2013.07.18-án egy immáron ismerősnek számító zaj törte meg a pápai katonai légtér csendjét. Sugárhajtómű zaja. De ezúttal nem az állandó jelleggel Pápán állomásozó C-17-es flotta valamelyik Big Mac-je volt az “elkövető”, hanem a Wizz Air egyik Airbus 320-232 típusú utasszállító repülőgépe, mely a növendék pilóták kiképzési célból történő gyakorlásának eszközévé lett. “Nevén” nevezve, a Wizz Air 45 repülőgépet számláló gépparkjának HA-LPL lajstromjelű tagja érkezet a budapesti bázisról iskolaköröket repülni.
Ezen iskolakörök kezdetben a 34-es pálya szeint jobbfordulósok voltak (right hand pattern), később a szélirány változása következtében a használatos pálya a 16-os lett, így balkörös megközelítések következtek. Spotter szempontból ez utóbbi a kedvezőbb, hiszen a délutáni napfény megfelelő szögben éri a repülőgépet, valamint a pályaküszöbtől pár száz méterre lévő gép kellően alacsonyan száll ahhoz, hogy ne legyenek zavaróan “hasasok” a képek.
A fentebb leírt gyakorlás elemei a következők voltak: touch and go (pályaérintéssel, néhány száz méter nagy sebességű gurulással, majd újbóli felemelkedéssel végrehajtott normál megközelítés), full stop landing (standard leszállás megállással), backtrack (full stop landing utáni 180°-os fordulat a futópályán, majd visszagurulás az aktuális pályaküszöbhöz újbóli felszállás céljából).
Mindezek után okkal fogalmazódik meg a kérdés, hogy a Wizz Air miért épp a pápai betont használja a gyakorlásokhoz. Nos, a pontos ok nem ismert, azonban az bárki számára szembetűnő lehet, hogy a budapesti légi forgalomba nehéz befűzni egy ilyen gyakorlórepülést. Ráadásul a ferihegyi gyakorlás ára nem feltétlenül illeszthető be az alacsony költségű légitársaság üzleti modelljébe. Belátható az is, hogy adott egy lehetőleg olcsón gyakorolni kívánó légitársaság, és egy, a célnak teljesen megfelelő, a nap nagy részében kihasználatlan repülőtér. Ezek találkozásakor win-win üzlet valósulhat meg, mely mindkét fél számára egyértelműen előnyös. A Wizz Air pénzt takarít meg, az MH Pápa Bázisrepülőtér pedig a kihasználatlan kapacitásait köti le, közvetve a magyar állam javára.
Ezen pozitívumok ellenére a Wizz Air az egyetlen rendszeresen Pápán gyakorló légitársaság. Jóllehet, más külföldi légitársaságok a saját jól bevált, szerződött reptereiket veszik igénybe kiképzési repülések céljából. Azonban úgy gondolom, hogy a hazai repülőbarát társadalmat szívmelengető érzéssel töltené el, ha a jövőben a katonai és a polgári repülés több, ehhez hasonló jótékony összefonódását láthatná szerte az ország még használatos repülőterein.
Korábbi fotók a HA-LWS lajstromjelű Pápán gyakorló Airbusról:
A Wizz Air egyik legújabb repülőgépe, immáron Sharkletekkel szerelve. A kép készítésekor mindösszesen három hetes volt a repülőgép
“Airborne!”-elemelés 34-es irány szerint, háttérben a Kab-heggyel, a Déli-Bakony legjelentősebb csúcsával, ahol rendre orkán erejű szelek fújnak
2013.07.18-i fotók a HA-LPL lajstromjelű repülőgépről:
16-os irány, háttérben a Bakony legmagasabb csúcsa a Kőris-hegy (709), tetején a HungaroControl radarjával
Leküzdendő akadály a kukoricatábla, azonban ezért a látványért érdemes közelebbi kapcsolatba kerülni vele
A képek Canon 1000D vázzal és Canon 70-200 f4 USM L objektívvel kerültek rögzítésre.
Fotó és szöveg:
Bálint Ferenc
Nagyon jó képek, a Wizair biztosan szívesen használja reklámcélra is.
Érdekes a gyakorlatok leírása.
Sajnálatos, hogy csak a Wizair él ezzel a jó lehetőséggel. Vajon miért? Reklám hiány?
Ez mind szép és jó lenne ha mindezt nem éjszaka Vaszar fölött tennék. Ugyanis nagyon nem jó repülőgépzúgásra ébredni főleg nyáron mikor nyilván nyitva az ablak.
Kedves Peti! A wikipedia szerint
http://hu.wikipedia.org/wiki/M.....pülőtér
az 1930-as években nyitották meg. Ha nem vagy őslakos, és mostanában települtél be, akkor nagyobb körültekintéssel kellett volna kiválasztanod a leendő lakóhelyedet. Ha őslakos vagy, akkor szerintem a zaj elhanyagolható ahhoz az időszakhoz képest, amikor az MH. 47. Pápa Harcászati Repülőezred és jogelődjei tevékenykedtek a térségben. Ha nagyon őslakó vagy, és a 30-as évektől laksz Vaszaron, akkor pedig 83 éved volt arra, hogy csendesebb helyre költözz. Mindezt persze nem bántásként írom Neked!
A repülős cégeknek elvileg elérhető a szolgáltatás, legalább is Hende-baba nemrég parancsnoki jogkörbe tette a repülőtér használatát:
“A reptér civil légiforgalom előtti megnyitása kapcsán úgy fogalmazott, mostantól díj ellenében a parancsnok engedélyével használhatják a civil gépek a repülőteret.”
http://www.papa-ma.hu/cikk_res.....i_repteren
Kellemes hétvégét!
Kedves Sándor!
Köszönöm az elismerést. Valóban, számomra is sajnálatos, hogy még csak a Wizz Air gyakorol ily módon. A többi légitársaság esetében az ok az lehet, hogy mivel többnyire külföldi bázisúak, külföldi pilótákkal repülnek, egyszerűen a bázisukat, vagy egy jól bevált repteret használnak honi légi irányítással.
Kedves Peti!
Zajra kelni semmiképp sem kellemes, én is ébredtem már éjszaka C-17-re, igaz bennem más hatást keltett, nem kifejezetten zavart. Sajnos a repülés zajjal jár, ez tény. Azonban szerintem elhanyagolható ez a zaj ahhoz képest, amit a száguldozó autók, a folyamatosan ordító fűnyírók, ugató kutyák okoznak éjjel-nappal. Ez sokkal inkább érinthet bennünket.
A másik dolog, hogy szerintem inkább gyakoroljanak a pilóták, semhogy egyszer is felettünk hibázzanak.
kedves Feri!
Ha majd ott leszel Kecskeméten, nézz, nézz az ég felé, de nézelődj a földön is.
Biztosan, velem együtt, sokan örülnének, ha megint olvashatnánk egy ehhez hasonló beszámolót, és egy képsorozattal megmutatnád, mi volt a legérdekesebb, neked mi tetszett legjobban.