Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2017. július 15. Civil, fényképezés, Katonai, Mindenféle Nemsokára indulunk! ->>> MAKS Air Show bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

Célozd meg a Holdat! Még ha elhibázod is, a csillagok közt landolsz. A gyakran idézett szavak kétségkívül motivációs erővel bírnak. Sajátos értelmezésben annyit jelentenek, hogy merj belevágni valami grandiózusba, és még ha nem is sikerül mindent úgy véghez vinni ahogy azt eltervezted, az eredmény így is fantasztikus lesz.

Ünnepélyesen leleplezhetem a nagy tervet: Moszkvába, a Nemzetközi Légi és Űrrepülési Szalonra (MAKS) készülünk, és nemsokára indulunk.

  • A MAKS egy 1992 óta megrendezett katonai és civil légi bemutató, ahol Oroszország a hazai és külföldi látogatóknak meg tudja mutatni legújabb repülőgép- és űripari fejlesztéseit. A show kezdetben szórakoztatási céllal került megrendezésre, azonban az évek során komoly üzletkötési színhellyé vált, jelentősége a párizsi Le Bourget-hoz mérhető.

Az előkészületekről korábban megosztott fotón látszik, hogy komoly és átgondolt tervezés előzte meg az utazást. Az idő reméljük bennünket igazol, és minden a terveknek megfelelően, vagy a várakozásokon felül sikerül. (Ez utóbbi igencsak imponálna nekünk.)

Az “alapcsomag”

A MAKS-on való részvételi szándékom saját elhatározásból született, de az első pillanattól kezdve mint a Kerozingőzös Portál akkreditált szerkesztője gondolok rá, hiszen értelmet ad a részvételnek az, ha nem csak öncélúan fotózom, hanem a Portálunk, illetve a Facebook oldalunk követői is láthatják azt, hogy mi zajlik Moszkvában, mik az aktualitások az orosz légi iparban. És külön örömünkre szolgálna, ha netán a mi képeinken és beszámolóinkon fellelkesedve indulna el valaki a következő MAKS-ra, vagy kezdene el komolyabban érdeklődni a repülés világa iránt.

Őszintén állíthatjuk, hogy minden erőnkkel a minőségi és hiteles, egyben szakmai és szórakoztató írások létrehozására törekszünk. Nincs ez másképp a MAKS-posztok tekintetében sem. Rengeteg fotó fog készülni. A feldolgozásuk keménynek és hosszadalmasnak ígérkezik. Szabadidőnket áldozzuk fel érte, de hisszük, hogy van értelme, mert tudjuk, hogy érdekel Benneteket.

Aki tervezett már egyénileg utazást valamely vízumköteles országba, annak lehet fogalma arról, hogy az elhatározástól a megvalósulásig milyen út vezet, mennyi bizonytalansággal, elintéznivalóval, dilemmával szembesül az ember. És ne feledkezzünk meg az utazás kőkemény költségeiről sem.

Ha egy időpontot meg kellene neveznem, akkor azt mondanám, hogy a MAKS-on való részvétel gondolata már 3 éve, a moszkvai tartózkodásom ideje alatt felmerült bennem. Mivel a MAKS-ot kétévente rendezik meg, a következő lehetőség egy év múlva, 2015-ben lett volna. Ekkor azonban az elhatározás sem volt meg, és a források sem álltak rendelkezésre. Idén tavasszal azonban döntöttem: UTAZOM. A kellő pénzt szerencsére sikerült időben összegyűjteni, a szabadság igénylése, a szabadnapok és a költségek összehangolása azonban már nem volt egyszerű. Mikor induljak és meddig maradjak, mibe kerül az egész, mennyi szabadságot kell igénybe venni… De ezen a ponton is túljutottam, és következett a repülőjegyek lefoglalása. Régóta figyelemmel kísértem a jegyárakat, és az összes lehetséges variációt megnéztem. Kettő hetet töltök Oroszországban, ebből egyet Moszkvában, egyet Szentpéterváron. A legkedvezőbb árú jegyet Moszkvába a Wizz Air kínálta. Ugyan megtehetném, hogy Budapest helyett Bécsből utazom Moszkvába vagy Szentpétervárra, de a különbség nem számottevő. Odafelé tehát Wizz Air. A jegy ára duplája volt annak az árnak, amit 3 éve fizettem ugyanezért az útért, és az Aeroflot viteldíjától sem sokkal maradt el. Olcsónak nem nevezném, kedvezőnek igen. Nincs nagy árverseny a Budapest-Moszkva viszonylaton, nincs miért csökkenteni a viteldíjakat. Aki utazni szeretne, az kettő közül választhat. Egyébként sokáig meg voltam győződve arról, hogy oda-vissza az Aeroflottal fogok utazni, mert kicsivel került volna csak többe a Wizz Air jegyeknél. De jól ismerjük a mondást, hogy a pénz nem minden (és még csak nem is elég). A Wizz Air járat kora reggel indul, nem közlekedik minden nap, viszont Vnukovo-ra érkezik, amit jól ismerek, ráadásul csak pozitív tapasztalatom van a légitársasággal kapcsolatban. Aeroflottal régóta szeretnék utazni, naponta 2 járat közlekedik kényelmes időpontban, azonban nem akartam az egész napot elkényelmeskedni, feláldozni az utazása. Mondom más szavakkal: aznap délután már a Vörös tér köveit szeretném taposni. Moszkvából egy hét után Szentpétervárra utazom. Ehhez szóba jöhet a vonat és a repülő. Furcsán hat, de a kettő azonos áron vehető igénybe. Úgy döntöttem, hogy Vnukovo-ról utazom a Rossiya légitársasággal, B738-assal. A Rossiya-val már utaztam, de 738-assal még nem, csak 737-essel, ezért nagyon várom a repülést. A Rossiya, az Aeroflot-csoport tagja, ezért a foglalást is az Aeroflotnál kellett végezni, és a poggyász szabályzat is egy és ugyanaz. Mivel a Wizz Air is bevezette a 23 kg-os poggyászt, az egyes légitársaságok szabályainak való megfelelés esetemben egyszerű. Szentpétervárról moszkvai átszállással érkezem majd meg Budapestre, ez kettő Aeroflot járatot jelent, mindegyiket A320-as teljesíti. A321-essel is repülhettem volna, ha egy órával később indulok Szentpétervárról, de, ez nekem nem ér meg plusz 10 ezer Forintot. Ha SSJ100-as lett volna, akkor valószínűleg igen. De egyébként is, bármikor változhat a menetrendben meghirdetett típus. Ez akkor különösen kellemetlen, amikor plusz pénzt adok ki azért az útért, amelyet nem a várt gép teljesít. Hogy a változások mennyire köztünk élnek arra jó példa az egyik Aeroflotos jegyem. Nemrég megváltoztatták a járatszámot, és visszavonták a foglalásom megerősítését. Ezzel egyidejűleg SMS-t küldtek, és az SMS olvasása közben felhívtak gépi úton. Nekem annyi dolgom volt, hogy hívjam fel az Aeroflot call centert, és szóban erősítsem meg azt, hogy tudomásul veszem a változást. Csak telefonon át lehetséges mindez. Ha egy tanácsot adhatok, akkor aki hasonló helyzetbe kerül, az ne 600 Ft-os egyenleggel telefonáljon Moszkvába, mert tapasztalatból mondom, hogy kevés lesz…
De az egyenlegem feltöltése után, másodjára pár perc alatt végeztünk, és egy nap múlva át is írták a foglalás adatait.
A repülőjegyek megléte egy lórúgásnyi magabiztosságot és energiát adott a további utazásszervezéshez. Point of no return. A következő sarkalatos pont a vízum volt. (Okulva a 3 évvel ez előtti kellemetlenségekből – bár akkor nem én szerveztem az utazást, csak a vízumkérelmet nyújtottam be amikor ennek feltételei adottak voltak, viszont – különféle okoknál fogva végül az elutazásom előtti napon vehettem csak át a kész vízumot. Ezt az esetet azóta csak “last minute út a vízumért” néven emlegetem.) Időben elkezdtem az információk és dokumentumok összegyűjtését, első a biztosítás, majd igazolványkép, igazolás a biztosítás érvényességéről, vízumkérő lap. Közben persze a kinti szállást is intézni kellett, szerencsére ebben a pétervári barátom sokat segített. A valutaváltás is utánajárós, orosz Rubelt sem forgalmaz mindenki. Eurót érdemes kivinni, mert nagyon jól váltják. Én is így teszek.

Portálunk a Canon Hungária Kft. jóvoltából az utazás idejére kipróbálásra kölcsön kapott egy Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 IS USM L objektívet, ami egy igazi ágyú, spotterek körében igencsak kedvelt üveg. Kíváncsiak vagyunk hogyan teljesít a MAKS-on. Az előzetes tesztek alapján 5*.

Ha már a fotós felszerelésnél tartunk…Mint említettem, sok fotó fog készülni. Ez önmagában remek, de különféle technikai problémákat vet fel.
Az utazás során ugyanis nincs lehetőségem a memóriakártyák tartalmát merevlemezre menteni, ebből adódóan olyan kapacitással kell útnak indulnom, ami elegendő a két hét termésének. Ennek érdekében vásárolnom kellett még kártyát, és kölcsönbe is kaptam néhányat.
A másik szűk keresztmetszet az akkumulátor kapacitása. Tapasztalat alapján azt lehet állítani, hogy a 2015 elején vásárolt gyári Canon LP-E6 aksi a Canon EF 70-200mm f/4 USM L objektívvel közepes LCD fényerővel, AF servo üzemmódban, videózás nélkül úgy 300 expo-t bír. A kölcsönkapott 100-400-as nagyobb, nehezebb, ezért a fókusz mohóbb fogyasztó, és a képstabilizátor sem dolgozik ingyen. Kellett vásárolni egy plusz akkumulátort. Mivel a gyári LP-E6 aksi viszonylag drága, és nehezen beszerezhető, választásom a Jupio LP-E6-ra esett. A Canon 70D-vel teljesen kompatibilis, és a gyári Canon töltő is zokszó nélkül folyatja bele az áramot. Kapacitásban kicsivel a Canon aksi teljesítménye alatt marad, de pont nem érdekel, ha együtt reggeltől estig kibírják.

Az orosz vízumot az 1000 Út utazási irodán keresztül szereztem be. Gördülékenyen ment az ügyintézés, csak ajánlani tudom a szolgáltatásaikat, mert egyedülállóan nagy tapasztalattal rendelkeznek e téren.

Az utazásom betervezett, előre látható költségeit érdekességképpen megosztom, majd pedig hazaérve összehasonlítom a ténylegessel.

Az összeg 300.000 Ft, ennnyi a költségvetés. 2/3-ad része az utazás és a szállás díja (Moszkvában). Azért az nem kicsit vicces, hogy többe kerül a vízum, mint a repülőjegy

Egyelőre ennyit elöljáróban. Nagy esemény a MAKS Portálunk történetében, már alig várjuk, hogy beszámolhassunk róla.

De még előbb két bőrönd vár bepakolásra…

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.