Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2016. július 31. Bevetés, fényképezés, Katonai, Mindenféle Panther Strike 2016 – Pápa bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

DSC_88502016. július 15. és augusztus 5. között zajlik a Panther Strike 2016 elnevezésű többnemzeti repülőkiképzés, amelynek részeként az MH Pápa Bázisrepülőtérre települt az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának 120. vadász százada F-16C Block 30 típusú vadászgépekkel. A gyakorlat szlovén, szlovák, amerikai, magyar részvétellel kerül megrendezésre. A sajtónapon lehetőség nyílt amerikai A-10-es, F-16-os, magyar Gripen és szlovén Pilatus PC-9M típusú repülőgépek megtekintésére.

A gyakorlat komplexitását jelzi, hogy szlovén, magyar, szlovák légtérben zajlik kiképzései repülés. Nagy hangsúlyt fektetek a tagországok műveleti képességeinek összehangolására, NATO eljárások közös alkalmazására. Lehetőség nyílt a szárazföldi csapatokkal történő együttműködés, JTAC (előretolt légi irányító) képesség gyakorlására. A Magyar Honvédség részéről az 59. Szentgyörgyi Dezső Bázisrepülőtér, a 86. Szolnok Helikopterbázis, az MH Pápa Bázisrepülőtér és MH 2. Különleges Rendeltetésű Ezred katonái vesznek részt a műveletekben. A gyakorlat részét képezi az Operation Atlantic Resolve gyakorlatsorozatnak, amelynek során a NATO fokozza a katonai jelenlétet a  közép- és kelet-európai régióban.

DSC_8843

A hadgyakorlat részeként az MH Pápa Bázisrepülőtérre települt az Egyesült Államok Légi Nemzeti Gárdájának 120. Vadász Százada Colorado Államból. Az alakulatnak a Buckley légitámaszpont ad otthont. Az áttelepülés logisztikai részeként egy C-17-es szállítógép és egy KC-135-ös tankergép adott támogatást.

DSC_8850

A gárdisták által használt F-16C – Block 30 elsődlegesen légvédelmi feladatokra optimalizált változata a típusnak, de 120-asok feladatkörében megtalálható a csapásmérő képesség is, amelyet a gyakorlat alkalmával bizonyítottak CAS (Close Air Support – közeli légi támogatás) küldetések során.

DSC_9116

A csapásmérő szerepkör ékes bizonyítéka a beömlőnyílás alatt látható Litening célmegjelölő konténer. A CAS bevetések során szoros együttműködésben dolgoztak a pilóták a magyar, szlovén, szlovák JTAC (Joint Terminal Attack Controller – Előretolt Repülésirányító) feladatot ellátó katonákkal – akik a földi egységekkel együtt mozogva jelölik ki a légijárművek számára a csapásmérésre szánt célokat.

DSC_9157

Alacsony áthúzás a 34-es pályára, majd szűk ívű fordulót kezd a Fighting Falcon – lehetőséget adva a függesztmény mustrára. A szárnyvégeken CATM-120-asok, a belső tartókon üzemanyag póttartályok, beömlőnyílás alatt Litening konténer, jobb szárny középső pilon CATM-9X asszimetrikusan

Amerikai F-16-os leszállóban a pápai 16-os pályára. Olyasvalami ez, amit nagyon ritkán láthatunk

A törzsféklapok  miatt nagyobb tolóerő szükséges a kívánt vario tartásához, azonban átstartolás esetén gyorsabban felpörög a hajtómű, ha eleve nagyobb fordulatszámon működött

DSC_8978

A közeli légi támogatás egyik lehetséges eszköze a Gatling rendszerű, 20 mm-es M61MA1 típusú gépágyú – a törzs bal oldalán megbújva. A közeli légi támogatás itt szó szerint értendő. Az iraki és afganisztáni tapasztalatok alapján a saját csapatokhoz extrém közel tartózkodó ellenség ellen is eredményesen használható a fegyver.

DSC_8860

F-16-os és az ő keret nélküli buborék kabintetetje, amely közeli légi harcnál segíti a pilótát az ellenség vizuális felderítésében/nyomon követésében. A kabintető előtt az idegen-barát azonosító rendszer (IFF) jellegzetes antennái, alias madárszeletelő.

DSC_8966

A statikus bemutatón álló F-16-os orrfutója elég leharcolt állapotban volt, megérett a cserére. Jól megfigyelhető a futóakna ajtóra applikált leszálló fényszóró

DSC_9136

Ismételt alacsony áthúzás a 34-es pályára, ezúttal függőleges manőverrel zárva. A nagy állásszög hatására jól megfigyelhető az előrenyúló belépőélről leváló párakicsapódás, az orrsegédszárnyak is dolgoznak. Megfigyelhetők a jellegzetes Mach-gyűrűk is GSF-ból kilépő gázsugárban.

DSC_9096

Valami Amerika 1.0 – F-16, Gripen, A-10 svanc mustra háttérben az impozáns új pápai toronnyal.

DSC_8852

A gyakorlat légi részében részt vettek a kecskeméti Gripenek is, azonos feladatkörben mint az F-16-osok. A Litening konténer alkalmazása már a napi rutin része. Még egy kicsit várni kell arra, hogy gravitációs fegyverek is megjelenjenek a Griff szárnyai alatt.

DSC_8848

A 44-es oldalszámú Gripen még mondhatni gyári illatú, hiszen pár napja érkezett a tavaly tavasszal Caslav-ban összetört 42-es oldalszámú helyett

DSC_9015

Nagyköveti vizit a Gripen első ülésében

DSC_8968

Akkor már ne maradjon ki a Gripen orrfutója sem. A Goodyear gumi felülete szinte makulátlan. Egy apró érdekességet csak utólag vettem észre…a bal felső sarokban látható kabinlétra legalsó foka – egy jelentéktelennek tűnő, de fontos funkcióval. A kefe segítségéve beszállás előtt a hajózó el tudja távolítani a bakancsa talpáról a szennyeződést (jég, hó, sár), ami a kabinba kerülve komoly gondot jelenthet repülés közben –  a felolvadt hólé nem tesz jót a műszereknek sem, pláne ha intenzív manőverezés közben önálló életet kezd a kabinban.

DSC_8971

Légifölény szürke üvöltő puma a 44-es hamvas festésén…

Makulátlan Gripen

DSC_9148

Dupla mennydörgés: Felszállás után intenzív bedöntéssel szűk ívű fordulóba kezd a Griff – háttérben egy közelben tornyosuló CB felhővel, amely morgásával is jelezte a jelenlétét

DSC_8994

Valami Amerika 2.0 – A Panther Strike CAS specialistája minden kétséget kizáróan a Légi Nemzeti Gárda 122. vadász századának A-10-esei jelentették. A sajtónapra a szliácsi repülőtérről települt át egy “Varacskos” géppár Pápára az ottani “Slovak Warthog” elnevezésű gyakorlatról – amely számos érintkezési ponttal párhuzamosan fut az itteni gyakorlattal – így jártak CAS küldetésen a tankgyilkosok magyar légtérben.

A GAU-8-asnak hatalmas a helyigénye, ezért meglehetősen testes az A-10-es

DSC_9068

A “Blacksnakes” névre hallgató alakulat, stílszerűen kígyófejes festést használ a gépek orrán – a gyakorlatban a 30mm-es gépágyú jelenti a méregfogat…

DSC_9076

A fekete kígyó tekintete – Az A-10-esnél a pilótafülke előtt található a merev tankolócsöves légi utántöltési rendszer csatlakozási pontja – a fémszínű panel alatt. Vélhetően a tankolások alkalmával sikerült az orrkúp szembetűnő horpadását “összeszedni”.

GE TF-34-es hajtómű, azaz a CF-34 katonai változata

Ilyen robusztus, páncélozott kabin jár annak, aki alacsonyan és lassan repül műveleti terület felett

Az A-10-esekről a Brave Warrior 2015, valamint az A-10-esek pápára települése kapcsán korábban már írtunk, ezért bővebb információért, az A-10-es részletes bemutatásáért, csapásmérő potenciáljának megismeréséért érdemes a hivatkozott írásokat is felidézni.

A kiállított A-10-es felszereltsége nem mondható szegényesnek: AIM-9,  Litening konténer, és a két AGM-65. A jobb futóműgondola kúpos eleje azért van feketére festve, mert alatta az idegen-barát azonosító rendszer antennája bújik meg, és a fekete felület megakadályozza a beérkező jelek leszóródását.

AIM-9 légiharc rakéta

TCU felhővel a háttérben fordul az A-10-es 16-os rövidfalra

A ráfordulás közben törővégen megjelenik a vortex is

Megszokott repülési helyzet

Az A-10-es géppár áthúzással búcsúzott a bázisrepülőtértől

DSC_8845

Szlovén részről Pilatus PC-9M típusú kiképző/könnyű támadó géppel vettek részt a gyakorlaton. A rendszeresítés során nagy hangsúlyt fektettek az A-G szerepkör kiépítésére, így került a fegyvertárba az Mk82 nem irányított bomba, nem irányított rakéták, valamint gépágyú konténer. A képen látható 65-ös oldalszámú gép üzemanyag póttartályokat és HMP 12,7 mm-es gépágyúkonténereket hordozott a felfüggesztőkön.

DSC_8863

A szlovén pilóta készségesen kalauzolta az érdeklődőket a nyitott kabin mellett. Az A-G szerepkör nem csak a függesztményben jelenik meg. Az átalakítás érintette a fülkét is – fegyverzetkezelő panel, bevetés vezérlő rendszer, HUD került beépítésre.

DSC_9087

PC-9M face to face – Nyitott dekk mellett a HUD zölden kandikál csak ki a műszerfal tetején. Támadó szerepkörben a két üléses gépen csak egy fő hajózó tartózkodik. A szlovének is CAS küldetést repültek a magyar légtérben – szemfüles Flightradar24 felhasználók nyomon is követhették a gépet.

Az üveg mögött a fotogéppuska, avagy fedélzeti kamera látható

DSC_8872

A szlovén PC-9M hajozó készségesen válaszolt a kérdésekre. Elmondása alapján a PC-9M fő előnyei, hogy jól kezelhető alacsony magasságú repülési profil során, a továbbfejlesztett avionika/fegyverzet alkalmassá teszi NATO eljárások alkalmazására, illetve alacsony sebességű légi célok elfogásához optimálisabb mint a nagy sebességű vadászok

DSC_8875

A szlovének csak fecskének becézik a Pilatus-t, a felvarró árulkodik a csapásmérő feladatkörről…a jelek szerint a préri farkas a szokásos formáját hozza…

DSC_9057

Dr. Simicskó István honvédelmi miniszter és Colleen Bell amerikai nagykövet közös sajtótájékoztatót tartott, ahol hangsúlyozták a NATO tagországok közös együttműködését, ezáltal erősítve a szövetségesi köteléket, valamint megköszönték a gyakorlaton részt vevő állomány munkáját.

DSC_8963

Sajnos a repülőüzem távol zajlott a sajtórendezvény helyszínétől. A képen egy feladatról visszatérő Fighting Falcon gurul be a számára kijelölt állóhelyre a KILO apronon – háttérben szorgosan dolgozik a közel körzeti radar

DSC_8885

A kutató-mentő szolgálat Minyója az APA kocsira csatlakoztatva adja a készültséget – ezúttal a rendezvény miatt kiszorultak a hangárból.

DSC_9065

“Panther Strike” – A repülőtéri tűzoltók Rosenbauer Panther 6×6 típusú – speciálisan repülőtéri célokra kialakított – tűzoltó járműve tér vissza az állomáshelyére – biztosítva a repülőtér, gyakorlat tűzoltó-mentő szolgálatát

 

Fotó: Pap Ferenc és Bálint Ferenc

 

Köszönjük a Honvédelmi Minisztérium és a Magyar Honvédség szervező munkáját!

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.