Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

A Kamov gyár helikoptereire jellemző koaxiális rotor elrendezés idehaza sem ismeretlen, ha csak a “kukacbombázók” által használt Ka-26 típusra gondolunk. Régen a szovjet, ma az Orosz Haditengerészet hajóinak elengedhetetlen kellékei a Kamov helikopterek, amelyek sokkal nagyobb méretűek és teljesítményűek mint a nálunk használatos kis mezőgazdasági forgószárnyas. A Szovjetunió széthullása után néhány nyugati cég is vásárolt a Ka-32 típusú közepes szállítóhelikopterből tűzoltási, teheremelési, mentési célokra. Most a svájci Heliswiss teheremelésre specializált gépét kaptuk lencsevégre a Győr-Pér Repülőtéren.

2008. decemberében elindult a földi sugárzású digitális televíziós adás Magyarországon. Hogy jön ez ide? A rendszer elindítása előtt elengedhetetlen volt az új digitális adók  felszerelése néhány hazai TV toronyra, ehhez a munkához asszisztáltak a svájci  Kamov helikopterrel. 2010-ben is akad még teheremelési munka a tornyok környékén,  a képeken látható Kamov 32 helikopter (HB-XKE) ismét hasonló munkát fog végezni a napokban.

A teheremelési feladatot megelőző napokban a Győr-Pér Repülőtéren landolt a Kamov

A gép vonalai enyhén szólva se túl kecsesek, a szokásos közhely: Annyira ronda, hogy már szép...

A pilóták munkáját speciális buborék oldalablakok segítik

Maximális kontroll és profizmus - A kifordítható fényszórók már nem világítanak

A páros orrfutók még a levegőben vannak, a személyzet egy tagja ellenőrzi az utolsó mozdulatokat.

A repülő konténer - rövid és zömök, de magas törzs.

A személyzet egy tagja ellenőrzi a rotoragyat a leszállás után. A kép jól tükrözi a méretarányokat

Svájci színvilág, egy kis égéstermék páccal burkolva

A gép raktere zsúfolásig tele van a teheremeléshez szükséges kötelekkel és felszerelésekkel

A szűkös fülkéből nagyon jó kilátás nyílik. A műszerek zömében az eredetiek, csak a magasságmérőt cserélték angolszász (feet) szabványra. A GPS sem hiányozhat.

A jellegzetes kékes-zöldes műszerfal festés elárulja, hogy keleti technikában ülünk

A jó öreg ACsSz fedélzeti óra helyett svájci Tag Heuer időmérők lettek beépítve... egy kis hazai óra sovinizmus

A raktér a pilóta fülke felől nézve. Nem túl tágas belső tér, a plafonon látható dudor a reduktor ház alsó része.

A tablók és kapcsolók feliratain angol szöveg köszön vissza

A felső panel elég zsúfolt kialakítású lett

A személyzet betakarta a kényes részeket, valamint lenyűgözte a rotor lapátokat

A teher emeléshez nélkülözhetetlen rögzítési pont egyben csörlőként is funkcionál

A helikopter katonai változata Ka-27 névre hallgat, a polgári modifikáció a Ka-32 típusnevet kapta

A menekülésre egy méretes oldalajtó szolgál a gép jobb oldalán.

Igazi keleti konstrukció, a gép közelében érzeni lehet a levegőben azt a jellegzetes fémes, hidraulika olajos, kerozinos szag/illat egyveleget

Különleges gép különleges feladatra...

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

A helikopter korábbi magyarországi munkáiról két fantasztikus videót találtok itt…

  

2 hozzászólás: “Lencsevégen – Kamov 32”

  1. peti szerint:

    És merre fog emelgetni a gép?

  2. iceman szerint:

    A süttői adótoronynál fognak dolgozni a napokban az időjárás függvényében…