Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!

Sajtónyilvános mentési gyakorlattal folytatódott a Fire Blade 2017. A helyszín ezúttal a “Romváros”, a Magyar Honvédség újdörögdi gyakorlóterén. Adott egy konfliktusövezetben elhelyezkedő kórház, ahol különböző súlyosságú, mentésre váró sérültek tartózkodnak. Helikopteres mentés jöhet csak szóba JTAC rávezetéssel, lövészek biztosításával.

Korábbi cikkünkben röviden már volt szó a Fire Blade célkitűzéseiről, a résztvevő helikopterekről. A Helicopter Exercise Programme tehát azt a célt tűzi ki, hogy Európa szerte növelje a helikopterszemélyzetek bevetési jártasságát. Ennek megfelelően a gyakorlat a forgószárnyas képességek széles spektrumát lefedi. A feladatok az egyéni és a többnemzeti munkára fókuszálnak, kedvezve a gyakorlati tapasztalatok megosztásának és megszerzésének, a közös taktikák, technikák és eljárások (TTP) kifejlesztésének, a legjobb gyakorlatok (Best Practice) alkalmazásának, és a tanulságokra való támaszkodásnak (Lessons Learned).

A FB17 során a helikopterszemélyzetek gyakorolják a Close Air Support (CAS), Close Combat Attack (CCA), a felderítési és különleges bevetési feladatokat, a személyzet kimentési küldetéseket, FARP (Előretolt Utántöltési Pont) üzemeltetést, a levegő-föld éleslövészetet, a fast-rope deszantozást, a SPIE rendszer használatát. A repülések éjszaka éjjellátóval (NVG) és anélkül, alacsony magasságon, formációban, tereptárgyak közt, földközelben radarok elől rejtve (NOE) is történnek. A felsorolás koránt sem teljes, a feladatok sorának csak a gyakorlat 12 napos hossza szab határt.

Rögtönzött kórház könnyű és súlyos sérültekkel

AW 109-esek érkeznek biztosítani

A JTAC minimum 600 láb magasságot szab meg a terület feletti körözéshez

A gyakorlaton a levegőben és a földön egyaránt magas szinten érvényesül a forgószárnyasok és a földi különleges műveleti erők közti együttműködés.

Joint Terminal Attack Controller, azaz a bevetésben részes repülőgépek ténykedésének helyszíni irányítója

Csehország 3 megfigyelővel vesz részt az idei gyakorlaton, egyikük épp a JTAC munkájával ismerkedett. Az elkövetkezendő években Csehország is sorra kerül a HEP rendezésében, ezért fontos a megfigyelők tapasztalatszerzése

CH-53-as érkezik az első biztosító lövészegységgel a fedélzeten

Csomag kint, a Stallion biztonságosabb helyre repül várakozni

CH-53 sebességet gyűjt

Impozáns a 22 méteres rotorátmérő

Folyamatban a terület biztosítása a Medevac egység érkezése előtt

A kórház környékén egy OPFOR csoport tartózkodik, amely tagjainak a védett zónára történő belépését meg kell akadályozni

Fegyverhasználat a gyakorlat ezen fázisában forgatókönyv szerint csak önvédelmi célból történhetne, persze egyetlen vaktöltény sem sült el, ellenben csattantak a zárak az AK-63D-ken

Erősítésre várva

Osztrák AB 212 az első Medevac egységgel

Rutinfeladat lehet egy ilyen leszállás is a képzett pilótáknak, az AB 212-es tömege lehetővé teszi mindezt, a Mi-17-es üresen is 2,5 tonnával nehezebb az AB 212-es maximális felszállótömegénél

Bármelyik akciófilmből hozhattuk volna ezt a schnittet

A napfény talán nem volt a legkedvezőbb a fotózáshoz, de szeretjük a sziluetteket is

A második egység is megérkezett

A szélvédő tetején csillag formájú a megcsillanó fény, mindez a hosszabb záridő miatti szűk rekeszértéknek köszönhető

AS 532 érkezik

Természetesen a leszállás helye is a védett zóna részét képezte

Földön a különleges egység

Irány a kijelölt várakozópontra

A helyi rossz fiúk folyamatosan próbálkoztak a területre való behatolással…

…ám kevés sikerrel

A zóna határát végül egyre kijjebb és kijjebb tolták azért, hogy a helikopterek leszállhassanak a sérültekért

A sérültek szállíthatók

Huncam mintájú gyakorlóruha

A rendezvény zártkörű!

Zöld füst jelzi, hogy hol a leszállás helye

Mi-17 ereszkedik elsőként a zónába

Majd a szlovén Bell 412-es követi

Nem mindennap látni épületek közt függeszkedő Mi-17-est

 

Egy nyugatról bekúszó zivatar miatt napfény már nem jutott, de így is gyönyörű a helikopter

A sérültek első csoportja a helikopterben, a rossz fiúk egy része a fűszálakat vizsgálja AK csőszájfékkel a csigolyáik közt. Hiába, érteni kell a szép szóból…

Az UB blokkok harcias külsőt kölcsönöznek a Mi-17-esnek

Az összes sérült elhagyta a helyszínt

A fegyveres erők kiemelése azonban még hátra van

Tájidegen forgószárnyas, amelynek ezúttal nem az osztrák Alpok, hanem a Somló adja a bámulatos hátterét

Még bőven maradtak katonák a zónában, ezért sorban érkeznek értük a helikopterek

A CH-53-as is visszatért, felveszi a zónát biztosító katonákat

Igencsak hasznos a hátsó rámpa

A FB17 végrehajtása során érvényesül a fokozatosság elve, azaz a feladatok kezdetben egyszerűbbek, majd a hangsúly a repülésről fokozatosan az összetettebb feladatok helikopteres elvégzésére helyeződik át. Délelőtt a résztvevők a saját kiképzési terveiknek megfelelő feladatokat hajtanak végre, a délutánok, illetve az éjszakák pedig a közös gyakorlatozásoké. Hazánk 2012-ben csatlakozott az EDA HEP-hoz, és ugyan még csak első alkalommal adunk helyet a helikopteres gyakorlatnak, ennek ellenére máris sikerült olyan elemmel bővíteni azt, amelyre eddig más ország esetében még nem volt példa. A helikopterek mellett a Fire Blade 2017-en merevszárnyú repülőgépek is tevékeny részt vesznek (Jas-39 Gripen) azért, hogy a gyakorlat minél valósághűbb és komplexebb legyen, és a résztvevők megtapasztalják azt, hogy mire számíthatnak például a Gripen CAS képessége kapcsán. A következő beszámolónkban erről is szót ejtünk.

Szöveg, videók és képek:

Bálint “Tushka” Ferenc

  

2 hozzászólás: “Fire Blade 2017 – Medevac Romvárosból”

  1. Bajkai László szerint:

    Szia Admin!
    Nagyon nagy élmény lehetett egy ilyen gyakorlatot végig nézni, és fotózni. Egy kérdésem lenne, az AB 212 típusú helikopter miben különbözik az UH-1-es helikoptertől? Ugyan az a két lapátos rotor szárny, és külsőre sem különbözik. Szerintem.
    Amúgy nagyon jók aképek és a videók.
    Üdv: Bajkai László

    • Tushka szerint:

      Kedves László!
      Valóban nagy élmény volt ilyen közel lenni a forgószárnyasokhoz. Ehhez szerintem nem lehet közönnyel hozzáállni még évek múltán sem. A gyakorlaton készült képek egy része még nem került fel az oldalra idő hiányában, de dolgozom azokon is, mert ütős adag lesz.
      A kérdésedre válaszolva, nem sok különbség van a Bell 212 és az UH-1 közt. Alapjában véve az egész csak bűvészkedés a nevekkel, mert a Bell 212 az UH-1 civil változata. A repülési karakterisztika kicsit különböző, mások a hajtóművek, de alapvetően ugyanaz a konstrukció és a teljesítmény. Nem idegen ez a repülésben. Ha egy CRJ-200-as hajtóművét nézzük, akkor CF34 a neve, ha egy A-10-esét, akkor TF34, de a kettő egy és ugyanaz.

      Üdv,
      Tushka