Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Fotósorozatunkban ezúttal a svájci Pilatus gyár csúcstípusával a PC-12 típusú egyhajtóműves turboprop repülőgéppel foglalkozunk. Nemcsak a svájci gyár csúcstípusának számít a PC-12, hanem kategóriáján belül is előkelő helyen szerepel. A siker kulcsa az impozáns teljesítmény adatok, rugalmasan változtatható fedélzeti elrendezés és végül, de nem utolsó sorban a kiváló le- és felszállási jellemzők. A képek – jó szokásunkhoz híven – a Győr-Pér Repülőtéren készültek.

Az egyhajtóműves kialakítás előnye, hogy a pilóta számára nem szükséges a több hajtóműves típusok vezetéséhez szükséges jogosítás.

A gép rugalmasan átalakítható személy- és teherszállítási feladatokra is. A kisméretű utasajtó mellett az összes példányon megtalálható a hátsó nagyméretű ajtó is.

Kis méretű, nem teljesen hagyományos kialakítású winglet a szárnyvégen

Főszereplőnk (N643PC) egy PC-12/45-ös alváltozat, amely 2005-ben gurult ki a gyárból. A Full IFR cockpit természetesen evidens.

A képen a komfort kialakítás látható 6 vagy 8 utas számára, normál ülésekkel 9 főre növekszik a szállítható utasok száma vagy ülések nélkül 1,5 t áru szállítása lehetséges

A Pilatus gyár napjainkban is gyártja a típust, amelynek darabszáma már meghaladta az ezret.

A civil felhasználók mellett számos légierőben is megtalálható a PC-12

A legpraktikusabb rész a hátsó teherajtó, ahonnan hozzáférhető az ülések mögötti csomagtér vagy teherszállítás esetén a ki- és berakodás történik itt, de az egészségügyi repülések esetén is előnyös.

A hajtómű (Pratt & Whitney Canada PT6A-67B) egy négytollú Hartzell légcsavart hajt meg. A beömlő nyílás íves formája "vidám arcot" kölcsönöz a PC-12-nek

Kötelező gyakorlat, legalábbis nekem. A kiömlő nyílásokból látványosan távoznak az égésgázok. Ugye, hogy mókás az "arca"?

A PC-12 kiváló platformot szolgáltat katonai alkalmazáshoz. Az USA légiereje elektronikai zavaró és felderítő feladatra, valamint speciális hadműveletek támogatásához is alkalmazza.

Felszálláshoz 450-700 méter, leszálláshoz 230-550 méter elegendő a Pilatus számára, akár előkészítetlen, rossz minőségű pályáról is.

A gépek többsége privát tulajdonban van, az Egyesült Államokban nagyon elterjedtek. A teljes képhez hozzátartozik, hogy az impozáns tulajdonságokhoz ugyanilyen ár is tartozik.

A jobb szárnyvégnél látható kis dudor tartalmazza az időjárás radart

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

2 hozzászólás: “Lencsevégen a “svájci bicska””

  1. Nagy Lajos szerint:

    Klassz kis repcsi!
    Szívesen elcserélném a 11 éves szuzukimmal!
    Lala

  2. mastinox szerint:

    kedvenc turbopropos kisgépem:)