Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2015. október 27. Bevetés, fényképezés, Katonai, Mindenféle Brave Warrior 2015 – Magyar vezetésű több nemzeti gyakorlat bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Nagyszabású magyar vezetésű szövetségi gyakorlat került megrendezésre Magyarországon 2015. szeptember 14. és október 22. között. A Brave Warrior 2015 (Bátor Harcos) az idei év egyik leglátványosabb harcászati gyakorlata, amely több száz magyar és szövetséges katona, harceszköz bevetésével sikeresen zajlott le. A gyakorlat legfőbb célja a NATO kollektív védelmi képesség erősítése, a nemzetek közötti hosszú távú katonai együttműködés elősegítése, valamint az interoperabilitás magas szintre fejlesztése. A Kerozingőzös Portál az október 21-én megrendezett médiaesemény keretében, a sajtótájékoztatóval egybekötött éleslövészet során betekintést nyerhetett a Brave Warrior 2015 gyakorlatsorozatba.

A BRWR15 egy többfázisú gyakorlat, amelynek első mozzanata a Duna győri szakaszán végrehajtott, Dragoon Crossing fedőnevű látványos vízi átkelés volt, amely során a magyar és az amerikai haderők közös átkelési-hídépítési feladatot vittek véghez. Hazai oldalról lövész, különleges műveleti, ejtőernyős és műszaki hídépítő, a légierő soraiból vadászrepülők, és légvédelmi rakéta szakaszok, amerikai oldalról felderítő és ejtőernyős alegységek vettek részt. A vízi átkelést a partnerországok több megfigyelője is érdeklődéssel szemlélte.

A 6 hétig tartó gyakorlat első felében a Magyar Honvédség Bakony Harckiképző Központja gyakorlóterére települt az Egyesült Államok Európában állomásozó haderejének alárendeltségében lévő 2. Lovas Ezred (2nd Cavalry Regiment) egy zászlóalja, valamint a Magyar Honvédség 25. Klapka György Lövészdandár állományából kijelölt harccsoport.

A médiaesemény magyar és amerikai briefinggel vette kezdetét

Maxcy százados ízes US English nyelven részleteiben ismertette a hadműveletet koncepcióját

Az alakulótéren a gyakorlaton részt vevő földi járművek és eszközök statikus bemutatása folyt, ahol lehetőség volt a katonákkal való szóba elegyedésre is

Strykerek és személyzeteik

Stryker raktere a hátsó rampa felől

Humveek pilótáikkal, akiknek nevei a járművek szélvédőjén is szerepel, de ne feledkezzünk meg a háttérben megbúvó parancsnoki UAZ-ról sem

 

 

IMG_9891 (2)

A Stryker nagy teljesítményű optikai berendezésének kijelzője

A külföldi résztvevők, katonák a tatai lövészek akkreditált specialistájának köszönhetően első kézből kaphattak angol nyelvű információt a kiállított járművek és az alakulat vonatkozásában

A “0-ponti” alakulótér

Nyugdíjazott Mi-8-as

A tatai dandár mind a harc(járművek) száma, mind pedig Bátor Harcosok tekintetében nagy erőket mozgósított.

BTR-80

Kollégák, bajtársak

T-72 face to face

Tatai páncélosok felsorakozva a miniszter úr beszédére és a magyar és amerikai lobogók ünnepélyes levonására

Ember és gép

Oszlopban a robusztus T-72-esek, a tornyok elegánsan elfordítva

Idill harckocsival

BTR-80A portré

A T-72-es a maga 40 tonnájával látványosan, ugyanakkor meglehetősen fürgén mozog terepen is. Persze ennek a megnövekedett kenőanyag és a gázolajfogyasztás az ára, ahogy az látható a képen

Az alacsonyabb rendű útról érkező T-72-es számára az elsőbbségadás nem kötelező…de erősen ajánlott

A 30 mm-es gépágyú komoly tűzerőt képvisel, ám a torony nem rendelkezik giroszkópos stabilizátorral a célon tartáshoz, és a forgatása is emberi erővel történik

A 13,5 tonnás kétéltű BTR-ek meghajtásáról V8-as KamAZ dízelmotor gondoskodik, a nyomatéka a nyolc kerékre, illetve a vízsugár hajtóművekre kapcsolható

Irány a kijelölt tájékozódási pont

Jóllehet a harctéren páncélosok, tüzérek, gyalogosok mozogtak, a terep felett néhány tíz méterre vadász- és csatarepülőgépek repültek, nem szabad megfeledkezni a háttérben meghúzódó vezetési és logisztikai rendszerekről sem. Előbbi a katonai vezetők és a JTAC/FAC (előretolt légiirányító, légi csapásmérést koordináló) munkáját dicséri. A logisztika vonatkozásában már elegendő volna csak azt a teljesítményt is megemlíteni, ami a katonák, eszközeik, felszereléseik a “0-ponti” lőtérre szállítását, étkeztetését, elszállásolását,… illeti. Minden működőképes, harcra kész állapotban, összehangoltan állt rendelkezésre, sőt bemutatásra került a meghibásodott harcjármű harctérről történő elvontatása is. Valamint a Magyar Honvédség és az amerikai haderő saját oldal- és hátrakodó konténerszállító tehergépjárművei közötti húszlábas harctéri átrakása is a bemutató részét képezte, mintegy reprezentálva a szabványos egységrakomány-képző eszközök (nem csak) katonai alkalmazásának töretlen sikerét és kezelésének műszaki átjárhatóságát.

Műszaki mentő jármű

Vezetési pont

A közös magyar-amerikai harccsoport kezdetben egyéni, majd a kötelékfelkészítéseken keresztül egy zászlóalj szintű éleslövészettel egybekötött harcászati mozzanattal (Dragoon Predator LFX – live fire exercise) tett bizonyságot arról, hogy képes magyar vezetés alatt, közösen, összehangolt, komplex, magas szintű tervezési, szervezési, vezetési, irányítási és harcászati műveletekre.

Strykerek őszi színekben

Menet a gyülekezőhelyre, a távolban Hajmáskér

Az Amerikai Egyesült Államok 2. Lovas Ezrede az amerikai haderő leghosszabb ideje aktívan szolgáló egysége, amely az első világháború során az Egyesült Államok egyedüli lovas alakulataként vett részt a harcokban. 1943-ban gépesítették az ezredet. Jelenleg többek között a Stryker páncélos felderítő bázisjárművek különböző változatait “ülik meg”, méghozzá nem is akárhogyan. Erről a BRWR15-re delegált 4. századuk győzte meg a jelen lévőket.

A keleti és a nyugati haditechnika egyvelege

Az amerikai katonák alapfelszerelései közé tartoznak a védőszemüvegek, amelyek a munkavégzést és a célzást bizonyára nem könnyítik meg, de a szem idegen tárgy elleni védelmét ellátják, ami végső soron hozzájárul a harcképesség fenntartásához

A gyakorlat második, egyben utolsó fázisában már hét nemzet több, mint 900 katonája és 300 harci technikai eszköze gyakorlatozott Magyarországon, mivel az amerikai-magyar csapatgyakorlattal párhuzamosan egy számítógéppel támogatott szimulációs parancsnoki és törzsvezetési gyakorlat is folyt. A több nemzeti dandár kötelékébe a szlovén 132. Hegyi Ezred kijelölt állománya hazájának bázisáról kapcsolódott a gyakorlathoz, a vezetési elemeibe pedig amerikai, magyar, román, horvát, szlovák, szlovén, ukrán törzstisztek integrálódtak azért, hogy a NATO 5. cikkelye szerint szimulációs helyzetben közösen, több nemzeti törzsstruktúrában hajtsák végre az alegységek harcának megtervezését, megszervezését és vezetését. Az utolsó fázisban továbbá amerikai A-10 repülőgépek alkalmazására is sor került, amelyek a 74. “Flying Tigers” Harcászati Repülő Század állományából kerültek kijelölésre a közös feladatra. Az A-10-es csatarepülőgépek mellett a Magyar Légierő Jas-39 Gripen géppárja is részt vett a földi csapatok tűztámogatásában, a nehéz célpontok likvidálásában.

Terület megjelölés a légi támogatáshoz

Itt valami készül…

A felhők közül csap le az A-10-es… Formavilágával akár 2020-ból is jöhetett volna, pedig 40 évvel ez előtt repült először

Az alacsony magasságon végrehajtott földi célpont elleni támadás után kifordulás és infracsali

Jöhet a következő célpont…

3 A-10-es vett részt az akcióban, amelyek az MH Pápa Bázisrepülőtérről érkeztek. A képen jól látszik a gépágyú mögötti sötétszürke festés, amivel a kabintető megtévesztő látszatát keltik. A Gripeneken is található ilyen festés

Félhát helyzetben, nagyon alacsonyan. A szárny felfüggesztési pontjain megfigyelhető a Litening célzókonténer és az AGM-65 Maverick rakétapár. No meg a hétcsövű GAU-8-as gépágyú, ami köré a repülőgépet építették.

Az égiek nem voltak túl kegyesek a fotósokhoz. Az A-10-es még ha a fellegek közt nem is, de a célként odaképzelt földi “rosszfiúk” közt rendet tett

Gripen rácsapás

A 74. “Flying Tigers” Harcászati Repülő Század története 1942-ig nyúlik vissza. Az alakulat helyőrsége jelenleg a Georgia állambeli Moody Air Force Base, de fennállása során Kínában, Thaiföldön, Izlandon, Szaúd-Arábiában is állomásozott, a legkülönfélébb bevetéseket teljesítve. Flottatörténetük számos híres repülőgéptípust jegyez. Olyanokat, mint például a P-51 Mustang, A-7D Corsair II, F-16C/D, és a legendás A-10 Thunderbolt II, amelyet 1980-1992, majd 1996-tól napjainkig üzemeltetnek, és amelyekkel az Öböl-háborúban, a Sivatagi Vihar hadműveletben is magas elismerést elnyerve vettek részt.

A rácsapások alacsony magasságról indultak, és villámgyorsak voltak. A pilóták alaposan megtáncoltatták a repülőgépeket a túlterheléses manőverek közben

Az A-10-esek hajtóműveit a GE gyártotta, TF34-es típusjelzéssel. A hangja nem az a tipikus dübörgő sugárhajtóműé, hiszen nincs utánégető fokozata. A TF34-es civil változatát CF34 jelzéssel a Bombardier CRJ, Challenger, Embraer, stb. utasszállító repülőgépeken találhatjuk meg

Az éleslövészet a földi erők támadásba lendülésével vette kezdetét. Egymás után sültek el a nagy űrméretű lövegek, nagy kaliberű gépágyúk, indultak meg a harckocsik, majd az egész lőtér egy nagy, füstös, zajos csatatérré változott, és a célpontoknál dobhártyaszaggató robaj kíséretében emelkedtek a levegőbe a kezdetben vöröses, majd fekete lángfelhők.

A légierő számára meg kell jelölni a baráti harcálláspontot

Strykerek tüzelnek

Tatai harckocsizók előre nyomulása

A képre nézve, az bármelyik háborút idézheti. Szerencsésnek nevezhetjük magunkat, hogy nálunk Európában ilyet csak egy gyakorlaton, és nem a néhai házunk kertjében látunk

FGM-148 Javelin infravörös önirányítású páncéltörő rakéta indítása

A rakéta “fire and forget” jellegű, azaz a célbefogás után automatikusan követi azt a becsapódásig, így a lövésznek nincs több dolga vele, gyönyörködhet a találatban, vagy készülhet a következő cél leküzdésére

Már egy pillanat sincs a becsapódásig. A Javelin rakéta kétféle módon használható: direkt illetve indirekt tüzelésre. Első esetben a töltet egyenes vonal mentén éri el a célt (jellemzően épületek, helikopterek), tehát amerre a lövész céloz. Második esetben felülről történő támadás valósítható meg úgy, hogy a rakéta 2. hajtómű fokozatának indulása után autonóm módon 150 méter magasra emelkedik (ahogy ezt a fenti képek részleteiben mutatják), majd onnét csapódik be a célba (harckocsi).

5/5

Ezúttal nem a lövészek, hanem a tűzszerészek tettek ki magukért. A hatás nem maradt el sem a megfigyelők, sem a közelben parkoló autók részéről

Találat!

Sorra fogytak a célpontok

…és szaporodtak a kiégett, füstölő roncsok

Biztos ami biztos, a gépágyú is küld egy sorozatot a nyomjelzős lövedékekkel

A lövészet során a biztonság elsődleges szempont volt, amelynek köszönhetően mindenki épségben hagyta el a harcmezőt. Azonban a valóságban ez nincs mindig így akkor, amikor a korábbi kemény célpontot megtestesítő rossz harckocsi helyett mindenre elszánt felfegyverzett ellenséget kell leküzdeni. A harctér sérültjeinek gyors ellátására és elszállítására a frontvonalon Strykerek, felcserek, mögöttük a légtérben várakozó mentőhelikopterek, tábori kórházak állnak rendelkezésre. Hogy ez a CSAR tevékenység miként kerül végrehajtásra, szintén nem maradt titok. (A CSAR küldetés sajátos légkörével egy korábbi gyakorlat kapcsán már foglalkoztunk.)

Stryker hozza a sebesülteket

Zöld füstgránátok eldobása után a sebesülteket a pick up pontra viszik

Másodperceken belül érkezik a helikopter

Alacsony magasságon jött be a mentőhelikopter

Leszállás a sebesültekért

A személyzet egyik tagja vizsgálja, hogy kellően stabil-e a talaj

Az első sebesültet máris viszik a helikopterhez

Mindkét sérült felvéve, sebességgyűjtés közben a Mi-8-as

IMG_0053

A művelet nem tartott 1 percnél tovább. Csatatéren ennél több nem is “egészséges”, az ellenség számára nem szabad sok lehetőséget adni a célbefogásra

A többnemzeti, parancsnoki és törzsvezetési-, (hadműveleti) valamint éleslövészettel egybekötött harcászati gyakorlatot megtekintette Colleen Bell, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete, és Dr. Simicskó István, Magyarország honvédelmi minisztere is. A média képviselői előtt elmondott beszédeikben mindketten hangsúlyozták az együttműködés és a krízishelyzetekben felértékelődő katonai szövetség erősítésének fontosságát, amelynek legjobb módja a Brave Warriorhoz hasonló gyakorlatokon történő részvétel és a közös munka.

A NATO tagjaként mindannyiunknak kötelessége jól teljesíteni saját magunk és a szövetségeseink számára is – olvasható a BRWR15 brosúrájában.

IMG_0088

Dr. Simicskó István, Magyarország honvédelmi minisztere hangsúlyozta, hogy Magyarország a NATO megbízható tagállama

Colleen Bell nagykövet asszony beszélt a NATO-partnerek együttműködésének fontosságáról

Egy fotó erejéig felsorakoztak a magas rangú katonai vezetők, tisztségviselők

A Brave Warrior 2015 során bizonyossá vált, hogy a kemény munkán és az összhang megteremtésén át a különböző nemzetek katonáinak sikerült összetett feladatokat megoldani használva egymás metodikáit, technikáit, taktikáit. A szövetségesektől átvett tudás és szakértelem minden kétséget kizáróan felbecsülhetetlennek bizonyul az elkövetkezendő közös bevetések során, akár a gyakorlótéren, akár a harctéren. Az itt kialakult kötelékek pedig örök életűek.

Katonák és járműveik a gyakorlat végén, felsorakozva. A képre koránt sem fért rá minden és mindenki…

Honvédelmi miniszter úr szavaival élve, a gyakorlaton részt vevő katonák büszkén nevezhetik magukat bátor harcosoknak.

A Kerozingőzös Portál számára megtiszteltetés volt jelen lenni az eseményen, és tudósítani róla a repülés és a haditechnika rajongóinak.

Szöveg és képek: Bálint Ferenc

 

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.