötelet engedtek ki.

A gép VFR normák szerint érkezett, és a GPS is erre van korlátozva. De az időjárásradar, a VOR és NDB navigáció azért izmosabb műszerezettségre utal!

A rendőrség logója a gép ajtaján - A segítőkész személyzet a lelkemre kötötte, hogy ezt mindenképpen fényképezzem le.

A hajtóművek indítása - a gép időszakos ápolás céljából Németországba repül.

Mindkét oldalon elhúzható ajtók segítik a rakodást.

Újra a levegőben! A gép közelében nagyon erős a rotorszél!

A gép a párna hatást kihasználva repül az előtér felett

Fotók: Pap Ferenc

  

3 hozzászólás: “Bell 412 légi rendészeti célokra”

  1. contact szerint:

    Please Contact me at this mail!

  2. Lambro Patce szerint:

    Bravo !!! Thanks for the opportunity !!!

  3. iceman szerint:

    Roger! I sent a mail! 😉