Új fejezet nyílt mind a kecskeméti, mind a pápai repülőtér történetének könyvében. Ugyanis május első felében – a kecskeméti repülőtér infrastruktúrális fejlesztése miatt – átmenetileg az MH Pápa Bázisrepülőtérre települtek a Gripen-ek. A költözés jelentős kihívás elé állítja a két bázis szakembereit, hiszen párhuzamosan zajlik négy gép részvételével a Baltic Air Policing (BAP) és természetesen a hazai készenléti géppár folyamatos szolgálatát is biztosítani kell a pápai repülőtérről. Majd 19 évvel a MiG-21-es korszakot követően, ismét huzamosabb ideig vadászgépeknek ad otthont a dunántúli bázis. Az áttelepülés pillanatait osztjuk meg olvasóinkkal.
Az első három gép szoros kötelékben sorolt be a repülőtér légtrébe, ahol a pont felett a vezér éppen megkezdi a formáció bontását, hogy az iskolakör hosszú falára forduljon rá. Majd hamarosan a kísérők is szétválnak és követik a vezért az iskolakörön.
A leszállás helyett alacsony áthúzások következnek a futópálya felett 34-es irány szerint, majd ismételt iskolakör
Immáron a futópályán robog az egyik kétszemélyes Delta Griff. A fékezéshez aktívan használható a un. Canard szárny, amely előre billentve jelentős légellenállást hoz létre, így csökkentve a kifutási hosszt. Jellegzetesen pápai perspektívát láthatunk, hiszen a háttérben emelkedik a Magas-Bakony legmagasabb pontja a Kőris-hegy. Tetején látható a Hungarocontrol légtérellenőrző lokátora.
A futópálya elhagyása a Charlie gurulóúton történik. Jól szemlélteti a kép a jelentős helyi szintkülönbségeket, ezért a harmadik gépet csak “cápa üzemmódban” láthatjuk.
Nosztalgikus érzés ismét magyar vadászgépeket látni a gazdag repülőmúlttal rendelkező pápai repülőtéren.
Üzemanyag póttartály a törzs alatt, Litening célmegjelölő konténer a jobb oldali beömlőnyílás alatt és AIM-9 Sidewinder rakéta a szárnyvégre függesztve…utóbbit szemlélve megfigyelhető a rakétatesten körbefutó sárga felfestést amely elárulja, hogy nem gyakorlópéldányt, hanem éles rakétát függesztettek a gépre.
Orr szekció tanulmány profilból, amelynek alanya a 44-es oldalszámú Delta Griff. A kétüléses elrendezés miatt hosszabb a gép törzse, valamint elhagyásra került a fedélzeti gépágyú az együléses testvérekhez képest.
Mi látható a képen? Nos az attól függ, hogy kit kérdezünk. A környezetvédő szerint: környezetünkre és vizeinkre káros csomagolást. Az újságíró szerint: Éltető ásványvizet, amelyet a munka hevében valahol elhagyott. A repülőtéri munkaterület repülésbiztonságának súlyát érző szakemberek szerint: FOD (Foregin Object Debris) méterekre a gurulási középvonaltól, mely potenciális veszély jelent a hajtóművekre és a munkaterületen dolgozókra, így azonnali beavatkozást igényel az eltávolítása. Természetesen az utóbbi valósult meg… Safety First!
Gripen repülési üzem a Kilo Apronon, háttérben a HAW karbantartó komplexumának részletével. A gépek érkezését követően megkezdődött az ismételt felkészítésük a következő repülési feladathoz, amely többek közt a fegyveres légvédelmi készenléti szolgálat (QRA) feladatainak H24-ben történő ellátása. Ebben a műfajban bármikor jöhet riasztás, így egy géppáron kívül további egy tartalék gép is rendelkezésre áll, amennyiben műszaki ok miatt valamelyik gép kiesne a szolgálatból.
Vájt szemű tekintetek újdonságot is felfedezhetnek a repülőtéren. A korábbi időjárás radar cseréje megtörtént egy Leonardo típusú berendezés került a helyére, ezzel támogatva a helyi meteorológusok munkáját
A repülőüzem biztonságos lebonyolításához elengedhetetlen a hajózó személyzet, műszaki állomány, repülés irányítók és más üzemelést támogató szervezeti egységek összehangolt, tudatos munkája. A képen a 43-as oldalszámú Griff első ülését hagyja el a hajózó, miközben a toronyban vigyázó tekintetek fürkészik a repülőtér munkaterületét és légterét
A végrehajtott repülési feladatot követően a kecskeméti hajózókat Magasy Zsolt ezredes úr, a bázisrepülőtér parancsnoka fogadta
Béka perspektívából szemlélhetjük az áttelepült gépeket, amelyeknek már zajlik az üzemanyaggal való feltöltése.
Fegyver biztonsági szabályok 1.0: A gépek parkolási rendjének meghatározása során figyelembe kellett venni azt is, hogy a gépek éles fegyverzetet hordoznak…. egy esetleges véletlen tűkiváltás során se legyenek veszélyeztetett objektumok a gépek előtti területen.
Haderőfejlesztés ide, beszerzett csúcs technika oda, ha nincs megfelelő számú magasan kvalifikált, tapasztalt állomány a beszerzett szárazföldi és repülő eszközök mellett akkor az abban rejlő lehetőségek kihasználatlanok maradnak, hatványozottan igaz ez a repülés komplex világára. Számomra a képen látható a jelenleg is zajló haderőfejlesztés legkritikusabb eleme: a katona.
Fegyver biztonsági szabályok 2.o: A Head Up Display-re helyezett tábla figyelmezteti a gép környezetében tartózkodókat, hogy éles fegyverzett van függesztve. Itt nem babra megy a játék.
Elismerés illeti a szervezőket, hogy testközelből lehetőség nyílt a repülőüzem megtekintésére. Az időjárás is kegyes volt a fotósokhoz: a fények és felhőzet tálcán kínálta a lehetősége a polár szűrős fotózáshoz is.
Nyitott fülketető és szervizpanel…a következő repülés előtti felkészítés pillanatait láthatjuk. Hogy meddig láthatunk még Gripen üzemet? Arra most nehéz felelni, mivel felmerült a lehetősége, hogy a lízing időszak után nem tartunk igényt a svéd gépekre, hanem más típussal történne meg a feladatok ellátása
Pápa neve összeforrt a katonai repüléssel, ennek állít méltó emléket a várost elkerülő út egyik körforgalmában található MiG-21MF típusú vadászgép.
Fotó és szöveg:
Pap Ferenc/kerozingozos.hu
Tisztelt Szerző!
A képen látható ásványviz az én tulajdonomat képezte. Kb 1-1.5 méterre álltam tőle amíg a gépek tőlem 80 méterre begurultak a helyükre. Értem én, hogy kell a drámai hatás de azért ne túlozzunk. Na de hát ilyen az “újságírás”.
Ui: a képen látható gurulási zóna az ásványvízzel együtt, az adott napon és időben a gépek elől elzárt a sajtónak fenntartott terület volt.