Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

A hideg, szeles, sötét téli napok nem igazán kedveznek repülőtéri fotózáshoz. Az év ezen időszakában mégis érdemes egy érdekes témára fókuszálni. A sötétedés utáni fotózás izgalmas világa új távlatokat nyit meg számunkra. Ilyenkor a repülőterek is átváltoznak, különleges fények jelennek meg, érdekes előadás részesei lehetünk. De nézzük, hogyan mutat ez a képeken! Szokásunkhoz híven a Győr-Pér Repülőtéren kerestünk és találtunk témát.

A Private Wings Dornier 328-asának standard járatfordítását kaptuk lencsevégre. A kiszolgálásról már beszámoltunk korábban, de fotózási szempontból új kihívást jelentett a képek elkészítése. Állvány – esetleg Gorillapod – használata erősen ajánlott a kívánt eredmény eléréséhez. Ugyanis a műfaj alaptulajdonsága, hogy a kevés fény hosszú záridőt követel meg…

… ezért célszerű gépünket záridő előválasztás vagy manuál üzemmódban használni. A fenti képek 10 másodperces záridővel készültek. Még egy jó tanács, az exponálást önkioldóval hajtsuk végre. A témát három fényforrás világította meg: 1. Az előtér megvilágításául szolgáló reflektor 2. A tartályautó fényszórója 3. A tartályautó sárgán villogó lámpája – az általa megvilágított terület sárgább megvilágításba került.

 Érdekes hatást érhetünk el ha a sötétség mellé köd is párosul. Egy kis szerencse se árt hozzá, mivel előnyös ha a repülőgép/helikopter közel áll a fényforráshoz. Az sem utolsó  szempont, hogy a gép fényezésén megcsillanjon a fény, mivel ez nagyon szépen kiemeli azt a homogén szürke, vagy éppen fekete háttérből.

A képek EXIF infója elérhető.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc

  

3 hozzászólás: “LHPR – Éjszakai üzem lencsevégen”

  1. Clau szerint:

    Szia!

    Mi az oka, hogy csak 200-as ISO-t használtál a helikopternél?
    Én se szeretem a nagy ISO értéket de 1000-1600 ISO még nagyon szép, zajmentes képet eredményez, viszont sokkal rövidebb záridőt.

    Clau

  2. Iceman szerint:

    Szia!

    Jó a felvetésed az ISO értékkel kapcsolatban. Ha valamiért nem indokolja a téma, környezet, akkor én is inkább kerülöm a magas ISO beállítást. Ha már állványról dolgozunk, akkor relatíve mindegy, hogy az alacsony ISO miatt megnő a záridő. A helikopteres kép ISO 200-as értékkel készült, a 328-asról készült képek pedig ISO 100-as beállítással – kerülve a zajosodást. (D90-es vázzal készült a kép, ahol az alap ISO érték 200, de kiterjesztett módban le lehet vinni ISO 100-ra is, de sajnos ezt nem tünteti fel az EXIF-ben.)

    Iceman

  3. Clau szerint:

    Köszi a gyors választ.
    Ezek szerint ezért nem látszik a többi iso érték.

    Egyébként a képek nagyon jók, gratulálok hozzájuk.
    És bár rendszeresen olvasok, ritkán írok ezért egy szuszra had kívánjak kellemes ünnepeket!

    Clau