Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2018. január 21. Civil, fényképezés Kassa Airshow 2017 – Újrajátszott történelem Zlinekkel bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A tavalyi év piszkozatai közt kutakodva akadtam rá az üres posztra, amely a kassai repülőklub júniusi repülőnapjáról szólhatott volna, már ha elkészül. Eldöntöttem, hogy el fog, megosztom a látottakat, mert egészen színvonalas repülőműsort csodálhatott meg az a néhány száz ember, aki kilátogatott a repülőtérre. És egyébként is tél van, repülőnapokban szűkös hónapokat élünk, így időszerű visszatekinteni a nyár eseményeire.

Kassa a repülés történetével több, mint 110 éve kapcsolódott össze, amikor is először emelkedett a levegőbe egy annál könnyebb repülőeszköz, egy gázzal töltött ballon. Az első repülőjáratra 1924-ig kellett várni, ekkor a csehszlovák CSA a Pozsony-Kassa útvonallal bővítette hálózatát. A második világháborút követően helyreállt a légiközlekedés is, és újabb csehszlovák desztinációk váltak elérhetővé Kassáról. A repülőtér a mai elhelyezkedését és elrendezését alapvetően az 50-es évek hozták magukkal, a következő évtizedekben pályakorszerűsítés, infrastrukturális fejlesztések valósultak meg, és 2004-ig polgári-katonai üzem zajlott. A repülőtérről Európa számos pontjára el lehet jutni az Austrian, Wizz Air, LOT, Turkish Airlines, CSA járatain vagy népszerű üdülőhelyekre a szezonális charterekkel, amelyeket többek közt a Smartwings, a Travel Service és az Aegean üzemeltet.

Az OTP Bankot még nem tudhatjuk Portálunk támogatói közt, ám a reklámból befolyó összeget örömmel befektetnénk egy erősebb teleobjektívbe

A repülőtér szomszédságában található a kassai repülőmúzeum, benne rengeteg érdekesnél érdekesebb repülőgéppel, például Viggennel. De az abdai Il-18-ast is megtaláljuk a patent állapotú Jak-40 mellett, nem messze az Il-14-estől. S arról ne is beszéljünk, hogy immáron a nyár végén nyugdíjazott Tu-154-es is Kassán pihen.

Utolsó leszállása Pápán volt, HA-MOI

HA-LWS (első nagygépes repülésem elkövetője) gurul az apronra, háttérben a múzeum restaurálásra szoruló Il-14-ese

A kassai repülőklub nem meglepő módon javarészt a csehszlovák típusokra támaszkodik, úgy mint a Zlin változatok, de találunk Cessnákat, és csemege oldtimer repülőgépeket is a kötelékben.

A Po-2 sajnos nem repült a nap folyamán

A repülőklub évente rendez repülőnapot a helyi közönség számára, amelynek helyszíne a repülőtér északnyugati szeglete, azaz a klub települési helye. Mivel Kassán jelenleg is folyik pilótaképzés, az oktatás folyamatos, a lelkes utánpótlás adott, és ennek megfelelően perspektívákért sem kell a szomszédba menni.

MiG-21R

L-29

Szu-22 nyitott dekkel

M4 Fitter K változat

Nagyon dinamikus demót repült a szlovák gyártmányú Viper SD4. A gép teljesen fémépítésű, beépített mentőernyővel rendelkezik

Presovban folyik a gyártás, a 2006-os szűzrepülés óta mintegy 150 példány készülhetett el

Z526-ossal is lenyűgöző repülést mutattak be

A típus ideális iskolapad azon növendékek számára, akik a műrepülés alapjait tanulják

A Szlovák Légierő L-39-ese beköszönt egy áthúzás erejéig

Nem a szépségéért szeretjük a Cmelakot

Olyat is tud, amit más nem

Hogy nem csak vegetáció a klubélet, arra jó példa a külföldi rendezvényeket is látogató Retro Sky Team csapata, de ne szaladjunk ennyire előre, róluk bőven lesz szó később.

A Szlovák Légierő kutató-mentő feladatkörű Mi-17-ese ugyancsak repült

A legjobb képek kétségkívül a kiállított Mi-24-es rotoragyáról készültek

Komolyan veszik a feladatot, elég csak benézni a pilótafülke alá

Csörlő, és IR tartományban működő optikai berendezések teszik hatékonnyá a keresést és a mentést. A Hejce mellett lezuhant szlovák An-24-es esete világított rá a SAR képesség fontosságára

A helikopterek “kispolskija”, a Robinson R22 is repült néhány kört

A repülőnapon látogatóként 7 €-ért lehetett részt venni, a hangulat kvázi családias volt, tömeg és sorállás nem rontotta sehol az élményt, és konvertibilis uniós valutáért a Kofolától a szuveníreken és a saslikon át a sétarepülésig minden földi és légi jóban része lehetett az érdeklődőknek.

Extra 300 négytollú sróffal

A szervezők kitettek magukért, igazi típuskavalkád alakult ki a nap folyamán.

A Retro Sky Team a kassai repülőklub maroknyi tagjából áll, akik profi pilóták, és ezt mind szólóban, mind kötelékben be tudják mutatni. 2009-ben egy Zlin 226-os katonai kamuflázs mintára történő átfestésével kezdődött minden. A közönség visszajelzése pozitív volt, így 3 db Z226-os vált Luftwaffe Messerschmitt Bf 109-es hasonmássá. A légerőre kapó III. Birodalom megfékezésére pedig egy Z526, egy Z525AFS, egy Jak-52, és egy An-2 bújt szovjet kamuflázsba, Jak-3 imitátornak. Némi pirotechnika, és koreográfia bevetésével a csapat látványos légiütközetet tud rendezni. Ahogy tette Kassán is, a földön egymás ellen küzdő hagyományőrzők feje felett.

Szovjet katonák autentikus háttérrel

És a német tábor, még a csata előtt

Zlin, ami Messer

Még együtt a kötelék, túlerőben a németek

Indul a küzdelem, persze nagy figyelemmel a biztonságos távolságra

A gépágyúk is befigyelnek a szárnyak alatt

A lomha, de remekül manőverező An-2 inkább CAS szerepkörbe passzolt, zúdult is az áldás a deszantajtóból a német táborra

A klub próbálta autentikus festésbe bújtatni a Zlineket, a történelmi hűség jegyében nem mellőzve a kor jelképeit sem. Gyengébbek kedvéért a honlapon külön tisztázzák a jelképek használatának szándékát és okát

De horogkeresztet nem látunk sehol

Mesés az AS-62 csattogása és a lövész géppuskájának kerepelése

Persze nem megfeledkezni a földi eseményekről, roham indult a náci tábor ellen

Nagyon eredeti a felszerelés, rengeteg vaktöltény elment az állás bevétele során

Csillagmotoros szovjet nehézfiú kerget egy német keselyűt

Ám az ezúttal megúszta

Szovjet csapásmérés a német táborra

A meglepetést a nézők izgalmasnak, a németek kellemetlennek ítélték

A gyalogság előrenyomulhatott a bombázók légicsapása után kialakult káoszban

De azért a megmaradt maroknyi német így is tudott veszteséget okozni

Van baj, köhög a Daimler-Benz

Nincs más választás, ki a fordulóból, irány a nyílt placc

Kényszerleszállás a bokrok mögött, a kijelölt területen

A kordináció

A Retro Sky Team folyamatosan szerepel szlovák, cseh, lengyel rendezvényeken, sőt több ízben jártak már hazánkban is, így aki követi a repülőprogramokat, az bizonyára nem tőlünk hall először az égi csapatról, mert Szeged, Szolnok és Miskolc légtere is volt már hangos tőlük.

Kikapcs

A Messerek ezúttal alulmaradtak a küzdelemben, de legyünk történelmileg korrektek

Az nem kérdés, hogy a sört a vesztes fizeti

A részvétel igazán megérte az árát, színvonalasabb és látogatóbarátibb “vidéki” rendezvényt aligha lehetne összehozni. 2018-ban is figyelem az eseményeket, és nagy az esély arra, hogy visszatérek Kassára.

Stabilizátor használatban

Thumbs up, Kassa Aero Club

Szöveg: Bálint “Tushka” Ferenc
Fotók: Daniela G., Bálint “Tushka” Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.