Az MH Pápa Bázisrepülőtéren testközelből is megismerkedtünk az Egyesült Államok légierejének C-130 J típusú szállító-repülőgépével. Érdekes összehasonlításra nyílt lehetőség, hiszen a Heavy Airlift Wing Globemaster -ei a Hercules mellett parkoltak. Bár két különböző kategóriát képviselnek, mégis számos területen fedik egymást a két típus képességei. Külön érdekesség, hogy a jó öreg “Herky” nem is annyira öreg, mivel a típus legújabb változatához volt szerencsénk, amely ráadásul egy nem mindennapi történetű alakulatban teljesít szolgálatot.
Kezdjük virtuális sétánkat a lenyitható rámpánál, amely praktikus kelléke a katonai szállítógépeknek.
A padló borítása szintén megegyezik: csúszásgátló bevonat, rögzítési pontok, kifordítható görgő sor a rakodáshoz.
Moduláris berendezések a raktérben - hordágytartók, hevederek a falra rögzítve, gyakorlatias szemlélet mindenhol. Mintha láttam már volna hasonlót valahol. Igen, tagadhatatlan, hiába vagyunk egy Lockheed gyártmányban, a tervezési filozófia szinte megegyezik a Boeing által alkalmazottal.
A leglátványosabb elem a lehajtható szemmagasságú kijelző (HUD), de érdemes megfigyelni a szarvkormány ergonómiáját is
Kijelzőkből nincs hiány, az analóg műszerek már csak tartalékként szolgálnak. A kilátásra sem lehet panasz.
Az "üvegház" a Hercules hamisíthatatlan védjegye. Az legalsó ablaktól jobbra megfigyelhető az AAR-47 rakéta figyelmeztető rendszer szenzorai.
Ilyen "pisze" orral is ritkán találkozhatunk, engem személy szerint mindig az érdekelt, hogy mi van az "üvegház" alatt?
Itt a kérdésemre a válasz: az avionikai rendszer elemei találhatóak a pilótafülke padlója alatt valamint az orrfutónak is kell hely, előtérben a raktérből felvezető lépcső látható
Végletekig leegyszerűsített főfutó elrendezés, a futó gondolájában található az APU is - hasonlóan a C-17-hez
A gép a 86. Szállítóezred 37. 'Blue tails flies' századának tagja. A 'kék farkú legyek' története egészen a második világháborúig nyúlik vissza.
A század részt vett az Overlord, Market Garen hadműveletekben, valamint ott voltak Koreában, Vietnámban és Irakban is.
A legfőbb feladataik a légi szállítás, deszant dobás, valamint egészségügyi evakuációs műveletek végrehajtása.
Végezetül néhány érdekesség Pápáról:
Felvarró vadászoknak egy újdonsággal szolgálhatunk: Jelenleg engedélyezés alatt van a bázis hadműveleti központjának új felvarrója.
Az M apron állóhelyei mellett már ott vannak az üzemanyag csatlakozók aknái, amelyek várhatóan az év folyamán üzembe is állnak
Fotó és szöveg: Pap Ferenc