2016. június 30-án a Kerozingőzös Portálnak lehetősége nyílt a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison megtekinteni egy magyar felségjelzésű JAS-39 Gripen dinamikus bemutatóját, valamint az eltérített, vagy valamilyen okból veszélyesnek minősített repülőgép készültségi géppár általi földre kényszerítését.
A bázislátogatásra a Bizalom- és Biztonságerősítő Intézkedések 2011. évi Bécsi Dokumentum előírásai alapján került sor. Az egyezmény lehetővé teszi a haderő, és fegyverzet ellenőrzésének végrehajtását a résztvevő államok területén. Ehhez kapcsolódik az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés (CFE), amely a fegyverzetcsökkentés- és korlátozás célját tűzi ki. Az említett multilaterális megállapodás a szemben álló felek hagyományos fegyverei (nem ABV) mennyisége, és hadereje nagyságának csökkentésén át jelentősen mérsékli a támadás lehetőségét a két blokk között. Ennek különös jelentősége volt a hidegháború végeztével. A CFE értelmében korlátozott az adott haderő létszáma, és a bevethető haditechnikai eszközök száma.
Oroszország is ratifikálta a CFE-t, azonban 2007-ben elállt tőle többek közt arra hivatkozva, hogy a Balti-államok nem írták még azt alá, az USA katonai bázisokat hoz létre Romániában és Bulgáriában, és a NATO folyamatos bővülése által növekedő hadipotenciál orosz részről történő kompenzálásáról sem született megállapodás a két fél közt.
Magyarország azonban támogatja az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) fegyverzetellenőrzési törekvését. Ennek egyik eredményeként júniusban több napon át tartózkodott hazánkban 26 ország 71 fegyverzetellenőre, akik a MH 5. Bocskai István Lövészdandár bemutató lövészetét, és a kecskeméti Gripenek demonstrációját is megtekintették, és kifogástalannak értékelték a látottakat. Az államok képviselőinek betekintést kellett nyerniük a meglátogatott alakulatok életébe, meg kellett ismerkedniük a feladatokkal, szervezeti felépítéssel, alárendeltségi viszonnyal, haditechnikai eszközökkel, és lehetőséget kellett kapniuk az alakulat személyi állományával történő kötetlen beszélgetésre.
A kecskeméti látogatás a sajtóképviselők számára két részből állt. Először a 40-es oldalszámú Gripen 15 perces bemutató repülést végzett, majd a 35-ös és 38-as készültségi géppár szerepében szállt fel a jogellenes cselekmény alatt álló, veszélyesnek minősített 406-os An-26-os elfogására. A leszállítás után az Ancsa és a terroristák őrizetbe vétele a Lima apronon történt.
38-as nem sokkal indítás előtt. Szembetűnő furcsaság a szovjet vasakhoz szokott szemnek, hogy a Gripenbe jobbról lehet beszállni. Az ok számomra nem ismert, a megoldást hozzászólásban várjuk
A 40-es osz.-ú Gripen négy társával együtt nemrég tért haza a 2016-os NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlatról, a spanyolországi Zaragrozáról, a svancon látható festés is erre az alkalomra készült
Hajrá! A pilóta egy jókora gázfröccsel gurult el 10 méterre a nézők előtt. A szívócsatorna alatt látható a gépágyú csöve, és a torkolatgázok nyoma a borításon
A jobboldali beömlő alatt a Litening célzókonténer felfüggesztési pontja, a pilótafülke alatt pedig megtévesztő festés
2001. szeptember 11. után a NATO kidolgozott egy ún. RENEGADE műveleti rendszert, amely az eltérített repülőgépekkel szembeni ellentevékenységet hivatott biztosítani. A lényeg abban áll, hogy a NATO szövetség légvédelmének megerősítése, és a gördülékeny titkosszolgálati információáramlás útján megakadályozzák a 9/11-hez hasonló eseteket, nevezetesen a polgári repülőgépek fegyverré alakítását. Végső esetben akár a repülőgép lelövése árán. A RENEGADE rendszer akkor lép működésbe, amikor egy repülőgép
terrorizmus eszközévé vált. A NATO műveleti központ utasítást ad a gép elfogására, amely minden mozzanata ezen a remek videón keresztül figyelhető meg
A Gripen géppár a reptér felett köröz mindaddig amíg az elfogott repülőgép le nem állítja a hajtóműveit, azaz nincs szándékában a felszállás
A marshaller biztonsági okból a repülőtér elzárt területére irányítja a gépet, hiszen a fedélzeten a lőfegyvereken kívül bomba, radioaktív anyag, vagy vegyi fegyver is lehet a terroristák kezén
A repülő egyébként 41 éves, minden fénykép értékes róla, ki tudja meddig láthatjuk még az An-26-osokat
A jogellenes cselekmény alatt álló repülőgép leszállításával vagy lelövésével a RENEGADE műveleti rendszerben működő egységek visszakerülnek a nemzeti fennhatóság alá, és az állam a saját védelmi terve szerint jár el.
Máris feszült a figyelem, a csendet csak a parancsnoki UAZ egyenetlen alapjárata, és a fényképezőgépek kattogása szakítja meg
A Zrínyi Katonai Stúdió összeállítása a fegyverzetellenőrzésről:
A Kerozingőzös Portál köszönetét fejezi ki a Magyar Honvédség Sajtó Osztályának a részvételi lehetőségért.
Fotók és szöveg: Bálint Ferenc
Forrás:
honvedelem.hu
http://archive.mid.ru//Brp_4.nsf/arh/10DA6DD509E4D164C32573AF004CC4BE?OpenDocument
Szia.
A Gripenbe azért lehet jobb oldalon beszállni a pilótafülkébe, mert bal oldalt található a gépágyú.
Köszönjük!