Kerozingőzös Portál

Egy közösség a repülés szerelmeseinek. Hírek, információk a polgári és katonai repülés világából, naponta!
, 2019. augusztus 16. Civil, fényképezés, Katonai, Mindenféle SIAF 2019 bejegyzéshez a hozzászólások lehetősége kikapcsolva

A tavalyi dátumhoz képest egy hónappal korábban, augusztus első hétvégéjén gyűlhettek össze a szlovák és a környékbeli repülésrajongók a Slovakian International Air Fest (SIAF) rendezvénynek helyt adó Szliács légibázison. Magyar szempontból az egyik legfontosabb változás az előző évekhez képest a Magyar Honvédség dinamikus részvétele. A Kerozingőzös Portálon egy képes beszámolóban próbáljuk összefoglalni a leglátványosabb produkciókat. Vigyázat, helyenként mélyre mártózunk a szubjektív véleménynyilvánítás mocsarában!

Bemelegítésképp a Smartwings Boeing 737-800-asa, amint a katonai-polgári kettős hasznosítású Sliács repülőterére érkezik a Görögországba készülő szlovák nyaralókért

A siaf.sk honlap előzetes tanulmányozása során, a résztvevő eszközök láttán lehetett következtetni arra, hogy úgymond milyen lesz az idei SIAF. Kötelékek tekintetében megítélésem szerint szegényes volt a felhozatal. Habár a Frecce Tricolori szenzációsan szerepelt, és méltán nyerte el a legjobb produkciónak járó díjat a közönség elismerésével egyidejűleg, rajtuk kívül jószerivel csak géppárokról beszélhetünk.

A Cseh Légierő ismét igényes bemutatót repült a Mi-24-essel, gyakorlatilag ugyanazt, mint tavaly, de ugyanolyan szépen

Nem spóroltak a látványelemmel

Bámulatos precízséggel repülték a nehéz figurákat

A Mi-171-es CSAR feladatot végzett, míg a 24-es biztosította a területet

Érkezett egy Jak-3-as is a hegyekkel-dombokkal körülölelt Szliácsra

Gyönyörű hangja volt!

Angliából jött ez a Spitfire

Már csak egy Messer hiányzott volna…

Messer helyett egy Dornier, de francia színekben

Egy Dornier nem csinál Patrouille Acrobatique de France-t

Az Alphajetekről egy alkalommal Iceman kolléga már készített egy remek összeállítást, amelyből kiderült az is, hogy feladatkört tekintve mi a különbség a német és a francia gyártású Alphák közt, és mindez hogyan jelenik meg a repülőgép külsején. Érdemes itt és most feleleveníteni az akkor olvasottakat.

Vissza a keleti blokkba…, az Aero repülőgépek az L-29-től az L-159-ig mind láthatóak voltak földön-égen a SIAF-on, csehekből nem volt hiány

A szlovák L-39-es nyitóköteléket alkotott a C-27J Spartannal és a MiG-29-essel

Az ALCA, azaz a Fejlett Könnyű Harci Repülőgép együléses, harci változatával (L-159A) érkeztek géppárban. A “csehbicska” magyar felségjellel a kiképzési lehetőségek kihasználása mellett remekül tudná támogatni a fejlődő szárazföldi haderőnket

Hangsebesség alatti repülőgépről van szó, légirendészeti feladatokra, adott terület biztosítására, lassabban mozgó légi célok leküzdésére alkalmazható

A Szlovák Légierő nem volt rest előhozakodni újdonsült képességeivel, a Spartannal rögtön csináltak is egy steep approach-t, STOL leszállást, majd renegate repülőgépként való azonosítása után 2 MiG-29 tessékelte le a pályára, ahol még egy reverzes tolatást is láthattak a nézők

Az UH-60M segítségével a különleges műveleti bemutató során terroristákra csaptak le

A cikk készítésekor felmerült bennem a kérdés, hogy mi van akkor, ha a terrorista odasóz a helikopternek. Tegyük fel, hogy nem Vaszilij Zajcev reinkarnációjáról van szó, hanem egy tipikus terroristáról, aki olyan helyen nőtt fel, ahol az óvodába is AK-val mentek. Nos, a Black Hawk deszanttere ellenáll a 23 mm-es lövedéknek, ahogy a rotorok is. A pilóták védelméről is gondoskodtak. (RPG-vel azért nem ér rálőni)

Autorotáció imitálás

Fotózás szempontjából átlagos volt az idei rendezvény. Észrevételeim szerint ezúttal több, a fotózásban zavaró hangfalat telepítettek a kordon elé, így már 2 órával a program kezdete előtt el kellett foglalni azt a helyet, ami leginkább megfelelt a fényképezéshez. Az egész SIAF inkább egy dzsemborira hasonlít, ahová pléd, kisszék mindenképp kellett, mert ha nem foglal be magának az ember 1,5 négyzetmétert, akkor egész nap az aurájában toporognak, tülekednek, kitúrják a helyéről, letapossák a cuccait, belógnak a fényképezőgép elé. Közbe-közbe körülnéztem, elég kellemetlen, hogy még mindig vannak emberek, akik képesek rágyújtani a tömegben, noha megtehetnék hogy elmennek a 25 méterre lévő dohányzóhelyig. Furcsa az  is, hogy 1-2 éves gyerekeket is elhoznak. Dicséretes, hogy korán megiszimatoltatják a kerozingőzt a gyerkőcökkel, de nem biztos, hogy ez a hangzavar egészséges egy ilyen korú gyereknek, inkább felelőtlenség. Vicc kategória, hogy alkoholt tilos bevinni, de bent potom pénzért üvegszámra lehet vásárolni a 72-es Tátrateát.

Tűző napfény, felhőháttér, cumulusok árnyékai befolyásolták a fotózást. Vasárnap egy kisebb zápor is érkezett a repülőtér fölé, de pár percen belül elvonult. A legjobb képeket délelőtt lehetett készíteni, a napfény ekkor érkezett a legkedvezőbb irányból.

A Szlovák Belügyminisztérium kutmen bemutatója nem új, de látványos

Szép a helikopter, de mi lesz vele, ha kiöregszik?

Ez sem az az unalmas irodai meló

Martin Sonka, a Vörös Bika cseh pilótája hajmeresztő, nagyon profi repülést hajtott végre az Extra 300-zal. Akinek nem volt más dolga, az akár autogramot is kérhetett tőle utána, vagy közös fotót is készíthetett vele. Már ha azt a fél órát kibírta, amíg sorra került

A Szlovák Légierő SAR helikoptere kötelékben jött két Black Hawk-al. Nem teljesen világos számomra, hogy miért ilyen a helikopter festése, milyen gyakorlati haszna van ebben a formában a sárga festék és a tereptarka kombinációjának. Leginkább az alábbi kép jut róla eszembe

Röviden (forrás: internet)

A helikopter persze nem üresen csettegett, az ejtőernyősök hagyományosan a résztvevő nemzetek zászlaival ugrottak

M. R. Stefánik neve ismerős lehet annak, aki Pozsonyból repül. A szlovák állam nemzeti hősként tekint rá, magyar szempontból, történelmi okokból kifolyólag, a ténykedései miatt merőben más a megítélése

A Turbo Cmelák felvontatta a 4 Blányikot

Az Očovskí Bačovia tagjai a helyzeti energiát rendkívül szépen alakították át mozgási energiává Enya – Only time című zenéjére. Viszont az egyik gép leszállása szombaton rázós volt meglátásom szerint. A kordon előtti füves részre szálltak a vitorlázók, párhuzamosan a kordonnal. Az egyik gépnek – szerintem – elkopott az energiája az utolsó figuráknál, ami miatt 10-20 méteres magasságban hátszélből visszafordult a kordon irányába, de ahhoz már nem volt elég sebesség, hogy korrekten befejezze a 180 fokos fordulót, így szögben a nézők felé szállt le. Miután leért belépte balra, hogy korrigálja, ami sikerült is, de sokat csúszott oldalra a gép, nem volt egészséges…

Az akrobata Blányikot is megreptették

Berregés és dübörgés nélkül ilyen szépen repülni – valami ami miatt nagy tapsot kapott a pilóta, miután leszállt

A szlovák állami repülőgépek tettek néhány kört, ez tavaly is így volt

Vasárnap egy futózápor is érkezett az állami repülőgépekkel, csak hogy hűsítse a szombaton szénné égett látogatókat

Ha már változásokat említettem a bevezetőben, érdemes szót ejteni Szlovákia vadászrepülőgép beszerzéséről. Míg tavaly a csapból is Gripen folyt a SIAF-on, idén már a Lockheed Martin települt ki, és 10-ből 6 látogató fején F-16-os baseball sapka volt. Szlovákia 14 db F-16 Block 70 típusú többcélú vadászrepülőgépet vásárol, amelyek 2023-24 környékén váltják a MiG-29-eseket. Nem meglepő a választásuk, az UH-60-asok beszerzésével elmozdultak az amerikai haditechnikai eszközök irányába, ami egyúttal jól jellemzi a szlovák-amerikai diplomáciai kapcsolatok alakulását. Egy kis mosolyszünet a svédekkel belefér, nem?

Nem lehet véletlen, hogy két F-16-os dinamikus bemutató is volt idén (tavaly a Solo Turk és a lengyel F-16 már érzékenyített), pluszban statikusan több gép is, hogy az adófizetők megbarátkozzanak azzal a technikával, amiért első ízben majdnem 1,6 milliárd Eurót húznak ki a zsebükből

A lengyel Tiger Demo Team a szombati felszállás után nem sokkal megszakította a bemutatót, mert HUD probléma lépett fel

Órákkal később sikeresen lerepülte

A lengyel és a görög csapat használ egyedül a világon bemutatón törzshöz simuló póttartállyal ellátott F-16-ost, idén mindkét repülőgépet láthattuk a SIAF-on

Tigriscica dorombol

3T – Tiger! Tiger! Tiger!

A magyar Gripen részvétele őszintén szólva alulmúlta a várakozásokat. A 43-as oldalszámú repülőgéppel nem települt ki a Magyar Honvédség, hanem szombaton Pápáról érkezett, lerepülte a bemutatót, és visszarepült. Vasárnap a program szerint nem volt tervezve a repülése. 3-4 percnél nem tartott tovább a műsor, és olyan érzést keltett, mintha sem eleje, sem vége nem lett volna. Az utolsó figurából egy ugrással eltűnt a gép, és a látogatók csak néztek, hogy hol fog előbukkanni a felhők közül, mi lesz a következő manőver. A rendezvény szlovák kommentátora sem jutott szóhoz, kínos félperces csend után egy reklámblokkot nyomtak be a hangfalakba, ez volt a magyar Gripen bemutatórepülés vége is.

Szép volt, csak rövid

Félreértés ne essék, a magyar Gripen legalább olyan látványos demót repült, mint a lengyel F-16-os. A különbség a két produkció között annyi, hogy a lengyel F-16 Tiger Demo Team a részvételével egy országot képviselt, kihasználta a lehetőséget a képességei bemutatására, és egy kis promócióra: sátrat állított, a pilóták posztereket dedikáltak névre szólóan, saját zenére repültek, angol nyelven saját emberrel kommentálták a repülést. Látszott, hogy még ha katonák is és nem saját kedvtelésből töltik ott a hétvégéjüket, mégis élvezik hogy érdeklődnek irántuk, és mutathatnak valamit, amire büszkék.

Tavaly cseh Gripen repült demót

Úgy gondolom, hogy mi legalább ennyire, sőt többre is képesek lennénk. Az, hogy nem így használjuk ki a lehetőséget több körülmény eredménye. Lehet, hogy ennyire volt igény szlovák részről, de nyilván okosan kell gazdálkodni az erőforrásokkal is, a Magyar Honvédség feladatai és jelenlegi leterheltsége tükrében a SIAF valahol az utolsó lehet a listán. A folyamatban lévő haderőfejlesztésnek és beruházásoknak köszönhetően, remélhetőleg a 2020-as évek elején képesek leszünk ebben is fejlődni, és a külföldi szerepléseken a saját vitorlánkba tudjuk fogni a szelet. Még ha csak 10-15 percig fúj is nekünk, messze vihet bennünket a jó hírünkkel együtt.

A 331-es oldalszámú Mi-24-esünk statikusan vett részt a rendezvényen, tapasztalataim szerint folyamatosan érdeklődtek a heli iránt, rengetegen lógtak a kordonon és fotózták a pótosokkal megterhelt szürke szarvastehenet.

És jól tették, mert ennél különb Mi-24P a közelben nincs

Veres Zoltán repülése alatt potyogtak lefelé az állak

Már-már feszegeti az extrém repülés határait

Mindig van lejjebb

Makacs dolog a tériszony

Pihentető vízszint. A szimmetrikus szárnyprofil miatt a gép ugyanúgy repül háton, mint hason

Nagy G-s manőver

A német Eurofighterek ismét csak a földön voltak láthatók

Újdonság a Boeing E-3 AWACS

A Frecce Tricolori egyik MB-339 gépe gurul a felszálláshoz

Az elmaradhatatlan füst alaposan megülte a tájat az esőben

A formációkon nem sok változtatás történt, aki Kecskeméten látta már, annak sem lett volna újdonság, legfeljebb megint rácsodálkozik erre a minőségi kötelékbemutatóra

A hagyományokhoz hűen a Frecce Tricolori kommentátora szlovákul magyarázott

Egy a látványos kötelékbontások közül

Az utolsó áthúzás ék alakzatban

MiG-29 felszállás géppárban – egy darabig még láthatjuk

Nem áll rosszul a digitális maskara a Nagyvasnak, kérdés, hogy a vizuális észlelhetőséget jelentősen csökkenti-e, illetve mekkora jelentősége van ennek a látóhatáron túli célok leküzdésének korában

Azért ez egy semmihez sem hasonlítható látvány

Klimov RD-33-as rakéták némi bádoggal

A MiG-ek szépen repültek, az infracsali hab volt a tortán

Szliács tigrise nekirugaszkodik a levegőnek a sztenderd zöld felnikkel

Nagy tömeg, nagy sebesség, elkel a fékernyő

A görög pilóta meg sem várta az elemelkedést, már a nekifutáskor köpte a füstöt a generátor

Klasszikus F-16-os felszállás a fájdalomküszöbön toporzékoló utánégetővel

Egy 400 mm-es objektívvel többet is ki lehetett volna hozni belőle, de én 200-ig tudom csak tekerni a gyűrűt

A 0,9-1,0 körüli tolóerő-tömeg aránynak köszönhetően felszállásból bármilyen manőver megkezdhető ennél a terhelésnél

A görög F-16-os törzsféklapokkal, kerékfékkel és szép aerodinamikai fékezéssel lassult

A SIAF-on tett látogatásomat összességében sikeresnek tudom megítélni, katapultálást idén sem láthattam. Azt, hogy jövőre is ott leszek-e, a repülőprogram alapján fogom tudni eldönteni. Ha markáns változás lesz olyan új résztvevőkkel, mint a Sztrizsi, vagy a Vityazi, akkor ott a helyem.

Szöveg és képek: Bálint “Tushka” Ferenc

  

A hozzászólások nincsenek engedélyezve.