Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

A közelmúltban számos hazai internetes híroldal foglalkozott a földközeli katonai légi folyosókkal, ahol nagy sebességű repüléseket hajtanának végre a légierő gépei. A téma nem új a repülésben jártasabbak számára, már egy 2007-ben született rendelet elvi lehetőséget biztosít az úgynevezett katonai légi folyosók (MAC-Military Air Corridor) létrehozására. A folyosók kijelöléséhez számos szakmai problémát kell megoldani. Borítékolható, hogy társadalmi és zöld szervezetek se fogják tétlenül nézni az eseményeket, ahogy az már csak lenni szokott.

Milyen feladatokat hajtanának végre a légierő gépei a folyosókban? Az utóbbi években “új” képességek jelentek meg a Magyar Légierő fegyvertárában. A Gripen harci gépek képesek vadászbombázó feladatok végrehajtására. Az ilyen csapásmérő bevetések egyik sajátossága lehet, hogy alacsony magasságon és nagy sebességgel hatolnak be a támadók a csapásméréshez a célterületre. Ennek a repülési profilnak a legnagyobb előnye, hogy az ellenséges légvédelem felderítési/megsemmisítési zónája alatt nagyobb biztonsággal közelíthetik meg a célpontot. Ezen kívül az alacsonyan repülő ismeretlen légi jármű felderítése is gyakorolható lenne.

A katonai folyosók tervezett elhelyezkedése

A kecskeméti gépeken kívül a pápai HAW számára is fontos lenne az alacsony magasságú útvonalrepülések gyakorlása. Feltételezhetően a gyakorlások előrehaladtával szükséges lenne az éjszakai repülések végrehajtása az NVG készülékek segítségével. A Globemasterek számára az alacsony magasságú repülések mellett még két különleges alkalmazási módot is be kell építeni a személyzetek kiképzésébe.

(C-17 leszálláshoz készül, a MAC használata során akár hasonló magasságon is repülhetne)

Ez a két feladat nem más, mint a katonák, járművek,  segélyszállítmányok deszant dobása, valamint a szilárd burkolatú pályával nem rendelkező, tábori repülőtérről történő le- és felszállások gyakorlása. Az utóbbi feladatra jelenleg egy alternatív lehetőséget alkalmaznak: Egy speciális felfestés található a pápai repülőtér futópályáján,  ami imitálja a rövid és keskeny pályák méreteit, erről egy katonai NOTAM is tanúskodik:

M0138/09 NOTAMN
Q) LHCC / QMRXX / IV / NBO / A / 000 / 999 / 4722N01730E005
A) LHPA B) 0911021512 C) PERM
E) 3500FT LONG AND 90FT WIDE, WHITE PAINTED MARKINGS ASSAULT
LANDING ZONE CENTERED ON THE ARP, ESTABLISHED ON RWY 34/16 FOR C-17
TACTICAL TRAINING FLIGHTS.
MARKINGS SHALL BE DISREGARDED FOR ANY OTHER TRAFFIC.

De térjünk vissza a katonai légi folyosókhoz… Ahhoz, hogy megértsük a civil repülés problémáit a tervezett katonai folyosókkal kapcsolatban, át kell tekinteni a jelenlegi légtérszerkezet alsó részét, az az a G osztályú légterek sajátosságait, amelyeket a változások érintenének.

(forrás: ivao.hu)

A G osztályú nem ellenőrzött légterek alap esetben a talajtól egészen 4000 feet AMSL (~1330 m) magasságig terjednek. Csak VFR (vizuális) szabályok alapján történő repülések engedélyeztettek ebben a kategóriában. A légi forgalom koordinálásához Repüléstájékoztató Szolgálat ad segítséget (FIC), de fontos megjegyezni, hogy ők nem irányítanak, csak tájékoztatnak. A légi járművek nem haladhatják meg a 250 kt (460 km/h) sebességhatárt ezen a szinten. Szintén fontos momentum, hogy kétoldalú rádiókapcsolat sem megkövetelt minden esetben. Kik használják ezt a légteret? Általános forgalom (GAT) bonyolódik itt le pl.:  mezőgazdasági repülések, sport, iskola, túra célú kisgépes forgalom, illetve vitorlázó, sárkány és siklóernyős repülések is jellemzőek, stb. A légtér besorolását jelölő G betű nem a vitorlázórepülőre (glider) utal, mint ahogy az sajnos számos helyen publikálásra került!

Gripen a földön, nyitott tankoló csonkkal

A katonai légi folyosók (MAC) ezekben a G osztályú légterekben jönnének létre, nézzük most meg a tervezett sajátosságaikat. A katonai légi járművek felső sebességhatára a folyosókban hangsebesség alatti lenne max. ~1200 km/h, szemléltetésképpen ez  ~ 340 méter másodpercenként. Természetesen – ha a feladat megkívánja – ennél alacsonyabb sebességgel is repülhetnek. A MAC légterek a talajtól egészen 3000 feet ( ~1000 m) magasságig terjednek majd, a folyosón belül a katonai légi járművek legkisebb engedélyezett magassága 200 feet (~60 méter) lenne, a domborzatot követve, természetesen.

(forrás: MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred, közzétette: Hungarocontrol)

A folyosók a katonai légterek határán található belépő/kilépő pontokkal kezdődnek/fejeződnek be, valamint az útvonalon fordulópontok is találhatóak. A MAC légtere 5 NM (~10 km) széles lenne, ebből aktívan felhasználható 3 NM, mivel 1-1 NM biztonsági sávként szolgálna a légtér két oldalán.

(forrás: MH 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred, közzétette: Hungarocontrol)

A MAC területén a Légvédelmi Irányító Szolgálat végezné a katonai gépek irányítását. Természetesen polgári lajstromú légijármű nem léphetne be a folyosóba, amikor az aktív státusszal rendelkezik. Minden katonai légifolyosó rendelkezne üzemidővel, ezeken kívül korlátozás nélkül mozoghatnának a polgári gépek, illetve üzemidőn belül akkor, amikor a folyosó inaktív, ilyen esetben a legrövidebb úton köteles elhagyni a területet a civil légijármű. Hogyan lesz aktív egy bizonyos útvonal szakasz? A tervek szerint a légvédelmi irányítás 15 perccel az útvonal aktiválása előtt jelezné a FIC (polgári tájékoztató szolgálat) részére a katonai tevékenységet, illetve NOTAM üzenet is kiadásra kerülne.

A polgári repülés szereplőinek életét megnehezíthetik a tervezett változások és számos biztonsági kockázat merülhet fel. A folyosó aktiválása előtt 15 perccel végbemenő tájékoztatás aggályos, hiszen számos olyan példa akad, amikor a civilek repülése úgy történik, hogy nincs rádió kapcsolat a tájékoztató szolgálattal (FIC), pl. a mezőgazdasági repüléseknél, illetve a siklóernyősök sem használnak rádiót.  A vitorlázó repülőt sem lehet várakoztatni a folyosó határán, hiszen ő ki van szolgáltatva az időjárásnak és ha nincs megfelelő hely a várakozás helyszínen a leszálláshoz, az bizony nem sok jót jelent. Sajnos vannak olyan elvetemült siklóernyősök, akik fittyet hánynak minden szabályra és tiltott helyen ernyőznek, rádiót a szabályosan eljáró ernyősök sem használnak, illetve a radar se látja őket. Ha egy közel hangsebességgel száguldó Gripen halad feléjük, pusztán a gép által keltett turbulencia is a siklóernyős életét veszélyezteti, hogy az összeütközésről ne is beszéljünk. Kétségeink se legyenek, a kikerülés lehetetlen ekkora sebességnél. Sajnos a kisgépes pilótáknál is előfordul, hogy nem megfelelő felkészültséggel és kellően friss információk birtokában ülnek be a pilótafülkébe, ami számos probléma forrása lehet.

Jelenleg egyeztető tárgyalások zajlanak a Magyar Honvédség illetékes szervei és a civil szervezetek között, akiket érintene a légtérhasználat korlátozása. A hírek szerint a katonák nagyon rugalmasan állnak a tárgyalásokhoz és nem látszategyeztetésről van szó. A megoldandó problémákból nincs hiány: az egyik legfontosabb cél az lenne, hogy  a légi folyosók aktiválásáról minden érintett időben értesüljön, mert ez nagyban növelné a repülések biztonságát.

A légifolyosók hatással lesznek a közelben lakók életére is a repülések idején. Ha maradunk a Gripen példánál, akkor jelentős zajterhelésre lehet számítani, ha a gépek az engedélyezett minimális magasságon veszik igénybe a folyosókat. Ebben az estben rövid ideig 100-130 dB hangerőt tudnak produkálni a gépek egy terület felett, a hajtómű aktuális teljesítményének függvényében. Ha a C-17 Globemaster hatásait kezdjük vizsgálni, akkor megállapítható, hogy a szállítógép kifejezetten a halk kategóriába tartozik, viszont hatalmas mérete megdöbbenést kelthet a földről nézve.

Gondolom senkinek sem kell bemutatni a Mecsekbe tervezet katonai radar körüli huzavonát, így több mint valószínű, hogy a környezetvédőknek is lesz egy-két szava a tervezett folyosókhoz. Előrevetíthető, hogy megugrik a feljelentések száma is, amint valóban elkezdődnek majd a repülések. Sajnos az emberek nem érzik át a katonai repülés fontosságát. Erre nagyon jó ellenpélda Lengyelország, ahol  Szu-22 vadászbombázókból álló géppár egy nagyobb város felett húzott át alacsony magasságon, mégse rázta senki az öklét az ég felé…

Szöveg és fotó: Pap Ferenc

  

23 hozzászólás: “Alacsonyan szállnak az indulatok?”

  1. lászló szerint:

    Én kifeküdnék a balcsi partjára vagy bárhová és nézném a repülést!
    Ritkán a C-17 es felettünk fordul Pápa irányába,nagyon tetszik!!!

  2. scsabi szerint:

    Felettünk gyakorló repülések alkalmával simán összehozzák a videón látott magasságot, hangja alig van, viszont hihetetlen látvány az alacsonyan fordulózó C-17, vagy a napokban a hasonló magasságon rohangáló C-130 :)
    Sötétedés után meg pláne, csak a normál kivilágítással is, nem hogy teljes “díszkivilágításban”….

    • scsabi szerint:

      Mindez oké, de nem kell külön bámészkodni, hogy lássam, mikor majdhogynem az utcasarkon fordulnak be :)
      Mondjuk szerintem kérdéses a múltkori C-130 repülését elnézve,
      hogy sokat tudna tenni a pilóta, még ha csak 1 hajtómű is kiesik, azon a magasságon (becslésem szerit jó, ha volt 100m).
      A másik, hogy nyaranta motoros siklóernyős is szokott repkedni, egy mezőről indulva….

  3. opinion szerint:

    Tisztelt bámészkodók. Ne keverjük össze a többhajtóműves gépek repbiztonsági szintjét egy egyhajtóműves gép repbiztonsági szintjével. Elgondolkoztatok azon amikor egy 70-100m-en repülő Gripen hajtóművébe egy vagy több madár beszívódik. Na az egy érdekes látvány lenne. Csak messziről kell nézni.

  4. Csillag Zolika szerint:

    Előre leszögezem,hogy senkit nem akarok megbántani, de valszeg meg fogok! Nekem kifejezetten tetszik, hogy a drága pénzen vett ill. fenntartott gépeket használják katonáink és nem a kunsági homok lepi őket, mondjuk Kecskeméten! A pápai reptér hasznosítása nem lehet kérdéses, hogy kellett, sőt el kellet volna gondolkodni Kunmadaras és Taszár tekintetében is….de ez már sajna késő!
    Most majd előjönnek a spenótzöldek, hogy a vizibolhák párosodását nagyban károsítják az alacsonyan repülő C 17-esek és a zsurlók és harasztok genetikai elkorcsosulásáért egyértelműen a Grippenek a felelősek, nem is beszélve a mezei ürgék zajártalom miatti lelki frusztrációjáról!! Mert kérem szépen ma itt tart nálunk a vad környezetvédelem, sok ökör legújabb divatpassziója! És ami a legszomorúbb a katonai repülés tekintetében ezzel kapcsolatban, hogy azok a legvéresebb szájú zöldek, akik annak idején élenjáró kommunistaként sírtak a Szovjetek kivonulása miatt, pedig abban az időben nem egyszer láttam még a pilóta arckifejezését is, ahogy fordult a fejem fölött pár méterrel….nagyon hangos volt….akkor nem volt baj…..most az!!!(szerintük, mert szerintem nem!) Hajrá katonai repülés, állítsák vissza a régi fényét!!

  5. Robcsi szerint:

    Sajnos, ez már csak álom!
    Erre nincs mit mondani! Kíváncsian várom, hogyha egy kis repülő a Balaton felett problémát okozna, akkor mit engednének “fentről” a vadászoknak. Ha leállnak a 29-esek, lesz mit mondanom és mutatnom. Addig megpróbálok hallgatni, bár nagyon nehéz azt látva, hogy mit művelnek a “hozzáértők”. 20 év alatt lenullázták a Légierőt! Szégyen!!! Már csak azt várom, hogy mikor mondják majd a zöldek azt, hogy büdös a kerozin, nem kell nekünk repülés. Mert látva, hogy mit tesznek vezetőink, még azoknak is engednének… Csodálkozunk, hogy hibázik a repülőgép-vezető? Nem kell csodálkozni! Ő is ember, ő is hozhat rossz döntést. Neki adott esetben a pillanat tört része alatt kell dönteni! És ha csak néha repül, ahogy 20 éve folyamatosan csökkent a repidő, akkor fog is hibázni! Csodálkoznak, hogy hibázik a műszaki? Nem kell csodálkozni! Ha csak a munkájára kellene koncentrálnia, akkor nem hibázna! De járhat szolgálatba, járhat temetésre, járhat rovancsra és még a jó ég tudja, hogy hová! Emberek! Kapjunk észhez, mert előbb-utóbb ismét tragédia történhet!! Ébresztő odafent! Ha már méreg drágán megvette a “király” a Gripent, akkor biztosítson kerozint is! Mert több száz milliárdot ki fog az ország fizetni a semmibe! Akkor ő majd hogy számol el????Pfúj! Hányinger az egész, mindenestől!

  6. falconfan szerint:

    Ezek a sötétzöldek Kínában nem pattognának. Itt sem kellene őket kérdezni. Egyszerűen végrehajtani a dolgokat. Ami kell az kell. Túl sokat enged ez a fene nagy demokrácia. Kezdenek az emberek elkorcsosulni, kényessé válni. a radart is rég meg kellet volna építeni. Aki ezt akadályozza lecsukni de legalább is jól elverni. nehogy már pár elvetemült idióta irányítsa a honvédséget. szégyen!

  7. Mike3 szerint:

    Sziasztok

    Gyakorló pilótaként mondom, hogy ez nem lesz jó. Egy vadászgéppel esély sincs 3000 lábon korrigálni. Ha ott történik valami, kattintani kell, a gép meg ki tudja hova esik… Nem írt egyik cikk sem arról, hogy a környező országokban nincs ilyen. A szomszédaink (de még az USA is!!!) tenyérdörzsölgetésben vannak, ugyanis ők is ide fognak jönni alacsonyan hasítani. Meg fogják ölni a polgári repülést és csokorba fogják szedni a siklósokat. Arról sem írt cikk sem, hogy a csatorna átléphető-e, vagyis 3500 lábon keresztezhető-e. Ha igen, akkor nincs nagy gond, senkit nem fog zavarni. Ha nem, hát akkor lesznek gondok. A 15 perces NOTAM lófasz. Mit gondolnak, útvonalról vissza fog fordulni egy gép? Elhiszem, hogy Mach közelben 15 perc mindenre elég, de rajtuk kívül senki nem közlekedik ilyen sebességgel. Azaz majdnem, de nem sikerült megvennünk az L-39-et.
    Tényleg nagyon, de nagyon klassz dolog, hogy gyönyörködni akartok a gépekben. Én is imádom őket (nem a gripent), de ez a kis élmény nem lehet ok arra, hogy kicsesszenek ilyen sok emberrel. Kinek küldjem a számlát a megfúrt útvonalrepülés miatt?
    Írta itt valaki, hogy a viktátor adjon pénzt keróra. Nem a kerozin a gond, hiszen azt az MH 80 Ft-ért kapja. A járulékos költségek a durvák. Ez a szar gripen pl. nem csak az esőt nem bírja, de a hideget sem. Fűtött hangár kell neki… Egy svéd gépnek… Akkora primadonna, mint az F-22 :/

    • Flanker szerint:

      A világ elég sok pontján repkednek alacsonyan (nem 3000, de 150 láb magasan), úgy gyakorlásként, mint élesben. Ehhez képest a “lepotyogás” aránya elenyésző.
      A polgári repülést (kisgépek) nem igazán temetném emiatt, attól ugyanis nem tartok, hogy a Gripenek ezentúl “orrba-szájba” ezt gyakorolnák. Sőt: az amiknak is van bőven helye ilyesmit gyakorolni otthon vagy akár Skóciában is.
      Az útvonalról visszafordulásról meg annyit, hogy ha közúton terelés van, akkor ott kevesebb a lehetőség a visszafordulásra, ennek ellenére sem dőlt még össze a világ – pedig az ilyesmi lényegesen több embert érint (gyakoribb az ilyesmi, másrészt többen autóznak).

  8. opinion szerint:

    „Hejce közelében egy csaknem nyolcszáz méter magas hegynek csapódott a szlovák légierő szállítógépe. A gépen 43 személy utazott: 28, Koszovóban szolgálatot teljesítő szlovák békefenntartó, egy hétfős módszertani segédcsoport, illetve a nyolcfős személyzet. Egy 30 éves katona kivételével senki nem élte túl a becsapódást. „

    Ekkor 21 en vesztették életüket . Ennyi volt a hír tömören akkoriban. Sajnos azt senki nem említette akkor, hogy előtte pár hónappal megváltoztatták a Kassa TMA 2 szabályait. A 800 m-es AGL-t levitték 300 m AGL-re.(AGL .talaj feletti repülhető minimális magasság.) A korábbi 800 m-es AGL-nél ez a baleset nem történhetett volna meg, hiszen a Borsó-hegy 783 m-es magasságával bele tud nyúlni a kassai reptér D irányú besiklási tartományába. Persze a pilóta a hibás!!!!!!!!!!!. Csak hát a repülés az előre látás művészete.
    Ebben a művészeti ágban leszerepeltek a repülés biztonságát előre tervezők. Na ez vár sajnos az alacsony nagysebességű légifolyosók megnyitása kapcsán is.

    • molnibalage szerint:

      Az An-24 avionikáját elég vicces a Grifféhez mérni.

      “Ebben a művészeti ágban leszerepeltek a repülés biztonságát előre tervezők. Na ez vár sajnos az alacsony nagysebességű légifolyosók megnyitása kapcsán is.”

      És ezt mire is alapozod? Nagyon könnyel leszólód más munkáját..

  9. molnibalage szerint:

    “Gyakorló pilótaként mondom, hogy ez nem lesz jó. Egy vadászgéppel esély sincs 3000 lábon korrigálni.”

    Ezen a megjegyzésen jót mosolyognának az alacsonytámadó F-111 pilóták, de más náció erre speializálódott pilótái is. Ők nem 3000 lábon reültek, hanem 150-en… Mellesleg nem a pilóta vezet, hanem többnyire a terepkövető radar és a hozzá kapcsolt rendszerek.
    ———————————-

    “Ha ott történik valami, kattintani kell, a gép meg ki tudja hova esik… ”

    Ennyi erővel az utcára se menj ki, mert kb. 10 milliszór nagyobb az esély arra, hogy leesel a csúszós lépcsőn, vagy elüt egy bamba autós. Azért húzzunk már egy ésszerű határt. Ha megnézed a folyosókat nem túl sok lakott terület felett halad el.
    ————————

    “Nem írt egyik cikk sem arról, hogy a környező országokban nincs ilyen. A szomszédaink (de még az USA is!!!) tenyérdörzsölgetésben vannak, ugyanis ők is ide fognak jönni alacsonyan hasítani. ”

    Ismét csak a fejemet fogom ekkora téveszme kapcsán. Svédeknél vannak ilyen légterek és az USA-ban is elég sok van. A kanadaiaknál meg aztán tényleg. Nem véltelenül született meg a Maple Flag gyakorlat…

    Mellesleg miért is lenne baj, ha egyes országokkal javul az együttműködés? A szomszédok közül alacsonytámadói mellesleg a szerbeknek és ukránoknak vannak, oszt csá. Az ukránoknál repóra nem nagyon van, de szerintem lakossági tiltakozás sem.
    ————————-

    “Meg fogják ölni a polgári repülést és csokorba fogják szedni a siklósokat.”

    Öcsém, a magyar Gripen flotta nagyságát és repóráit nézve a légtérhasználat azt jelentené, hogy évente havi 1-2 alkalommal végighúz 2-4 gép vagy annyi sem. Nehogy már ez zavarjon…
    ————————————–

    “A járulékos költségek a durvák. Ez a szar gripen pl. nem csak az esőt nem bírja, de a hideget sem. Fűtött hangár kell neki… Egy svéd gépnek… Akkora primadonna, mint az F-22 :/”

    Az, hogy így tárolják nem jelenti azt, hogy nem bírja. Az ember is nagyon szélsőséges körülményeket elvisel, de nem kényelmesebb a fűtött szobában élni és bizotosítani a hosszú életet és egészséges ízületeket?

    A gép élettartamát óvják ezzel. Harchelyzetben széttelepítve a svéd szisztéma szerint nem mindenhol lenne hangár vagy bármiféle épület nekikik.

    Esetleg linkeljek képeket az F-22 sarki körülményket vizsgáló tesztjeiről? Az F-15 gépekről hőlégfúvással való jégeltávolítás megvan?

    http://www.youtube.com/watch?v=VIL_AlVpgd4#t=0m43s

    Az F-22 is bírja ezt, ahogy az összes korszreű gép bírja ezeket a körülményket. Akkor az F-22 miért is ne bírá? Azok a gépek Alaszkában is voltak tartósan. (Elmendorf.)
    Egyszerűen nem erőltetik feleslegesen. Az ember szereti a garázsban tartani a kocsiját. Pedig az nem 130 millióba fáj…

  10. egyszerű szerint:

    Robcsi! Leálltak a MiG-ek, jöhetnek a képek, és a mondanivalód!

  11. molnibalage szerint:

    Tegnap írtam egy hosszú kommentet? Miért nyelte le a rendszer?

  12. Robcsi szerint:

    Egyszerű! Várjuk mg a dec-31-et, addig, még ÉLNEK a madarak!

  13. Csillag Zolika szerint:

    Egy kicsit hadd veszekedjek a polgári repülést féltőkkel! Ahol lakom attól nem messze található egy általam csak hobby reptérnek nevezett valami! Habár sztem ez egy elég költséges és drága hobby, nem az egyszerű hétköznapi embernek kitalálva! Ismeretségi körömből sem a gyári munkások és csóró közalkalmazottak repkednek, hanem…..Tehát ha sikerül megvétózniuk ezt a törekvését a Légierőnek akkor ismét bebizonyosodik, hogy a kissebség(és itt most nem réti néger) uralkodik a többségen! Mert ugye adott egy végrehajtandó feladat a Légierő részéről és adott egy igény a hobby repülés részéről! A kettő ezek szerint szemben egymással legalább is a hobbysták szerint!
    Engem is zavar és idegesít, hogy zümmögő motoros ernyősök röpködnek keresztül kasul egész vasárnap délelőtt a fejem felett, ne adj Isten néha bezúgatnak a kertekbe a málnásba! De mégsem reklamáltam soha, mert tiszteletben tartom, hogy van rá pénze, nem tőlem lopta, ám legyen csinálja! De azt végképp nem tudom elfogadni, hogy ezen repülgetések miatt majdan sérüljön a Nemzeti érdek, a Légierő érdeke, hogy gyakorlatozzon! Nekik ez a dolguk, ezért fizetik őket! Igenis ha hivatalos gyakorlat van akkor takarodó minden ejtőesernyősnek, hobbyrepkedősnek kifelé onnan! Nem hiszem el, hogy évente azt a pár órát nem bírják ki anélkül, hogy a pénzüket pocsékolják!! Hajrá katonai repülés és hajrá polgári repülés! (de nem a Légierő kárára!)

  14. Robcsi szerint:

    Itt tartunk! Nem a szakma, hanem a civil kontroll dirigál…

  15. badogrugdalo szerint:

    Gyerekként sokszor voltam Pápán a nagymamámnál (60-as évek eleje).
    Elég ijesztőek voltak a MIG-ek.Ment volna ki az anyám a reptérre reklamálni???Most mindenért lehet ugatni.Az esetleges támadókat is ugatással fogják elűzni?

  16. Cserk szerint:

    Én a pilisben lakom és sajnos erre nem lessz:( Pedig nagyon vagány lenne:

  17. Tu 123 szerint:

    Jó lenne, ha ez az egész egy rossz álom lenne, mert valami féleszű beadott egy át nem gondolt javaslatot.

    Lehet, hogy ahonnan ti nézitek a helyzetet, a pilótafülkéből, meg a minisztériumból, enélkül nincs repülés, de ahonnan mi látjuk – a földről – ez az egész alacsony repülgetés egy erősen eltúlzott hiábavaló dolog.

  18. Horváth Attila szerint:

    Alacsony “magasságon” terepkövető gyakorlat szinte minden államban van.Kijelölt légtérben,vagy útvonalon.A legbiztonságosabb szerintem:azonos útvonalon, azonos napokon, azonos időpontban azonos QNH magasság-tartományban. És megfelelő információval.Ez utóbbira megoldás lenne egy ATIS beindítása a 9500 láb alatti világnak (is)melyet a FIC szolgáltatna.Nem csak e-témában hanem minden az alacsony rep.-t zavaró infóval.Annál is inkább mert már napjainkban is szinte tipikus az alul informált kisgépes rgv.(Némelyik úgy indul el,hogy a rendeltetési A/D frekijét sem tudja.)
    Üdv. Horváth Attila ny.ATCO