Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

DSC_1314mspMost következő fotósorozatunkban közelebbről is megismerkedünk az Antonov An-12 teherszállító repülőgéppel – amely az utóbbi napokban kétszer is megfordult a Győr-Pér Repülőtér immáron több, mint két kilométer hosszú futópályáján. A keleti technika szerelmeseinek mindig felemelő élményt jelent egy ízig-vérig szovjet géppel történő találkozás, ezért próbáltuk minél érdekesebb részletfotókkal még autentikusabbá tenni a repülőgép által sugárzott hangulatot.

 

DSC_1090

Szemtől szembe: Első ránézésre a legszembetűnőbb sajátossága a típusnak az üvegezett orr kialakítás – amely helyet biztosít a navigátor munkahelyének. Az időjárás radar a kis gondolában kapott helyett az orr alsó részén.

Az Antonov civil színekben repül az ukrán Ukrain Air Alliance légitársaságnál - jövetelének célja természetesen teherszállítás volt. De meg kell jegyezni, hogy a típust elsődlegesen katonai szállítási feladatkörre terveztek egykoron, de a civil életben is kiválóan használható a deszanttolásra megálmodott teher rámpa.

Az Antonov civil színekben repül (UR-CAK) az ukrán Ukrain Air Alliance légitársaságnál – jövetelének célja természetesen teherszállítás volt. De meg kell jegyezni, hogy a típust elsődlegesen katonai szállítási feladatkörre terveztek egykoron, de a civil életben is kiválóan használható a deszanttolásra megálmodott teherrámpa.

DSC_1118

Nem véletlenül nevezhetjük “A szovjet Hercules-nek”, hiszen méreteiben, elrendezésében nagymértékben hasonlít az amerikai C-130-asra.

DSC_1119

A repülőgép kiszolgálására az “Apron 3” hetes számú állóhelyén került sor, amely a 2013-ban lezajlott repülőtéri infrastruktúra-fejlesztés részeként épült meg.

DSC_1132

A repülőtér számára igazi előrelépés az An-12 és hasonló kategóriájú gépek kiszolgálása, hiszen számos szolgáltatás megléte már alapkövetelmény: így például a megfelelő kapacitású tartálykocsi, a típushoz is alkalmas jégtelenítő jármű, földi áramforrás, személyi feltételek, stb.

DSC_1149

A négy légcsavar meghajtásáról – hasonlóan az Il-18-ashoz – AI-20M típusú gázturbinák gondoskodnak. Szükség esetén az áramellátásról a TG-16 típusú segédhajtűmű gondoskodik – amely a bal oldali főfutó gondola hátsó részében kapott helyett -, a beömlőnyílás jól megfigyelhető a létra alatt.

DSC_1223

An-12BP: A BP altípus jellemzője, hogy a padló alatt két üzemanyag tartály került kialakításra, illetve módosult az avionika, valamint a raktér teljes hosszában ablakokat kapott a törzs és – a késői változatokon – szélesebb lett a rámpa.

DSC_1172

Nem mellékesen meg kell említenünk, hogy a gép 1966. januárjában hagyta el a gyára, az első üzemeltető a Szovjet Légierő volt. A katonai múlt nyomai ma is jól látszanak, a faroklövész ablakait némi festékkel fújták le, a két 23 mm-es NR-23 típusú gépágyút és a besugárzásjelző szenzorokat eltávolították.

DSC_1272

A kép jól szemlélteti a gép méreteit. A főfutó és a szára bizony embermagasságú kivitelben készült. De – mint tudjuk -, a nagy méretben történő gondolkodás (Lenin szobor, tengeralattjáró, repülőgép, stb.) nem volt rendszeridegen a Szovjetunióban.

DSC_1100

A nyugati gyakorlatban a repülőgépek zárását egy egyszerű, plombaként működő matricával szokták megejteni. Ukrán barátaink nem bízzák a véletlenre a dolgokat! :)

DSC_1287

A pilóta fülke bejárata felett… Ebben a szakmában nem árt jóban lenni az égiekkel….

DSC_1284

Az első ami szembetűnik, hogy nem a megszokott “szovjet kabin zöld” szín köszön vissza ránk a pilótafülkében. 1966-ban nem volt nagy szerepe az ergonómiának, a “gépház” rá az élő bizonyíték.

DSC_1282

Szvsz. a hétfőnyi legénységből leginkább irigylésre méltó munkahelye a navigátornak van, mivel neki van a legjobb kilátású “irodája” a gépen! 😉 A személyzetről el kell mondani, hogy meglepően barátságosak és nyitottak bármilyen kérésre. A vendégszeretetük meghökkentő: az éjszakai pihenő során mínusz 6-7 fokra áthűlt a gép, a földi áramforrás elindítása után 15 perccel már gőzölgő kávéra, teára invitálták a kíváncsiskodókat a személyzet tagjai.

DSC_1285

A kapitalizmus is betört a fedélzetre a maga sajátos módján. Lucky Strike cigaretta cirill betűs figyelmeztető felirattal. Az összképet még egy Jeppesen IFR térkép színesíti.

DSC_1314m

Ha nem füstöl, akkor zuhan – Felszállás a 12-es pályáról. Reméljük gyakran fogunk találkozni Péren az Antonov család ezen jeles képviselőjével.

Köszönet Németh Attilának a felemelő élményért!

 

Fotó és szöveg:

Pap Ferenc/kerozingozos.hu

  

2 hozzászólás: “Lencsevégen – An-12”

  1. Borbély Tamás szerint:

    Érdekes, szép anyag Feri! Gratulálok!