Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2011. május 16. Bevetés, Katonai, Kiemelt, Mindenféle Lencsevégen a C-130J bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren testközelből is megismerkedtünk az Egyesült Államok légierejének C-130 J típusú szállító-repülőgépével. Érdekes összehasonlításra nyílt lehetőség, hiszen a Heavy Airlift Wing Globemaster -ei a Hercules mellett parkoltak. Bár két különböző kategóriát képviselnek, mégis számos területen fedik egymást a két típus képességei. Külön érdekesség, hogy a jó öreg “Herky” nem is annyira öreg, mivel a típus legújabb változatához volt szerencsénk, amely ráadásul egy nem mindennapi történetű alakulatban teljesít szolgálatot.

Kívülről a hat tollú légcsavar segít az azonosításban, bizony egy J verzióval van dolgunk.

Kezdjük virtuális sétánkat a lenyitható rámpánál, amely praktikus kelléke a katonai szállítógépeknek.

Kialakításra hasonló mint a C-17 rámpája - a méretét leszámítva.

A padló borítása szintén megegyezik: csúszásgátló bevonat, rögzítési pontok, kifordítható görgő sor a rakodáshoz.

Moduláris berendezések a raktérben - hordágytartók, hevederek a falra rögzítve, gyakorlatias szemlélet mindenhol. Mintha láttam már volna hasonlót valahol. Igen, tagadhatatlan, hiába vagyunk egy Lockheed gyártmányban, a tervezési filozófia szinte megegyezik a Boeing által alkalmazottal.

A törzs rakodási "szakaszinak" térképe a falon

A pilótafülke hatalmas változáson esett keresztül a korábbi verziókhoz képest

A leglátványosabb elem a lehajtható szemmagasságú kijelző (HUD), de érdemes megfigyelni a szarvkormány ergonómiáját is

Az overhead panel "piramis" elrendezés sem véletlen, mindkét oldalról elérhető bármelyik kapcsoló

Kijelzőkből nincs hiány, az analóg műszerek már csak tartalékként szolgálnak. A kilátásra sem lehet panasz.

Az "üvegház" a Hercules hamisíthatatlan védjegye. Az legalsó ablaktól jobbra megfigyelhető az AAR-47 rakéta figyelmeztető rendszer szenzorai.

Ilyen "pisze" orral is ritkán találkozhatunk, engem személy szerint mindig az érdekelt, hogy mi van az "üvegház" alatt?

Itt a kérdésemre a válasz: az avionikai rendszer elemei találhatóak a pilótafülke padlója alatt valamint az orrfutónak is kell hely, előtérben a raktérből felvezető lépcső látható

Végletekig leegyszerűsített főfutó elrendezés, a futó gondolájában található az APU is - hasonlóan a C-17-hez

A gép a 86. Szállítóezred 37. 'Blue tails flies' századának tagja. A 'kék farkú legyek' története egészen a második világháborúig nyúlik vissza.

A század részt vett az Overlord, Market Garen hadműveletekben, valamint ott voltak Koreában, Vietnámban és Irakban is.

A harminchetesek jelenleg a németországi Ramstein (ETAR) légibázison állomásoznak

A legfőbb feladataik a légi szállítás, deszant dobás, valamint egészségügyi evakuációs műveletek végrehajtása.

Végezetül néhány érdekesség Pápáról:

Felvarró vadászoknak egy újdonsággal szolgálhatunk: Jelenleg engedélyezés alatt van a bázis hadműveleti központjának új felvarrója.

Az M apron állóhelyei mellett már ott vannak az üzemanyag csatlakozók aknái, amelyek várhatóan az év folyamán üzembe is állnak

A repülőtéri tűzoltók professzionális járművel dolgozhatnak...

... hasonlóan a karbantartókhoz.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.