2013. április 2-án szimbolikus mérföldkőhöz ért az MH Pápa Bázisrepülőtéren települő Heavy Airlift Wing (HAW). A SAC 02 oldalszámot viselő C-17 Globemaster III típusú szállítógép – egy ellenőrző repülés során – elérte az alakulat flottája által teljesített 10000. repült órát. Frank Rombouts ezredes a HAW parancsnoka elismerését fejezte ki az alakulat tagjainak, valamint a NAMPO (NATO Airlift Management Program Office) és a Boeing szakembereinek. Az ezredes megköszönte az MH Pápa Bázisrepülőtér állományának munkáját, amely az ezred mindennapi zavartalan működéséhez elengedhetetlen.
Mint ismeretes a HAW működése 12 nemzet összefogásán alapul (Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia, Egyesült Államok, Finnország, Svédország). A nemzetek a HAW C-17 típusú repülőgépeit a nemzeti légi szállítási igényeik biztosítására veszik igénybe (beleértve a NATO-nak, EU-nak, ENSZ-nek nyújtandó támogatást is), lehetővé téve ezzel az erők, személyek és eszközök telepítését/alkalmazását/visszatelepítését, valamint a humanitárius segítségnyújtást is.
A Heavy Airlift Wing repült óráinak alakulása
Az alakulat 2009-es aktiválását követően 2012 novemberére érte el a teljes műveleti képességet. Az aktiválás óta eltelt időben – 600 küldetés keretében – több mint 29.000 tonna felszerelést és 38.000 fő személyt szállítottak a Globemaster-ek fedélzetén. A gépek repüléseinek jelentős része a NATO afganisztáni műveletihez köthető. A Maliban zajló konfliktus kapcsán is hajtottak végre repüléseket az ezred gépei – támogatva az ENSZ missziót.
Korábbi HAW feladatok:
A Magyar Honvédség az afganisztáni misszió logisztikai támogatásához használta leginkább a rendelkezésre álló repülési időt. Az éles feladatok mellett sok gyakorlási lehetőség is adódik a HAW repülőszemélyzetei számára – így a méretes gépek gyakran láthatóak Pápa környékén. Nemzetközi kooperáció keretében a légi utántöltés gyakorlása is megoldott. Így kvázi a HAW C-17-esei az első magyar felségjellel ellátott gépek, amelyek a levegőben üzemanyagot vételeztek. További érdekesség, hogy a Jávorszarvasok pilótafülkéjében magyar pilóta is dolgozik – Lukács Viktor főhadnagy személyében.
Eseménymentes repülést kívánunk a következő 10.000 órához!
Fotó: Pap Ferenc
Adatok: Heavy Airlift Wing