…avagy mentsük meg az Il-18-ast! Alig egy héttel ezelőtt kiemelték eddigi helyéről a Győr mellett található egykori MALÉV gépet. Az aktív évek után étteremként szolgáló repülőgép a magyar légitársaság egyik legszebb formájú gépe volt. A szebb napokat is látott Iljusin jövője körül sok kérdőjel tornyosul. Nézzük most át röviden a típus történetét és a HA-MOI aktuális állapotát…
Iljusin Il-18
A szovjet Iljusin tervezőiroda fejlesztette ki a repülőgépet, az első felszállásra 1957-ben került sor. 1959-1978 között több mint 700 darab gép hagyta el a gyárt. Az Aeroflot mellett a szocialista országok légitársaságainál is üzemeltették a típust. A négy légcsavaros gázturbinával felszerelt repülőgép késői változatai maximálisan 122 utas befogadására voltak alkalmasak.
Napjainkban már csak néhány kisebb légitársaság használja a típust. Számos katonai alváltozat is készült jellemzően a Szovjet Légierő és Haditengerészeti Légierő részére – szállító, rádióelektronikai felderítő/zavaró, tengeralattjáró-elhárító, stb. feladatkörökben.
Az IL-18 D adatai:
Utazósebesség:675 km/h
Utazómagasság:10.000 m
Maximális hatótávolság: 6500 km
A szárny fesztávja: 37,42 m
A szárny felülete: 140 négyzetméter
A törzs hosszúsága: 35,9 m
Hajtómű típusa: 4 x AI-20M légcsavaros gázturbina
Egy hajtómű több mint 4000 LE teljesítmény leadására alkalmas.
Üzemanyag tartályainak kapacitása: 30.000 L
Hasznos terhelés teherszállítás esetén: max. 13,5 t
A MALÉV egyik legszebb gépe a rendszerváltás környékén került Győrbe és egyedülálló módon étteremként működött éveken keresztül.
A MALÉV első IL-18V típusú repülőgépe 1961-ben érkezett meg Ferihegyre, később további 6 “V” és egy “D” változat érkezett hozzánk. Abdán található az egyetlen D változatú, amely 1967-ben kezdte meg a pályafutását a légitársaság színeiben, HA-MOI lajtromjel alatt. A lajstromjel utolsó betűje alapján (“I”) a repülőtéri szlengben az “Ilona” esetleg “Szép Ilonka” névvel illették ezt a repülőgépet.
A MALÉV 1984-ben vált az IATA tagjává. Még a HA-MOI-n is megtalálható a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség logója
Jellemzően európai útvonalakon szállította az utasokat, szükség esetén Európán túli célállomásokra is repült – Közel-Kelet, Észak-Afrika. A sugárhajtású típusok (Tu-134, Tu-154) megjelenése fokozatosan háttérbe szorította a légcsavaros Iljusinokat a személyforgalomból, így a karrierjük végén már csak teherszállításra használták őket. Az évek alatt három géppel történt katasztrófa, amelyek összesen 61 ember halálát okozták.
Talán furcsán hangzik, de gyakori rakományként bábolnai naposcsibéket szállítottak többek között a Szovjetunióba – megdöbbentő, de van racionalitása az ilyen jellegű szállításoknak még napjainkban is.
1989-ben végleg kivonta az IL-18-as gépeit a MALÉV. A HA-MOI utolsó repülésére 1989. augusztus 29-én került sor, amikor is Ferihegyről átrepülték a pápai katonai repülőtérre. Itt a repülőgép szárnyait, vezérsíkjait leszerelték és felkészítették a közúti szállításra. A túlméretezett rakományú kamion konvoj – nem kis feltűnést keltve – a 83-as főúton és Győrön keresztül – Abda közelébe – a 85-ös és 1-es főutak csomópontjába szállította az Il-18-as fő elemeit. Az összeszerelt gép körül vendéglátóipari létesítmény épült Elvis-Park néven.
Az autópálya átadásával az 1-es főút forgalma visszaesett, az üzemeltető cég veszteséges lett. Éveken keresztül üresen állt a gép, később volt még egy kísérlet az újranyitásra, de az is kudarcba fulladt. Az ingatlant – ahol a repülőgép áll – más célokra szeretnék hasznosítani, ezért az Il-18-ast kiemelték az épületből – ahová a törzs egy szekciója beépítésre került anno. További sorsa körül még sok kérdőjel van, bár vannak ötletek a hasznosításra.
További információ itt olvasható erről a repülőgépről: MO-Ilona kiszabadult!
A gép megmentésére született egy fórum az Indexen!
Kérjük, akinek van lehetősége támogassa a kezdeményezést! Természetesen a cél nem az, hogy újra levegőbe emelkedjen a gép, hanem mint muzeális értéket őrizzük meg az utókor számára!
Fotó és szöveg:
Pap Ferenc
1968-ban még volt szerencsém karban tartani a hangárban, akkor még jobban nézett ki.
Sziasztok, mnem tudjátok a tulajdonos elérhetőségét
?
Szia!
Talán rajta keresztül :
http://www.youtube.com/watch?v=t6jJ_r_U4VU