Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2015. szeptember 19. Bevetés, fényképezés, Katonai, Mindenféle CJPRSC 2015 MH Pápa Bázisrepülőtér bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

2015. szeptember 9. és 24. között a Magyar Honvédség Pápa Bázisrepülőtér ad otthont a Többnemzeti Összhaderőnemi Személyi Mentés Egységesítési Képzésnek (COMBINED JOINT PERSONNEL RECOVERY STANDARDIZATION COURSE – CJPRSC 2015). A gyakorlatra 13 országból 400 ember érkezett, akik többek között 22 légijárművel hajtják végre a valós helyzeteket leképező, komplex kutató-mentő feladataikat. A Kerozingőzös Egyesület a Honvédelmi Minisztérium Sajtóosztálya által szervezett sajtó nyilvános látogatónapon keresztül nyerhetett bepillantást a CJPRSC 2015 képzésbe.

“Ma békés környezetben élünk, de a váratlan bármikor bekövetkezhet. Készen kell állnunk segíteni, de nem csak a katonai műveleteknél, a civil lakosság mentése azonos prioritással bír. A személyi mentés egy életbevágóan fontos képesség.” – jelentette ki Sáfár Albert dandártábornok a CPJRSC 2015 sajtótájékoztatóját megnyitó beszédében. Kiemelte továbbá, hogy a Magyar Légierő számára nagy megtiszteltetés, hogy ez a képzés idén Pápán, Magyarországon kerül megrendezésre.

Sáfár Albert dandártábornok nyitotta meg a sajtónapot

Sáfár Albert dandártábornok nyitotta meg a sajtónapot

Hangsúlyozta, hogy a gyakorlat jó lehetőséget ad arra, hogy a résztvevő nemzetek egymást jobban megértsék, tapasztalatokat szerezzenek és osszanak meg miközben tanulnak, segítenek egymásnak, együttműködnek, és a korábbinál hatékonyabb eljárásokat dolgoznak ki, hiszen – folytatta beszédét – “A katonai műveletek a földön és a levegőben egyaránt megbízható, átgondolt támogatást igényelnek. A műveletek során minden katonának tudnia kell azt, hogy nincs egyedül, bármi is történik.”

Domenico Fanelli, az EPRC parancsnoka köszönetet mondott a Magyar Honvédségnek a kimagasló támogatásért...

Domenico Fanelli, az EPRC parancsnoka köszönetet mondott a Magyar Honvédségnek a kimagasló támogatásért…

...majd ez alkalomból emlékplakettet adott át Sáfár Aladár dandártábornoknak, a MH ÖHP légierő haderőnem főnökének.

…majd ez alkalomból emlékplakettet adott át Sáfár Albert dandártábornoknak, a MH ÖHP légierő haderőnem főnökének.

A sajtónap három fő részből állt:

  • tájékoztató a CJPRSC-vel és az EPRC-el (European Personnel Recovery Centre – Európai Személyi Mentési Központ) kapcsolatban
  • légi járművek statikus sorának megtekintése, reptér bejárása
  • dinamikus PR (Personnel Recovery – Személyi Mentés) bemutató, FARP (Forward Arming and Refuelling Procedures – Előretolt Fegyverezési és Üzemanyag Utántöltési Műveletek) demonstráció

Uwe Schleimer, a Német Légierő alezredese, az EPRC német vezetője átfogóan ismertette az Európai Személyi Mentési Központ történetét, célkitűzéseit.

A Központ létrejötte szorosan kötődik az EAG-hoz (European Air Group – Európai Légi Csoport), amely egy (EU-tól, ENSZ-től, és NATO-tól) független légügyi szervezet, 7 nemzet (Belgium, Németország, Franciaország, Olaszország, Hollandia, Spanyolország, Nagy-Britannia) légierejének szövetsége. Az EAG projekteket és tanulmányokat folytat annak érdekében, hogy végrehajtható módon lehessen növelni az egyes tagországok közötti interoperabilitást.

2013-ban a 7 EAG tagország katonai vezetői úgy határoztak, hogy létrehozzák az Európai Személyi Mentési Központot, amely koncepciók és eljárások kidolgozásával, tréningekkel javítja az európai személyi mentési képességeket. Meglehetősen fiatal, független szervezetről beszélhetünk, amely idén érte el a kezdeti működési kapacitását. A Központ küldetése a Személyi Mentés (PR) négy fázisának (Előkészítés, Tervezés, Végrehajtás, Adaptáció) fejlesztése az egységesítésen, a doktrínákon, és a PR politikán keresztül.

A CJPRSC az elmúlt 9 év során a EAG saját projektje volt, azonban a 2015-ös, pápai képzés az első, amelyet immáron közvetlenül, teljes mértékben a EPRC folytat le. A CJPRSC fő célja a nemzetközi együttműködés, és a szakmai összhang fejlesztése a személyi mentési műveleteket illetően. Jelentősége azért is figyelemre méltó, mert egyedülálló lehetőséget ad az egyes országok számára egységesíteni és bővíteni az eddig alkalmazott PR eljárásaikat, valamint implementálni az újakat, nemzetközi környezetben tapasztalatokat szerezni.

Egy CJPRSC küldetés a valóság lehető leghűbb leképezése, amely során a merev- és forgószárnyas repülőgépek, a hírszerzés és valamennyi résztvevő szorosan együttműködik. Úgy tervezik és hajtják végre a gyakorlatokat, ahogyan élesben tennék. Nincs két egyforma szcenárió, nincs bevett forgatókönyv, az elmúlt évek gyakorlataihoz nem nyúlnak vissza e tekintetben, hiszen egy éles bevetés sem kivitelezhető az előzőek mintájára. Minden kiképzési feladat más, valamennyiüket úgy hajtják végre, mint élesben, ettől a CJPRSC több, mint egy általános gyakorlatozás. Ismeretes, hogy egy bajtárs/személy elszakadása, elfogása, megsérülése jelentős negatív hatást gyakorolhat a katonai küldetésre, a biztonságra, a morálra, a családra. A képzés légkörét a bajtársiasság lengi át, ami a katonák számára is személyessé teszi a feladatokat, még inkább motiválja őket. A “Train as you fight” – “Úgy gyakorolj ahogyan harcolsz” elv érvényesül.

A EPRC idei felvarrója. A címer közepén a sas karmaiban a Föld, Európával a középpontban. A fehér és a fekete szárnyak az éjjel-nappal bevethetőséget, a tőr a túlélést, a villám pedig a kommunikációt jelenti. A tőr és a villám átvágja a fogságot jelentő szögesdrótot a Központ jelmondata, a "Hogy mások élhessenek." felett.

A EPRC idei felvarrója. A címer közepén a sas karmaiban a Föld, Európával a középpontban. A fehér és a fekete szárnyak a 0-24 bevetéseket, a tőr a túlélést, a villám pedig a kommunikációt jelenti. A tőr és a villám átvágja a fogságot jelentő szögesdrótot. A Központ jelmondata, a “Hogy mások élhessenek”.

A CJPRSC tréning nappali és éjszakai feladatokat foglal magában. Az elméleti oktatások, briefingek mellett CSAR (Combat Search And Rescue – Harci Kutató-Mentő) és PR , valamint éjszakai, repülésbiztonságot hangsúlyozó taktikai küldetéseken vesznek részt a katonák. Emellett FARP pontot működtetnek, hiszen a nehéz felszereléseket, fegyverzetet hordozó légijárműveknek, a helikoptereknek főleg, igencsak korlátozott a hatótávolságuk, és az arcvonalat átrepülve, ellenséges területen, vagy katasztrófahelyzetben a lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb üzem megköveteli a bevetési helyszínhez minél közelebb eső üzemanyag (és fogyóeszköz, pl. töltény, kötszer, stb.) utántöltő állomás meglétét. A PR műveletek esetében rendszerről lehet beszélni, amely rendszer magában foglalja a hírszerzést, a pilótákat, járműveket, katonákat, a vezetést, stb. Fontos kiemelni, hogy a küldetés elveszti a hatékonyságát, ha a résztvevő elemek bármelyike hibádzik. Ezért fontos az összhang és a kommunikáció. Más, a PR műveletek ilyen szintű nemzetközi, eszköz és eljárásbeli egységesítését megcélzó lehetőség a CJPRSC-n kívül nincs.

Egy PR bevetés leegyszerűsítve, tipikusan a képen látható módon zajlik.

CJPRSC

A mentő erők a bázisról indulnak, majd közel az ellenséges területhez, előretolt utántöltést végeznek. Ezt követően várakoznak, egyesülnek, majd egy kiemelten veszélyes zónán törnek át, ahol jellemzően föld-levegő jellegű támadásokra számíthatnak. Ezt követően újraegyesülnek, majd felveszik a kimentendő személyeket, és visszaindulnak a bázisra, vagy a kórházba. A küldetést briefing előzi meg, debriefing zárja.

A sajtónap második részében a repülőtér bejárására, valamint a légijárművek megtekintésére került sor. Testközelből meg lehetett csodálni a különféle helikoptereket, amelyek a repülőtér előterein, gurulóútjain parkoltak. A képzésen részt vevő légijárművek mellett néhány különlegesség is lencsevégre került.

A Belga Légierő AgustaWestland AW109-es könnyű helikopterei, a "Kismadarak" Hátrébb a Spanyol Légierő Dassault Falcon 20E típusú repülőgépe.

A Belga Légierő AgustaWestland AW109-es könnyű helikopterei, a “Kismadarak”. Hátrébb a Spanyol Légierő Dassault Falcon 20E típusú repülőgépe.

Lengyel Sokol kis UB blokkal

Lengyel Sokol kis UB blokkal

Felsorakozva a C gurulón

Felsorakozva a C gurulón

Az Olasz Haditengerészet AgustaWestland AW101-es helikoptere, géppuskával a rampán

Az Olasz Haditengerészet AgustaWestland AW101-es helikoptere, géppuskával a rampán

A Spanyol Légierő Falconja

A Spanyol Légierő Falconja

Lengyel Mi-24V illusztris vendég, szívesen látott típus

Lengyel Mi-24V illusztris vendég, szívesen látott típus

Portrék végtelen sorát lehetne készíteni róla

Portrék végtelen sorát lehetne készíteni róla

H!ND

H!ND

A helikopter nagyon esztétikus állapotban van, öröm fotózni

A helikopter nagyon esztétikus állapotban van, öröm fotózni

Face to Face

Face to Face

A jelen volt helikopterek közül egyértelműen a Hind rendelkezett a legkomolyabb fix fegyverzettel

A jelen volt helikopterek közül egyértelműen a Hind rendelkezett a legkomolyabb fix fegyverzettel

Előnyös perspektíva egy Hind esetében

Előnyös perspektíva egy Hind esetében

Nagyon jól áll neki az olajzöld szín

Nagyon jól áll neki az olajzöld szín

A Spanyol Légierő Eurocopter AS332-es SuperPumája

A Spanyol Légierő Eurocopter AS332-es Super Pumája

AW109-es drótvágója

AW109-es drótvágója

Super Puma portré

Super Puma portré

Super Puma rotor

Super Puma rotor

Jelen és jövő. Már szerkezetkész az új irányítótorony.

Jelen és jövő. Már szerkezetkész az új irányítótorony.

33 méter magasról lát majd le az irányító szeme, 360°-ban

33 méter magasról lát majd le az irányító szeme, 360°-ban

Az új irányítótornyot terv szerint az év végére helyezik üzembe

Az új irányítótornyot terv szerint az év végére helyezik üzembe

Az Olasz Légierő Piaggo Avantija. Különleges konstrukció. Tolólégcsavar, kacsaszárny. Állítólag nem túl kényelmes a pilótafülke, mivel a törzs ott kezd karcsúsodni.

Az Olasz Légierő Piaggio Avantija. Különleges konstrukció. Tolólégcsavar, kacsaszárny. Állítólag nem túl kényelmes a pilótafülke, mivel a törzs ott kezd karcsúsodni.

Az Olasz Légierő Bell 212-es helikoptere, úton az apron felé.

Az Olasz Légierő Bell 212-es helikoptere, úton az apron felé.

Vontatás a Juliet apronról

Vontatás a Juliet apronról

A Magyar Légierő Mi-8-as helikoptere a Juliet apronon

A Magyar Légierő Mi-8-as helikoptere a Juliet apronon

Jetek a Lima apronon. 3 olasz AMX vadászbombázó érkezett

Jetek a Lima apronon. 3 olasz AMX vadászbombázó érkezett

USAF C-17-es vendégeskedett a Mike apronon

USAF C-17-es vendégeskedett a Mike apronon

A Német Légierő Learjet 35A típusú gépe. A fejkendős jet koránt sem olyan ártatlan, mint ahogyan kinéz. A jobb szárnyon Litening célzókonténer függeszkedik.

A Német Légierő célmegjelölési és mérési feladataira átalakított, civil lajstromban lévő, különleges Learjet 35A. A fejkendős jet tehát koránt sem olyan ártatlan, mint ahogyan kinéz. A jobb szárnyon Litening célzókonténer függ.

C-17 face to face

C-17 face to face

Üzemi területre való behajtás előtt kötelező ellenőrizni a járműveket, hogy a gumiabroncsok nem szedtek-e össze olyan kavicsokat, amelyek kárt tehetnek a légijárművekben, vagy más okból veszélyesek.

Üzemi területre való behajtás előtt kötelező ellenőrizni a járműveket, hogy a gumiabroncsok nem szedtek-e össze olyan köveket, amelyek kárt tehetnek a légijárművekben.

Kavalkád

Kavalkád

A nap zárásaként, súlypontjaként gyakorlati bemutató következett: egy PR bevetés. A repülőtér C gurulóútján kialakított jégtelenítő öböl mellett fás-ligetes mező terül el, amelyben két sérült (kényszerleszállt pilóta) tartózkodik. Kimentésükre missziót szerveznek. A deszant mentőcsapat megérkezéséig a területet felügyelet alatt kell tartani, ezért két A109-es helikopter folyamatosan odafent köröz. A sebesült bajbajutottak színes füsttel jelzik a pozíciójukat. Közben a légi támogatás is megérkezik, két AMX vadászbombázó Litening konténer segítségével mér csapást az ellenség földi egységeire. Ezt követően pillanatokon belül megérkeznek a deszantosok, és az ellenség megmaradt, még harcoló tagjait is semlegesítik. A sérülteket felkutatják, azonosítják, majd társaik folyamatos biztosítása mellett várják a helikopterüket a kiemeléshez. A sérülteket ezt követően kórházba szállítják.

A bajba jutott pilóták jelzik a pozíciójukat

A bajba jutott pilóták jelzik a pozíciójukat

A vadászbombázó megtisztítja a területet

A vadászbombázó egy rácsapással megtisztítja a területet

A Kismadarak őrködnek a deszant érkezéséig

A Kismadarak őrködnek a deszant érkezéséig

Érkezik a kutató-mentő deszant alakulat

Érkezik a kutató-mentő deszant alakulat

Super Puma ereszkedik

Super Puma ereszkedik

Másodperceken belül elindul a csapat a sebesültek felé

Másodperceken belül elindul a csapat a sebesültek felé

Az első deszantosok a területet biztosítják

Az első deszantosok a területet biztosítják

Szétszóródnak háromszöget alkotva

Szétszóródnak háromszöget alkotva

A helyi rossz fiúk szerepében magyar katonák AK-val

A helyi rossz fiúk szerepében magyar katonák AK-val

Heves tűzpárbaj alakul ki

Heves tűzpárbaj alakul ki

Az ellenség likvidálása után tárcsere, és figyelő pozíció

Az ellenség likvidálása után tárcsere, és figyelő pozíció

Mennyit nyomhatnak ezek a felszerelések?

Mennyit nyomhatnak ezek a felszerelések?

A tűzpárbaj után a mentőcsapat megkeresi és azonosítja a sérülteket

A tűzpárbaj után a mentőcsapat megkeresi és azonosítja a sérülteket

Miután végez a csapat, lehívják a helikoptereket is

Miután végez a csapat, lehívják a helikoptereket

A Super Pumák megérkeztek, a fekvő sebesült a hordágyon kerül a helikopterbe, a járó sérültet pedig kísérik

A Super Pumák megérkeztek, a fekvő sebesült a hordágyon kerül a helikopterbe, a járó sérültet pedig kísérik

A beszállás is folyamatos biztosítás mellett zajlik

A beszállás is folyamatos biztosítás mellett zajlik

Úton a kórház felé

Úton a kórház felé

Spanyol Super Puma 16 szerint leszálláshoz közelít

Spanyol Super Puma 16 szerint leszálláshoz közelít

AMX átstartolás. Kissé kormoz a hajtómű, és azért hangja is van

AMX átstartolás. Kissé kormoz a hajtómű, és azért hangja is van

Litening a törzsön

Litening a törzsön

Diszkrét füst a földetéréskor.

Diszkrét füst a földetéréskor.

A Francia Légierő Super Pumája 16 szerint le

A Francia Légierő Super Pumája 16 szerint le

A Helikopter leszállóban

A Helikopter leszállóban

A hegyek mögött egykor sok társa csattogott...

A hegyek mögött egykor sok társa csattogott…

Lengyel Hind géppár a pápai beton felett

Lengyel Hind géppár a pápai beton felett

Egész nap viharos szél fújt, ami a fényképezőgépet is folyamatosan lökdöste a kezemben. De másnak is problémát okozott.

Egész nap viharos szél fújt, ami a fényképezőgépet is folyamatosan lökdöste a kezemben. De másnak is problémát okozott.

Legnagyobb számban olasz katonákkal találkozhatott az ember, hiszen sok légijárművet hoztak, és a FARP-ot is ők működtették.

Legnagyobb számban olasz katonákkal találkozhatott az ember, hiszen sok légijárművet hoztak, és a FARP-ot is ők működtették.

A gyakorlati bemutató második része az A109-es géppár érkezésével kezdődött, amelyek néhány métere a sajtóképviselők előtt, a gurulóútra szálltak le, ugyanis ott került kialakításra a FARP pont. Két tartályautóból HOTREF módon, azaz járó hajtómű és forgó rotor mellett töltötték fel a helikoptereket. Mindeközben sorban érkeztek vissza a bázisra a részt vevő légijárművek

Két tartályautó látta el az előretolt töltési pont szerepét. A hosszú tömlő a gurulóút szélén a pisztolynál végződik, minél közelebb a töltendő repülőgéphez. Az idő kritikus tényező. A gurulóúton színes fémlemezekkel jelezték a pilótáknak a leszállás helyét.

Két tartályautó látta el az előretolt töltési pont szerepét. A hosszú tömlő a gurulóút szélén a pisztolynál végződik, minél közelebb a töltendő repülőgéphez, de biztonságos távolságban az autótól. Az idő kritikus tényező. A gurulóúton színes fémlemezekkel jelezték a pilótáknak a leszállás helyét.

Kismadár érkezik a FARP-ra

Kismadár érkezik a FARP-ra

A hajtóművek járnak, a rotor forog. A töltőkezelő asszisztens jelez a teherautónál állónak, hogy elég lesz.

A hajtóművek járnak, a rotor forog. A töltőkezelő asszisztens jelez a teherautónál állónak, hogy elég lesz.

Mint a Top Gun-ban

Mint a Top Gun-ban

Speciális viselet

Töltő speciális öltözetben

A gyakorlati bemutatót követően a sajtóképviselők a repülőtér autóbuszán kerültek visszaszállításra a csapatművelődési központba. A rövidke utazás nem csak azért volt különös, mert azon futópályán gurultunk, ahol 265 t MTOW-s C-17-esek szoktak – szemmel láthatóan – gumifüst és csikorgás kíséretében földet érni. Hanem a repülőtér autóbuszának vezetője a repülőtér új épületeinek építkezéséről a pályára sodródott műanyag csomagolóanyagot meglátva azonnal megállt, majd lerohant a járműről, és a szökevény fólia nyomába eredt, amit 50 méter kitartó üldözés után elkapott. Ezzel a repülőtéren végzett munkára való magas szintű alkalmasságáról tett tanúbizonyságot, amit a buszon lévők a visszaérkezésekor hangos tapssal ismertek el. A MH Pápa Bázisrepülőtér büszke lehet őrá, mert a szakmán túlmenően a “safety first” és a “situational awareness” szemléletek jeles alkalmazásával végzi a munkáját. Ugyanakkor az építkezések a NOTAM-okban rögzített veszélyein túlmenően a légijárművek a fent leírt hatásoknak való kitettsége a repülésbiztonságra nézve számottevő kockázati tényezőként hat, hiszen bármilyen, az üzemi területre került idegen tárgy nem más, mint működő veszélyforrás, azaz FOD (Foreign Object Damage – Idegen Tárgy Károkozása). Remélhetőleg az építkezésen dolgozók is odafigyelnek a környezetükre, és megakadályozzák a csomagolóanyagok és egyéb tárgyak engedély nélküli felszállását a pápai betonról.

A Francia Légierő Socata TBM-700-asa is tiszteletét tette

A Francia Légierő Socata TBM-700-asa is tiszteletét tette

A nap repülésbiztonságért cselekvő embere a pályán 34 szerint

A nap repülésbiztonságért cselekvő embere a pályán 34 szerint

Érdekes szimbiózis, APA kocsi indítja a Piaggo Avanti.

Érdekes szimbiózis, APA kocsi indítja a Piaggo Avantit.

A CJPRSC 2015 alkalmából tartott sajtónap sikeres, különleges, szakmai, és nagyon jól szervezett volt, amivel a Honvédelmi Minisztérium és a MH Pápa Bázisrepülőtér magas színvonalon teljesítette a sajtó, így a Kerozingőzös információigényeit is.

Bízunk abban, hogy hazánk az idei kiemelkedő támogató-otthont adó részvétele mellett hamarosan a Képzés résztvevőjévé válik, kutató-mentő személyzetet és légi járművet is akkreditál majd.

A Kerozingőzös Egyesület számára nagy megtiszteltetés volt részt venni a jeles eseményen, és primer forrásból, első kézből átadni a repülésrajongók számára a Többnemzeti Összhaderőnemi Személyi Mentés Egységesítési Képzésen látottakat.

Forrás, hasznos link: http://www.euroairgroup.org/

Szöveg és fotók: Bálint Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.