Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2016. április 6. Civil, fényképezés Kerozingőzös Kalandok Moszkvában – A Légierő és a nagyon Különleges Repülő Alakulat Vnukovon bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Ki (ne) gondolná, hogy Oroszország az állami célú repülések végrehajtására külön flottával rendelkezik? Szám szerint 57+ repülőgép szolgál az Orosz Föderáció elnökének, kormányfőjének és az állam egyéb magas beosztású személyeinek légi szállítására.  Ez az alakulat a SzLO (azaz akinek így többet mond a Специальный Лётный Отряд – Önálló Repülő Osztag). Vagy lényegre törően csak „Putyin Airlines”. Az alakulat azonban nem csak a nevében különleges, hogy ez miért van így, arról ígérem a továbbiakban átfogó képet kap a cikk olvasója.

Az előző részben a Domogyedovo és a Vnukovo repülőtereken megforduló keleti repülőgéptípusokról volt szó. Ezen belül azon járatók gépeiről, amelyek közforgalmú, vagy egyéb polgári repüléseket végeznek, tehát a tevékenységük szerint közvetlenül nem sorolhatók az állami érdekszférához.

Jelen cikkben ezzel ellentétben a Vnukovon látott és megörökített légierős, illetve „Putyin Airlines”-os gépek kerülnek a fókuszpontba.

Moszkva Vnukovo repülőtere a várostól délnyugatra fekszik, a moszkvai Lenin sugárút folytatását megtestesítő Kijevi autópálya mellett. Vnukovo a közforgalmú polgári légiközlekedés mellett komoly VIP és protokolláris forgalmat bonyolít le. Innét repülnek és ide érkeznek az orosz és a külföldi politikai vezetők, delegációk, ezért a reptér kiemelt fontosságú és biztonságú. A belvárosba a már említett Kijevi autópályán elindulva, majd a Lenin sugárúton haladva lehet bejutni. Amikor a védett személyek ezen az útvonalon közlekednek, akkor a szervek a forgalmat teljesen leállítják, és kiürítik az autópályát, amíg a konvoj elhalad. A saját szememmel is láttam egy ilyen eseményt, óriási autósor keletkezett az útzár ideje alatt. Ezek az útzárak nagyon fel tudják borítani Moszkva amúgy is csúcson járatott közlekedését. A dugók mérséklése érdekében (talán tényleg azért) a politikusok, Vlagyimir Putyinnal az élen inkább helikopterbe pattannak és úgy utaznak Vnukovoról a Kremlbe, vagy haza. Nekik is, és a népnek is kényelmesebb így, kevesebben halnak meg a dugóban veszteglő mentőkben. Erről ennyit egyelőre, lássuk csak, hogy mi is ez a SzLO, és miért olyan egyedülálló.

Az alakulat története az 50-es évekig nyúlik vissza, de 1990-től érdemes alaposabban szemügyre venni. Ekkor ugyanis a 235. számú Különálló Légi Alakulatot átnevezték, a “Polgári Repülés Különálló Légi Alakulata” névre, majd 1993-ban átszervezték a “Rosszija” Állami Szállítási Vállalatba (GTK Rosszija).

2006-ban a GTK Rosszija-ba olvasztották a Pulkovo légitársaságot (amely 2006 augusztusában katasztrófában vesztett el egy Tu-154-est 170 emberrel). Az egyesített vállalatok ezt követően a GTK Rosszija név alatt teljesítettek járatokat.

2009-ben az orosz kormány határozata alapján a Kormányzati Légi Alakulat kivált a GTK Rosszija kötelékéből, majd az Orosz Föderáció Elnöke Ügyeinek Igazgatása szervezet irányítása alá került, ahol egy intézményt hoztak létre belőle a következő névvel:  “Föderációs Állami Költségvetési Intézmény “Rosszija” Különleges Repülő Alakulat”. Ettől kezdve működik a mai formájában az alakulat. 2011-ben fél évre a flotta ideiglenesen Seremetyevora települt át, amíg Vnukovon az új pálya épült.

Az alakulat főhadiszállása a vnukovo-i reptérnél található, a gépek hívójele a “State Aero”, ICAO kódja RSD.

Érdemes itt és most különbséget tenni a SzLO, és a Rosszija polgári légitársaság gépei közt. Az előző cikkben egy An-148-as volt látható Rosszija színekben, azonban az a gép a Pulkovo bázisú polgári Rosszija gépe, azé a GTK Rosszijáé, amelyikből a SzLO egykoron kivált. A festés ezért ugyanaz. Hívójele “Rosszija”, ICAO kódja SDM, jelenleg az Aeroflot csoportba tartozik.

Néhány érdekesség a SzLO-ról:

  • Nincsenek teherszállító repülőgépei, bár 1993-tól 1999-ig a GTK Rosszija kötelékében voltak An-124-esek, azokat eladták. Az elnöki limuzin, és egyéb járművek, valamint a szükséges felszerelések szállítását a 224. Repülő Alakulat végzi. Ezért ha példának okáért V. V. Putyin utazik valahova, akkor többnyire egy Il-96-os, egy Il-76-os, és egy Tu-204/214-es is megjelenik.
  • 2011-ben az Orosz Föderáció Biztonsági Tanácsának a repülőgépgyártás fejlesztését illető kérdésére Dmitrij Medvegyev éles kritikával illette a Tu-214PU típusú repülőgépét, amely számos alkalommal hibásodott meg. Medvegyev Putyinnal ellentétben a külföldi gépeket kedveli, utazásaihoz Airbus A319-et, Dassault Falcon 7X-et, AgustaWestland AW139-et használ, amelyeket gyakorlatilag őmiatta üzemeltet a “szpecalakulat”.

A történeti áttekintést követően már igazán érdemes megismerkedni a flottával.

A SzLO flotta egy része

És egy másik, de együtt a két képen csak 26 repülőgép látható, ami fele sem a flottának

Már a flotta összetétele is érdekes, mert mintegy 11 különböző típus szolgál benne, ráadásul a keleti típusok egyvelegében találunk pofás kis nyugati gépeket is.

A flotta „nagyvasa” az Il-96-300-as, ebből 9 db-ot üzemeltetnek, és jelenleg 1-re van még rendelésük:

  • Il-96-300 – alapváltozat, PSz-90A hajtóművekkel
  • Il-96-300PU – az orosz elnök szállítására kialakított speciális változat, 4 van belőle. Repülési karakterisztikában nem tér el lényegesen az alapváltozattól, a hatótávolsága viszont nagyobb. A PU a “punkt upravlenyija”, azaz vezetési pont, ebből adódóan a repülőgépekről hadműveletek is irányíthatók, akár nukleáris konfliktus esetén is

Legnagyobb számban a Tu-204/214 típust alkalmazzák, összesen 16 repül, és 2 még gyártás alatt áll:

  • Tu-204-300 – az alapváltozatnál rövidebb törzs, az első kéthajtóműves orosz repülőgép, amely képes egyben lerepülni a Szentpétervár/Moszkva-Vlagyivosztok útvonalat
  • Tu-214 – a Tu-204 növelt felszállótömegű és terhelhetőségű változata
  • Tu-214PU – légi irányítási pontok közti kommunikáció biztosítása
  • Tu-214SzR – telefon, dokumentum, és rádióátjátszó repülőgép, művelet-előkészítő csapatokat is szállít
  • Tu-214VPU – légi vezetési pont
  • Tu-214SzUSz – kommunikációs kapcsolati csomópont, adminisztrációs központ az orosz elnök számára

A fenti típusváltozatok pontos képességeit és felszereltségét persze nem kötik az orrunkra, vegyük ezért csak elnagyolt tapogatózásnak a fentieket.

Helikopterekkel is rendelkezik a társaság, a Mi-8-as típuscsaládból jelenleg 14 repül a Rossiya SzLO-nál. Ezen kívül van 4 AgustaWestland AW-139-es helikopter.

An-148-100E – ből 5 repül, 2 még rendelésben szerepel.

A flotta legmagasabb átlagkorral rendelkező tagjai a Jak-40-esek. A három gép 36,8 éves átlagkorral igazi matuzsálem a flottában.

Ezt követi a Tu-134AK típus, amelyből 4-et üzemeltetnek, átlagkoruk 32,9 év.

A Tu-154B-2 is megtalálható a flottában, csak 2 darab repül belőlük.

Szuhoj SJ-100-95-ből a russianplanes.net szerint 2-t üzemeltetnek. Velük sajnos nem találkoztam, mivel 2015 májusában adták át őket.

Il-62M/MK-t is láttam, azonban csak az állóhelyen. Az oldal szerint jelenleg tárolják őket.

A SzLO rendelkezik még két Airbus A319-essel is, azok CJ (Corporate Jetliner), azaz luxus változatával.

Ugyancsak európai gyártmányú a SzLO két, nagy teljesítményű Dassault Falcon 7X típusú üzleti jetje is. Ezekkel egészen szép távolságra elutazhatnak már.

Szokásomhoz hűen az összes lefotózott repülőgépet bemutatom, és mindegyikükről néhány sorban összefoglalom a legfontosabb tudnivalókat. Van érdekesség bőven. Mindegyik fotó Vnukovon készült 2014 májusában. Az időjárás többnyire kedvezett a fotózáshoz, bár a napsugarak még mindig csak erőtlenül próbálkoztak. Ugyanakkor Moszkva Budapesttől nagyjából 10 fokkal északabbra fekszik, és ezen a szélességen tavasszal már hosszúra nyúlnak az esték. Ez nagyon jól jött, ugyanis szép számmal érkeztek repülőgépek az esti órákban, aminek felettébb örültem a gyönyörű narancsszínű fények miatt.

Megint sok képet gyűjtöttem ki a “Moszkva 2014” nevű mappámból, és megint nehéz volt közülük válogatni. Az összes olyan repülőgépet bemutatom, amelyik ehhez a témához kötődik. Ki nem hagyok egy repülőt sem azok közül, amelyeket lefotóztam, csak egy repülőgépről általában több alkalommal több képet is készítettem, és mindegyik kép érdekes valamiért (fények, szög, stb.), de igyekeztem a legjobbakat kiválasztani a bemutatásra.

RA-65905, TU-134AK, 1982-ben repült először, a 235. számú Különálló Légi Alakulatnál kezdte. A kép készítésekor épp indították. Gyönyörű hangja volt, ami még ilyen messziről is zene volt füleimnek

Róla nem sok információval tudok szolgálni, nagyon messze repült, viszont nagyításban RF kezdetű lajstrom figyelhető meg, nagy valószínűséggel ez az orosz határőrség egyik helikoptere, mivel nekik 128 db Mi-8-asuk van ilyen és ehhez hasonló festéssel

RA-85426, Tu-154B-2, az Orosz Légierő 223. Repülő Alakulat VIP gépe, jelenleg tárolják

Itt épp touch & go-zott, aminek nagyon örültem

És ez volt az első Tu-154-es, amelyet repülni láttam az orosz 3 hónap alatt. Emlékszem, nagy boldogság volt, amikor meghallottam a 3 hajtómű fütyülését, majd megláttam feltűnni a nóziját a fák felett. Szinte el sem hittem, hogy sikerült újra repülő Tu-154-est látnom

RA-65979, Tu-134AK, 1980-ban repült először, jelenleg tárolják. A kabin 38 főre van kialakítva

Az alacsony kétáramúsági fokú D-30-as hajtóműveknek átstartoláskor döbbenetes hangja volt, azt hittem utánégetős vadászgép dübörög

RA-85586, Tu-154B-2, 1983-ban repült először, az Orosz Légierő 223. Repülő Alakulat repülőgépe

A kevésbé takarékos Kuznyecov NK-8-2-s hajtóművek a repülőgép erőforrásai

Szerencsés, hogy még repülhet

RA-65905, a fent már látott, első repülőgép ez

Az AK típusváltozat miatt a szalon luxus kivitelű, kommunikációs rendszerekkel

A repülőgépen TCAS (légi összeütközés elkerülő rendszer), GPWS (földközelség jelző rendszer) található, valamint RVSM (csökkentett vertikális elkülönítési minimum) szerint repülhet

A hajtóművek megeszik óránként a 3-4 tonna kerozint, cserébe hangosak és füstösek

Vnukovon fotózni egyrészt kényelmes, fárasztó, másrészt macerás és idegtépő. Kényelmes, mert nem kell sokat és rossz úton menni ahhoz, hogy jó pozícióba érjen az ember. Macerás, mert a pályák kereszt elrendezésűek, és a pályavégek messze esnek egymástól, köztük busszal érdemes csak mozogni, amire adott esetben értékes tízperceket kell elvesztegetni. Fárasztó, mert leülni nem nagyon lehet – már ha az ember nem akar nyakig poros lenni – és azért 5-8 órát a tűző napon ácsorogni nem kimondottan kényelmes, az ilyen fotózások után hiába hívtak bulizni a moszkvai éjszakába, örültem hogy visszaértem. Ráadásul biztonsági okokból vinnem kellett magammal a laptopomat is mindenhová, mert a szobát nem zárták a szobatársak. Kérdésemre, hogy megkaphatom-e a kulcsot lemásolásra értetlenkedve mondták, hogy ők soha nem zárták még be az ajtót, és nem tudják hol a kulcs, soha nem volt még belőle probléma. Na persze. Szó ami szó sokszor már-már alig álltam a nap végén. De még így is élveztem a fotózásokat, mert azt már rég megszoktam, hogy ez a tevékenység általában nehézségekkel és lemondásokkal jár. Továbbá, Vnukovon teljességgel kiszámíthatatlan az, hogy mikor melyik pályát használják. Csak a szerencsén múlik az, hogy az ember tud-e egész délután egy helyről fotózni. Jártam úgy is, hogy amire kiértem a reptérre már más pályára érkezett a forgalom, mint amire számítottam, így rögtön mehettem is vissza a következő busszal oda, ami mellett eljöttem. Közben az idegösszeomlás szélére sodródva néztem, hogyan szállnak le a távolban az Il-76-osok, Tu-154-esek. Idegtépő volt ez a várakozás, és az a tudat is, hogy szimatolnak utánam.

RA-87968, Jak-40Sz1, 1979-ben repült először, a 235. Különálló Kormányzati Repülő Alakulathoz, majd a GTK Rosszijához tartozott, így jelenleg a SzLO flottában repül, VIP változat

RA-27016, Mi-8MT, 2003-ban repült először, a SzLO flottájába tartozik

RA-65911, Tu-134AK, 1983-ban repült először, a 235. Különálló Kormányzati Repülő Alakulathoz, majd a GTK Rosszijához tartozott, így jelenleg a SzLO flottában repül, az utaskabin 24 főre van kialakítva

RA-78782, Il-76MD a repülőtér felett, süllyedőben

…és finálén

1986-ban repült először, az Orosz Légierő gépe, azon belül a 224. Repülő Alakulathoz tartozik, mint a svancon lévő szimbólum mutatja. Apropó svanc, nincs faroklövész

Az első fotózásom alkalmával egy rendőr jött oda hozzám, átnézte a táskámat és felszólított, hogy hagyjam abba a fotózást a reptér körül. Közben egymás után tette fel a kérdéseket, hogy kinek a megbízásából fotózom, mit csinálok a képekkel, miért fotózom a repülőgépeket, honnan jöttem, mit csinálok Moszkvában, hol lakom… Elmeséltem neki, hogy ez az én hobbim, saját célból fotózom a repülőgépeket. Elküldött, de 10 perc sem telt bele, és már ismét fotóztam, immáron a repülőtérre vezető út másik feléről. Onnét nem küldött el, ugyebár. Akkor tehát ott lehet fotózni. Lehetett is, és kellett is… A rendőr nem volt goromba vagy bunkó, nem kiskirálykodott, nem fenyegetett meg előállítással, nem az Astrából okoskodott, hanem a fél kilométerre parkoló autójuktól gyalogolt oda hozzám egyedül, a társa nélkül, higgadtan.


Nem érteni kell, hanem végrehajtani! – hangzik el a nekem szóló utasítás egy magyar rendőr szájából (helyszín és időpont nem lényeges). Mi Magyarországon ezért tartunk itt. Elhatárolódva a sztereotípiáktól és az általánosítástól, a rendőr nem korlátolt, ő azt teszi amire megtanították, kiképezték és amire törvényben feljogosították, túl nagy mozgástere ebben nem lehet, parancsot hajt végre. Vagy csinálja és kap némi kis pénzt érte, vagy nem és fegyelmi a vége, vagy leszerelés. Nem érteni, hanem végrehajtani! Ha őt ebben a szellemben képezték rendőrré, és ha ez a szint a testületben, akkor eszébe sem jut máshogy tenni. Pedig lehetne máshogy is. Ha megkövetelnék tőle és motiválnák rá, akkor ő is udvariasan (amitől cseppet sem csökkenne az intézkedés hatékonysága), a tények alapos feltárásával, némi rugalmassággal és következetességgel végezné a munkáját, az állampolgár pedig észre tudná venni a jelvény mögött az embert is.


Ugyanezen a napon – Moszkvában – egy, még ennél is kellemesebb benyomás ért: egy civil illető jött oda hozzám (immáron az aznapi kettesszámú fotós helyemen), és kérdezgetett a fotózásról, valamint javasolt egy jó helyet a Seremetyevo repülőtér körül, ahonnét közeli fotókat lehet készíteni. Ez nagyon jól esett, még ha tudtam is, hogy valószínűleg nem tudok oda kimenni.

RF-72012, An-72, 1991-ben repült először, az orosz határőrség repülőgépe

RA-09009, Dassault Falcon 7X, 2008-ban gyártották, a SzLO flottájába tartozik, Dmitrij Medvegyev által favorizált repülőgép, talán őt vitte épp

RA-96014, Il-96-300, 2004-ben repült először, 2011-óta tagja a SzLO flottának, 147 utas szállítására van kialakítva

RA-96019, Il-96-300, 2009-ben repült először, azóta tagja a SzLO flottának, háromosztályos utaskabinja van 157 utas számára

A takarékos PSz-90A hajtóművekkel szerelték

A moszkvai repülőterek környéke tömve van úton-útszélen parkoló autókkal (Ladától a Bentley-ig), amelyek sofőrjei/utasai valakiért jöttek a reptérre. A taxisok is így tesznek. Sokkal gyorsabban a reptérre érnek így, mintha Moszkvából kellene kihajtaniuk. Itt aztán mindenki másképp tölti el a várakozás óráit. Van aki telefonálgat, az autóját tisztogatja, vagy köpködve, telefonálgatva, cigarettázgatva fel-alá sétálgat, de olyat is láttam, aki szőnyegen imádkozott.

RA-76719, Il-76MD, 1987-ben repült először, az Orosz Légierő 224. Repülő Alakulatához tartozik

RA-87971, Jak-40D, 1979-ben repült először, növelt hatótávolságú változat VIP kabinnal, a SzLO-nál repül

RA-61720, An-148E, 2013-ban repült először, a kabin 39 utasra van kialakítva, a SzLO flotta tagja

RA-78816, Il-76MD, 1989-ben repült először, a 224. Repülő Alakulathoz tartozik

RA-64504, Tu-214, 2002-ben repült először, a SzLO flottájához tartozik, 2004 novemberében havi repülési rekordot állított fel 352 órával. Egy ulánbátori durva leszállást követően 2006-ban egy ideig tárolták, de 2007 augusztusától újra repül. A kabin 158 utasra van székezve

110,75 tonna a maximális felszállótömeg, a PSz-90A 4 centi híján 5 méter hosszú. Szép darab

Finom leszállás

A törzsre pillantva rögtön látszik, hogy nem szokványos gép, túl sok az antenna, és az ablakok sincsenek leszállási konfigurációban

RA-64515, Tu-214SzR, 2008-ban repült először, a SzLO flotta tagja. Ez a legelső Tu-214SzR típusú repülőgép, 11.000 km-es hatótávra, vagy 14 órás repülésre képes a kiegészítő üzemanyagtartályoknak köszönhetően

Ezt a pillanatot, amikor kibújik a nyírfák mögül…

RA-96016, Il-96-300PU(M), 2003-ban repült először, a SzLO flotta tagja, a 4 elnöki gép egyike, 30 fő szállítására kialakítva. A repülőgép 11:30-kor szállt le a képem EXIF információja alapján

RA-25540, Mi-8MTV-1Sz, 2008-ban repült először, a SzLO flotta tagja, elnöki helikopter. Ez a helikopter pedig az Il-96-os leszállása után 13 perccel repült el felettem a város irányába. Ha egy kicsit számolgatok, akkor pont kijöhet az, hogy az Il-96-os leszállás után 3-4 perc alatt a protokoll terminálhoz gurult, leállított, az elnök kiszállt, átsétált a Mi-8-hoz, indítottak, melegítettek és jöttek

RA-64520, Tu-214PU, 2010-ben repült először, a SzLO flotta tagja, ez a második Tu-214PU típusú repülőgép.

RA-22310, Mi-8MTV-1, 2013-ban repült először, a SzLO flotta tagja, kormányzati helikopter. Ez is ugyanabban a percben húzott el a város irányába, amikor a fenti Mi-8

RA-64517, Tu-214PU, 2010-ben repült először, a SzLO flotta tagja, az első Tu-214PU típusú repülőgép

RA-64516, Tu-214SzR, 2008-ban repült először, a SzLO flotta tagja, 11.000 km-es hatótávra, vagy 14 órás repülésre képes

RA-01995, AgustaWestland AW-139, 2013-ban repült először, a SzLO flotta tagja, Dmitrij Medvegyev által kedvelt helikoptertípus

RA-64521, Tu-214, 2012-ben repült először, a SzLO flotta tagja

Kívülről semmi különleges, a belsejéről nincs információm

Premier plan

És teljesen orosz a repülőgép

A PSz90-es hajtóművek többek között a Tu-204/214-esen, az Il-76MD90-esen, és az Il-96-oson is bizonyítanak

Talán ez az egyik legszebb Tu-154-es fotóm, amit készítettem, gyönyörű ahogy érkezik

RA-85019, Tu-154M, 2005-ben repült először, a SzLO flottába tartozik, és az FSzB használja

Jókor voltam a rossz helyen. Sikerült lefotóznom a gépet, de nem a legjobb pozícióból, épp úton voltam a fotós hely felé, ezért nem volt időm megkomponálni a képet

De így legalább érdekes részeteket is tudok mutatni. Itt például a futóművek, a futóműgondola, az orrsegédszárny és a fékszárnyak érdemesek egy alaposabb mustrára.

A futóművek közti viszonylag nagy távolság jó stabilitást ad a repülőgépnek. Persze a Tu-154-es korai változatainál sok problémát okozott a farnehéz jelleg, ezért leszállás után olykor szaladni kellett aládúcolni a svancot, hogy az utasok kiszállításakor ne billenjen fenékre a gép. Az Il-62-es ugyanezzel a problémával kénytelen küzdeni, de nála a svancból kibocsátható egy praktikus támaszték futómű, ami normál esetben nem ér le a földre. De ha Vr előtt rotálna a gép, mondjuk üres állapotában állóhelyben, akkor nem törik semmi. Nincs túl nagy mozgásterük a konstruktőröknek a futóművek elhelyezése tekintetében. Túl nagy tengelytáv és nagy befogadókapacitású, hosszú törzs? Tailstrike veszély, vagy nehéz földi kanyarodások. Nagy nyomtáv a stabilitásért? A futóműnek külön gondola kell a szárnyon, de akkor a hajtóműveket a törzsre, vagy a szárny fölé kell helyezni ami máris ront a stabilitáson, továbbá itt is gond lehet a szűkebb gurulóutaknál. A madaraknak még mindig jobban megy…

RA-73026, Airbus A319-115(CJ), 2011-ben gyártották, a SzLO flottájába tartozik, Dmitrij Medvegyev által favorizált típus, összesen 2 db ilyen repülőgép van a flottában

RA-09007, Dassault Falcon 7X, 2008-ban gyártották, a SzLO flotta tagja, Dmitrij Medvegyev által kedvelt típus

Egyik alkalommal ugyanígy fotózgattam, amikor megállt mellettem egy civil, bézs színű városi terepjáró, és a civil ruhát viselő sofőrje kiszólt nekem, hogy mit fotózom, hívja mindjárt a rendőrséget. Ő is kifaggatott, hogy kinek a megbízásából fotózom, miért fotózom, kinek adom el a képeket, eladom-e őket a jenkiknek, az USA-ból jöttem-e, stb. Elmondtam neki mindent ami megnyugtatta, és amit a szituációban jónak láttam. Kézzel foghatóan életemben most először éreztem azt, hogy jó országba pottyantott a gólya, mert Magyarország hallatán terepjárós emberünk megkönnyebbülni látszott. És én is. Minden jót kívánt aztán eltekert. A pár perces kis történet azért szöget ütött a fejembe. Vajon ki ez az ember, és miért köt belém? Miért köröz itt civil, teljesen üres autóval a reptér körül? Mindegy, gondoltam ennyi volt úgyis csak. Fotóztam szépen tovább.

Egy májusi délutánt nem lehetne ennél szebben eltölteni

RA-96018, Il-96-300, 2007-ben repült először, a SzLO flotta tagja, 9 VIP, 24 business, 124 átlag ülőhely található benne

Igazi orosz nagyvas, maximális felszállótömeg 250 tonna (C-17: 265 t), hatótáv 9-13.000 km

Összesen 20 db Il-96-300-as repülőgép készült, ebből 6 a SzLO flottában szolgál, 2009-ben sajnos kilátástalannak ítélték a típus jövőjét, ezért leállították a gyártást, a SzLO mellett a legnagyobb üzemetetők Kuba légitársasága a Cubana de Aviacion, majd az Aeroflot

A fotós helyben az volt a jó, hogy nagyon közel volt a pályához, és úgy 4-5 méter magasról fotózhattam a vasakat (ha épp nem foglalták be mások azt a helyet), így eléggé különleges a perspektíva, majdnem egy vonalban voltam a fedélzettel

Csak érdekességként említem meg a keleti vasak egy jellegzetességét, az orrkúp és a pilótafülke között lévő fekete területet. Valahogy csak a keleti gépekre jellemző. Nyilvánvalóan azért festik fel, hogy a napfény kevésbé verődjön a fülkébe. Nyugaton viszont elvétve látni ilyet, pedig ott is süt a nap.

Itt foglalt volt már az az emeleti hely, de kicsit azért a magasföldszintről is tudtam fotózni a leszállást

Már nyílnak a féklapok

RA-61716, An-148-100E, 2012-ben repült először, a SzLO flotta tagja, a kabinja 39 utas számára készült, a repülőgép beszerzési ára nagyjából 5,5 milliárd Forintnak felel meg

Itt valami készül

RA-64523, Tu-214VPU, 2013-ban repült először, a SzLO flotta tagja, az FSzB részére készült, a források szerint 2,7 milliárd rubel az ára, ami nekünk 17,5 milliárd Forint. Nyilván nem maga a repülőgéptípus dob az áron, hiszen aligha nyúltak hozzá a hajtóművekhez vagy a sárkányhoz, belül van a lényeg, és ez most nem közhely

FSzB-s Tu-214VPU a végrehajtón

Nem kell sokat várni, jön a nagy testvér is, lassan, komótosan

IMG_9094

Il-96-300 face to face

Útban a pályához

Pálya szabad, engedély a felszállásra

A PSz-90A hajtóművek az ICAO emissziós normáinak megfelelnek, ezért aki tőlük most nagy dübörgést és füstöt vár, annak sajnos kedvét kell szegjem azzal, hogy ilyet nem tapasztaltam

RA-96017, Il-96-300, 2004-ben repült először, a KraszEr-től került a SzLO-hoz, a kabin 147 utasra van berendezve

De a fejemben motoszkált a gondolat, hogy az autós fickó FSzB-s. Ez akkor emelkedett erős gyanú szintjére, amikor néhány nap múlva ismét, ugyanott találkoztam vele. Jött a bézs terepjáróval teljesen egyedül, üresen, és megállt. Ablak le, kérdések viccesen: megint fotózunk? Mit csinálsz a fotókkal? Kinek adod el? Kémkedsz? Eladod a jenkiknek? USA? Jenkik, nem? Honnan is jöttél? Megint csak elmondtam a tényállást, hogy semmi közöm a jenkikhez, magamnak fotózok, a gyűjteményembe. Aztán minden jót kívánt és elhajtott a következő körére a reptér irányába. Nincs rá más ésszerű magyarázatom, csak az, hogy ő civil ruhás hivatásos elhárító. Az FSzB a KGB jogutód szervezete, amely Oroszország belső biztonságáért felel minden tekintetben. És miért ne felelne Moszkva protokollreptere környékének biztonságáért? Nyilván nem egy szakasz katona fog naphosszat masírozni a kerítés körül, hanem belbiztonságiakkal figyeltetik a területet. Egyszerű, olcsó, nem feltűnő, hatékony. A vele való második találkozásom után inkább a hazaútra koncentráltam, mert már csak 3 nap volt hátra a 3 hónapból, így nem mentem már többet fotózni Vnukovora. Szerencsére (most az egyszer jókor) az idő is elromlott, azért pedig egyébként nem indultam volna el fotózni hogy eláztassam a felszerelésemet.

RA-64057, Tu-204-300, 2011-ben repült először, a SzLO flotta tagja, a kabin emelt komfortfokozatú, 65 utasra berendezve

A repülő pilótafülkéje

Ez pedig ugyanennek a gépnek az utaskabinja…azt hiszem szívesen kibírnék néhány órát ezekben az ülésekben :)

Aki még nem kábult el a sok egyenszínű Putyin Airlines-os repülőgéptől, annak íme a jól megérdemelt jutalom a kitartásért:

Az orosz óriás színre lép

Kiváló fények, igazi nagyvas véges sok kerékkel

RA-82035, An-124-100, 1988-ban repült először, az Orosz Légierőhöz tartozik

Jól nézzük meg ezt  a képet, mert több ilyet nem tudok mutatni, nem találkoztam más repülő An-124-el (kivéve a győzelem napi áthúzást, de azoktól az An-124-esektől több fényév távolságra voltam)

A teljes repülőgép nem fért bele a 70-mm-es fókusztávolságú objektív által készített képbe, ezért inkább a részletekre koncentráltam

Biztos vastagon fog a repülőtér tolla, amikor a leszállási díjat kalkulálja a légierőnek

A fotós hely magaslati pontja az oroszoké volt, befoglalták már őket mire mentem, nyilván tudták hogy mi jön ma, nekem maradt a távhő csöve, jobb híján arra álltam fel, legalább a vad kutyák nem keveregtek körülöttem, csak alattam

Érdekes, hogy ezen a helyen egyszer sem kötöttek belém rendőrök, sem másba, pedig fent álltunk a csöveken, és gyakran jártak arra rendőrök, 300 méterre volt egy rendőrőrs. Eszükbe nem jutott megállni és igazoltatni.

Egy alkalommal megpróbáltam a repülőteret megkerülve a másik pálya végéig eljutni, illetve addig is keresni kerítésréseket, vagy olyan helyeket, ahonnét belátni a kulisszák mögé. De 1 kilométer megtétele után még sehol sem voltam, és a vad kutyák is egyre többen lettek a környéken, rám is morogtak amint elsétáltam az egyik épület mellett ahol tanyáztak. Így aztán visszavonultam a csövekhez, és vártam hogy jöjjenek a gépek erre a pályára.

A repülőgép 8 fős személyzettel repül (kapitány, kapitány-segéd, navigációs tiszt, senior fedélzeti mérnök, avionikai fedélzeti mérnök, rádiós, és két ki- és berakodó gépkezelő). A fedélzeten utazhat még 7 fős váltó személyzet, valamint 21 fős kiszolgáló személyzet

A kerítés sajnos belógott, de egy ilyen leszállást azért érdemes így is megnézni

A méretekhez képest finom

Akárhol őt sem lehet leparkoltatni

Ebbe a részbe ennyi fért, a folytatásban a Gazpromavia flottájának Vnukovon megörökített vasait mutatom be, érdemes tehát a Kerozingőzös Portált olvasni a következőkben is.

Szöveg és fotók: Bálint Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.