Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2017. január 24. Civil, Katonai, Mindenféle, Szimulátor Az “agresszív” Flight Simulator X (és Prepar3d) bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Screen-Shot-913A Flight Simulator X (avagy FSX) a Microsoft egyik sikertörténete, a Flight Simulator-család utolsó tagja, sorrendben a 10. Számos előnnyel rendelkezik a többi szimulátorhoz képest, így például bolygónk bármelyik pontján repkedhetünk vele és gyakorlatilag bárki fejleszthet hozzá sceneryt (ez lehet egy reptér vagy egy jóval nagyobb terület is akár) vagy járművet, legyen az hajó, repülőgép, helikopter, stb. (Figyelembe véve, hogy a Prepar3d gyakorlatilag az FSX továbbfejlesztése a Lockheed-Martin által, így ezek hellyel-közzel a P3d-re is igazak.) Az alapból “olyan, amilyen” FSX tehát a különböző scenerykkel és járművekkel egészen valósághűre és rendkívül látványosra fejleszthető, aminek a pénztárcánk csak részben szab határt, mert szerencsére – mint már volt szó róla – a sorozatjellegnek hála számtalan olyan fejlesztő is dolgozik vele, akik nem kérnek pénzt munkájukért – és ez a színvonalon sok esetben egyáltalán nem vehető észre a fizetős kiegészítőkhöz képest sem.

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy kifejezetten rengeteg típus közül lehet válogatni, ha valaki az FSX-ben kíván repülni, és ha ragaszkodik ahhoz, hogy Magyarország felett repkedjen, vagy konkrétan a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szálljon fel, ennek sincs akadálya. Természetesen az FSX egy alapból békés, civil repüléssel foglalkozó szimulátor, azonban, mint azt korábban (bő öt és fél éve) megénekeltük, ez változni kezdett. Az FSX így sem veheti fel igazán a versenyt a katonai repülés híveinél a többi, katonai repüléssel foglalkozó szimulátorral szemben, mégis érdemes megismerkedni a változásokkal és az azóta elérhető eredményekkel, már csak azért is, mert nem mellékesen elég jó szimulátorról beszélünk, amit legfőképpen az is alátámaszt, hogy számtalan, valódi pilóták kiképzésére használt szimulátorban is ez a program ketyeg.

Először is, amit leginkább tudni kell, az az, hogy az FSX nem ingyenes, azonban a Steamen a “Steam Edition” alkalmanként (akció keretében) akár 5 Euróból (~1.500 Ft) is megúszható, ami kifejezetten baráti árnak nevezhető. Az, hogy SP és MP funkciója is van, evidens. Ha a civil, kis- vagy nagygépes repülésen túl valaki mondjuk a 0 ponti lőtéren kíván bombázgatni, nem pedig valahol a Fekete-tenger keleti partvidékén, itt megoldható könnyedén, igaz, ehhez már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlni: az egyszerűbb és olcsóbb megoldás a fegyverkezésre a Captain Sim “Weapon for FSX” kiegészítője szerény 15 Euróért (~4.500 Ft), míg a jóval potensebb és szélesebb lehetőségeket biztosító megoldás a Vertical Reality Simulations TacPackje – jobb és bővebb képességei az árán is megmutatkoznak, 40 USD-ért (~12.000 Ft) vásárolható meg. Így azért már nyilván erős túlzás lenne olcsó szimulátorról beszélni, főleg, hogy lövöldözni már tudunk, csak nincs mivel, de ennyit a célra mindenképpen rá kell szánni. Az sem elhanyagolható, hogy a TacPack lehetővé tesz olyan dolgokat is, mint például AI (“mesterséges intelligencia”, vagyis a program által vezérelt) utántöltők, repülőgép-hordozók, légvédelmi rakétaindítók vagy céldrónok “behívása”, melyekkel magányosan is lehet gyakorolni. Ezekhez persze kell egy gép, ami TacPack-kompatibilis. Itt köszön vissza ismét az, hogy sokan szeretik az FS sorozatot és emiatt aztán lelkesen fejlesztenek is rá, tegyék ingyen vagy pénzkereseti céllal: mindkettőre van számos példa. Ennek eredménye az, hogy ha többet semmiképpen sem vagyunk hajlandóak szánni erre a kalandra, akkor is élesíthetjük a virtuális fegyverrendszerünket, mert ingyenesen elérhető gépek is vannak.

A TacPack-képes (vagyis harci) gépek közül (a békés típusokra nem térnénk ki, rengeteg van belőlük, ebben az FS verhetetlen) kezdjük a sort Dino Cattaneo madaraival. Az olasz fejlesztőről azt kell tudni, hogy régi és elismert név az FS-t használók táborában, neki köszönhetően olyan típusokat tudunk a viruális hangárunkban elhelyezni, mint az F-35A/B/C Lightning II, a T-45C Goshawk, az F-14D Tomcat és az MB-326. Ezek mindegyike TacPack-kompatibilis és ingyenes, bár a Lightning II-nek fizetős verziója is van. Minőségükben ugyan nem a csúcsot képviselik, de csalódást nem igazán okozhatnak. Mivel elérhetőek ingyenes repülőgép-hordozók is az FSX-hez (katapulttal, fékezőkábelekkel, ahogy kell), így már kezdődhet is a kaland, ami persze multiplayer-környezetben a legérdekesebb – de ide majd még visszatérünk.

Ha valakinek a költségvetése komolyabb összeg elverését is lehetővé teszi (a számtalan kiegészítőre tekintettel erre a FSX alapból is kiválóan alkalmas 😀 ), akkor érdemes átfutni a fizetős kiegészítők listáját. A sort mindenképpen a TacPack készítőjénél érdemes kezdeni, mert a másik “nagy durranásuk” az F/A-18E Super Hornet (avagy Superbug). Ez a gép az FSX-hez elérhető összes kiegészítő között is a legjobbak közé tartozik, gyakorlatilag mindent kihoztak belőle a lehetőségekhez mérten, így minden téren rendkívül realisztikus, értve ezalatt azt, ahogy repül, ahogy viselkedik és ahogy kezelni kell a rendszereit. Fegyverzete széles skálán mozog, így szinte nincs olyan feladat, amit ne tudna végrehajtani.
A második helyen mindenképpen az Aerosoft F-14A/B Tomcat kiegészítője említendő: a már említett ingyenes F-14D-hez képest annál jóval realisztikusabb és sokkal több mindenre képes, valamint számtalan plusz funkciót is adnak hozzá gyárilag, mint például a Kitty Hawk (CV-63) repülőgép-hordozót és különböző feladatokat, melyekben Szu-27 Flankereket vagy Tu-95 Beareket is meg lehet kergetni (vagy akár lelőni). Az F/A-18E-hez hasonlóan akár bombázásra is alkalmas, a Litening célzókonténerrel pedig precíziós csapás is végrehajtható vele. Fejlesztése jelenleg is folyamatban van, a legjobban várt új funkciója a megosztott pilótafülke lesz, amikor ketten is helyet foglalhatnak majd ugyanabban a gépben, mint pilóta és RIO (radarkezelő).
Harmadik helyen a Metal to Mesh Mirage 2000 típusa szerepelhet, mert egyrészt különösen gyönyörű (félreértések elkerülése végett: ez nem azt jelenti, hogy a többi gép ronda lenne, erről szó sincs), másrészt pedig rendkívül jól optimalizált. A hátránya az, hogy gyanúsan jól repül, ami miatt a fanatikusabbak nem kedvelik annyira – nyilván azért, mert emiatt DACT (az eltérő típusokkal vívott légiharc-gyakorlat /Dissimilar Air Combat Training/) feladaton elég kellemetlen ellenfél tud lenni.

screen-shot-913

screen-shot-817

A további, már megjelent gépek között az alábbi típusok találhatóak meg: F-4 Phantom II (jelenleg 2-féle verzióban, E és B/N), F-86F Sabre, Panavia Tornado, F-15E Strike Eagle, A-7D/E Corsair, F-100D Super Sabre, A-10A Thunderbolt II, F-3/6 Lightning, MiG-21 Fishbed (ingyenes), SPAD VII és P-38L Lightning – vagy helikopterként az UH-1H. A SPAD VII. egyébként I. vh.-s típus, a P-38L pedig II. vh.-s, vagyis elég széles időt ölel fel a választék már most is, de a hírek szerint olyan típusok állnak fejlesztés alatt, mint például az F-16 vagy a MiG-29. A fejlesztők meglehetősen nagy számára tekintettel garantált, hogy a lista egyre jobban bővülni fog idővel. Emellett vannak tovább típusok is, amelyek a közösség által átalakítottak, azaz TacPack-kompatibilissé tettek, de mivel ezek nem hivatalos átalakítások, így a lehetőségeik a felsoroltakkal szemben esetenként elég korlátozottak, ami főleg a modern típusokra igaz, a régebbiekre kevésbé.

screen-shot-272

screen-shot-276

screen-shot-892

A TacPack számtalan fegyver alkalmazását teszi lehetővé, némelyikét több változatban is: AIM-9M/X Sidewinder, AIM-7M Sparrow, AIM-120C AMRAAM, AIM-154B/C Phoenix, AGM-65E Maverick, AGM-84D Harpoon, AGM-84H SLAM-ER, AGM-154A JSOW, AGM-88C HARM, GBU-10/12/31, Mk-82/83/84, valamint géppuskák, gépágyúk, üzemanyag-póttartályok és földi célok elleni rakéták. Mindezek egyéni sajátosságaiknak megfelelően befolyásolják is az őket hordozó repülőgépek repülési tulajdonságait. A lista bővíthető, ha igény merül fel rá, pl. ha valaki Szu-27-est fejlesztene és TacPack-kompatibilisen akarná kiadni, akkor a VRS bizonyosan “alkalmazásba venné” hozzá a megfelelő fegyverzetet.

A repülőgépek fedélzeti rendszereinek kivitelezése és működésének szimulálása is a lehető legvalósabb a lehetőségekhez képest (pl. a radar üzemmódjai, az egyes kapcsolók, stb), alkalmazhatóak a FLIR-rendszerek, TV-kamerák és lézeres célmegjelölők is, utóbbiak akár multiplayerben is a kötelék többi tagja számára is (ez az ún. “buddy-lasing”). Az egyes repülések adtai rögzítésre kerülnek (a többi gépé, fegyveré is) és a TacView-val visszanézhetőek. Van sérülésmodellezés, IFF, légvédelem, elektronikai zavarás, chaff és flare. Nyilván ez a DCS-hez képest nem nagy kunszt és nem is annyira részletes vagy változatos, de ha azt is figyelembe vesszük, hogy egy eredetileg “totál civil” szimulátorról beszélünk, amiben ilyesmit évekkel ezelőtt mindenki lehetetlennek tartott, akkor ez azért már valami, főleg, hogy még a légvédelem is meglepően életszerű, így az ellenük való védekezés sem egyszerű.

 

Mindez nagyjából arra lenne elég, hogy a “fotelpilóták” leginkább egymásra lövöldözzenek, de az FSX érdekességei még nem értek véget: itt is van alapból közúti vagy vízi forgalom, de a militarizálódás ide is betette a lábát. Az FSX@War fejlesztőcsapatának egyik ingyenes kiegészítőjével katonai AI légi/vízi/szárazföldi járművek is generálhatóak, amelyek adott útvonalat járnak be – és meg is semmisíthetőek. A másik, szintén ingyenes kiegészítőjük pedig “színterek” létrehozására szolgál, amivel olyan objektumok jeleníthetőek meg az egyes reptereken vagy gyakorlatilag bárhol (pl. hangárok, ipari létesítmények, stb), amelyek aztán az alap FSX-es objektumokkal ellentétben látványosan megrongálhatóak, megsemmisíthetőek. Ezek multiplayer környezetben is kiválóan működnek, fejlesztésük is folyamatos, így új képességek, lehetőségek is várhatóak még.

screen-shot-903

Összességében tehát az FSX katonai téren korlátozottabb ugyan a DCS-hez képest, de ezért cserébe kárpótol a mindent egybevetve bővebb típus- és helyszínválaszték: ha valaki a koreai vagy vietnami háborút kívánja a cimboráival feleleveníteni, megteheti, ráadásul “valóban” Korea vagy Vietnam felett, de lehet kísérni utasszállítót vagy akár nagy távolságú áttelepülést is végre lehet hajtani légi utántöltésekkel fűszerezve. A nagy közösség előnye az is, hogy az egyes típusokhoz rendszerint nagyon hamar rengeteg festés (repaint, texture) készül – és néha egyedi kívánságokat, javaslatokat is teljesítenek a profi “festőművészek”.

Természetesen a téma körében több csapat is létrejött, akik saját szervereket üzemeltetnek virtuális egységekként, ahol oktatásokat, eseményeket (komplett hadműveletek, fiktív vagy valós események alapján) repülnek, amelyek különösen szórakoztatóak tudnak lenni: ebbe beletartoznak a repülőgép-hordozóra történő leszállások, a manőverezés kötelékben, légi utántöltés, légiharc vagy szárazföldi célpontok támadása, vagy ami éppen a csapat eszébe jut.

Nem mellékesen van immáron újabb előnye is az FSX-családnak: nemrég kezdődött egy olyan kiegészítő fejlesztése, ami egyrészt lehetővé teszi az FSX változatai (a dobozos és a Steam) és a Prepar3d összehangolását, azaz, ha valaki mondjuk Steames verzióval rendelkezik, akkor tud együtt repülni olyan “kollégákkal”, akik dobozos FSX-et és P3d-t használnak. A szoftver fejlesztése még folyamatban van, de már most rendkívül biztató eredményei vannak, így például a TacPack “finomhangolása” is jól halad a platformok között.

Persze, ha valaki néha némi békét és nyugalmat igényelne, akkor azt is megkaphatja az FSX-családtól: rengeteg civil gép áll a rendelkezésére a kicsitől a hatalmasig, az egyszerűtől a rendkívül részletesig és mindezekhez számtalan olyan “táj” (ún. scenery) áll a rendelkezésére (akár ingyen is), amelyek a repülést az élményen túl pazar látvánnyal koronázzák meg. Békés, civil repülésre koncentráló szervezetek is léteznek egyébként, ahol oktatás mellett még valódi (hús-vér) légiirányítást is kaphatnak a pilóták.

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.