Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

2016. július 10-én, rekkenő hőségben, fehér gumifüst kíséretében ért földet Sármelléken a UTair 865-ös járata, amely november 6-ig menetrend szerint közlekedik Moszkva (VKO) és Sármellék közt. A nyitójárat érkezését a Kerozingőzös Portál testközelből figyelhette. Az orosz-magyar turizmusról és a járat indításának hátteréről a 1000 Út Utazási Iroda igazgatója adott számunkra részletes tájékoztatást.

Moszkvai tartózkodásom során (2014) már tapasztaltam azt, hogy az oroszok meglepően tájékozottak Magyarországgal kapcsolatban, és örömmel emlékeznek vissza egy-egy balatoni vakációjukra. Ma, az orosz pénzügyi válságot és a Törökországhoz fűződő orosz politikai kapcsolatok romlását követő stabilizációs időszakban azt tapasztalhatjuk, hogy az oroszok továbbra is szívesen választják üdülőhelyül Magyarországot, a Balatont, és kedvelt gyógyfürdőinket, például Hévizet. Mindezt a Sármellékre indított, 126 férőhelyes járatok teljes töltöttsége (100% load factor) is alátámasztja. Ahhoz azonban, hogy ma ezt elmondhassuk magas szintű összefogásra, és profizmusra volt szükség az utaztatásban érintett szereplők részéről, hiszen egyetlen repülőjárat sem indul el magától.

Az utasforgalmi terminál felkészítve a Moszkvába induló járatra

Alekszej Petrov, az 1000 Út Utazási Iroda igazgatója a járat indításával kapcsolatban elmondta, hogy számukra ismert volt az igény a közvetlen Moszkva-Hévíz járatra. A Magyar Turizmus Zrt. és Hévíz önkormányzata az 1000 Út információit megismerve a járatra való érdeklődésnek teret adva anyagi és morális segítséget nyújtott a járatnyitáshoz.


Az 1000 Út Utazási Iroda 2001-ben három fővel kezdte meg működését Magyarországon. Megalakulásának célja Oroszország, és az egykori szovjet tagállamok bekapcsolása a turizmusba egyéni és csoportos utazások szervezésével, az onnét érkező vendégek fogadásával.

Az elmúlt másfél évtizedben az 1000 Út dinamikusan fejlődött, és a sikeres tevékenységének köszönhetően Magyarország piacvezető orosz utazásszervezőjévé vált, mindazonáltal partnerei körében tudhatja csaknem az összes kisebb-nagyobb utazási irodát. Az egyéni, csoportos utazások lebonyolítása mellett, szállásfoglalással, repülőjegy-értékesítéssel, és vízumügyintézéssel is foglalkozik a Magyarországon mára már több, mint 100 főt foglalkoztató utazási iroda.

Az 1000 Út prioritásként tekint arra, hogy az ügyfeleit kedvező áron, biztonságosan, kellemesen utaztassa a világ minden tájára, szó szerint az Északi-sarktól az Antarktiszig.


Röviddel leszállás előtt a Boeing 737-500-as

A repülőgép korábban az amerikai Continental Airlines kötelékében szolgált, most 19 éves

Pezsgő levegő és tűző napfény, igazi nyári időjárás fogadta a turistákat

Aki már sétált Hévíz központjában, az bizonyára észrevette, hogy a város, és a gazdasági szereplők nagy hangsúlyt fektetnek az orosz turisták mindennemű igényeinek történő megfelelésére. Rengeteg orosz vendéggel találkozhat a járókelő, és mindenütt orosz feliratokba, hirdetésekbe, útbaigazító táblákba botlik, némelyik utca pedig mintha a moszkvai “Sztarij” Arbat sokszínűségével próbálna versengeni. S ha az ember eltéved valahol, és az első szembejövőt szeretné megkérdezni, akkor nagy valószínűséggel oroszul kell feltegye a kérdést.

Backtrack a pályán

A repülőgép a forgalmi előtérre gurult

Face to face

A UTair egyébként 30 db B737-500-ast üzemeltet. Az -500-as még classic 737

A festés remekül passzol a nyári égbolthoz

Az első utasok hagyják el a repülőgépet

Úton a modern terminálba a határátlépéshez

Az utasok ruházatából következtetni lehet arra, hogy Moszkvában néhány fokkal hűvösebb az idő, a nyáriasabb viselet pedig bizonyára még a poggyászokban lapul

A fejlődő orosz turizmus kapcsán azonban nem csak a fürdő, és wellnessturizmusra érdemes gondolni, hiszen az orosz vendégek például gyógyászati, fogászati kezeléseket is igénybe vesznek. Alekszej Petrov kiemelte, hogy az orosz turisták a más nemzetiségű turistákhoz képest átlagosan a legtöbb időt töltik nálunk. Ez azt jelenti, hogy többet kirándulnak, fürdenek, vásárolnak, több emléket gyűjtenek, több kellemes benyomás éri őket, ami miatt később visszatérnek, illetve ismerőseiknek, rokonaiknak ajánlják Magyarországot a vakációjuk eltöltésére. Ezek a tényezők hosszútávon kedvezően hatnak a térség gazdaságára, ezért különösen fontos az orosz turisták megbecsülése, és a közvetlen repülőjárat támogatása. És azért is, mert a járatokkal érkező vendégek nagy része idős, számukra pedig a 2-3 órás transzfer Budapestről vagy Bécsből meglehetősen kényelmetlen, nem beszélve az időveszteségről. De ugyanez mondható el a kisgyermekkel érkezőkről is.

A repülőgép kiszolgálására bő 1 órát tartogatott a fordulóidő

A repülőgépet a GPU látja el árammal, eközben folyik az üzemanyagtöltés, és a poggyászok kirakása, a kabint pedig felkészítik az utasok fogadására

Eközben a repülő személyzet a visszaút navigációját dolgozza ki

A B735-ös hajtóműve a CFM56-3C1-es. Tavaly ezen a repülőgépen Anapában, felszálláshoz történő gyorsítás közben madarat szívott be. A szárnyas járt rosszabbul, de a járatot törölni kellett, és az érintett hajtóművet cserélni

Az egyik pilóta repülés utáni/előtti körüljárást végez a legkisebb hiba vagy rendellenesség után kutatva

Ritka az, amikor az ember ilyen közel kerülhet a repülőgéphez, így minden részlet megér egy fotót

A teleobjektív ebből a nézetből érdekesen adja vissza a repülőgéptörzs méreteit

Svanc a vállalati logoval, és a számos lecsavarozható szerelőfedéllel, amelyek mindegyike az oldalkormány valamely fontos berendezését rejti

A sármelléki terminálon fotózva rövid beszélgetésbe elegyedtem egy nyugdíjaskorú orosz hölggyel, aki elmondta, hogy remekül utazott, és immáron negyedszer jön üdülni a Balatonhoz. Az ő, és a többi visszatérő vendég példája hitelesen igazolja az 1000 Út, az orosz-magyar turizmus fenntartásáért és fejlesztéséért végzett törekvését és áldozatos munkáját. Az elmúlt 1,5 évben ugyanis az orosz pénzügyi válságnak betudhatóan visszaesés volt tapasztalható az orosz turisták számát illetően. A gazdasági és politikai nehézségek nem csak Oroszországot, hanem ily módon a magyar turizmust is sújtották, hiszen az oroszok a Rubel esése miatt nem költhettek, vagy nem költhettek annyit nyaralásra, mint korábban. Ennek eredményeként például Szocsit, Anapát vagy Krímet választották úti célul, nem pedig Hévízt. Ez a visszaesés vitathatatlanul nehéz helyzet elé állította az orosz-magyar turizmus valamennyi résztvevőjét Moszkvától Sármelléken át Hévízig.

Az érkező orosz utasokat az 1000 Út munkatársai üdvözölték

Kedves gesztus az utazási iroda részéről az utasokat pezsgővel várni

SOB, azaz Sármellék

Egyelőre nincs elérhető statisztikai adat arra nézve, hogy a UTair csinos légiutaskísérői mekkora mértékben járulnak hozzá az orosz férfiak utazási kedvének növekedéséhez. A fotó provokatív, reméljük sokan látják, és pánikszerűen mondják le a már rég lefoglalt mallorca-i utazást azért, hogy Sármellékre repülhessenek a UTairrel az 1000 Út szervezésében

A jövőről Alekszej Petrov pozitívan vélekedik, mert ahogy a pénzügyi helyzet stabilizálódik, úgy élénkül az orosz-magyar turizmus is, és egyre több orosz érkezik a magyar üdülőhelyekre. Reményei szerint ez a folyamat hosszan fog tartani, s a gazdasági, illetve politikai nehézségek megszűnésével sok-sok orosz fog Magyarországra jönni, és folytatódik az orosz-magyar turizmus elmúlt évtizedben tapasztalt fejlődése.

Bízzunk abban, hogy ez így fog történni, és Magyarország az oroszok körében továbbra is nagy népszerűségnek örvend majd, köszönhetően a turizmus és a kereskedelem, és nem utolsó sorban a légiközlekedési szereplők tisztességes és magas színvonalú munkájának.

Ezen cikk nem készülhetett volna el, ha Benkő Attila, a Hévíz-Balaton Airport igazgatója nem engedélyezte volna a belépésemet a repülőtér védett területére.

Ugyancsak hálás köszönet illeti Alekszandr Baranov és Alekszej Petrov urakat, akik munkájukkal lehetővé tették, hogy létezzen a Moszkva-Sármellék járat, és információval láttak el azt illetően.

Fotók és szöveg: Bálint Ferenc

  

2 hozzászólás: “Sármellék: Ismét UTair hívójel az éterben”

  1. csiki istvan szerint:

    nagyon szep dolog a orosz magyar gazdasägi es turisztikai kapcsolat üdvözletem nemetorszägbol csiki istvan merseburgbol