Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2017. augusztus 9. Bevetés, Civil, fényképezés, Katonai Lencsevégen az Alpha Jet bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

DSC_0603Pár héttel ezelőtt lehetőségünk nyílt közelebbről is megismerkedni a Red Bull két Alpha Jet típusú gépével. A repülőnapokról, Red Bull AirRace versenyekről jól ismert gépeket a Győr-Pér Repülőtéren kaptuk lencsevégre. A civil bőrbe bújt gépek ne tévesszenek meg senkit, ugyanis komoly katonai múlt van ezen gépek és a típus többi példánya mögött. Szerencsénkre géppárban szemlélhettük meg a gépek le- illetve felszállását. Lássuk tehát a képeket, illetve megosztunk pár érdekes információt a típusról.

A géppár szoros formációban hajtotta végre a leszállást a 30-as pályára, tökéletesen demonstrálva a pilóták rutinját

A géppár szoros formációban hajtotta végre a leszállást a 30-as pályára, tökéletesen demonstrálva a pilóták rutinját. Jól megfigyelhető, hogy nyitott törzsféklappal koptatják a sebességet.

a

A futópályát elhagyva az alpha gurulóúton közelítik meg az állóhelyeiket a gépek

 

a

Kellemes fotó téma szemből az Alphajet, kihasználva a teleobjektív előnyeit megfigyelhetjük a részleteket. Szembetűnő hogy az orrfutó nem a gép hossztengelyében helyezkedik el.

a

A vezér mögött gurul a kisérő gép, megkezdve a begurulást a 3-as állóhelyre. A résnyire nyitott dekk némi friss levegőhöz juttatja a személyzetet.

x

Csitul a hajtóművek zaja, nyilnak a kabintetők, féktuskóval biztosítja a repülőtér személyzete az orrfutót

x

A gépek a 70-es évek végén álltak hadrendbe a Francia Légierőnél és a Luftwaffe színeiben. A fülke műszerezettsége is ennek megfelelő. A franciák elsődlegesen kiképző feladatokra használták gépeiket, míg a németek a könnyű csapásmérő feladatkört részesítették előnyben. Német, francia együttműködés részeként került kifejlesztésre a típus. Németországban a Dornier, Franciaországban a Dassault-Breguet  gyártotta a gépeket.

v

A gépek érkezésének oka: technikai leszállás üzemanyag tankolás és határátlépés miatt. A gépek úticélja Románia, bukaresti repülőnap. A gépek üzemanyagrendszere rendelkezik zártrendszerű, magasnyomású feltöltési ponttal – megkönnyítve a kiszolgálást.

c

A jelenleg osztrák OE-FAS lajstromot viselő gép 1980-ban gördült ki a Dornier gyárból. A Luftwaffe kötelékében a 40+90 lajstromot viselte. A Német Légierő a hidegháború utána a 90-es években fokozatosan kivonta a típust, ezt követően került civil üzemeltetésbe

cd

A jelenleg osztrák OE-FRB lajstromban repülő gép 1981-ben készült szintén a Dornier gyárban, majd a Luftwaffe üzemeltetésébe került ahol 41+30 oldalszámot viselte. A német Dornier által gyártott gépeket könnyű beazonosítani a hegyes orrkúp kialakításról – a francia gyártmányú gépek legömbölyített orrkúppal készültek.

c

A Red Bull márkajelzés jelenik meg a gépeken – hasonlóan a Red Bull többi gépéhez – örökös vitát kiváltva a repülésrajongók között, mivel a gépek múltjához és volt feladatkörükhöz nem éppen autentikus a festés, hatványozottan igaz ez a Red Bull által üzemeltetett II. Világháborús gépekre. Bár be kell vallani, hogy az energiaital gyártó nélkül, közel sem biztos, hogy a levegőben láthatnánk ezeket a fantasztikus gépeket…A Red Bull szárnyakat ad… és tényleg.

d

Az Alpha Jet nem igazán méretes repülő, a fülke is alacsonyan helyezkedik el. A gyakorló feladatkör mellett 5 felfüggesztési ponton lehet fegyvereket elhelyezni. Könnyű csapásmérőként a németek üzemeltették a típust. A repertoárban a törzs alatti függesztőre Mauser BK27 gépágyú konténert lehetett elhelyezni, valamint a szárnyak alatti tartók AGM-65A/B  Maverick  konzervnyitó levegő-föld rakéta, valamint nem irányított rakéták,  BL755 kazettásbomba, hagyományos bombák függesztésére alkalmasak mintegy 2,5 tonna össztömegben

f

A gép erőforrása 2 db Snecma-Turbomeca-Larzac-04-C20 típusú hajtómű, hajtóművenként 14,12kN tolóerővel, amely 1000 km/óra sebesség elérését teszi lehetővé.

yx

Hajtóműindítás követően gurulnak a gépek az alpha várópontra. Jól megfigyelhető, hogy a hátsó kabin ülése magasabban helyezkedik el mint az elsőé. A kabin tervezésnél figyelembe vették, hogy a hátul ülő oktató számára is megfelelő lehetőség nyíljon az előre látásra

s

Indulás előtti pillanatok a 30-as végrehajtón. A 30+ fokban izzik a levegő, a háttérben az aratással járó porfelhő figyeli a gépek mozgását.

s

Szerepcsere, ezúttal az OE-FAS lesz a formáció vezére, így elsőként rugaszkodik el az aszfaltról. Csak a főfutók dolgoznak, az orrfutó már levegőben

ds

Győzött a felhajtóerő, immáron a levegőben van a gép.

sd

Pár másodperccel a vezére után emelkedik a kísérő gép is, amely korábban kezdte meg az emelkedést. Nem csoda hiszen útól kell érnie a vezérét.

s

Összpontosítás az első ülésben. Kellemesen dorombolnak a hajtóművek. Reméljük még sokáig találkozunk a levegőben ezzel a két csodálatos géppel.

Korábban a Red Bull főhadiszállásán jártunk, amelyről ITT találjátok a beszámolónkat.

Fotó és szöveg: Pap Ferenc/kerozingozos.hu

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.