Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2017. február 26. Civil, fényképezés A sas leszállt – Lencsevégen a Ju-52-es bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Szenzációként hatott a repüléskedvelők körében a Ju-52-es magyarországi látogatása. Noha a repülőgép hivatalosan csupán filmforgatásra érkezett, a média képviselői és a szemfüles repülésrajongók elcsíphették azt néhány felvétel erejéig Péren, vagy Budaörsön. A 77 éves matuzsálem repülőgép hangja és látványa olyasvalami, amivel lehetetlen betelni. Még akkor is, ha valakit a kerozin gőze csapott csak meg igazán. Nézzük meg a Hölgyet közelebbről!

1939, Svájci Légierő, BMW, eredeti alkatrészek tömkelege, csepegő olaj, a típus utolsó repülőképes példányainak egyike. A tények mesélnek, az indítómotor sikítva, lomhán forgatja át a kilenchengeres csillagmotor főtengelyét, és a tükörfényes légcsavartollakon vakítóan táncol a napfény. Jól begyakorolt lépések ezek egy antik parketten. A dugattyúk egymás után, öblös csattogással szívják be és lökik ki a 27 liternyi benzinnel kevert levegőt, majd a gyertyák a folyamatos noszogatásukkal sorra életre keltik a hengereket, amelyek fehér füstpamacsokat pöfékelnek gyors egymásutánban. Az egész gépezet úgy kezd el működni, akárcsak a III. Birodalom egyik gyárudvarán 77 évvel ez előtt. Indítás után stabil alapjáraton dolgozik az erőforrás, úgy tűnik évmilliókig eljár még a tengelyén.

Aztán mindvégig kíváncsi tekintetek kereszttüzében, lassan és méltóságteljesen kigurul az autentikus alkalmi ruhába öltözött idős Hölgy az állóhelyről. A fordulás légcsavarszele finom porral és égett benzin illatával teríti be az előteret, egyúttal gondolatban nagyon messzire repít vissza az időben.

Egy olyan korba, amit a többségünk már csak történelemkönyvekből, elbeszélésekből, és megsárgult fényképekből ismerhet.

Lenyűgöző látványt nyújt a Ju-52-es a 29 méteres fesztávjával. Öt méterrel marad csak le az A320-astól. A farokkerekes elrendezés előnyös a burkolatlan pályán, azonban a gurulást nem könnyíti meg

Igencsak szokatlan a Luftwaffe felségjelzését magán hordó Ju-52-es és a precíziós megközelítést támogató siklópálya adó együttese

A repülőgép pontos típusa Ju-52/3m g4e. Sajátos tulajdonsága a megerősített raktéralj, oldalsó rakodóajtó, valamint tetőajtó, amelyet szintén (darus) rakodás céljából építettek be, de egy géppuska kell csak, és máris megvalósulhat az alternatív használata

Ideiglenes a khaki festés, a filmforgatást követően a matricázott felségjelzések is lekerülnek, és a gép visszakapja majd az üzemeltető Ju-Air fémes színeit

Íme a Junkers-féle réselt csűrő-fékszárny, amely a szárny teljes hosszában helyezkedik el néhány centiméterre a szárny kilépőéle mögött. A résnek köszönhetően a kitérített csűrő többlet megfúvást kap, így alacsony sebesség mellett is jól irányítható a gép

Madarak szerencsés találkozása. Egy kérdés tisztázatlan számomra. A jobb kilátás érdekében vajon miért nem került alacsonyabbra a 2. motor?

A típus különlegessége a hullámlemez borítás. Gyönyörű textúrát ad a szegecseléssel együtt, de előnye a síklemezzel szemben a hullámokra merőleges hajlítóerőkkel szembeni nagyobb szilárdság

Oldalsó raktérajtó a Ju-52/3m g4e sajátossága, ami a sebesültszállítást is megkönnyítette akkoriban

A repülőgépet a BMW 1930-as években gyártott BMW132A motorjai emelik a magasba. A három motor együttes lökettérfogata mintegy 83000 köbcentiméter, együttes felszállóteljesítménye 2175 lóerő, tartósan 1650 lóerőt adnak le

A kép jobb szélén a Pitot-cső nyújtózkodik előre, szándékosan ilyen hosszú. A mérést ugyanis negatívan befolyásolja a repülőgép előre haladása által keletkező, a belépőélnél feltorlódó levegő. A zavar kiküszöbölésére az érzékelőt a még nyugodt légáramig vezették ki

A fekete motorburkolat a Townend-gyűrű, amely csökkenti a nagyméretű csillagmotor keltette légellenállást

Kilépők a törzsön, a kipufogó alatt, az orr alján pedig a motorolajhűtő

Hol volt még a plexiüveg? A pilótafülke üvegezése (és egyébként a futómű is) kísértetiesen hasonlít már az An-2-esére

A büszkén viselt embléma, amely mára státusszimbólummá vált a világon, a minőségéről és a megbízhatóságáról pedig csak annyit, hogy a matuzsálem Ju-52-es néhány éve megjárta már Los Angelest is oda-vissza

Hengerenként két szeleppel dolgozik az OHV motor, a szelepvezérlő bütykös mechanizmus tolórudakat (az ezüstösen csillogó csövekben) mozgat , amelyek a hengerfejekben elhelyezkedő himbához kapcsolódva nyitják a szelepeket

Kritikus műszer a szegénységjelző, avagy üzemanyag szintjelző. A személyzetnek nem kell aggódnia, egyelőre mintegy 1200 liternyi benzin lötyög a tartályokban

Ju-52/3m üzemanyagrendszer (http://i63.servimg.com/u/f63/12/53/99/65/ju-52_11.jpg)

Olajszintjelző közvetlenül az olajtartály felett

Huzalok és himbák az irányítás szolgálatában, semmi hidraulika. Alul a kenőanyagrendszer három olajtartállyal. A pilótafülkében a kenőanyag nyomását, a motorba belépő és onnét kilépő ág hőmérsékletét mutatják a műszerek (https://weaponsandwarfare.files.wordpress.com/2016/04/j52d.jpg)

A szalon 17 utast képes befogadni, és a magasabb termetűek sem szednek össze fejsérüléseket a pilótafülkéig. A kabin nem hermetizált, ezért a repülési magasság legfeljebb 3000 méter körül alakul

A bejárattól jobbra tekintve a WC található (a Ju-52-t nem csak hadi célokra használták, hanem a polgári légiközlekedés meghatározó szereplője is volt), az ajtó felett a sárga készülék az ELT, azaz a vészhelyzeti jeladó, ami baleset esetén automatikusan aktiválódik, és jelet sugároz, ami jelentősen növeli a mentés sikerét és a túlélési esélyeket

Az eredeti műszerek tönkrementek, ezért a műszerfalon lévők már új darabok. A középkonzol viszont eredeti. Érdemes egy pillantást vetni az órák feletti hosszúkás, tekerhető eszközre. A repülőgép aktuális tömege alapján megmondja azt, hogy mekkora sebességnél lehet biztonságosan felszállni, leszállni adott fékszárnyhelyzet mellett. Önmagában viccesen hangzik a 9,5 tonnás tömeg mellett a 90 km/h-s V1-es (az a sebesség ahol megszakítva a gyorsítást még meg lehet állni a pálya vége előtt ha baj van) érték a 2030 m-es péri aszfalton. Persze ez a segédlet alapvetően a Ju-52-es 3-4-500 m-es futópályáról történő üzemeléséhez készült, így más már a mérce

Majd 80 éves technika és GPS furcsa szimbiózisban

Powered by BMW. Driftben alul marad, de oldtimer kategóriában dobogós

Hasonlót lát az az utas, aki a Ju-Air részére befizet 85000 Forintnyi svájci frankot egy egyórás sétarepülésért a Tantén. Persze a péri betont ez esetben az Alpok havas láncolata helyettesíti

2011, Zürich. A Ju-Air hármas köteléke került lencsevégre, középen a péri vendég, HB-HOP. Ez gyakorlatilag a világ repülőképes Ju-52-eseinek 37%-a. Ha szigorúan vesszük, és a licenc alapján gyártott spanyol CASA 352-t nem számoljuk, akkor az echte Ju-52-esek 75%-a

A pálya végig ki volt fizetve, de a Hölgy 2-300 méter után már rég a levegőbe emelkedett

Egy nem várt dinamikájú fordulóval a 30-as hosszúfalra sorolt

Itt jön a képbe a 110 négyzetméternyi szárnyfelület és a 2175 lóerő…

Mesés manőver, ilyet nem minden nap láthatunk

A repülőgép csattogva Budaörs felé vette az irányt, GPS-el támogatott VFR feltételek mellett. A Ju-52-es minimuma 5000 méter vízszintes látás, és legkevesebb 1500′ felhőalap

A kisalfold.hu interjút készített a Ju-52-es kapitányával, aki számos érdekességet elárult a típusról.

Galambos Tamás és Szalay György lenyűgöző felvételei a Junkersről:

További információ:

https://www.ju-air.ch/en/

Képek: Pap Ferenc, Bálint Ferenc

Szöveg: Bálint Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.