Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2011. január 23. Civil, Katonai, Szimulátor Forradalom bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Ha valaki vonzódik a repüléshez, de nem fenyegeti az a veszély, hogy pilóta legyen belőle vagy gyakran ülhessen repülőgépre, könnyen talál magának “pótszert” a kínzó vágyra: vesz egy számítógépet és egy repülőszimulátor szoftvert – a választék bőséges. Tegyük fel, hogy valamilyen megfontolásból a Microsoft Flight Simulator mellett dönt – végtére is jó pár érv szól mellette: nagyon jól el fog tudni vele szórakozni, ha a civil repülés kielégíti az igényeit, de ha a katonai is érdekli, kénytelen lesz más szoftverbe is beruházni. Igazam van vagy igazam van? Volt…

Joggal merül fel a kérdés mindenkiben, hogy hogyan lehet erre a kérdésre az a válasz, hogy “volt”? Hiszen az FS köztudottan alkalmatlan a lövöldözésre, ezért adta ki a Microsoft a Combat Flight Simulator sorozatot. Nos, ez tökéletesen igaz – volt, eddig. A helyzet ugyanis az, hogy az FSX hivatalos kiegészítőjével, az Acceleration-nel ez láthatóan kezdett megváltozni, hiszen az már egy katonai gépet is tartalmazott, a Hornetet. A lövöldözési mániában szenvedőket ez persze nem elégíthette ki, hiszen hol van ez a Lock On-tól? Sehol.

Szerencsére a Vertical Reality Simulations – először FS2004-hez kiadott – kiegészítője, a Superbug (F/A-18E Super Hornet) már elég ügyes volt ahhoz, hogy az érzést pótolja, mint arról egy korábbi írásunkban már beszámoltunk. Az FSX-es verzió ezen viszont nem sokat változtatott: ebben is lehet rakétát indítani, de azon kívül, hogy a “lelőtt” gép eltűnik a radarunkról, más eredménye nem nagyon volt a lövöldözésnek: a “lelőtt” gép vígan repült tovább. Magyarán az FS továbbra is civil szimulátor maradt.

A VRS fejlesztőinél viszont valószínűleg beindult a vezérhangya: adva volt egy iszonyatosan profi módon kivitelezett, lényegében “szimulátor a szimulátorban” kiegészítőjük, ami sok olyat tudott, amiről mások addig csak álmodoztak, mert megvalósítani ezeket lehetetlennek tűnt – ők mégis megvalósították, ám teljesen kihasználni nem lehetett. Nyilván azzal is számoltak, hogy ha áttörést érnek el, az az üzletnek is jót tesz…

Aki nem tagja a VRS-nek, nyilván nem ismeri a részleteket, így maradjunk annyiban, hogy végül csak rájöttek a megoldásra:

Video not available

A videó (most azt ne firtassuk, hogy szerkesztve van, mert az FSX nem igazán így néz ki alapesetben) elég egyértelműen jelzi: a Flight Simulator a továbbiakban megszűnt civil szimulátornak lenni, ami a sorozat szempontjából egy forradalommal egyenértékű, hiszen mindez nem a hivatalos fejlesztők érdemeként valósult meg. (Üröm az örömben, hogy az FSX a sorozat utolsó tagja, a “folytatás” Flight néven ismert jelenleg.)

VRS TacPack

Mi az, amit tudni lehet erről a forradalmi változásról? Először is, egy “TacPack” nevű kiegészítőről van szó – enélkül a “harciasítás” nem lehetséges. (Bár vannak információk arra, hogy mások is dolgoznak/dolgoztak hasonló kiegészítőn.) Nem túl meglepő módon szükséges hozzá egy olyan repülőgép is, ami tud ezzel valamit kezdeni: ez jelenleg csak a Superbugra igaz. Kellemetlen, de mindkét kiegészítő fizetős, illetve az lesz, ha végre (várhatóan a tavasz folyamán) kiadják a TacPack-et.

Ahogy a videó is mutatta, immáron látványos körülmények között, ténylegesen is le fognak zuhanni azok a gépek, amelyeket abban a megtiszteltetésben részesítünk (majd), hogy légiharc rakétát indítunk rájuk vagy a gépágyúval megszórjuk. Az előzetes információk szerint ez azonban nem feltétlenül lesz így: lehet, hogy “csak” megrongálni tudjuk a másik gépet, ekkor az lezuhanni nem fog, hanem “továbbvonszolja” magát. Természetesen nem csak a légiforgalom lesz veszélyben: az FSX ugyebár használ AI hajókat és közúti járműveket is: ők is nagy bajban lesznek. Ugyanakkor viszont nem lesz lehetséges egy repülőtéri hangárt lebombázni: csak a “SimObjects” mappa tartalma lesz megsemmisíthető, a többi objektum nem. Túl a nagy puffogtatáson szembesülhetünk a következményekkel is: jókora krátereket hagynak majd maguk után áldozataink. További “mókás” érdekesség, hogy ha nem sikerül közvetlen találatot elérnünk, a “lökéshullám” is képes lesz arra, hogy hazavágja őket, bizony.

A virtuális pilóták előszeretettel repülnek online, hiszen így más forgalommal és irányítással is van esélyük találkozni, ami így valóságosabbá teszi az élményt. Nos, erről a TacPack esetében sem kell lemondani: online is működni fog, vagyis az FSX-es Superbug-zsokék valóban kockázatos légiharcokat vívhatnak egymással – később aztán más típusok is elérhetőek lesznek ezen képességgel: a TacPack SDK-ja is megvásárolható lesz. Ez természetesen joggal aggaszthatja az online repülésben érintett civil pilótákat, de az aggodalomra nincs komoly okuk: aktív TacPack nélkül őket veszély nem fenyegeti.

Mindezeken túl azért a TacPack használói sem érezhetik magukat biztonságban: nem csak a kollégák jelentette veszélyekkel kell számolniuk, hanem azzal is, hogy a kiegészítő nem csak célokat, de veszélyforrásokat is kínál számukra, azaz könnyen egy légvédelmi rakéta áldozatául eshetnek, ha valamit nem jól csinálnak: a Superbug elég jól felszerelt ahhoz, hogy ezt jó eséllyel el tudják kerülni.

További képességek: IFF rendszer, ami multiplayerben is működik; egy, a Lock On-nál már ismert kiegészítő, amivel a tevékenység rögzíthető és kielemezhető; légi utántöltő repülőgép (AI). A későbbiekben várható, hogy a TacPack kísérőt, célrepülőgépeket (“drónokat”) is ad mellénk és ezzel a lista még koránt sem teljes. Természetesen a Superbug által hordozható fegyvereknek – a Superbughoz hasonlóan – nem csak megjelenése, de a viselkedése is a lehető legközelebb áll a valóságoshoz. Sajnos úgy fest, hogy a FLIR hőképe nem megoldható, így arról le kell mondani, illetve a földi célok kijelölése sem az igazi, de ennyit ki lehet talán bírni. Mindezeket pedig a rendszer nem küldetésként (mission), hanem szabad repülés keretében tudja és – mint már említettem – online is.

Mindezek következtében nem túlzás kijelenteni, hogy az FS katonai repülőgépei drasztikus fellendülés előtt állnak, illetve az sem zárható ki, hogy a meglévő – de a civil repülésre koncentráló – online közösségek mellé katonai repüléssel foglalkozó hálózat(ok) is létre fognak jönni.

Akár érdekel valakit a katonai repülés, akár nem, az mindenképpen könnyen belátható, hogy a TacPack alapjaiban fogja megváltoztatni a Flight Simulatort és még sokáig a képernyő elé szögezi a rajongókat.

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.