Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

2016. június 30-án a Kerozingőzös Portálnak lehetősége nyílt a kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison megtekinteni egy magyar felségjelzésű JAS-39 Gripen dinamikus bemutatóját, valamint az eltérített, vagy valamilyen okból veszélyesnek minősített repülőgép készültségi géppár általi földre kényszerítését.

A bázislátogatásra a Bizalom- és Biztonságerősítő Intézkedések 2011. évi Bécsi Dokumentum előírásai alapján került sor. Az egyezmény lehetővé teszi a haderő, és fegyverzet ellenőrzésének végrehajtását a résztvevő államok területén. Ehhez kapcsolódik az Európai Hagyományos Fegyveres Erőkről szóló Szerződés (CFE), amely a fegyverzetcsökkentés- és korlátozás célját tűzi ki. Az említett multilaterális megállapodás a szemben álló felek hagyományos fegyverei (nem ABV) mennyisége, és hadereje nagyságának csökkentésén át jelentősen mérsékli a támadás lehetőségét a két blokk között. Ennek különös jelentősége volt a hidegháború végeztével. A CFE értelmében korlátozott az adott haderő létszáma, és a bevethető haditechnikai eszközök száma.

Oroszország is ratifikálta a CFE-t, azonban 2007-ben elállt tőle többek közt arra hivatkozva, hogy a Balti-államok nem írták még azt alá, az USA katonai bázisokat hoz létre Romániában és Bulgáriában, és a NATO folyamatos bővülése által növekedő hadipotenciál orosz részről történő kompenzálásáról sem született megállapodás a két fél közt.

Magyarország azonban támogatja az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) fegyverzetellenőrzési törekvését. Ennek egyik eredményeként júniusban több napon át tartózkodott hazánkban 26 ország 71 fegyverzetellenőre, akik a MH 5. Bocskai István Lövészdandár bemutató lövészetét, és a kecskeméti Gripenek demonstrációját is megtekintették, és kifogástalannak értékelték a látottakat. Az államok képviselőinek betekintést kellett nyerniük a meglátogatott alakulatok életébe, meg kellett ismerkedniük a feladatokkal, szervezeti felépítéssel, alárendeltségi viszonnyal, haditechnikai eszközökkel, és lehetőséget kellett kapniuk az alakulat személyi állományával történő kötetlen beszélgetésre.

A kecskeméti látogatás a sajtóképviselők számára két részből állt. Először a 40-es oldalszámú Gripen 15 perces bemutató repülést végzett, majd a 35-ös és 38-as készültségi géppár szerepében szállt fel a jogellenes cselekmény alatt álló, veszélyesnek minősített 406-os An-26-os elfogására. A leszállítás után az Ancsa és a terroristák őrizetbe vétele a Lima apronon történt.

407-es kiállítva a hangár előtt. Sajnos most nem nyílt lehetőség belső fotózásra

Gripen sorfal a Juliet apronon

Így elviselhetőbb a nyári meleg az indítózónában

38-as nem sokkal indítás előtt. Szembetűnő furcsaság a szovjet vasakhoz szokott szemnek, hogy a Gripenbe jobbról lehet beszállni. Az ok számomra nem ismert, a megoldást hozzászólásban várjuk

A 40-es osz.-ú Gripen négy társával együtt nemrég tért haza a  2016-os NATO Tiger Meet repülőharcászati gyakorlatról, a spanyolországi Zaragrozáról, a svancon látható festés is erre az alkalomra készült

A GSF után gyöngyöző levegő is jelzi, hogy már javában jár a hajtómű

Kigurulás az állóhelyről

A HUD zöldje jócskán hozzátesz a fotó hatásához

Hajrá! A pilóta egy jókora gázfröccsel gurult el 10 méterre a nézők előtt. A szívócsatorna alatt látható a gépágyú csöve, és a torkolatgázok nyoma a borításon

A szinte terheletlen Gripennek nincs igénye a hosszú pályára

Remek bemutatót repült a gép, de infracsapdát sajnos nem vetett

A jobboldali beömlő alatt a Litening célzókonténer felfüggesztési pontja, a pilótafülke alatt pedig megtévesztő festés

Látványban és hangban a Gripen is kiemelkedő

A készültségi géppár repelőtti, pilóta általi utolsó szemrevételezése eközben már zajlott a földön

Minden rendben, már csak aláírás kell, és irány a lépcső

Forduló utánégetővel, pazar hanghatással, és törővégen megjelenő vortex-el

Leszállás előtti átstartolás

Hajtóműindítás után, gurulás előtt

A 406-os Ancsa a pályán gurult, majd 12 szerint felszállt

Majd kisvártatva a készültségi géppár is kigördült

35-ös úton a 12-es végrehajtó felé

A törzsféklap előtt még nyitott állapotban a segédhajtómű beömlő és kiömlő csatornája

A 35-öst a 38-as követte

Felszállás az elfogási feladatra

2001. szeptember 11. után a NATO kidolgozott egy ún. RENEGADE műveleti rendszert, amely az eltérített repülőgépekkel szembeni ellentevékenységet hivatott biztosítani. A lényeg abban áll, hogy a NATO szövetség légvédelmének megerősítése, és a gördülékeny titkosszolgálati információáramlás útján megakadályozzák a 9/11-hez hasonló eseteket, nevezetesen a polgári repülőgépek fegyverré alakítását. Végső esetben akár a repülőgép lelövése árán. A RENEGADE rendszer akkor lép működésbe, amikor egy repülőgép

  • feltételezhetően (pl. nem rádiózik)
  • valószínűsíthetően (pl. squawk 7500)
  • megerősítetten (pl. a terroristák rádión bejelentkeznek)

terrorizmus eszközévé vált. A NATO műveleti központ utasítást ad a gép elfogására, amely minden mozzanata ezen a remek videón keresztül figyelhető meg

A leszállásra kényszerített Ancsa

A Gripen géppár a reptér felett köröz mindaddig amíg az elfogott repülőgép le nem állítja a hajtóműveit, azaz nincs szándékában a felszállás

A marshaller biztonsági okból a repülőtér elzárt területére irányítja a gépet, hiszen a fedélzeten a lőfegyvereken kívül bomba, radioaktív anyag, vagy vegyi fegyver is lehet a terroristák kezén

A repülő egyébként 41 éves, minden fénykép értékes róla, ki tudja meddig láthatjuk még az An-26-osokat

A jogellenes cselekmény alatt álló repülőgép leszállításával vagy lelövésével a RENEGADE műveleti rendszerben működő egységek visszakerülnek a nemzeti fennhatóság alá, és az állam a saját védelmi terve szerint jár el.

Az AN-26 felirat alatt fényjelző kivetők láthatók

A gép a marshaller mögött komótosan gurult az állóhelyre

Nem volt halk a repülőgép, egyáltalán. Találó az “Ordító egér” becenév

Face to face

Érkezik a fegyveres egység a repülőgép biztosításához és a terroristák elfogásához

Tompán kattan kettőt az AK-63D tűzváltó karja, és egy hangosat csetten a zárkeret

Máris feszült a figyelem, a csendet csak a parancsnoki UAZ egyenetlen alapjárata, és a fényképezőgépek kattogása szakítja meg

Nem sokkal lehet fiatalabb a járgány a repülőgépnél

A repülőtéri tűzoltóság védőöltözetben, sugárzásmérővel ellenőrzi a repülőgépet

Amíg nem végez, addig senki sem közelíti meg az Ancsát

Sugárzásmentes a gép, nyílik a rámpa, kezdődik a roham

A géprablók előállítva

Ruházatátvizsgálás után kattan a bilincs is

A fejekre fekete zsák kerül, így az őrizetbe vett személy elveszti a térbeli tájékozódás képességét

A terroristákat ezt követően elszállítják kihallgatásra

Az UAZ-ok váltói némi recsegéssel veszik a lapot, és mozdítják meg a kasznit

A feladat teljesítve

Egy igazán szép svanc

A Zrínyi Katonai Stúdió összeállítása a fegyverzetellenőrzésről:

Zárásként egy kis nosztalgia Kecskemét egyik körforgalmából

A Kerozingőzös Portál köszönetét fejezi ki a Magyar Honvédség Sajtó Osztályának a részvételi lehetőségért.

Fotók és szöveg: Bálint Ferenc

Forrás:

honvedelem.hu

http://archive.mid.ru//Brp_4.nsf/arh/10DA6DD509E4D164C32573AF004CC4BE?OpenDocument

  

2 hozzászólás: “Látogatás a MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázison”

  1. Monyók József szerint:

    Szia.
    A Gripenbe azért lehet jobb oldalon beszállni a pilótafülkébe, mert bal oldalt található a gépágyú.