Fotósorozatunkban ezúttal a svájci Pilatus gyár csúcstípusával a PC-12 típusú egyhajtóműves turboprop repülőgéppel foglalkozunk. Nemcsak a svájci gyár csúcstípusának számít a PC-12, hanem kategóriáján belül is előkelő helyen szerepel. A siker kulcsa az impozáns teljesítmény adatok, rugalmasan változtatható fedélzeti elrendezés és végül, de nem utolsó sorban a kiváló le- és felszállási jellemzők. A képek – jó szokásunkhoz híven – a Győr-Pér Repülőtéren készültek.
Az egyhajtóműves kialakítás előnye, hogy a pilóta számára nem szükséges a több hajtóműves típusok vezetéséhez szükséges jogosítás.
A gép rugalmasan átalakítható személy- és teherszállítási feladatokra is. A kisméretű utasajtó mellett az összes példányon megtalálható a hátsó nagyméretű ajtó is.
Főszereplőnk (N643PC) egy PC-12/45-ös alváltozat, amely 2005-ben gurult ki a gyárból. A Full IFR cockpit természetesen evidens.
A képen a komfort kialakítás látható 6 vagy 8 utas számára, normál ülésekkel 9 főre növekszik a szállítható utasok száma vagy ülések nélkül 1,5 t áru szállítása lehetséges
A legpraktikusabb rész a hátsó teherajtó, ahonnan hozzáférhető az ülések mögötti csomagtér vagy teherszállítás esetén a ki- és berakodás történik itt, de az egészségügyi repülések esetén is előnyös.
A hajtómű (Pratt & Whitney Canada PT6A-67B) egy négytollú Hartzell légcsavart hajt meg. A beömlő nyílás íves formája "vidám arcot" kölcsönöz a PC-12-nek
Kötelező gyakorlat, legalábbis nekem. A kiömlő nyílásokból látványosan távoznak az égésgázok. Ugye, hogy mókás az "arca"?
A PC-12 kiváló platformot szolgáltat katonai alkalmazáshoz. Az USA légiereje elektronikai zavaró és felderítő feladatra, valamint speciális hadműveletek támogatásához is alkalmazza.
Felszálláshoz 450-700 méter, leszálláshoz 230-550 méter elegendő a Pilatus számára, akár előkészítetlen, rossz minőségű pályáról is.
A gépek többsége privát tulajdonban van, az Egyesült Államokban nagyon elterjedtek. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az impozáns tulajdonságokhoz ugyanilyen ár is tartozik.
Fotó és szöveg: Pap Ferenc
Klassz kis repcsi!
Szívesen elcserélném a 11 éves szuzukimmal!
Lala
kedvenc turbopropos kisgépem:)