Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Ha azt mondom, hogy pápai repülőtér akkor sokaknak a jó öreg MiG-21 és MiG-23 típusok neve ugrik be, ez nem véletlen hiszen a repülőtér múltjának tagadhatatlanul meghatározó elemei voltak a vadászrepülőgépek.  A rendszerváltás után  évről évre  újabb alakulatok szűntek meg a Magyar Légierőben, a pápai ezred is ezek  közé tartozott 2000-ben. Az ezredfordulót követően bizonytalanná vált a repülőtér jövője. Szerencsére bázisrepülőtérként tovább üzemelt a légibázis, otthont adva a helikopteres kutató-mentő szolgálatnak. Majd 2009-ben a NATO stratégiai légi szállítási programja (SAC) keretében három C-17-es repülőgép állandó lakhelye Pápa lett. Új, eddig nem publikált információkat osztunk most meg a repülőtérről és az alakulatról.

Tíz NATO-nemzet (Amerikai Egyesült Államok, Bulgária, Észtország, Hollandia, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Norvégia, Románia és Szlovénia) és két Békepartnerségi (PfP) nemzet (Finnország és Svédország) írták alá a Stratégiai Légi Szállítási Képességről (SAC) szóló, 2008. szeptember 23-án hatályba lépett Egyetértési Szándéknyilatkozatot, lehetővé téve ezzel a NATO Légi Szállítást Irányító Szervezet (NAMO) létrehozását és a SAC-Program beindítását.

A SAC – nemzetek a HAW C-17 repülőgépeit a nemzeti légi szállítási igényeik biztosítására veszik igénybe (beleértve a NATO-nak, EU-nak, ENSZ-nek nyújtandó támogatást is), lehetővé téve ezzel az erők, személyek és eszközök telepítését/alkalmazását/visszatelepítését, valamint a humanitárius segítségnyújtást is.

A program finanszírozásához a résztvevő országok különböző mértékben járulnak hozzá, ennek arányában történik a repülési órák szétosztása. Magyarországot  2 % terheli a felmerülő költségekből, ennek fejében 50 repülési óra felhasználására van lehetőségünk.  A konstrukciónak az a legnagyobb előnye, hogy a kis védelmi költségvetéssel rendelkező tagországok olyan nehéz légi szállító képesség birtokosai lesznek, amelyre önerőből nem lennének képesek. A szállítási feladatok zökkenőmentes végrehajtását három C-17-es Globemaster típusú repülőgép biztosítja, természetesen a legkorszerűbb berendezésekkel felszerelve.

2009. nyarán landolt a flotta első repülőgépe a pápai betonon, majd októberben vált teljessé a gépállomány. 2010. szeptemberéig az alábbi teljesítményeket érte el Nehéz Légiszállító Ezred:

  • Több mint 2300 repült óra
  • 150 teljesített küldetés
  • 5100 tonna szállított rakomány
  • Több mint 4000 szállított utas

A HAW bevetéseinek 80 %-a Afganisztánhoz köthető, a tagországok csapatainak szállításában/ellátásában/hazaszállításban vesznek részt az ezred gépei. Kevésbé ismert, de néhány különleges szállítási feladatot is végrehajtottak az alakulat tagjai:

  • 2009. december: 3 iraki küldetés
  • 2010. jauár-február: A Haiti fölrengést követő nemzetközi humanitárius akció: 3 küldetés
  • 2010. március: Afganisztáni légi roham műveletek támogatása
  • 2010. április: A lengyel elnöki gép katasztrófája után az áldozatok hazaszállítása

A Globemaster-ek pápai üzemeltetéséhez számos beruházást kellett végrehajtani. De ne rohanjunk ennyire előre, mivel a SAC programot megelőzően is valósultak meg fejlesztések a NATO Biztonsági Beruházási Programnak (NSIP) köszönhetően. Az NSIP célja az egyes tagországok katonai létesítményeinek fejlesztése, karbantartása és működtetése, alapvetően a szövetség érdekeinek megfelelően. Természetesen a szövetségi védelmi érdekek egyúttal a tagállamok saját biztonságpolitikai céljait is szolgálják.

Kiépítésre került a BAK–12 típusú vészelfogó rendszert, kibővítették a futópálya végbiztonsági zónáit, felújították a pályaburkolatot és felületi jelzéseiket. Folyékony oxigén-töltő állomást, hajtóművező, átfegyverző  zónákat építtek ki, valamint ICAO standard szerinti fény és navigációs rendszerekkel (ILS, DVOR, NDB)  látták el a  repülőteret. Az új közel körzeti radar üzembe helyezése is meg történt. Egy 2400 vasúti folyóméter hosszú vasúti vágányt is kiépítettek a felújított üzemanyag telepekhez, illetve a híradás-közlő rendszerek korszerűsítésére is sor került. Ne feledkezzünk meg a torony teljes körű rekonstrukciójáról és az új karbantartó hangár létrehozásáról sem, ami jelenleg a kutató-mentő szolgálatnak ad helyett, illetve részben raktárként üzemel. A fejlesztéseknek köszönhetően a repülőtér alkalmas akár a készültségi vadászgépek (QRA) üzemeltetésére NATO szabványok szerint.

A SAC program újabb kihívásokat támasztott a repülőtér elé,  szükségessé vált a karbantartó eszközpark frissítése, valamint magasabb szintű tűzvédelmi kategória biztosítása. Sor került újabb beruházásra, idén februárban elkészült a 22 ezer négyzetméter felületű előtér ahol a C-17-esek kiszolgálása történik. Néhány régi hangár új funkciót kapott, az átalakítást követően raktárként funkcionálnak tovább az objektumok.

A következő lépés egy új, nagy méretű hangár megépítése lesz, ami nélkülözhetetlen a gépek nagyobb mélységű karbantartásához, várhatóan jövő évben fog megvalósulni ez a fejlesztés. Ami a jövőt illeti tervekből nincs hiány. A NAMO céljai között szerepel, hogy Pápát a szövetséges országok katonai légi szállítási HUB ként használják, erre vonatkozóan hajlandóság mutatkozik a nemzetek között. Fejlesztési tervek:

  • C-17 karbantartó hangár
  • Közvetlen üzemanyag vezeték az M apron állóhelyeihez
  • Új parancsnoki épület a HAW részére
  • Utas és teher terminál
  • Veszélyes áru kezelésére szolgáló előtér
  • Új repülőgép állóhelyek szállító-repülőgépek számára

A NATO és Magyarország számára igazi siker történet a SAC program, hiszen a szövetségesi rendszer alapgondolata tükröződik ebben a kezdeményezésben, miszerint szövetségben az erő. A tagországok által támogatott szövetségi célokat segítő kezdeményezés nem ismeretlen, hiszen az AWACS flotta üzemeltetése is ezen az elven működik.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

7 hozzászólás: “MH Pápa Bázisrepülőtér és Heavy Airlift Wing”

  1. Pistu szerint:

    Sziasztok!

    Nem lehet valahogy e-mail-es értesítést kapni az új bejegyzésekről? Fel lehet valahogy iratkozni? Lehet, hogy csak én vagyok vak és nem látom. :)

    Üdv:
    Pistu

  2. Iceman szerint:

    Szia! Közvetlen hírlevelünk egyenlőre nincs, de az oldal RSS kompatibilis, ha telepítesz egy ingyenes RSS programot ott nyomon tudod követni a frissítéseket. Vagy csatlakozz hozzánk Facebook-on.

    Üdv:
    Iceman

  3. Flanker szerint:

    Csak halvány elképzelésem van arról, miről van szó, de nem lehet, hogy mégis van RSS-ünk: ITT? (Fent, a kapcsolók jobb oldalán.)

  4. 75 AP szerint:

    Ne feledkezzünk meg a magyar HAW állományról sem…
    Jó ideig nem esett szó magyar pilóta részvételéről, pedig a HAW-ban már akkor is dolgoztak magyarok. Valami mégis történt, mert végre egy kiválasztott magyar is a gép fülkéjében ül.
    Természetesen a gépek kiszolgálásában a Pápa Bázisrepülőtér állománya is részt vesz, alapvető szinten. (üzemanyag, torony-szolgálat, Lavatory-service, stb…)
    Kíváncsi lennék rá, hogy a fedezék átalakítása (szigetelése, stb…) mennyibe került, és miért nem éri meg nekünk felújítani a boxokat, ha már egyszer megépítették őket a ’80-as években? Az összes katonai repülőtér közül egyedül Pápa rendelkezett (ik) beton fedezékekkel, amik azért jól jönnek a technikai eszközök mindennapi tárolásakor is.

    Íme egy rövid cikk a magyar pilcsiről:

    Az elsõ magyar
    pilóta a HAW-nál

    Magyar pilóta szolgál a pápai Nehéz Légiszállító Ezrednél,
    a HAW-nál. A 32 éves fõhadnagyot a múlt heti
    nyílt napon mutatta be a sajtó képviselõinek Fredrik
    Hedén ezredes, a HAW parancsnokhelyettese.

    – Büszkék vagyunk arra,
    hogy a Nehéz Légiszállító
    Ezredben 12 nemzet van jelen,
    és az is nagyon fontos
    számunkra, hogy minél
    több nemzet képviseltesse
    magát a repülést végzõ személyzet
    tagjai között. Szeretném
    bemutatni Lukács
    Viktor fõhadnagy urat, aki
    az elsõ magyar pilóta az ezrednél.
    A fõhadnagy már
    többször részt vett bevetéseken,
    és Afganisztánban is
    járt – így mutatta be az elsõ
    magyar HAW-pilótát a
    parancsnokhelyettes. Lukács
    Viktor 2010 augusztusától
    repül a pápai C-17-es
    gépeken.
    – Kiképzésemre februártól
    májusig került sor az
    Amerikai Egyesült Államokban,
    Oklahoma államban
    az Altus légierõ bázison,
    ahol az összes személyzettagot
    képzik. Én egyébként
    2003 óta repülök amagyar
    légierõben, a civil életbõl
    érkeztem, gépészmérnöki
    végzettséggel. Ahogy
    az összes egyéb magyar pilótának,
    az én alapképzésem
    is a kanadai légierõnél
    történt meg – részletezte
    Lukács Viktor.
    A fõhadnagy elõljárói javaslatára
    került a pápai ezredhez,
    és az elmúlt két hónapban
    három bevetésen
    vett részt.
    – Nagyon jó szakmai lehetõség
    számomra az, hogy
    egy több nemzetbõl álló
    szervezetben dolgozhatok,
    és hogy egy olyan repülõgépen
    repülhetek, aminek
    kétségtelenül egyedülállóak
    a képességei. Az ezred
    rendkívül színes, szinte
    mindenki más kultúrával
    rendelkezik, más emberileg
    és szakmailag is. Ezt a változatosságot
    megtapasztalni
    kiváló lehetõség – mondta
    a C-17-esen szolgáló pilóta,
    aki elárulta: korábban
    a kecskeméti bázison repült,
    egyébként pedig Baranyából,
    Pécs környékérõl
    származik.
    Varga Bea

    A cikk elolvasható a Pápa és Vidéke közérdekű hetilapban (.pdf)
    “Jók a tapasztalatok” címmel van egy írás a nemrég, főleg a C-17 program miatt indított két tannyelvű iskolával kapcsolatban.

    Link:
    http://www.papa.hu/pv/pv1037.pdf

  5. iceman szerint:

    Szia!

    Természetesen az alapvető kiszolgálásnak is nagy a szerepe, nélkülük nem működne a rendszer! Érdekes a link amit megosztottál velünk, tényleg nem túl ismert a magyar pilóta részvétele! Alapvetően a “repülős média” Kecskemétre és Szolnokra koncentrál – az oldalunk egyik célja, hogy ezen változtassunk.

    Az átalakított hangárok szigetelése megtörtént információink szerint. Érdekes amikor még nem volt Kecskeméten hangár, a 29-esek a szabad ég alatt parkíroztak (a keszi is elég sokáig), addig Pápán védve voltak a 21 és 23-asok az időjárástól. Azért látni kell, hogy ezek nem könnyűszerkezetes hangárok, így a védelmi értéke sokkal nagyobb…

    Köszönjük a hozzászólásodat!