Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2016. november 13. Civil, fényképezés, Mindenféle November, kerozin, gumifüst és svenkelés – egy délelőttnyi fotózás Ferihegyen bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A jó idő elmúltával és az ősz beköszönésével, majd a színes lombok lehullását követően a repülőgépet keveset látott, világi fényképezőgép azt gondolhatja, hogy vége a szabadtéri kattogtatásnak, és a gazda őt is elrakja az utazótáska mélyére, a szekrény egy nyárig sem háborgatott sötét zugába. Nem ez történik azonban a repülőfotós fényképezőgépekkel, hiszen ha verőfényes napsütést és tengerpartot nem is látnak, de a szép leszállásokat és repülőgépeket ősszel is és télen is érdemes megörökíteni velük.

Úgy alakult, hogy november 7-én Budapestre utaztam hivatalos ügyben, azonban a kora délutáni órákig teljesen szabad volt a napom. Ez számomra csakis egyet jelenthet: ha nem esik, akkor irány a repülőtér. A történethez hozzá tartozik, hogy 3 órányira lakom Budapesttől, és 4 órányira a reptértől. A 03.50-es ébresztő ezért kegyetlenül szakítja félbe az éjszakát, de ahogy a résnyire nyitott szemekkel mit sem látva pakolászom, valahogy eszemben sincs visszaaludni és a tervezett repülőgépfotózás helyett kényelmesen, kipihenten, öt órával több alvás után felutazni Budapestre. Ez nem én lennék.

Röpke négy óra biciklizés, vonatozás, metrózás, buszozás után már csak fél óra séta volt hátra a repülőtéri P+R parkolótól a “spotterdomb” elnevezésű kedvelt fotós helyig, ami a repülőtér 31R pályaküszöbéhez közel található. Már a gyaloglás alatt leszállt 3 repülőgép, köztük a Swiss Bombardier CS100-asa, azonban értelmetlen lett volna fényképet készítenem, mert a repülőtér kerítése takarta a pályán fékező gépet, inkább siettem a spotterdombra.

A repülőgépek alá odaírtam néhány információt, érdekességet, hogy ne csak a puszta adatokkal jöjjek.

A Nap néhány gépnél gyönyörűen sütött, de ahogy közeledtek a déli órák egyre inkább beborult.

A 6,5 éves repülőgép életében egy említésre méltó esemény történt eddig: 2010 októberében repülés közben “sugárfordító nyitva” jelzést adott a pilótáknak a jobboldali hajtómű, ami azért kellemetlen, mert ha a sugárfordító repülés közben öntudatra ébred és bekapcsol, akkor komoly veszélybe sodorja a repülőgépet. A levegőben az utasszállító gépek sugárfordítójának működtetése nem lehetséges, arra csak földet éréskor, földi üzemmódban kerülhet sor, ugyanis (a 737-esen) a rádió magasságmérő 3 méter magasság alatt aktiválja a sugárfordítót, a pilóták pedig csak a hajtóművek alapjáratra állítása után tudják bekapcsolni azt. A hiba legvalószínűbb oka egy érzékelő meghibásodása lehetett, de a pilóták mindenesetre visszafordultak Amszterdamba, és maximális leszállótömeget meghaladó tömeggel landoltak. A fékek átvizsgálása (nem károsodtak-e a szokásosnál nehezebb repülőgép lassításakor) után 3 órával a gép már ismét a levegőben volt

A fotózás elején eldöntöttem, hogy svenkeléssel fogom elkészíteni a képeket, azaz folyamatosan követem a repülőgép mozgását a fényképezőgéppel, és olyan beállításokat választok (hosszabb expoidő, szűk rekesz), ami miatt a repülőgép reményeim szerint éles lesz, a háttér pedig a mozgás irányában elmosódott. Ez egy kedvelt technika, mert

  • a mozgást remekül érzékelteti,
  • kiemeli a repülőgépet a háttérből,
  • elmossa a nem esztétikus hátteret,
  • gyenge fények esetén ezzel a technikával biztonságosabban készíthető élesebb fotó az érzékenység radikális emelése nélkül.

A svenkelés nehéz, mert

  • a repülőgép egyenes vonalon, süllyedő mozgást végez,
  • a repülőgép mozgását függőleges és vízszintes irányban is pontosan kell követni a fényképezőgéppel, különben elmosódik a kép,
  • a fényképezőgéptől a repülőgép 31R-nél 400 méterre van, így a látszólagos sebessége kellemetlenül alacsony a követéshez,
  • 200 mm-es fókusztávnál stabilizátor nélkül nagyon finom, lassú mozgásra van szükség, amit sok gyakorlással lehet csak fejleszteni,
  • a repülőgép tengelye az objektív tengelyére egyetlen pillanatig merőleges csak,
  • az autofókusznak folyamatosan élesítenie kell a képet mialatt a repülőgép közeledik,
  • a kioldógombot úgy kell megnyomni, hogy közben nem kívánt irányba egyáltalán ne mozduljon el a fényképezőgép
  • nincs lehetőség ismétlésre.

A Wizz Air második Sharklettel szerelt repülőgépe. Nem mellesleg életem első nagygépes repülésére ezen a gépen került sor. A HA-LWS-nek és személyzetének 2015. november 3-án 195 km/h sebességnél meg kellett szakítania a felszálláshoz való gyorsítást Tel Avivban, mert a pályára hajtott két teherautó. A gép fékjeit átnézték, majd a repülőgép másodjára eseménytelenül felszállt Budapest felé

A Wizz Air egyik legújabb A321-ese, 2016 júliusában repült először

6,5 éves B737-es

Ez a Qatar A320 pedig 5 éve repül

Az A320-as a pályafutását a kazahsztáni Air Astana-nál kezdte, majd 2013 óta a görög Aegean járatja. A gép most 10,5 éves

Januárban lesz 2 éves ez az A320-as

Az Air Berlin A319-ese 10 éves lesz nemsokára

Ha még egy kis napfény is jutott volna hozzá, akkor még szebb lenne az ír Aer Lingus 12 éves A320-asa

A cseh légitársaság 2 éves B737-ese ezúttal Izraelből, El Al hívójellel érkezett, a rádiózó pilóta magyar volt, minthogy számos magyar dolgozik a Travel Service-nél. A repülőgép megszakított egy felszállást Prágában 2016 májusában. A légiforgalmi irányító utasította a személyzetet erre, mert egy drón repkedett a repülőtér környékén, veszélyeztetve a légiközlekedést

A cseh nemzeti légitársaság 15 éves ATR72-200-asának több eseménye is volt. 2014 augusztusában egy út során a személyzetnek riasztott a füstérzékelő, és a fedélzeten füst terjengett. Amíg a pilóták vészhelyzetet jelentettek, az egyik légiutaskísérő az utasok segítségével megkereste a csomagok közt azt, amelyikből a füst jön. Az ATR-en az elülső csomagtartó a pilótafülke és az utaskabin közt található, a képen a CSA felirat a csomagtér ajtaján látható. A füstölgő csomagot kinyitották, majd tűzoltó készülékkel lehűtötték a tartalmát. Kiderült, hogy egy hölgy poggyászában egy üvegből hidrogén-peroxid szivárgott, ami elmondása szerint a haja világosabbá tételéhez kellett. A hidrogén-peroxid gyenge sav, erős oxidálószer, könnyen bomlik, bomlása közben hő, vízgőz és oxigén keletkezik, ami magyarázhatja a füstöt. Más alkalommal a baloldali légkondi meghibásodása miatt a kabinba a szükségesnél több forró levegő került, ami miatt kényszerleszállást kellett végrehajtania a személyzetnek. 2016. augusztus 30-án a baloldali hajtómű néhány hangos durranással, lángok és füst kibocsátásával megadta magát. A személyzet vészhelyzetet jelentett, és kényszerleszállt egy hajtóművel. A rossz hajtóművet pedig egy újra cserélték

Nem merem azt állítani, hogy elégedett vagyok a svenkeléssel készült fotóim minőségével. De ezeknél a fényviszonyoknál, ennél a tárgytávolságnál, és annyi svenkelési tapasztalattal ami nekem van (nem túl sok, hiszen ritkán fotózom olyan helyeken, ahol van mód a technika használatára) igazán elfogadhatóak.

A Norwegian Air Shuttle 6,5 éves B737-ese részese volt már egy komoly konfliktusnak, amikor a személyzet Oslóhoz közeledve 30 csomós szelet kapott, részben hátszél formájában. A leszállásig repülendő útvonalukat az irányítás rövidítette, ami miatt magasabban voltak, és gyorsabban repültek annál (250 csomóval 3,7 mérfölddel a touchdown előtt), mint ami normális lett volna a megközelítés ezen fázisában. A földön közben egy másik repülőgép felszállni készült arról a pályáról, amire az érkező igyekezett. Az irányító látva a túl gyorsan közeledő leszállót azonnali felszállásra utasította a másik Norwegian gépet, amit annak személyzete meg is tett. Valószínűleg a két gép már ekkor is abnormálisan közel volt egymáshoz, de amikor a leszálló 737-es 1000 lábon átstartolt (mert a személyzet belátta, hogy ebből nem szállnak le), a helyzet eszkalálódott. Az irányító az átstartolót bal fordulóra utasította, amit az végre is hajtott, azonban a felszálló repülőgép személyzete nem észrevéve, hogy az utasítás nem nekik szólt nyugtázta azt, így mindkét repülőgép ugyanarra az irányra fordult. A helyzetet végül a TCAS riasztásával és a közelkörzeti irányítás segítségével sikerült megoldani

A Wizz Air flotta egyik legidősebb repülőgépe 9,5 éves. 2015 júniusában egy út során emelkedés közben a pilótafülke egyik ablakának külső rétege megrepedt, ami miatt a személyzet megszakította az utat

A román nemzeti légitársaság 7,5 éves ATR 72-esének három repeseménye is történt már. 2014. január 20-án hajtóműhiba miatt megszakította a felszállást. 2016. március 16-án budapesti felszállást követően a személyzet a jobboldali hajtómű rendellenes működését tapasztalta, amit füst és hajtóműtűz jelzés követett. A pilóták leállították az érintett hajtóművet, eloltották a tűzet a vészhelyzeti ellenőrzőlista szerint, majd visszatértek Budapestre. Az esetet a KBSZ is vizsgálja, mivel magyar légtérben történt az esemény. 2016. október 13-án Bukarest Otopeni repülőterén megszakította a felszállás előtt gyorsítást a személyzet, mert a futóművek felől erős vibrációt tapasztalt. Később kiderült az is, hogy a pálya mentén egy darabon teljesen hiányoznak a szegélyfények, amelyek összetört darabkáit a pályán találták meg. Hogy miként és mikor törtek össze, azt nem tudni

A Wizz Air magentaorrú, 1,5 éves A320-asa

Vadonatúj A321-es, 2 hónapja gyártották

A Finnair 15 éves A320-asa 2011-ben egy megrepedt szélvédő miatt megszakította útját

A Ryanair 7 éves B738-asa. 2011. január 6-án egy repülő személyzet engedély nélkül szállt le Alicante repterén. A közelkörzeti irányítás engedélyezte a megközelítést, a pilóták azonban nem vették fel a kapcsolatot rádión a toronnyal, ezért leszállási engedélyük sem volt. Minderre ők akkor jöttek rá, amikor leszállva látták, hogy nem volt bekapcsolva a leszállófény, ami az ellenőrző listán a leszállási engedély után következő passzus lett volna

A fehérorosz Belavia CRJ-200LR típusú repülőgépe 17,5 éves

Bécsből érkezett az Austrian 12 éves Q400-asa

A Ryanair 6,5 éves B738-asának még jutott a napfényből

A svenkelt képeket 1/160-1/250 s-al készítettem, F11 körüli rekesszel, ISO 100-on.

A Norwegian megunhatatlan, egyedi gépei valódi színt visznek a forgalomba. Itt épp a társaság 4 éves gépe közelít a betonhoz

A Speedbird hívójelű British Airways 9 éves A320-asa érkezik. A gép 2009-ben egy isztambuli út során, jobban mondva még Londonban összeszedett egy szöget, ami miatt repülés közben leeresztett az egyik kerék. A repülőgép gond nélkül leszállt, a kereket a fordulóidőn belül kicserélték, és a járat menetrend szerint el tudott indulni Londonba

Még fél éves sincs ez az A321-es

Brüsszelből érkezett a 12 éves A319-es. 2014-ben egy repedt ablak miatt két napra kiesett a forgalomból

5 éves a Ryanair képen látható B738-asa. Az alacsony költségű légitársaságok a flottájuk átlagéletkorát ugyancsak próbálják alacsonyan tartani

A Wizz Air 7280-as gyári számú A321-ese augusztus végén repült először

Utast igen, napfényt sajnos nem hozott magával a Pegasus 5 éves B738-asa a Boszporusz partjáról

A Wizz Air 2 éves A320-asa még a társaság korábbi festésével készült. 2016. április 27-én a Párizs-Debrecen járat teljesítése közben hidraulika probléma miatt Debrecen helyett Budapesten szálltak le a pilóták, amire elsősorban a javítás megkönnyítése miatt volt szükség

5 éves az easyJet Switzerland A319-ese. A társaság az easyJet svájci leányvállalata, a gépek svájci lajstrommal és “Topswiss” hívójellel repülnek

A KLM 15 éves B739-ese. A legnagyobb 737-es eredetileg 215 fő szállítására lehetne alkalmas, azonban a tervezés során nem fordítottak elég figyelmet a megfelelő számú vészkijáratra, a 900-as változatot a +26 utassal a fedélzeten nem lehetne 90 másodpercen belül evakuálni ugyanannyi vészkijáraton át, amennyi a 189 fős 800-ason található. A hatóságok ezért 189 főben maximalizálták a férőhelyek számát a gépen. A Boeing tulajdonképpen óriási bakot lőtt, hiszen a megrendelői nem tudták arra használni a 739-est, amire szerették volna. A repülőgépgyártó a B737-900ER-t már a szükséges számú vészkijárattal készítette el. A képen látható gép a 15 éve során több incidensnek is elszenvedője volt. 2012 májusában épp a budapesti járatot teljesítve fékszárny problémát tapasztaltak a pilóták, ezért 15°-os fékszárnyakkal, és 330 km/h-s sebességgel szálltak le, ami a megszokottnál vagy 100 km/h-val magasabb. 2013 júliusában Bukarestben kényszerleszállt a repülőgép egy működő hajtóművel, miután a másikat meghibásodás miatt le kellett állítani. 2015 júliusában egy út során az első tiszt szélvédője megrepedt, ezért a személyzet kitért Prágába

A tervem az volt, hogy megvárom az Aeroflot járatot Moszkvából, utána indulok vissza a városba. Sajnos azonban késtek a gépek, nekem pedig mindenképpen mennem kellett, mert nem szerettem volna elkésni a hivatalos programomról (pedig sikerült így is, hiába, nehéz otthagyni a repülőteret).

A lengyel Eurolot tulajdonképpen 2015-ben megszűnt, egybeolvadt a LOT-al. A Bombardier Dash-8-as 4,5 éves. 2016. október 5-én Gdanskban leszálláskor, kilebegtetés közben egy széllökés következtében “leesett”. A személyzet érzékelte a széllökést, és gázadással korrigálta azt, de növelnie kellett az állásszöget is a süllyedési ütem fokozódása miatt, ez azonban a hátsó törzsszekció aljának pályához éréséhez vezetett (tailstrike). A legtöbb utasszállító repülőgép, mint ez a Q400-as is, fel van szerelve tailstrike érzékelővel, sőt némelyik repülőgépen a fix, vagy kiengedhető csúszótalp/kerék feladata a törzs védelme abban az esetben, ha a tailstrike bekövetkezne. A LOT gépe +2,4G gyorsulással ért földet. A sérülés nem volt jelentős, így a Q400-as 39 órával az esetet követően, javítás után visszaállt a forgalomba

Muszáj volt indulnom, a következő képeket ezért csak távolabbról tudtam elkészíteni. A minőség nem az igazi, de megérte őket lefotózni. Hogy miért, az kicsivel lentebb kiderül.

A Bluebird Airways gépe Tel-Avivból érkezett, minden bizonnyal charter járatot teljesített. A görög légitársaságnak jelenleg ez az egyetlen repülőgépe, 2016 szeptembere óta járatja. A repülőgép egy B733-as, 26 éves madár

Repült már a Fülöp-szigeteken, és Tanzániában is, mielőtt a Bluebird-hez került máltai lajstrom alatt

Hogy miért is volt annyira érdemes tovább fotózni az úton visszafelé, arra az alábbi kép adja meg a választ. Szemtanúja lehettem egy be nem tervezett leszállásnak. A Wizz Air HA-LWF lajstromú repülőgépe a Ljubljana-Brüsszel járatot repülte, amikor villámcsapás érte. A személyzet az út megszakítása mellett döntött, a kitérő repülőtér Budapest lett, amit üzemeltetési okok indokoltak. A repülőgép a villámcsapás elleni védelemnek köszönhetően nagy valószínűséggel egy karcolás nélkül megúszta a megrázó esetet, azonban ha mégis bármi kár keletkezett a repülőgépen vagy annak rendszereiben, akkor azt jóval egyszerűbb és olcsóbb olyan repülőtéren kijavítani, ahol a cégnek javítóbázisa üzemel. A fotómat az Aviation Herald nevű, repeseményekkel foglalkozó oldal közzé tette.

A Wizz Air A320-asa ezúttal nem ide tartott. A gép 8,5 éves, korábban a Wizz Air Bulgaria flottájában repült, Budapestre vendégként jár csak, mivel a bázisa Gdanskban található

Az Emirates B773-asa némi késéssel érkezett

Lassan 14 éves lesz a gép

Az Emirates 2016. október végével kivonta flottájából az A340-es, A330-as típusokat, így jelenleg csak a B777 (159 db) különféle változatait, valamint az A380-ast (86 db) üzemelteti

A háromtengelyes futóművek fejlesztésénél a Boeing a Tupoljev tervezőirodához fordult segítségért, mert a Tu-154-esen ugyanilyen, jól bevált kerékelrendezés található

A két Rolls-Royce hajtómű sugárfordítója meglepően csendesen lassította a Triplahetest. A 777-es gyártósorán 2-vel ez után a gép után készült A6-EMW egyébként 2016. augusztus 3-án sikertelen átstartolás során a földön csúszva kigyulladt. Mindenki megúszta sérülés nélkül az eseményt, de a gépet selejtezték

A Germanwings A319-ese nemsokára 4 éves lesz

Késve, de megérkezett az Aeroflot 2,5 éves A320-asa is, őt viszont már csak a termináltól tudtam elcsípni

Összességében kellemes délelőtt volt, új lajstromokkal gazdagodott a gyűjteményem, és nem bántam meg, hogy alvás helyett a repülőgépfotózást választottam.

Fotók és szöveg: Bálint Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.