Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2017. május 4. Bevetés, fényképezés, Katonai Fire Blade 2017 – Forgószárnyas típuskavalkád Pápán bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Május első 12 napján rotoroktól hangos Veszprém megye, különösen Pápa környéke, ugyanis zajlik a Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti helikopteres gyakorlat. A repülési feladatokra a MH Pápa Bázisrepülőtérről rajzanak ki a forgószárnyasok nem mindennapi látványosságot nyújtva a szemfüleseknek.

A gyakorlat az európai védelmi együttműködés elősegítéséért felelős Európai Védelmi Ügynökség (EDA) égisze alatt valósul meg, és fő célkitűzése az európai (a 10 éves futamidejű Helicopter Exercise Programme-ban részes tagállamok) helikopterszemélyzetek tréningje, illetve a kihívásokkal teli feladatok elvégzése közben használatos közös eljárások begyakorlása.

2015 szeptemberében CSAR gyakorlatról számoltunk be, amelynek szintén a MH Pápa Bázisrepülőtér adott otthont. Az összefüggés azért is érdekes, mert a Belga Légierő AW109-esei immáron visszatérő vendégnek számítanak Pápán.

16 repülőeszköz, és mintegy 500 ember bevonásával zajlik a Fire Blade.

A gyakorlat elemeinek taglalásával később jelentkezünk, egyelőre lássuk a résztvevő helikoptereket.

A Finnországból kapott 3309-as Mi-8 ereszkedik a pályára

A kötelék vezére Red01 hívójellel ez a helikopter volt, a parancsnok Simon Péter alezredes

A legtöbb képnél hosszú záridő alkalmazásával próbáltam visszaadni a forgószárnyak látványát, noha ez nem volt egyszerű feladat

Német CH-53-as trojka sebességet gyűjt. Az impozáns áthúzást egy nemrég elhunyt műszaki kollégájuk tiszteletére tették

Kétségkívül a gyakorlat nagyvasa a CH-53

A futóművek behúzásával némileg csökken a légellenállás

Agusta-Bell AB 212-esek és Bell 412

Mintha egy vietnámi háborús jelenetet látnánk

Szlovén Bell 412

Az osztrák résztvevők AB 212-ese

Agusta Westland AW 109 Belgiumból

Ízlés dolga, de az AW 109-es kifejezetten szép formákkal bír, és a hangja is kellemes

RED03, RED02, RED01 hívójelekkel

Sűrű forgalom

Az osztrák UH-60 “Black Hawk” igazi csemegének számít

Szlovén AS-532, szintén egy szerethető fotótéma

A képen látható AS-532 Cougar testvére az AS-332 Super Puma, amely a CJPRSC gyakorlat során járt Pápán a spanyol és a francia légierő színeiben

“Black Hawk down”

A törzs szélességén is túlnyúlik a hatalmas stabilizátor, ami szinte a típus védjegyévé vált. A stabilizátort egyébként egy automatika mozgatja. Lebegés közben a rotorszélhez igazodik, vízszintes repülés közben pedig úgy áll be, hogy az a legkedvezőbb legyen az irányíthatóság szempontjából

Az UH-60 formája a tervezéskor a C-130-asban történő szállításra lett optimalizálva

A törzsre két oldalról szárnyak szerelhetők extra üzemanyaggal vagy fegyverzettel

És ne feledkezzünk meg a nemrégiben hadrendbe állított AS-350-es helikopterünkről sem

A helikopterhangár környékén sikerült jobban szemügyre venni az egyhajtóműves Mókust

Praktikus méretű, két ember tudja mozgatni

A farokrotor mögött fogantyú található, amely a helikopter mozgatása során kulcsfontosságú

Mivel csúszótalpas az AS-350, ahhoz hogy az EC-135 nél megszokott vontatható heliport nélkül is mozgatható legyen, praktikus kerekek kerültek rá. A sárga rúddal a kerék mindkét oldalon kézi erővel átbillenthető, és a helikopter feltámaszkodik rá

Végül egy repülésbiztonsági érdekesség, a repülőtér több pontján található távvezérlésű, mobil vad- és madárriasztó gázágyú. A működési elv ránézésre nagyon egyszerű. Egy PB gázpalack, egy akkumulátor, egy elektromos vezérlő egység, egy elektromos szelep, és elektromos gyújtás. A gáz a csőbe kerül, ahol berobban, mindez hanghatással jár. A cső végén terelőlemez van, a hang egy adott területre való koncentrálására, a vad irányított riasztására

Fotók, videók és szöveg:

Bálint “Tushka” Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.