Sajnos nem a Magyar Légierőt vagy a légi rendészetet érintő fejlesztésről fogunk beszámolni. Néhány nappal ezelőtt lehetőséget kaptunk a Győr-Pér repülőtéren arra, hogy közelebbről megismerkedjünk Macedónia rendőrségének Bell-412-es helikopterével. Az eset kapcsán körbenéztem a macedón állami légi járművek háza táján. Az állami kategóriába tartoznak a katonai, rendőrségi, parti őrségi vagy haditengerészeti, stb. repülőeszközök. Felvetődött az ötlet, hogy hasonlítsam össze a hazai és macedón helyzetet. Rá kellett hogy jöjjek, a gyakran használt “balkáni állapotok” negatív kifejezés nem minden téren igaz… sőt! Néha úgy érzem, hogy rövid távon a helikopterflotta terén a “magyarországi állapotok” rosszabbak lesznek, mint a kis balkáni országé…
Lehet, hogy sokaknak erős túlzásnak tűnik a bevezetés, pedig nagyon sok az igazságtartalma! Korábban már foglalkoztunk a Magyar Légierő szállítóhelikopter-flottájának helyzetével, akkor rá kellett jönnünk, hogy nem rózsás a helyzet! 2010 végére lassan, de biztosan elkopnak a Mi-8-asok a magyar égboltról, marad hét darab Mi-17 (amiből egy nagyjavításra vár és a többin is időszerű a munka elvégzése néhány éven belül). Nézzük meg, hogy ezzel szemben mi a helyzet Macedóniában!
Kezdésképpen megjegyezném, hogy az ország területe alig nagyobb, mint a Dunántúl fele, a lakossága valamivel több, mint 2 millió. A Macedón Légierő közepes szállítóhelikopter flottája így néz ki:
A légi rendészetnél is vannak szállítóhelikopterek:
Ha a jövőbeni aktív helikopterek közül levonjuk a Mi-8-asokat itt is (bár nincs információnk a gépek hátralévő üzemidejéről), akkor látjuk, hogy rendelkezésre áll hét darab szállítóhelikopter a rendőrségi forgószárnyasokat is beleszámolva, így a darabszám megegyezik a hazai gépek számával: azt hiszem, ezt hívják mélyütésnek! Persze lehet vitatkozni a képességekről – pl. nálunk két 17-es NVG kompatibilis -, de hosszú távú elképzelések nem körvonalazódnak a “tisztelt döntéshozók” körében – ezt már megszokhattuk az utóbbi 20 évben.
Az elméleti felvezető után nézzük a Macedón Légi Rendészet Bell 412-eséről készült képeket:
Az ős UH-1-es késői változata napjainkban is sikeres, és már csak nagy vonalakban hasonlít az eredeti verzióhoz
A Bell 412 már négy rotorlapáttal rendelkezik. Ha alaposabban megfigyeljük az orrkúpot, akkor láthatunk rajta dudort, ami az időjárásradarnak ad helyet.
Az orr alatt található a fix kivitelű éjjel látó kamera, amely a maradék fényt erősíti fel. Ezen a téren a magyar MD 500-asok előrébb járnak
Csörlővel is rendelkezik a gép (a magyar légimentőkénél és a légi rendészetnél nincs rendszeresítve)
A közép konzolon találjuk a csörlő kötelének elvágását kiváltó kapcsolót, valamint egy kis kijelzőn látható az is, hogy milyen hosszúságú kötelet engedtek ki.
A gép VFR normák szerint érkezett, és a GPS is erre van korlátozva. De az időjárásradar, a VOR és NDB navigáció azért izmosabb műszerezettségre utal!
A rendőrség logója a gép ajtaján - A segítőkész személyzet a lelkemre kötötte, hogy ezt mindenképpen fényképezzem le.
Fotók: Pap Ferenc
Please Contact me at this mail!
Bravo !!! Thanks for the opportunity !!!
Roger! I sent a mail! 😉