Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Korábban már esett szó a svájci Heliswiss cég Kamov-32 típusú helikopteréről, amely jellemzően nehéz terhek emelésére használnak. Az elmúlt években magyarországi TV tornyoknál emelték be az új földfelszíni digitális adások sugárzásához szükséges antennákat. Akkor alaposan körbejártuk a helikoptert, képek ITT érhetőek el. Augusztus végén ismét a Győr-Pér Repülőtérre (LHPR) érkezett a Kamov, ezúttal a reptértől nem is olyan távoli győrszabadhegyi adótoronynál végeztek antenna cserét a helikopter közreműködésével. Helyszíni képek…

A teheremelést megelőző napon érkezett Pérre a Kamov. A svájci cég magyarországi repülései során rendszeresen a Győr melletti repülőteret veszi igénybe.

Nem a megszokott piros festésű helikopter érkezett a feladat elvégzésére, hanem egy bérelt bolgár forgószárnyas (LZ-KBH).

Az "elnyűhetetlen szovjet szörnnyel" stílusosan lehet érkezni bárhova. ~ 10 kilométerről is hallható jellegzetes hangja, még a Private Wings német pilótái is körbecsodálták a hamisítatlan keleti technikát.

Másnap reggel... érkezés a munka helyszínére. A leszállás nem ment zökkenőmentesen, mivel a közeli kukorica tábla mellé süllyedő helikopter felkavarta a port. A látás nullára csökkent, így meg kellett szakítani a megközelítés. Másodjára - új irányból - már kiküszöbölték a por zavaró hatását.

A landolás után eltávolították a szükségtelen felszereléseket a gép rakteréből - így a gép nem cipel fölösleges súlyt az emelés során. Csak érdekesség képen: a csapat készleteiben mintegy 100 liter kenőolaj van a hajtóművekhez.

A hatékonyságra nem lehet panasz. Az indítás és felszállás után néhány perccel már a földön volt a torony legfelső szekciója.

A 113 méter magas TV tornyon magyar és svájci alpinisták közösen dolgoztak a sikeres beemelésért

Az új antenna felemelése előtt egy összekötő elemet helyeztek a torony tetejére. A munkák során kiválóan megfigyelhető volt, hogy - repülése alatt - a gép alatti kötélhez vagy függesztet teherhez először egy földelő kábelt érintettek. A műveletre a statikus feszültség levezetése miatt van szükség

Az új antenna spirális borítása miatt instabillá vált a beemelés alatt, így több próbálkozás kellett a probléma megoldásához. Szerencsére a közeli Győr-Pér Repülőtéren megoldható volt a gyors tankolás a próbálkozások között. A súly itt is fontos tényező, mivel a túl sok üzemanyag többlet terhet jelent, ami nem szerencsés a teheremelés alatt.

4,2 tonnás új antenna a helikopter alatt. A győri feladatot sikeresen megoldották a szakemberek. Az elkövetkező időszakban is találkozhatunk még a Kamovval, mivel a többi adótoronynál is vár még munka a helikopterre.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

2 hozzászólás: “Teheremelés testközelből”

  1. Leadfoot szerint:

    Remek anyag. Lehet tudni, hol fognak még mostanában dolgozni, melyik adótornyokon?

  2. Iceman szerint:

    Köszönöm! Konkrét infóm nincs sajnos, hogy hol fognak dolgozni! De jövőre valószínűleg ismét jönnek Magyarországra