Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

wizz_top2013.07.18-án egy immáron ismerősnek számító zaj törte meg a pápai katonai légtér csendjét. Sugárhajtómű zaja. De ezúttal nem az állandó jelleggel Pápán állomásozó C-17-es flotta valamelyik Big Mac-je volt az “elkövető”, hanem a Wizz Air egyik Airbus 320-232 típusú utasszállító repülőgépe, mely a növendék pilóták kiképzési célból történő gyakorlásának eszközévé lett. “Nevén” nevezve, a Wizz Air 45 repülőgépet számláló gépparkjának HA-LPL lajstromjelű tagja érkezet a budapesti bázisról iskolaköröket repülni.

Ezen iskolakörök kezdetben a 34-es pálya szeint jobbfordulósok voltak (right hand pattern), később a szélirány változása következtében a használatos pálya a 16-os lett, így balkörös megközelítések következtek. Spotter szempontból ez utóbbi a kedvezőbb, hiszen a délutáni napfény megfelelő szögben éri a repülőgépet, valamint a pályaküszöbtől pár száz méterre lévő gép kellően alacsonyan száll ahhoz, hogy ne legyenek zavaróan “hasasok” a képek.
A fentebb leírt gyakorlás elemei a következők voltak: touch and go (pályaérintéssel, néhány száz méter nagy sebességű gurulással, majd újbóli felemelkedéssel végrehajtott normál megközelítés), full stop landing (standard leszállás megállással), backtrack (full stop landing utáni 180°-os fordulat a futópályán, majd visszagurulás az aktuális pályaküszöbhöz újbóli felszállás céljából).
Mindezek után okkal fogalmazódik meg a kérdés, hogy a Wizz Air miért épp a pápai betont használja a gyakorlásokhoz. Nos, a pontos ok nem ismert, azonban az bárki számára szembetűnő lehet, hogy a budapesti légi forgalomba nehéz befűzni egy ilyen gyakorlórepülést. Ráadásul a ferihegyi gyakorlás ára nem feltétlenül illeszthető be az alacsony költségű légitársaság üzleti modelljébe. Belátható az is, hogy adott egy lehetőleg olcsón gyakorolni kívánó légitársaság, és egy, a célnak teljesen megfelelő, a nap nagy részében kihasználatlan repülőtér. Ezek találkozásakor win-win üzlet valósulhat meg, mely mindkét fél számára egyértelműen előnyös. A Wizz Air pénzt takarít meg, az MH Pápa Bázisrepülőtér pedig a kihasználatlan kapacitásait köti le, közvetve a magyar állam javára.
Ezen pozitívumok ellenére a Wizz Air az egyetlen rendszeresen Pápán gyakorló légitársaság. Jóllehet, más külföldi légitársaságok a saját jól bevált, szerződött reptereiket veszik igénybe kiképzési repülések céljából. Azonban úgy gondolom, hogy a hazai repülőbarát társadalmat szívmelengető érzéssel töltené el, ha a jövőben a katonai és a polgári repülés több, ehhez hasonló jótékony összefonódását láthatná szerte az ország még használatos repülőterein.

Korábbi fotók a HA-LWS lajstromjelű Pápán gyakorló Airbusról:

 

A Wizz Air egyik legújabb repülőgépe, immáron Sharkletekkel szerelve. A kép készítésekor mindösszesen három hetes volt a repülőgép

A Wizz Air egyik legújabb repülőgépe, immáron Sharkletekkel szerelve. A kép készítésekor mindösszesen három hetes volt a repülőgép

"Airborne!"-elemelés 34-es irány szerint, háttérben a Kab-heggyel, a Déli-Bakony legjelentősebb csúcsával, ahol rendre orkán erejű szelek fújnak

“Airborne!”-elemelés 34-es irány szerint, háttérben a Kab-heggyel, a Déli-Bakony legjelentősebb csúcsával, ahol rendre orkán erejű szelek fújnak

A repülőgépről ilyen fényviszonyok mellett ordít, hogy még talán száz órát sem töltött a levegőben

A repülőgépről ilyen fényviszonyok mellett ordít, hogy még talán száz órát sem töltött a levegőben

 

2013.07.18-i fotók a HA-LPL lajstromjelű repülőgépről:

 

"Positive rate of climb, gear up!"-Emelkedőben 34-es irány szerint

“Positive rate of climb, gear up!”-Emelkedőben 34-es irány szerint

Impozáns forduló a jobb forgalmi kör rövidfalára, a crosswing leg-re

Impozáns forduló a jobb forgalmi kör rövidfalára, a crosswing leg-re

16-os irány szerinti megközelítés, pár másodperc a földetérésig

16-os irány szerinti megközelítés, pár másodperc a földetérésig

Spotterkörben szokatlan perspektíva

Spotterkörben szokatlan perspektíva

16-os irány, háttérben a Bakony legmagasabb csúcsa a Kőris-hegy (709), tetején a HungaroControl radarjával

16-os irány, háttérben a Bakony legmagasabb csúcsa a Kőris-hegy (709), tetején a HungaroControl radarjával

Leküzdendő akadály a kukoricatábla, azonban ezért a látványért érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni vele

Leküzdendő akadály a kukoricatábla, azonban ezért a látványért érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni vele

Az utolsó kör

Az utolsó kör

A repülőgép minden szögből megér egy fotót

A repülőgép minden szögből megér egy fotót

A képek Canon 1000D  vázzal és Canon 70-200 f4 USM L objektívvel kerültek rögzítésre.

 

Fotó és szöveg:

Bálint Ferenc

  

5 hozzászólás: “Wizz Air gyakorlórepülések Pápán”

  1. Sándor szerint:

    Nagyon jó képek, a Wizair biztosan szívesen használja reklámcélra is.
    Érdekes a gyakorlatok leírása.
    Sajnálatos, hogy csak a Wizair él ezzel a jó lehetőséggel. Vajon miért? Reklám hiány?

  2. Peti szerint:

    Ez mind szép és jó lenne ha mindezt nem éjszaka Vaszar fölött tennék. Ugyanis nagyon nem jó repülőgépzúgásra ébredni főleg nyáron mikor nyilván nyitva az ablak.

  3. almost soldier szerint:

    Kedves Peti! A wikipedia szerint

    http://hu.wikipedia.org/wiki/M.....pülőtér

    az 1930-as években nyitották meg. Ha nem vagy őslakos, és mostanában települtél be, akkor nagyobb körültekintéssel kellett volna kiválasztanod a leendő lakóhelyedet. Ha őslakos vagy, akkor szerintem a zaj elhanyagolható ahhoz az időszakhoz képest, amikor az MH. 47. Pápa Harcászati Repülőezred és jogelődjei tevékenykedtek a térségben. Ha nagyon őslakó vagy, és a 30-as évektől laksz Vaszaron, akkor pedig 83 éved volt arra, hogy csendesebb helyre költözz. Mindezt persze nem bántásként írom Neked!

    A repülős cégeknek elvileg elérhető a szolgáltatás, legalább is Hende-baba nemrég parancsnoki jogkörbe tette a repülőtér használatát:
    “A reptér civil légiforgalom előtti megnyitása kapcsán úgy fogalmazott, mostantól díj ellenében a parancsnok engedélyével használhatják a civil gépek a repülőteret.”

    http://www.papa-ma.hu/cikk_res.....i_repteren

    Kellemes hétvégét!

  4. B.Ferenc szerint:

    Kedves Sándor!
    Köszönöm az elismerést. Valóban, számomra is sajnálatos, hogy még csak a Wizz Air gyakorol ily módon. A többi légitársaság esetében az ok az lehet, hogy mivel többnyire külföldi bázisúak, külföldi pilótákkal repülnek, egyszerűen a bázisukat, vagy egy jól bevált repteret használnak honi légi irányítással.

    Kedves Peti!
    Zajra kelni semmiképp sem kellemes, én is ébredtem már éjszaka C-17-re, igaz bennem más hatást keltett, nem kifejezetten zavart. Sajnos a repülés zajjal jár, ez tény. Azonban szerintem elhanyagolható ez a zaj ahhoz képest, amit a száguldozó autók, a folyamatosan ordító fűnyírók, ugató kutyák okoznak éjjel-nappal. Ez sokkal inkább érinthet bennünket.
    A másik dolog, hogy szerintem inkább gyakoroljanak a pilóták, semhogy egyszer is felettünk hibázzanak.

  5. Sándor szerint:

    kedves Feri!
    Ha majd ott leszel Kecskeméten, nézz, nézz az ég felé, de nézelődj a földön is.
    Biztosan, velem együtt, sokan örülnének, ha megint olvashatnánk egy ehhez hasonló beszámolót, és egy képsorozattal megmutatnád, mi volt a legérdekesebb, neked mi tetszett legjobban.