Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Meglepő, de a fenti cím nem Ferihegyre utal, hanem a Győr-Pér repülőtérre. A légi teherszállítás egy speciális szegmense az úgynevezett ad-hoc (eseti) cargo járat, amelynek kiszolgálásában jeleskedik a Győr melletti légikikötő. A szállítások egyik jellemzője, hogy többnyire az autóipari termékek gyártására szakosodott cégek veszik igénybe, ahol kulcsfontosságú a gyorsaság és a pontos szállítási ütem terv megvalósítása. Tekintsük át ezeknek a járatoknak a sajátosságait, illetve a Győr-Pér repülőtér szerepét a rendszerben.

Az eseti cargo szállítási forma megértéséhez meg kell ismernünk a háttérben zajló folyamatokat. Mint említettük a bevezetésben, a forgalom kiváltói a magyarországi autóipari alkatrészgyártók, akik termékeiket minél gyorsabban szeretnék eljuttatni a nyugat-európai autógyárakba. Hogy miért? Az autó gyárak döntő többsége a Just-in-time (JIT) logisztikai rendszert alkalmazza. A filozófia egyik fő jellemzője, hogy az autógyárak nem rendelkeznek raktárkészlettel. Így költség megtakarítás érhető el, mivel nem kell kiépíteni és fenntartani a raktározási kapacitást. Elkerülhetetlen, hogy a termelési tervvel összhangban, folyamatosan biztosítani kell az alkatrészek áramlását az egyes gyárakba.

Alap esetben az alkatrészek költség hatékony szállítási móddal jutnak el a gyárba (vasút, közút). De vannak olyan szituációk, amikor ez nem lehetséges, pl.: vasúti sztrájk, technikai üzemzavar az alkatrészek gyártójánál, minőségi probléma, feszített megrendelések teljesítése esetén. Ebben az esetben kerül előtérbe a légi szállítás. Miért fontos ez? A JIT rendszerben a legrosszabb ami történhet, hogy leáll a gyártási folyamat. Ha ez bekövetkezik ugrás szerűen megnőnek a költségek, csúszást szenved el a termelési terv, ez nem csak egy gyárra lehet hatással, hanem akár többre is (Jó példa erre a motor gyártás).

A kivétel erősíti a szabályt… Számos szakirodalomban találkozhatunk ezzel a kifejezéssel: „A légi úton szállított árú jellemzője: Kis méretű és nagy értékű” Mi a helyzet, ha JIT szemlélettel nézzük mindezt? Számos példa van a gyakorlatban arra, hogy a szállítási költséghez viszonyítva meglepően „kis értékű” részegységeket szállítanak (speciális tömítés, csavar stb.).  Az érték kifejezése relatív, hiszen a fent említett légi áru előállítási költsége akár alacsony is lehet.  Ha rendszer szemléletben gondolkodunk tovább és az „olcsó” alkatrészek nem jutnak el a gyártósorra, akkor a gyártósor leállása miatt megugranak az alternatív költségek. Így lesz a kis értékű alkatrészekből nagy relatív értékkel rendelkező légi áru.

lA Győr-Pér repülőtér forgalmáva már korábban is foglalkoztunk, egy konkrét példán keresztül bemutattuk hogyan zajlik egy eseti cargo járat kiszolgálása. A teheráru kezelésének igénye az AUDI Hungária Motor győri gyárára vezethető vissza, mivel a repülőtér stratégia szerepet tölt be a vállalat logisztikai és munkaerő szállítási rendszerében. Sokak számára meglepő lehet a tény, hogy 2009-ben és eddig 2010-ben is a repülőtér áruforgalmának csak elenyésző része köthető a győri gyárhoz. A szállítások számos magyarországi autóalkatrész gyártó cégnek köszönhető, amelyek gyakran a ferihegyi repülőtér vonzáskörzetében fekszenek. Az idei év egyik érdekessége volt egy különleges együttműködés. Két héten keresztül napi háromszor -megközelítőleg menetrend szerint- egy SAAB 340 típusú repülőgéppel (RAF Avia, SprintAir) autóalkatrészeket szállítottak Lipcsébe a péri repülőtérről. Az eset érdekessége, hogy itt is a JIT rendszerben történő szállítási forma valósult meg, de huzamosabb időn keresztül – a gyárak termelési ütemének megfelelően.

Miért Győr-Pér? Az eseti cargo járatatok számára előnyt jelent, ha a repülőgép érkezésekor azonnal lehetséges a tankolás és rakodás, valamint az adminisztráció gyors elvégzésére. Az árut szállító jármű közvetlenül a repülőgéphez tud állni az árumozgatás során, ez a legegyszerűbb és leghatékonyabb megoldás ebben az esetben. Az áru címzettje és feladója egyértelműen beazonosítható, nem jár biztonsági kockázattal és SRA terület sem akadályozza feleslegesen a kiszolgálást. A járatok kiszolgálása során kulcsfontosságú a rugalmasság, ha kell éjszaka is rendelkezésre áll a repülőtér. Van még egy fontos tényező, a repülőtér számára elsődleges, hogy minden partnere kiemelkedő színvonalú szolgáltatás kapjon. Ez a vevő központú szemlélet lehetővé teszi, hogy a légitársaságok és a fuvarszervezők elégedettek legyenek a repülőtér által nyújtott szolgáltatásokkal – többek között a 2010-es forgalmi eredmények is ezt támasztják alá.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

Egy hozzászólás: “Dinamikus fejlődés a hazai légi áruszállítás területén”

  1. mike3 szerint:

    klassz, hogy megy a szekér! csak így tovább!